InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Te veel vitamine B: symptomen van vitamine B-vergiftiging

Te veel vitamine B: symptomen van vitamine B-vergiftiging

Te veel vitamine B: symptomen van vitamine B-vergiftiging Je hebt dagelijks voldoende vitamine B nodig om goed te functioneren, maar het is ook mogelijk om te veel vitamine B binnen te krijgen als je supplementen neemt. Overmatig vitamine B-gebruik kan vervelende gevolgen hebben. Een teveel aan vitamine B6 kan bijvoorbeeld zenuwschade veroorzaken. Bij gezonde personen zal overmatig vitamine B12-gebruik waarschijnlijk geen problemen veroorzaken. Doch als je een erfelijke oogaandoening hebt die bekend staat als 'hereditaire opticusatofie van Leber', dan kunnen vitamine B12-supplementen je oogzenuw ernstig beschadigen. Vooral een vitamine B6-vergiftiging kan klachten geven. Te veel vitamine B6 kan leiden tot pijnlijke voetzolen, een klemmend gevoel rond de enkels, prikkeling in de onderbenen en voeten. Dit staat bekend als perifere neuropathie.

Functie van vitamine B

Alle B-vitaminen zijn belangrijk voor het produceren van energie en het bestrijden van infectie en ziekte, maar vitamine B6 en vitamine B12 spelen ook een rol bij de cognitieve functie. Vitamine B6 helpt neurotransmitters te maken die nodig zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, en vitamine B12 houdt je zenuwen en bloedcellen gezond en speelt een rol bij het maken van DNA, naast vele andere functies. Een vitamine B12-tekort, evenals een vitamine B6-tekort en een tekort aan andere B-vitaminen, kunnen in verband worden gebracht met depressie, en vitamine B12 wordt soms ingenomen om de stemming te stimuleren en bij geheugenproblemen. Een tekort aan vitamine B6 of vitamine B12 kan bloedarmoede veroorzaken. Deze beide vitaminen kunnen dus worden gebruikt om deze aandoening te behandelen.

Vitamine B-vergiftiging

Vroeger ging men ervan uit dat vitamine B onschadelijk was omdat deze vitamine, net als vitamine C, oplosbaar is in water en zich daarom niet in het lichaam kan opstapelen, zoals in vet oplosbare vitamines (A, D, E en K). Anno 2018 is echter bekend dat een te hoge inname van bepaalde B-vitaminen vervelende consequenties kan hebben. Vooral een vitamine B6-vergiftiging leidt tot nare klachten.

Te veel vitamine B6 gevaarlijk voor de gezondheid

Te veel vitamine B6 kan zenuwtoxiciteit veroorzaken, hoewel dit normaliter niet gebeurt in doses lager dan 200-300 mg per dag. Na verloop van tijd kunnen hogere doses B6 schadelijk zijn en tot zenuwbeschadiging leiden, met gevoelloosheid en tintelingen in de ledematen (tintelingen in handen en tintelingen in benen) wat uiteindelijk onomkeerbaar kan zijn. Zorg ervoor dat je het gebruik van vitamine B6-supplementen staakt als je ongewone sensaties opmerkt, zoals gevoelloosheid in je benen. Te veel B6 kan ook overgevoeligheid veroorzaken voor zonlicht, wat kan leiden tot huiduitslag en gevoelloosheid, evenals misselijkheid, braken, buikpijn, verlies van eetlust en abnormale leverfunctie.

Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Te veel vitamine B3

Hoge doses vitamine B3 (niacine, nicotinezuur, nicotinamide) kunnen ook problemen veroorzaken, maar het is onwaarschijnlijk dat je in de problemen komt tenzij je meer dan 2000 tot 3000 mg per dag gebruikt in een poging om je cholesterol te verlagen. De reacties van te veel vitamine B3 variëren van blozen, jeuk, nervositeit en hoofdpijn tot darmkrampen. Neem geen doses van meer dan 3.000 mg per dag in, behalve onder strikt medisch toezicht. Bij die hoeveelheden kunnen misselijkheid, geelzucht en verhoogde leverenzymen voorkomen, een toxisch beeld dat hepatitis nabootst. De symptomen verdwijnen wanneer je stopt met de inname van vitamine B3. Neem geen hoge doses niacine als je zwanger bent, of zweren, jicht, diabetes, galblaasaandoeningen, leverziekte of een recente hartaanval hebt gehad. Iedereen die deze B-vitamine inneemt om een verlaging van het cholesterolgehalte te bewerkstelligen, moet dit alleen doen onder toezicht van een arts en moet vóór de start van de behandeling en daarna periodiek leverfunctietesten ondergaan.

Gezondheidsrisico's van vitamine B12

Het nemen van vitamine B12 wordt als veilig beschouwd, hoewel hooggedoseerde supplementen of vitamine B12-injecties bij sommige mensen diarree, jeuk, bloedstolsels en allergische reacties kunnen veroorzaken. Als je een erfelijke oogziekte hebt die bekend staat als de ziekte van Leber, kan vitamine B12 de oogzenuw ernstig beschadigen, wat kan leiden tot blindheid. Als je allergisch bent voor het element kobalt, dan kun je het beste geen vitamine B12-supplement gebruiken omdat dit een allergische reactie kan veroorzaken. Vitamine B12 wordt soms gebruikt voor de behandeling van bloedarmoede, maar dit is een ernstige ziekte en de therapie moet onder toezicht staan ​​van een arts. Afgezien van deze aandoeningen en mogelijke interacties met andere supplementen is het nemen van vitamine B12 veilig. Toch is het nooit verstandig om meer in te nemen dan nodig is.

Gevarieerd en gezond eten

De gezondste manier om ervoor te zorgen dat je alle B-vitaminen en andere voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, is om gevarieerd en gezond te eten: eet dagelijks fruit, groenten, volle granen, peulvruchten, gezonde vetten en eiwitten.

Sommige voedingsmiddelen zijn vooral goede bronnen van slechts één vitamine B, terwijl andere voedingsmiddelen meerdere B-vitamines bevatten. Gelukkig komen B-vitaminen veel voor in allerlei soorten voedingsmiddelen. Dus als je een gevarieerd, uitgebalanceerd dieet eet dat voedingsmiddelen uit alle voedingsgroepen bevat, dan krijg je waarschijnlijk genoeg vitaminen binnen.

Vitamine B in voeding

Vitamine B1

Je lichaam heeft vitamine B1 of thiamine nodig om je eetlust te reguleren en je metabolisme te ondersteunen. Enkele van de beste bronnen van thiamine zijn donkergroene bladgroenten, verrijkte volkoren granen, tarwekiemen, verrijkte rijst, groene erwten, linzen en noten zoals amandelen en pecannoten.

Vitamine B2 in asperges / Bron: PublicDomainPictures, PixabayVitamine B2 in asperges / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Vitamine B2

Consumeer vitamine B2 of riboflavine voor een gezonde huid. Melk en melkproducten zoals yoghurt en kaas zijn rijk aan riboflavine. Asperges, spinazie en andere donkergroene bladgroenten, kip, vis, eieren en verrijkte granen leveren ook aanzienlijke hoeveelheden riboflavine.

Vitamine B3

Kip, kalkoen, zalm en andere vissen, inclusief ingeblikte tonijn (in water), zijn allemaal uitstekende natuurlijke bronnen van vitamine B3 of niacine. Verrijkte granen, peulvruchten, pinda's, pasta en volkoren producten leveren ook variërende hoeveelheden. Niacine bevordert een gezonde zenuwfunctie, komt ten goede aan je cardiovasculaire systeem en helpt bij de energieproductie.

Yoghurt is een goede bron van vitamine B5 / Bron: Einladung Zum Essen, PixabayYoghurt is een goede bron van vitamine B5 / Bron: Einladung Zum Essen, Pixabay

Vitamine B5

Yoghurt en avocado zijn beide uitstekende bronnen van vitamine B5 of pantotheenzuur, een vitamine die nodig is voor de enzymfunctie, maar het is ook verkrijgbaar in een breed scala aan voedingsmiddelen zoals peulvruchten, waaronder linzen en erwten, zoete aardappelen, champignons en broccoli.

Vitamine B6

Enkele van de beste bronnen van vitamine B6 zijn pluimvee, zeevruchten, bananen, groene bladgroenten zoals spinazie, aardappelen en verrijkte granen. Je voeding moet dagelijks 1,3 milligram B6 bevatten om de groei van nieuwe rode bloedcellen te ondersteunen.

Vitamine B8

Lever en eierdooiers zijn de rijkste voedingsbronnen van vitamine B8 of biotine, een voedingsstof die nodig is voor een gezond metabolisme. Deze B-vitamine is evenwel wijdverspreid in het voedselaanbod en het is dus onwaarschijnlijk dat iemand die een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet eet, een tekort oploopt. Zalm en avocado zijn goede bronnen; de meeste groenten en fruit bevatten een beetje biotine, net als kaas en graanproducten.

Vitamine B11

Bladgroenten zoals spinazie en ander vers fruit en groenten zijn allemaal uitstekende bronnen van vitamine B11 of foliumzuur. Foliumzuur bevordert de gezondheid van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B12

Dierlijke voedingsmiddelen zijn de enige natuurlijke bron van vitamine B12, maar veel producten, waaronder sojaproducten en granen, zijn verrijkt met B12, zodat het op grote schaal beschikbaar is in de voedselvoorziening. Andere goede natuurlijke bronnen zijn eieren, kaas, vis, lever en rood vlees.

Huisarts raadplegen

Als je na het gebruik van vitamine B-supplementen bijwerkingen opmerkt, moet je het gebruik onmiddellijk staken. Zoek medische hulp als de symptomen verergeren of ernstig zijn. Je kunt je arts raadplegen om een geschikte dosis in te stellen als is vastgesteld dat je onvoldoende B-12 uit voedselbronnen binnenkrijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/CHAIWATPHOTOS
  • Drweil.com. Can Any B Vitamins Be Harmful? https://www.drweil.com/vitamins-supplements-herbs/vitamins/can-any-b-vitamins-be-harmful/ (ingezien op 24-12-2017)
  • Drweil.com. Too Much Vitamin B12? https://www.drweil.com/vitamins-supplements-herbs/vitamins/too-much-b12/ (ingezien op 24-12-2017)
  • Healthyeating. Can You Take Too Much Vitamin B6 & Vitamin B12? http://healthyeating.sfgate.com/can-much-vitamin-b6-vitamin-b12-6060.html (ingezien op 24-12-2017)
  • Healthline. Can Vitamin B-12 Cause Side Effects? https://www.healthline.com/health/food-nutrition/vitamin-b12-side-effects (ingezien op 24-12-2017)
  • Livestrong. Foods That Are High in B Vitamins. https://www.livestrong.com/article/22253-foods-high-b-vitamins/ (ingezien op 24-12-2017)
  • Thuisarts. Ik wil meer weten over vitamine B12. https://www.thuisarts.nl/vitamine-b12/ik-wil-meer-weten-over-vitamine-b12 (ingezien op 24-12-2017)
  • Afbeelding bron 1: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Einladung Zum Essen, Pixabay

Reageer op het artikel "Te veel vitamine B: symptomen van vitamine B-vergiftiging"

Reactie

Angela, 26-05-2018 23:24 #1
Ik kan nergens vinden wat een echt hoog Vit B12 gehalte in het bloed doet. Op de lijst staat dat het ongeveer tussen de 150/640 moet liggen en ik heb 920. Ik neem geen supplementen. Eet niet teveel aan eieren, vis, vlees of andere vit B12 leveranciers, dus hoe kan dit? Reactie infoteur, 31-05-2018
Volgens het NTvG is voor commercieel beschikbare bepalingsmethoden van vitamine B12 in bloed het referentie-interval doorgaans 200-900 ng/l (= 148-664 pmol/l). Over een te veel aan vitamine B12 schrijft het Voedingscentrum: "De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal in het lichaam wordt opgenomen." (Bron: https://bit.ly/1nAG7jC)

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Vitaminen & mineralen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!