InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zoute smaak in mond: Oorzaken van zoutachtige smaak

Zoute smaak in mond: Oorzaken van zoutachtige smaak

Zoute smaak in mond: Oorzaken van zoutachtige smaak Sommige mensen hebben steeds een zoute smaak in de mond wanneer ze iets eten of drinken. Voor een deel van de patiënten komt en gaat dit vervelende symptoom, terwijl anderen vrijwel constant kampen met een zoutachtige smaak in de mond. Meestal is het gevoel dat alles zout smaakt niet geassocieerd met een ernstig gezondheidsprobleem. Het behandelen van de onderliggende oorzaak van de smaakstoornis verbetert normaal gezien het smaakgevoel zodat de patiënt weer volop kan genieten van alle smaken.

Smaakgevoel en zoute smaak in mond

Smaakreceptoren in smaakpapillen op de tong en in de mondholte reguleren het smaakgevoel. Deze smaakpapillen zorgen dat mensen de vier hoofdsmaken proeft met name zout, bitter, zoet en zuur. Een aantal smaakstoornissen vergroten of verkleinen de smaakzin waardoor alles zout, bitter, zoet, zuur of zelfs helemaal niet smaakt. Deze smaakstoornissen verschijnen door problemen in de mondholte en neus zoals tandgaatjes, tandheelkundige ingrepen, een hoofdtrauma, een verstopte neus en hogere luchtweginfecties.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur (gastro-oesofageale reflux) zorgt mogelijk voor een bittere smaak in de mond of een zoute smaak in de mond. Daarnaast veroorzaakt de ziekte een branderig gevoel in de borstkas, aanhoudende keelpijn, of een brokgevoel in de keel. Zuiveringszout en water drinken is nuttig voor een aantal patiënten, maar wanneer dit niet helpt of de pijnklachten ernstig zijn, is een bezoek aan de arts verstandig.

Hormonale veranderingen en smaakstoornis

Alles smaakt slecht of zout in de mond bij een hormonale onbalans. Veel vrouwen ervaren tijdens de menstruatiecyclus en menopauze bijvoorbeeld smaakveranderingen. Het gevoel van een zoute smaak in de mond is meer uitgesproken vlak voor en tijdens de eisprong.

Kanker en zoutachtige smaak

Kankervormen

Bij patiënten met uitgezaaide (gemetastaseerde) borstkanker, eierstokkanker of andere kankervormen is mogelijk het centrale zenuwstelsel aangetast, wat zorgt voor een gewijzigd smaakgevoel. Het zenuwstelsel ervaart dan sensorische waarnemingsproblemen, waaronder de zoute smaak in de mond tot stand komt.

Kankerbehandelingen

Radiotherapie en chemotherapie resulteren mogelijk een zoutachtige smaak in de mond. Deze kankerbehandelingen veroorzaken namelijk bij 70% van de patiënten dysgeusie (smaakstoornis), wat de smaak van en patiënt wijzigt. Hierdoor ontstaat een aanhoudende zoute, vuile of metaalachtige smaak in de mond.

Hoofdpijn komt voor bij een lekkage van hersenvocht / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn komt voor bij een lekkage van hersenvocht / Bron: Geralt, Pixabay

Lekkage van hersenvocht

Door een lekkage van hersenvocht ontstaat mogelijk ernstige hoofdpijn en een aanhoudende zoutachtige smaak in de mond. Deze aandoening verschijnt wanneer een scheur of gat in het membraan rond de hersenen of het ruggenmerg er voor zorgt dat de vloeistof gaat lekken. Vaak is de oorzaak onbekend, al veroorzaakt een hoofdtrauma of een hoofdoperatie af en toe wel deze aandoening. Het belangrijkste symptoom van de lekkage van hersenvocht is hoofdpijn die verergert bij het staan of zitten. De hoofdpijn is meestal voelbaar aan de basis van de schedel of anders is heel het hoofd pijnlijk. Fotofobie (overgevoeligheid voor licht), fonofobie (overgevoeligheid voor geluid), pijn tussen de schouderbladen, een oorafscheiding, een neusafscheiding of oorsuizen zijn andere mogelijke tekenen. Naast de zoutachtige smaak in de mond is soms ook een metaalachtige smaak in de mond mogelijk.

Medicatie

Bijwerkingen van medicatie leiden soms tot een zoute smaak in de mond. Dit geldt vooral voor:

Als dit probleem vervelend is, bespreekt de patiënt het met de arts die mogelijk andere medicatie inzet.

Mondproblemen

Bloeding uit mond

Een zoute smaak in de mond of een metaalachtige smaak in de mond resulteert mogelijk uit een bloeding uit het mondgebied (mondbranden, afteuze mondzweren, tandvleesbloeding, gebitsproblemen of bloeding aan de binnenkant van de wangen). Bloed heeft een natuurlijke metaalachtige of zoute smaak. Een tandartsbezoek is aangewezen bij aanhoudende of onverklaarbare klachten.

Droge mond

Een zoute smaak in de mond betekent mogelijk dat een patiënt last heeft van een droge mond (xerostomie). De speekselklieren produceren hierbij niet genoeg speeksel. Een droge mond resulteert uit onder andere uitdroging (dehydratie), bepaald medicatiegebruik, radiotherapie en roken. Bij patiënten met een droge mond ervaren de smaakpapillen de voedsel- en dranksmaken anders. Hierdoor ontstaat een gewijzigd smaakgevoel, waardoor alles zouter, zoeter, bitterder of zuurder smaakt. Andere symptomen van een droge mond zijn dik vezelig speeksel, aanhoudende keelpijn of een gegroefde tong. Kauwgom kauwen, vaak water drinken en door de neus ademen zijn enkele tips die helpen bij een droge mond.

Bepaalde tandpasta's zorgen voor een zoute smaak in de mond / Bron: Photo Mix, PixabayBepaalde tandpasta's zorgen voor een zoute smaak in de mond / Bron: Photo Mix, Pixabay

Mondverzorgingsproducten

Het gebruik van bepaalde tandpasta's of mondspoelingen beïnvloedt de smaakpapillen en de mond waardoor de patiënt mogelijk alles zout smaakt. Door het gebruik van andere mondverzorgingsproducten verdwijnt mogelijk de zoute smaak in de mond.

Sialoadenitis

Sialoadenitis is een infectie van de speekselklieren. Deze klieren raken meestal geïnfecteerd onder de kin of voor het oor. Virussen of bacteriën veroorzaken deze infectie die goed te behandelen is met medicatie.

Slechte mondhygiëne

Mensen die niet regelmatig de tanden poetsen en dus een slechte mondhygiëne hanteren, ervaren mogelijk een natriumsmaak in de mond. Bovendien bouwen zich hierdoor bacteriën in de mond op die een vieze geur en een zoute smaak in de mond kunnen veroorzaken. Het is daarom aangewezen om minimaal twee keer per dag de tanden te poetsen en vaak te gorgelen.

Neusproblemen

Zowel een loopneus als een verstopte neus veroorzaken mogelijk een zoute smaak in de mond. Veel voorkomende oorzaken voor deze neusaandoeningen zijn hooikoorts, acute sinusitis, een verkoudheid of de griep, neuspoliepen of een letsel aan het gezicht of hoofd.

Loopneus

Een loopneus ontstaat bijvoorbeeld door een allergie of infectie. Hierdoor vloeit overmatig vocht of slijm langs de achterkant van de neus weg. Deze keelslijmen lopen dan langs de achterkant van de keel (postnasale drip) waardoor patiënten de zoute smaak van de neusvloeistof in de mond proeven.

Verstopte neus

Ook bij een verstopte neus is de smaak gewijzigd doordat de neusgangen geblokkeerd zijn. Het vermogen om te proeven is direct gerelateerd met het vermogen om te ruiken. Een verstopte neus tast het reukvermogen aan, en daarom zijn de smaakpapillen slechts in staat om enkele smaken te ontdekken. Het gebruik van etherische oliën van eucalyptus, pepermunt en theeboom verhelpt snel een verstopte neus.

Syndroom van Sjögren

Het syndroom van Sjögren is een aandoening die de slijmvliezen aantast, met een droge mond, een droge keel en droge ogen als gevolg. Door de droge mond en keel smaken voedsel en drank zout.

Het is belangrijk om een gezonde en gevarieerde voeding te nuttigen / Bron: Jill111, PixabayHet is belangrijk om een gezonde en gevarieerde voeding te nuttigen / Bron: Jill111, Pixabay

Vitaminetekorten

Wanneer alles zout smaakt in de mond, resulteert dit mogelijk uit een vitaminetekort. Een laag gehalte aan vitamine B12 en B3 leidt namelijk mogelijk tot smaakstoornissen waarbij de smaakpapillen de zoute, zoete, bittere of zure smaken anders proeven. Ook een vitamine A-tekort tast mogelijk het reukvermogen aan, wat ook invloed heeft op hoe voedsel smaakt. Een gezonde en gevarieerde voeding is nodig zodat het lichaam alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Heb je een rare smaak in je mond? Een bittere smaak of gewoon een vieze smaak? De oorzaak kan erg verschillen. Voeding k…
Eet jij te veel zout? Test jezelf!Eet jij te veel zout? Test jezelf!Zelfs als je je niet dagelijks vol stopt met chips, oude kaas, zoutjes en zoute drop, ligt je zoutgebruik al snel te hoo…
Recept Ikan TeriTeri zijn kleine zoute visjes, die vaak worden gebruikt als bijgerecht in de Indonesische keuken. Als je liefhebber bent…
Meer soepreceptenMeer soepreceptenSoep kan altijd, de koude soep of lichte bouillon in de zomer of de heerlijke maaltijdsoep in de winter. Voor ieder wat…
Drop: een typisch Nederlands snoepjeSnoep kent men overal, maar drop niet. Drop is een typisch Nederlands snoepje wat je bijna nergens in de wereld kunt kri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay, Pexels
  • Geraadpleegd op 19 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Everything Tastes Salty: Common Reasons for Salty Taste in Mouth, https://www.healthyandnaturalworld.com/everything-tastes-salty/
  • Salty Taste in mouth: Causes & best remedies, http://www.dental-science.com/salty-taste-in-mouth/
  • SALTY TASTE IN MOUTH: CAUSES,RISKS & TREATMENT, https://mavcure.com/salty-taste-mouth-causesrisks-treatment/
  • Salty Taste in Mouth: Why It Happens and What You Can Do, https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/salty-taste-in-mouth
  • Salty taste mouth, https://fraufowler.com/salty-taste-mouth/
  • What Causes a Constant Salty Taste In the Mouth?, https://www.thehealthyapron.com/salty-taste-in-mouth
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Photo Mix, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Zoute smaak in mond: Oorzaken van zoutachtige smaak"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!