InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Groene afscheiding: oorzaken van groene afscheiding

Groene afscheiding: oorzaken van groene afscheiding

Groene afscheiding: oorzaken van groene afscheiding Groene afscheiding betreft een abnormale vaginale afscheiding die vaak stinkt en gepaard gaat met andere symptomen zoals jeuk, ontsteking, pijn en eventueel koorts. Het wordt vaak veroorzaakt door een infectie, bijvoorbeeld een seksueel overdraagbare aandoening. Normale vaginale afscheiding behoort vloeibaar, doorzichtig en wit te zijn. Raadpleeg bij groene afscheiding altijd je huisarts, zeker als je zwanger bent.

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van groene vaginale afscheiding?

Seksueel overdraagbare aandoening (soa)

Seksueel overdraagbare aandoeningen of geslachtsziekten behoren tot de meest voorkomende infectieziekten in de westerse wereld. Soa's worden meestal veroorzaakt door virussen en bacteriën die worden overgedragen door seksueel contact met een persoon die besmet is. De geslachtsziekte wordt overgedragen via slijmvliescontact: contact tussen mond, penis, anus of vagina. De kans is vooral vergroot wanneer er sprake is van (kleine) bloedingen en het risico is groter wanneer je seks hebt met meer dan één seksuele partner. Groene afscheiding kan onder meer worden veroorzaakt door chlamydia, gonorroe en trichomonas.

Groene afscheiding door gonorroe

Gonorroe wordt veroorzaakt door een bacterie (Neisseria gonorrhoeae). Hoewel veel vrouwen geen symptomen krijgen, kan een gonorroe-infectie leiden tot intense jeuk, een branderig gevoel van de vagina en je kunt last krijgen van een dikke gele of groene vaginale afscheiding. Sommige vrouwen hebben ook pijn in de onderbuik of pijn in het bekken, vaginaal bloedverlies tussen de menstruaties door, pijn bij het plassen, vaak moeten plassen en pijnlijke geslachtsgemeenschap. Onbehandelde gonorroe kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Groene afscheiding door trichomonas

Trichomonas is wereldwijd de meest voorkomende soa. De incubatietijd bij vrouwen varieert tussen 5-28 dagen en symptomen kunnen onder meer bestaan uit een groengele, schuimige vaginale afscheiding met een sterke geur. Dit kan gepaard gaan met pijn bij het plassen, vaginale jeuk en irritatie en ongemak tijdens de geslachtsgemeenschap. Buikpijn komt slechts zelden voor en grofweg een derde van de getroffen vrouwen ervaart geen klachten.

Groene afscheiding door chlamydia

Chlamydia is een andere veelvoorkomende seksueel overdraagbare aandoening, veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis, en wordt in het algemeen geassocieerd met een troebele of geelachtige vaginale afscheiding met een vieze geur. Andere klachten zijn pijn of branderig gevoel bij het plassen, pijn en bloedverlies tijdens en na het vrijen, bloedverlies tussen twee menstruaties en hevige pijn in de onderbuik, met of zonder koorts. Zeventig tot tachtig procent van de vrouwen heeft echter geen symptomen. Onbehandelde chlamydia kan leiden tot complicaties. Een chlamydia-infectie tijdens de zwangerschap levert extra risico's op, niet alleen voor de moeder maar ook voor het kind.

Gele of groene afscheiding door Pelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockGele of groene afscheiding door Pelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Pelvic Inflammatory Disease (PID)

Een eileiderontsteking, ook wel aangeduid als 'salpingitis' of 'pelvic inflammatory disease' (PID), is een infectie van de vrouwelijke voortplantingsorganen. De symptomen kunnen variëren, maar bestaan vaak uit een doffe pijn of gevoeligheid in de onderbuik of pijn in de rechter bovenbuik, een abnormale gele of groene vaginale afscheiding met een onaangename geur, pijn bij het plassen, pijn tijdens de seks, rillingen en hoge koorts, darmklachten en algehele malaise.

Groene afscheiding door bacteriële vaginose

Bacteriële vaginose is een niet-infectieuze aandoening die wordt veroorzaakt door een verstoorde balans van bacteriën in de vagina, en waarbij vaak een overmatige groei van de bacterie Gardnerella vaginalis plaatsvindt. Dit kan zich ook voordoen bij vrouwen die niet seksueel actief zijn, maar komt vaker voor bij mensen die meerdere seksuele partners hebben. Het roken van tabak en frequent vaginaal douchen worden geassocieerd met deze aandoening.

Vreemd voorwerp in vagina

Een vreemd voorwerp in de vagina kan bijvoorbeeld bestaan uit een achtergebleven tampon. Dit kan een verandering van de normale bacteriële flora van de vagina teweegbrengen, waardoor er een vies ruikende gele, groene of bruine vaginale afscheiding ontstaat. Begeleidende symptomen kunnen bestaan uit vaginale jeuk, huiduitslag, bloeden, pijn bij het plassen of seks en ontsteking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingOorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingAlle vrouwen produceren afscheiding, maar soms kan de afscheiding afwijken. Dit kan voor paniek zorgen. Vooral als uw af…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Oorzaken van roze afscheidingOorzaken van roze afscheidingMeestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan…
Oorzaken van veel afscheidingOorzaken van veel afscheidingAls u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Ve…
Oorzaken van stinkende afscheidingOorzaken van stinkende afscheidingAls u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/seksueel-overdraagbare-aandoeningen/
  • https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-last-van-vaginale-afscheiding
  • http://www.med-health.net/Green-Vaginal-Discharge.html
  • http://symptomen-behandeling.nl/1/eileiderontsteking_symptomen_629426.html
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock

Reageer op het artikel "Groene afscheiding: oorzaken van groene afscheiding"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Medische informatie…
Schrijf mee!