InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoening

Uitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoening

Uitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoening Schouderpijn is vaak te wijten aan een probleem met het schoudergewricht, of de spieren, ligamenten of pezen rond de schouder zelf. Soms is ook een andere bron van pijn aanwezig en straalt deze uit naar de schouder. Een pijnlijke schouder is namelijk soms het resultaat van pijn aan het hart, de buik of een andere lichaamsstructuur. Bij uitstralingspijn blijft de pijn bij het bewegen altijd aanwezig en verbetert deze niet. Bij typische schouderproblemen verbetert of verergert de pijn bij het maken van bepaalde bewegingen, wat dus niet het geval is bij de uitstralingspijn.

Oorzaken van pijn die uitstraalt naar schouder

Buikoperatie

Een laparoscopische operatie is een ingreep waarbij de arts een kleine chirurgische insnijding maakt en vervolgens via een soort instrument (laparoscoop) inbrengt. Dit is nodig om bijvoorbeeld de galblaas te verwijderen (cholecystectomie) of de maag te verkleinen voor gewichtsverlies. Bij tweederde van de patiënten die een operatie ondergaan, ontstaat uitstralingspijn in het schoudergewricht. Door laparoscopische chirurgie houdt het lichaam kooldioxide in het buikgebied vast. Dit zorgt voor irritatie aan de ruggengraat en zenuwen, wat een pijnlijke schouder veroorzaakt.

Buik- en bekkenproblemen

Schouderpijn is soms het gevolg van problemen in of bij de buik die zich verplaatsen naar en tussen de schouders. Bij volgende buik- en bekkenaandoeningen verschijnt mogelijk pijn aan de schouder:

Hartproblemen

Hartaandoeningen zoals een ontsteking rond het hart (pericarditis), een hartaanval of angina pectoris (pijn op de borst: treedt op als het hart niet genoeg zuurstof krijgt en is een teken van een hartaanval) veroorzaken mogelijk een pijnlijke schouder. Als de patiënt een hartaanval heeft, heeft hij ook last van pijn op de borst. Dit symptoom mag de patiënt niet verwarren met brandend maagzuur of andere maagklachten. Ook kortademigheid en pijn in de arm (armpijn), rug (rugpijn), kaak (kaakpijn), nek (nekpijn) of andere lichaamsdelen zijn mogelijke tekenen van een hartaandoening. Spoedeisende hulp is nodig bij een hartaanval.

Longproblemen

Longembolie
Wanneer een bloedstolsel in de longen terechtkomt, treedt een afsluiting van de slagader in de longen op (longembolie). Een diep veneuze trombose (pijn en zwelling aan been of bekkengebied) is een vaak voorkomende oorzaak van een longembolie. De pijn in de schouder voelt aan als een strakke schouderspier. De schouderpijn is meestal ernstig waardoor het liggen of slapen problemen opleveren. Onmiddellijke medische aandacht is nodig bij een longembolie.

Andere longaandoeningen
Een longontsteking of longkanker zijn gekoppeld aan uitstralingspijn in het schoudergebied. Een longtumor zoals het Pancoast-syndroom (vorm van longkanker met longtoptumor) of een zwelling in de longen (longoedeem) veroorzaken eveneens soms een pijnlijke schouder.

Nekproblemen

Een beknelde zenuw in de nek of andere nekproblemen zoals cervicale spondylose leiden soms tot uitstralingspijn in de schouder.

Andere aandoeningen

Andere aandoeningen, zoals polymyalgia rheumatica (ontstekingsziekte aan de spieren), gordelroos (infectie met huiduitslag en symptomen aan het gezicht), de ziekte van Paget (chronische ontsteking van het bot) of het schoudergordelsyndroom (druk op zenuw en/of bloedvaten) veroorzaken soms ook schouderpijn.

Geassocieerde symptomen

De patiënt ervaart verschillende soorten pijn:
  • doffe pijn in de schouder
  • een stekend, brandend, tintelend, of zelfs een ‘elektrisch’ gevoel in de schouder
  • pijn die van de nek naar het schouderblad gaat (of omgekeerd)
  • scherpe pijn onder het schouderblad

Uitstralingspijn in de schouder is vaak constant, wat betekent dat de schouder zelfs pijn doet in rust of wanneer de patiënt de arm of schouder niet gebruikt. Soms komt en gaat de pijnlijke schouder ook weg wanneer deze afkomstig is van een oorzaak die buiten de schouder gelegen is.

Alarmsymptomen bij uitgestraalde schouderpijn

Naast de uitstralingspijn in de schouder treden soms andere, ernstige symptomen op zoals kortademigheid, misselijkheid en hevige pijn in het buik- of bekkengebied (bekkenpijn). Ook verschijnt de meestal ernstige schouderpijn en de pijn in andere lichaamsdelen mogelijk plotseling. Als de patiënt deze problemen opmerkt, is onmiddellijk medisch advies nodig.

Diagnose en onderzoeken

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek
De arts voert een grondige anamnese (medisch vraaggesprek) uit om de oorzaak van de schouderpijn te achterhalen. Hij wil bijvoorbeeld weten waar de pijn voelbaar is, welke soort pijn aanwezig is, hoe lang deze pijn al aanwezig is, en ook of en zo ja wanneer deze stopt, verbetert of verergert en ook of de patiënt een ongeval of letsel heeft opgelopen wat mogelijk bijdraagt aan de pijnlijke schouder. De arts wil bovendien op de hoogte zijn van de medische geschiedenis van de patiënt, zoals de aanwezigheid van een hoge bloeddruk. Vervolgens onderzoekt hij de schouder maar ook de rest van het lichaam en dan vooral de nek en hals om de schouderpijn te kunnen verklaren. Indien deze onderzoeken geen informatie over de oorzaak onthullen, zijn verdere onderzoeken nodig.

Diagnostisch onderzoek
De arts bestelt andere testen om verborgen problemen op te sporen.

Behandeling van uitstralingspijn in schoudergebied

De behandeling van pijn die uitgestraald is naar het schoudergebied is gericht op het behandelen van de oorzaak van deze uitstralingspijn. Medicatie, fysiotherapie en/of chirurgie zijn de meest voorkomende behandelingsmethoden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de schouder? Oorzaken en tips tegen schouderpijnPijn aan de schouder? Oorzaken en tips tegen schouderpijnPijn aan de schouder lijkt op het eerste zicht vrij onschuldig, maar kan in het dagelijks leven toch wel ernstige ongema…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Schouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouderSchouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouderSchouderpijn of pijn aan de schouder is een courante klacht. Bij schouderklachten heb je pijn rond het schoudergewricht…
Pijn aan de schouderPijn aan de schouderPijn aan de schouder door fitness, sport, werk of een ontsteking. Bij overbelasting kan de schouderpijn gaan doen. Vaak…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 21 september 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Referred Pain around the Shoulder, https://www.huffingtonpost.com/entry/referred-pain-around-the-shoulder_us_59c50667e4b0f2df5e83ad87?guccounter=1
  • Referred shoulder pain, https://www.gponline.com/referred-shoulder-pain/cardiovascular-system/article/798279
  • Referred Shoulder Pain, https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/aa58029
  • Referred shoulder pain, https://www.uwhealth.org/health/topic/frame/referred-shoulder-pain/aa58029.html
  • Referred Shoulder Pain: Causes, Symptoms, Diagnosis, Treatment, https://www.epainassist.com/joint-pain/shoulder-pain/referred-shoulder-pain
  • What Is Referred Shoulder Pain?, https://www.webmd.com/pain-management/pain-referred-shoulder-pain#1
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Uitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoening"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!