InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandeling

Maag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandeling

Maag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandeling Een darminfectie of maag-darminfectie kan mild of ernstig verlopen. Dit is afhankelijk van de micro-organismen of microben die de darminfectie veroorzaken. Een maag-darminfectie wordt ook wel 'buikgriep' genoemd. De medische benaming is 'gastro-enteritis'. Bij een maag-darminfectie is het slijmvlies dat de binnenkant van je maag en darmen bekleedt, geïrriteerd en ontstoken. De meest voorkomende symptomen van een maag-darminfectie zijn diarree, misselijkheid, krampende buikpijn en (neiging tot) braken. Bij aanhoudende klachten is het belangrijk om de huisarts te raadplegen.

Maag-darminfectie

Maag-darminfectie / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comMaag-darminfectie / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Wat is een maag-darminfectie?

Veroorzakers

Er zijn meerdere organismen zoals gisten, schimmels, virussen, parasieten of bacteriën die een darminfectie kunnen veroorzaken. Bij een darminfectie die gepaard gaat met diarree is meestal een virus de boosdoener. De zeer besmettelijke norovirussen zijn de meest voorkomende virale oorzaak van een (maag-)darminfectie, ook wel buikgriep genoemd.

Verspreiding

De ziekmakende micro-organismen kunnen zich verspreiden door de consumptie van besmet voedsel of water. Of wanneer je vlees eet dat niet gaar is. De infectie kan zich ook van persoon tot persoon verspreiden door slechte toilethygiëne, vooral als je je handen niet wast als je naar het toilet bent geweest. Ook is het bekend dat vliegen veel ziekteverwekkers overbrengen op voeding, wat kan leiden tot darminfecties.

Ontsteking van de darmwand

De micro-organismen virussen, bacteriën of parasieten komen via je mond in het maag-darmkanaal terecht en veroorzaken aldaar een ontsteking van de maag- en/of darmwand. Hierdoor kan de darmwand minder vocht opnemen en wordt de ontlasting dunner; er ontstaat diarree.

Veelvoorkomende oorzaken

Veelvoorkomende veroorzakers van een maag-darminfectie zijn:

Norovirussen

Het norovirus is een zeer besmettelijk virus dat een darminfectie kan veroorzaken. De meeste besmettingen gaan van mens op mens. Dit virus kan onder meer aangetroffen worden in rauwe schaal- en schelpdieren en rauwe groente en fruit.

Varkensvlees / Bron: Nayaa, PixabayVarkensvlees / Bron: Nayaa, Pixabay

Salmonellabacteriën

Er zijn vele verschillende types van de salmonellabacterie. Een besmettelijke darmziekte die wordt veroorzaakt door een salmonellabacterie, wordt salmonellose genoemd. Deze bacterie komt vooral voor in rauw vlees en dan met name varkensvlees en kip. Ze komen ook voor in eieren, rauwe melk en melkproducten, vis en garnalen.

Shigellabacteriën

Shigellabacteriën zijn zeer besmettelijk en worden gemakkelijk verspreid van persoon tot persoon. Ze vallen de darmwand aan en kunnen bloedende zweren veroorzaken. Shigella-infecties zijn elk jaar goed voor meer dan 160 miljoen gevallen van diarree wereldwijd. In Nederland loop je de bacterie niet snel op. Vooral onder vakantiegangers in ontwikkelingslanden veroorzaakt het regelmatig voedselinfecties.

E. colibacteriën

Escherichia coli (afgekort E. coli) is een doorgaans vrij onschuldige bacterie die zich ophoudt in de darmen van zowel mensen als warmbloedige dieren. E. colibacteriën worden aangetroffen in de ontlasting van mensen en dieren. Sommige stammen van de bacterie scheiden een toxine af die levensbedreigend kan zijn voor kleine kinderen en ouderen. Weer andere kunnen reizigersdiarree, een mildere infectie, veroorzaken. In pakweg negen van de tien gevallen wordt reizigersdiarree veroorzaakt door een besmetting met de E-colibacterie. E. coli-infecties verspreiden zich vooral via geïnfecteerde mensen, waarbij de ziekte wordt overgebracht door water of voedsel dat met rioolwater is verontreinigd. Ook kun je het oplopen via vleesproducten die niet voldoende zijn verhit of ongewassen fruit dat in contact is gekomen met dierlijke mest.

Giardiaparasiet

De Giardiaparasiet, die zich gemakkelijk verspreidt via besmet water en menselijk contact, is een andere veel voorkomende oorzaak van diarree. Deze lastpak is resistent voor desinfecteerders als chloor. Zwemmen in en het drinken van water uit vervuilde rivieren of meren kan leiden tot een infectie en chronische diarree. Zuigelingen in kinderopvanginstellingen kunnen worden besmet met Giardia en brengen de parasiet naar huis, waardoor diarree bij familieleden kan optreden.

Cryptosporidium

Cryptosporidium is een eencellige darmparasiet en een darminfectie die tot diarree leidt en die wordt veroorzaakt door deze lastpak, wordt 'cryptosporidiose' genoemd.

Symptomen van een darminfectie

Een darminfectie kan onder meer de volgende klachten en symptomen geven:

Deze symptomen duren meestal een paar dagen of langer. Als de klachten aanhouden en je bijvoorbeeld chronische diarree ontwikkelt, of als je bloed in de ontlasting aantreft, neem dan contact op met de huisarts.

Wat is de incubatietijd?

De incubatietijd is de periode tussen besmetting en de eerste symptomen. De incubatietijd van een gastro-intestinale infectie hangt af van de oorzaak. De incubatieperiode van shigellose, een infectie met een bacterie uit het geslacht Shigella, bedraagt bijvoorbeeld 1 tot 7 dagen, maar meestal 1 tot 3 dagen. De meeste virale infecties hebben een incubatietijd die ergens tussen de 4-48 uur ligt. Parasitaire infecties hebben over het algemeen een langere incubatietijd.

Hoe lang zijn maag-darminfecties besmettelijk?

Diarree als gevolg van een buikgriep is zeer besmettelijk. De boosdoeners kunnen zich van persoon tot persoon verspreiden via vuile handen, besmet voedsel of water, en via sommige huisdieren. Meestal ben je besmettelijk zolang je diarree hebt, maar soms nog langer.

Maag-darminfectie voorkomen

Handen wassen

De meest effectieve manier om een darminfectie te voorkomen is om je handen vaak en grondig te wassen. Je kunt in aanraking komen met bacteriën of parasieten wanneer je bijvoorbeeld je handen niet wast als je naar het toilet bent geweest en voor het (bereiden van) eten. Het is belangrijk om altijd je handen grondig met water en zeep te wassen als je in het toilet bent geweest. Zorg ervoor dat je de deurklink en de rest van je toilet en badkamer goed schoonhoudt.

Eet voedsel dat goed gaar is

Voedsel en water kunnen bacteriën die diarree veroorzaken verspreiden. Om jezelf daartegen te beschermen, moet je voedsel goed koken en rauwe groenten en fruit grondig wassen voordat je ze opeet. Vermijd het eten van niet goed doorbakken hamburgers of ander onvoldoende verhit vlees. Zorg ervoor dat je aanrecht en kookgerei schoon zijn, vooral nadat ze in contact zijn gekomen met rauw vlees en eieren.

Voedselverkoper aan het strandVoedselverkoper aan het strand

Drink niet uit beekjes

Als je op reis bent of ergens kampeert, drink dan nooit uit beken, bronnen, of meren tenzij de lokale gezondheidsautoriteiten dit veilig achten. In (sommige) ontwikkelingslanden kun je het beste flessenwater in plaats van leidingwater drinken en wees voorzichtig met het kopen van voedsel van straatverkopers.

Behandeling van een darminfectie

Voldoende drinken en ORS

De meeste darminfecties die diarree veroorzaken, in het bijzonder virale infecties, verdwijnen zonder behandeling. Voldoende drinken om uitdroging te voorkomen en het nemen van rust, zijn de beste manieren om de darminfectie te boven te komen. Bij hevige diarree kun je ORS (oral rehydration solution), een drankje met speciale suikers (glucose) en zouten, gebruiken om uitdroging te voorkomen. ORS is vrij verkrijgbaar bij apotheker of drogist. Het is handig om het altijd in huis te hebben.

Medicijnen

Als er sprake is van een parasitaire infectie, kan behandeling met anti-parasitaire medicijnen nodig zijn. Dit is vaak in tabletvorm. De meeste darminfecties die worden veroorzaakt door virussen en bacteriën, vereisen geen behandeling. Maar als je een verzwakt immuunsysteem hebt en er is sprake van een bacteriële infectie, dan kan een antibiotica zinvol zijn. De huisarts kan dit beoordelen.

Bij buikkrampen kleine porties eten / Bron: Losangela/Shutterstock.comBij buikkrampen kleine porties eten / Bron: Losangela/Shutterstock.com

Wat kun je zelf doen?

Drink bij diarree extra veel, dat wil zeggen zo'n 2 tot 3 liter per dag. Gebruik zo nodig ORS. Drink vooral geen frisdrank of energiedrankjes. Het hoge suikergehalte van deze drankjes kan de diarree verergeren. Bij misselijkheid en overgeven, kun je kleine beetjes tegelijk drinken. Neem wat bouillon of soep en zodra je weer een beetje trek krijgt kun je zacht fruit of groenten proberen. Vermijd melkproducten en vette, vezelrijke, of zeer zoete voedingsmiddelen totdat de diarree is weggetrokken. Bij buikkrampen kun je het beste kleine porties tegelijk eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneeskundig methodiek over maag- darminfectieMaag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin v…
Paratyfus, infectie van de darmenParatyfus, infectie van de darmenEen darminfectie wordt vaak opgelopen door besmet voedsel of besmet drinkwater. Paratyfus is een darminfectie die in Ned…
Yersinia, bacterie en infectieYersinia, bacterie en infectieOveral ter wereld komen bacteriën voor. Dit zijn eencellige micro-organismen zonder celkern. In de meeste gevallen veroo…
Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBuikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van he…
Aandoening: BuiktyfusAandoening: BuiktyfusBuiktyfus is een levensbedreigende infectie aan de darmen. In Nederland komt er zelden buiktyfus voor. Wereldwijd zijn e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/PIKSEL
  • http://www.voedselvergiftiging-buikgriep-symptomen.nl/1/buikgriep_symptomen_361108.html
  • https://www.thuisarts.nl/diarree/ik-heb-last-van-diarree
  • https://www.thuisarts.nl/maagdarminfectie-door-norovirus/ik-heb-maagdarminfectie-door-norovirus
  • http://www.md-health.com/Intestinal-Infection.html
  • http://kidshealth.org/en/teens/diarrhea.html#
  • https://www.huisartsenroodenburg.nl/pages/CNTACountryPage.asp?catid=17&articleid=93553&token=&HTTPSHASH=
  • Afbeelding bron 1: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Nayaa, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Losangela/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Maag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reactie

Greet Atsma, 01-12-2018 19:16 #1
Ik probeer er achter te komen hoe ik van mijn darm infectie af kan komen ik heb helse darm krampen pijn ben de hele dag misselijk en hoofdpijn dit duurt nu al een week ik drink veel en probeer te eten maar het smaakt niet en gaat zo moeilijk.Hoe lang kan een darm infectie aan houden? bij voorbaat dank voor uw antwoord greet atsma Reactie infoteur, 03-12-2018
Normaal gesproken zijn binnen een week de klachten vaak weg, maar soms duurt het herstel iets langer. Bel de huisarts bij tekenen van uitdroging.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikgriep
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!