InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorhoofdsholteontsteking, oorzaak, symptomen en behandeling

Voorhoofdsholteontsteking, oorzaak, symptomen en behandeling

In de schedel zitten verschillende holten. Bij de bovenkaken, boven het zeefbeen (zeefbeenholte), wiggebeenholte en bij het voorhoofd zitten holten in de schedel. Deze holten kunnen ontstoken raken. Wanneer deze holten ontstoken raken spreekt men van een voorhoofdsholteontsteking. Deze term is niet helemaal juist, omdat de holten bij de bovenkaak en zeefbeen geen voorhoofdholte is, maar bijholten zijn. Door een verkoudheidsvirus, of virus kunnen de holten ontstoken raken.

Wat zijn oorzaken van een voorhoofdsholteontsteking (sinusitis)?

De holten in de schedel zijn bedekt met slijmvliezen. Zoals de naam eigenlijk al zegt, produceren deze slijmvliezen slijm. Via kanalen loopt het slijm naar de neusholte. Wanneer de kanalen verstopt zijn, kan het slijm niet weg en kunnen de slijmvliezen ontstoken raken. We spreken dan van een sinusitis. De kanalen naar de neusholte kunnen geblokkeerd raken door bijvoorbeeld een forse verkoudheid. Het neusslijmvlies is ontstoken en blokkeert de doorgang van het slijm naar de neus. Het slijm hoopt zich dan op in de voorhoofdsholte en bijholten en door de verminderde weerstand raakt het slijmvlies ontstoken door een bacterie en/of virus. Mensen die fit zijn hebben minder kans op het krijgen van een voorhoofdsholteontsteking. Ook hebben mensen met anatomische een neusafwijking meer kans op het krijgen van voorhoofdsholteontsteking.

Wat zijn symptomen van een voorhoofdsholteontsteking (sinusitis)?

Meestal heeft de patiënt met een voorhoofdsholteontsteking een verkoudheid, of een verkoudheid gehad. Er kan nog sprake zijn van een verstopte neus, met geelgroen slijm. Bij een voorhoofdsholteontsteking (sinusitis) staat pijn op de voorgrond. Bij een voorhoofdsholteontsteking is er sprake van pijn rond het voorhoofd en de ogen en de bovenkaak. Ook kan er sprake zijn van bloed in het slijm en een drukkend pijnlijk vol gevoel in het hoofd. Vaak is er in de ochtend pijn en neemt de pijn bij bukken toe. In enkele gevallen kan er sprake zijn van koorts. Naast deze symptomen verdwijnt vaak ook de smaak en reuk bij de patiënt en kan kauwen pijnlijk zijn. Tenslotte is er pijn in de kiezen.

Hoe verloopt de behandeling van een voorhoofdsholteontsteking (sinusitis)?

Voorhoofdsholteontsteking geneest vanzelf

Een voorhoofdsholteontsteking geneest vanzelf en hoeft niet door een huisarts gezien worden. Binnen een week tot tien dagen geneest een voorhoofdsholteontsteking. Wanneer er sprake is van koorts en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt, is het aan te raden de huisarts te raadplegen.

Sommige allergieën lijken op een voorhoofdsholteontsteking

Sommige allergieën veroorzaken klachten die lijken op een voorhoofdsholte-ontsteking, of die een voorhoofdsholteontsteking veroorzaken. De allergie veroorzaakt dan ook klachten zoals jeuk en zijn de klachten erg seizoensgebonden. Ook bij een verdenking van een allergie is het aan te raden de huisarts te raadplegen. Wanneer een voorhoofdsholteontsteking regelmatig terugkomt, is het ook verstandig om de huisarts te raadplegen.

Gebruik paracetamol en stop met roken bij een voorhoofdsholteontsteking

Tegen de pijn kan een pijnstiller zoals paracetamol gebruikt worden. Rook niet wanneer er sprake is van een voorhoofdsholteontsteking. Rook kan de slijmvliezen prikkelen. Roken vertraagt de genezing van een voorhoofdsholteontsteking. Druppelen met zout water in de neus kan ervoor zorgen dat de kanalen van de neus weer vrij komen, waardoor het slijm weg kan. Ook tweemaal daags stomen met warm water kan de kanalen van de neus vrijmaken. Een krachtig middel tegen voorhoofdsholteontsteking is Xylomethazaline. Xylomethazaline mag echter maar een week gebruikt worden. Bij een zeer ernstige voorhoofdsholteontsteking kan het zijn dat de KNO-arts de voorhoofdsholten en bijholten moet leeg maken om de klachten te laten afnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidVoorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidDe voorhoofdsholte is een van de vier bijholten die we hebben. Kinderen hebben nog geen voorhoofdsholte. Pas rond het 7e…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontstekingVoorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontstekingVoorhoofdsholteontsteking symptomen zijn hoofdpijn, keelpijn en soms ook koorts. Een voorhoofdsholteontsteking volgt vaa…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1517/bijholte-voorhoofdsholteontsteking
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45423-voorhoofdsholteontsteking-symptomen-en-bijholteontsteking.html
  • http://www.medischinfo.nl/kno/artikelen/Voorhoofdsholteontsteking-behandeling
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Voorhoofdsholteontsteking-symptomen-behandeling.php

Reageer op het artikel "Voorhoofdsholteontsteking, oorzaak, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 17-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!