InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paksoi gezond voor bloeddruk, botten, hart- en bloedvaten

Paksoi gezond voor bloeddruk, botten, hart- en bloedvaten

Paksoi gezond voor bloeddruk, botten, hart- en bloedvaten Is paksoi gezond? Jazeker, paksoi biedt ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Paksoi is net als Chinese kool een bladgroente en is het hele jaar door verkrijgbaar. Paksoi behoort tot de familie van de kruisbloemigen en is nauw verwant aan de koolgewassen. Het werd duizenden jaren geleden voor het eerst gecultiveerd in China. Nu is het beschikbaar over de hele wereld. Niet alleen in toko's, maar ook in de plaatselijke supermarkt. Andere kruisbloemige groenten zijn boerenkool, broccoli, bloemkool, spruitjes, kool, boerenkool, koolraap en rapen. Deze groenten bevatten veel voedingsstoffen en hebben relatief weinig calorieën. Ze zijn geschikt voor een gezond dieet.

Voedingswaarde van paksoi

Paksoi heeft veel voordelen voor de gezondheid. Voedingswaarde paksoi per 100 gram (vitaminen en mineralen):

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A0,3 mg
Vitamine B10,1 mg
Vitamine B50,85 mg
Vitamine B60,1 mg
Vitamine B1160 µg
Vitamine B12-
Vitamine C20 mg
Vitamine D-
Natrium10 mg
Kalium250 mg
Calcium50 mg
Fosfor30 mg
IJzer0,5 mg
Magnesium7 mg
Koper0,02 mg
Zink0,2 mg

Dagelijkse behoefte

Een portie rauwe paksoi biedt 5 procent van je dagelijkse kaliumbehoefte, 62 procent van je vitamine A-behoefte, 7 procent van je calciumbehoefte, 5 procent van je vitamine B-6-behoefte, 3 procent van je magnesiumbehoefte, 3 procent van je ijzerbehoefte en 52 procent van je dagelijkse vitamine C-behoefte. Paksoi bevat ook diverse mineralen, zoals fosfor, zink, natrium, koper, mangaan en selenium.

Paksoi is gezond! / Bron: Yuchinutrition / PixabayPaksoi is gezond! / Bron: Yuchinutrition / Pixabay

Paksoi is gezond!

Kruisbloemige groenten, zoals paksoi, zijn rijk aan glucosinolaten. Dit zijn zwavelhoudende verbindingen die de menselijke gezondheid op velerlei manieren ten goede komen. De voedingsstoffen in paksoi bieden bescherming tegen allerlei ziekten en aandoeningen.

Bescherming tegen kanker

Paksoi en andere kruisbloemige groenten hebben bepaalde anti-kankereigenschappen. Studies hebben aangetoond dat mensen die veel kruisbloemige groenten eten, een lager risico hebben op het ontwikkelen van longkanker, prostaatkanker, darmkanker en borstkanker. De glucosinolaten in paksoi worden in het lichaam omgezet in isothiocyanaten en deze verbindingen hepen het lichaam om kanker te bestrijden.

Foliumzuur

Paksoi bevat foliumzuur. Foliumzuur speelt een rol in DNA-synthese en herstel, zodat het voorkomt dat er zich kankercellen vormen als gevolg van mutaties in het DNA. Vitamine C, vitamine A en beta-caroteen zijn krachtige antioxidanten die helpen om cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Selenium

Selenium is een mineraal dat niet voorkomt in de meeste vruchten en groenten, maar het zit wel in paksoi. Het speelt een rol bij de leverenzymfunctie en het helpt om kankerverwekkende stoffen te ontgiften in het lichaam. Bovendien voorkomt selenium ontstekingen in het lichaam en vermindert het de snelheid waarmee een tumor groeit.

Vezels

Kruisbloemige en andere groenten bieden ook bescherming vanwege de vezels die zij bevatten. Voedingsvezels zorgen voor goede, volumineuze ontlasting. Dit houdt de darmen gezond en vermindert het risico op het ontwikkelen van darmkanker.

Paksoi gezond voor de botten

Het ijzer, fosfor, calcium, magnesium, zink en vitamine K in paksoi dragen bij aan het opbouwen en onderhouden van de botstructuur. IJzer en zink spelen een cruciale rol in de productie en rijping van collageen, een lijmvormend eiwit dat een zeer belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel. Fosfor en calcium zijn beide belangrijk voor de botstructuur. Wel moeten deze twee mineralen zorgvuldig uitgebalanceerd zijn voor een goede botmineralisatie. Te veel fosfor met te weinig calciuminname kan leiden tot botverlies.

Botbreuken

Lage inname van vitamine K wordt in verband gebracht met een hoger risico op botbreuken. Voldoende inname van vitamine K is van belang voor een goede gezondheid, want het verandert botmatrix-proteïnen, verbetert de opname van calcium, en het kan uitscheiding van calcium verminderen.

Paksoi gezond voor de bloeddruk

Kalium, calcium en magnesium worden alle drie aangetroffen in paksoi. Deze mineralen verlagen op natuurlijke wijzen de bloeddruk. Een lage inname van natrium is essentieel voor het verlagen van de bloeddruk. Een grote hoeveelheid kalium is ook gunstig vanwege vasodilatatie (verwijding van de bloedvaten).

Paksoi gezond voor hart- en bloedvaten

Foliumzuur, kalium, vitamine C en vitamine B6 in paksoi helpen om een ​​gezond hart te behouden. Vitamine B6 en foliumzuur voorkomen de opbouw van een verbinding die bekend staat als homocysteïne, een tussenproduct in de omzetting van het aminozuur methionine tot het aminozuur cysteïne. Overtollige homocysteïne in het lichaam kan tot beschadiging van bloedvaten leiden aan aanleiding geven tot hartproblemen.

Ontstekingen

Choline helpt bij slaap, spierbewegingen, leren en geheugen. Het helpt ook bij het handhaven van cellulaire membranen, de overdracht van zenuwimpulsen, de absorptie van vet en het verminderen van chronische ontstekingen.

Immuniteit

Selenium in paksoi stimuleert de immuunrespons op infectie door de productie van killer T-cellen te verbeteren.

Door gezond te eten behoud je een gezond gewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoydDoor gezond te eten behoud je een gezond gewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Paksoi gezond voor de huid

Paksoi bevat verschillende voedingsmiddelen die goed zijn voor de huid, zoals carotenoïden, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, kalium en selenium. Carotenoïden houden de integriteit van de celmembraan in stand door in de celmembraan voor antioxidant-bescherming te zorgen.

Vitamine C en collageen

Collageen is belangrijk voor de huid. Vitamine C als een essentiële voedingsstof voor collageen. Vitamine C werkt in je lichaam als anti-oxidant om schade die wordt veroorzaakt door de zon, vervuiling en rook te voorkomen. Vitamine C bevordert ook het vermogen van collageen om rimpels weg te werken of te voorkomen en de algehele huidtextuur te verbeteren.

Groenten en fruit

Het consumeren van een grote variatie aan groenten en fruit wordt in verband gebracht met een verlaagd risico van veel leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen. Het verhogen van de consumptie van plantaardig voedsel, waaronder paksoi, verlaagt het risico op obesitas (overgewicht), diabetes, hart- en vaatziekten, terwijl het ook zorgt voor een gezonde huid en haar, meer energie en een beter gewicht. Er zijn sterke aanwijzingen dat kruisbloemige groenten kunnen helpen om je bloedsuikerspiegel te handhaven als je diabetes hebt.

Gember, knoflook en rode peper / Bron: Martin SulmanGember, knoflook en rode peper / Bron: Martin Sulman

Paksoirecept: wokken met rode peper, gember en knoflook

Paksoi kun je eenvoudig bereiden door het te roerbakken.

Benodigdheden

  • 400 gram paksoi;
  • ½ eetlepel arachideolie (ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd);
  • 5 teentjes fijngesneden of fijngehakte knoflook;
  • 2½ cm fijngehakte gemberwortel;
  • 2 rode pepers, zonder zaadjes, gesneden in dunne reepjes; en
  • 2 eetlepels sojasaus (bijvoorbeeld van Kikkoman, die ook een zoutarme variant heeft).

Bereiding

Snijd het uiteinde van de paksoi en snijd de paksoi in de breedte in drieën. Verhit de olie in een wok op middelhoog vuur. Voeg daarna de knoflook, gember en peper toe. Roerbak deze ingrediënten gedurende ongeveer tien seconden. Voeg de paksoi toe en wok deze totdat het groene gedeelte zacht is en de witte stengels knapperig. Dan de sojasaus toevoegen en doorroeren. De hele paksoi moet met de saus bedekt zijn. Direct opdienen.

Smoothie met paksoi / Bron: Martin SulmanSmoothie met paksoi / Bron: Martin Sulman

Smoothie met paksoi

Benodigdheden

  • 1 paksoi;
  • 2½ cm gember;
  • 1 banaan;
  • 1 mango;
  • Kokoswater (zodat het goed drinkbaar wordt);
  • 1 limoen.

Bereiding

Pluk de bladeren van de paksoi en scheur deze in stukken. Schil de mango en doe deze ook in de blender. Doe er ook een geschilde banaan bij en knijp de limoen uit boven de blender. Voeg als laatste gember toe en een flinke hoeveelheid kokoswater (het moet lekker drinkbaar zijn). Blend het geheel tot een egale smoothie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stamppot van spinazie, paksoi of uienStampot boerenkool, zuurkool en hutspot kennen we allemaal, maar er zijn vele andere variaties van stampotten en zeg nou…
De geneeskracht van paksoiDe geneeskracht van paksoiPaksoi is een knapperige groente met grote donkergroene bladeren en roomwitte platte stelen en nerven. Je kunt er van al…
Instant noedels net even andersInstant noedels net even andersIedereen kent wel instant noedels. Tegenwoordig hoef je hiervoor niet speciaal naar de toko, maar koop je ze gewoon in d…
Pastagerechten met kipVolgens de reclame is kip een veelzijdig stukje vlees. Je kunt het braden, bakken, frituren, grillen of in de oven berei…
Winterse stamppot receptenWinterse stamppot receptenJe kunt er in de koude maanden niet omheen, de winterse stamppot. Traditioneel of net even anders, bij de koude maanden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vkoreastore1 / Pixabay
  • MNT. The Health Benefits of Bok Choy. http://www.medicalnewstoday.com/articles/280948.php (ingezien op 26-3-2017)
  • Verse Oogst. Paksoi. https://www.verseoogst.nl/producten/paksoi (ingezien op 26-3-2017)
  • Voedingswaardetabel.nl. Voedingswaardetabal paksoi, vers. https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=757 (ingezien op 26-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Yuchinutrition / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Paksoi gezond voor bloeddruk, botten, hart- en bloedvaten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-08-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!