InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloederige diarree: oorzaken van slijm en bloed bij diarree

Bloederige diarree: oorzaken van slijm en bloed bij diarree

Bloederige diarree: oorzaken van slijm en bloed bij diarree Bloederige diarree kan beangstigend zijn en is iets wat je serieus moet nemen. Bloed in de ontlasting betekent dat het ergens in je spijsverteringskanaal bloedt. Soms is de hoeveelheid bloed zo klein dat deze alleen kan worden gedetecteerd door een onderzoek dat controleert op verborgen bloed in de ontlasting. Op andere momenten kan het zichtbaar zijn als helder rood bloed. Bij een bloeding die zich hoger in het spijsverteringskanaal voordoet, kan de ontlasting zwart en teerachtig lijken. Bloederige diarree wijst op een dubbele afwijking: én bloed in de ontlasting én diarree, oftewel dunne, waterige ontlasting. De belangrijkste oorzaken van bloederige diarree zijn maag-darminfecties, inflamatoire darmaandoeningen, ischemische colitis, maag-darmbloedingen, medicijnen (NSAID's, 5-FU, chemotherapie), diverticulitis, kanker en bestralingstherapie. Raadpleeg bij bloed en slijm in de ontlasting je huisarts, zeker als je ook nog eens last hebt van diarree.

Oorzaken van bloederige diarree

Bloederige diarree vertegenwoordigt een dubbele afwijking. Diarree wordt gedefinieerd als dunne waterige ontlasting die veel vaker komt dan je gewend bent. De oorzaak van bloederige diarree kan variëren van relatief milde infecties die doorgaans beter worden met minimale behandeling tot aandoeningen die levensbedreigend kunnen zijn. Hoewel sommige oorzaken minder ernstig zijn dan andere, kan alleen je huisarts een diagnose stellen. Vroegtijdig je huisarts raadplegen kan levensreddend zijn.

Bijkomende symptomen

Afhankelijk van de onderliggende ziekte, stoornis of aandoening kan bloederige diarree gepaard gaan met andere symptomen, waaronder:

Alarmsymptomen
In sommige gevallen kan bloederige diarree optreden met andere symptomen die kunnen wijzen op een ernstige of levensbedreigende aandoening die onmiddellijk moet worden beoordeeld door een arts. Schakel onmiddellijk medische hulp in als bij een van deze alarmsymptomen:
  • Verandering in bewustzijnsniveau
  • Verwardheid en desoriëntatie
  • Ademhalingsproblemen
  • Duizeligheid
  • Flauwte
  • Hoge koorts
  • Snelle pols
  • Harde buik
  • Ernstige buikpijn
  • Braken van bloed of zwart materiaal (lijkt op koffiedik)
  • Zwakte (verlies van kracht)

Bloederige diarree door maag-darminfecties

Veel besmettelijke organismen kunnen bloederige diarree veroorzaken. Een voedselinfectie is een maag-darminfectie veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Bekende boosdoeners die bloederige diarree kunnen veroorzaken, zijn:
  • Bacteriën: E. coli O157:H7, Salmonella, Shigella, Campylobacter, Yersinia, C. difficile (minder vaak bloederig), Vibrio parahemolyticus, Aeromonas.
  • Virussen: Cytomegalovirus (CMV).
  • Parasieten: entamoeba histolytica, schistosomiasis.
  • Ingewandswormen.

Behandeling
De behandeling hangt af van een nauwkeurige identificatie van het infecterende organisme en kan bestaan uit antibiotica en het aanvullen van vocht en zouten.

Inflammatoire darmaandoeningen

Inflammatoire darmaandoeningen, in het Engels inflammatory bowel disease (IBD) genoemd, erwijst naar een groep inflammatoire aandoeningen van de darm. Het is de verzamelnaam voor colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en de tussenvorm indeterminate colitis. Colitis ulcerosa wordt beschreven als een niet-specifieke ontstekingsreactie van de dikke darm die gepaard gaat met zweervorming, maar meestal geen perforatie van de dikke darm veroorzaakt. De ziekte van Crohn is een granulomateuze ontstekingsreactie van het hele maag-darmkanaal. Bloederige diarree komt vaker voor bij colitis ulcerosa, maar kan ook een symptoom zijn van de ziekte van Crohn. Een correcte diagnose vereist beeldvorming en lichamelijk onderzoek door een arts.

Ischemische colitis

Wanneer iemand ouder dan 60 jaar bloederige diarree ervaart, is de kans groot dat er sprake is van ischemische colitis. Ischemische colitis treedt op wanneer de bloedstroom naar een bepaald gedeelte van de dikke darm wordt beperkt of geblokkeerd. Gebrek aan bloed naar een weefsel leidt tot een gebrek aan zuurstof en mogelijke schade en zelfs de dood van dat weefsel. Wanneer weefsels beschadigd zijn, kunnen ze beginnen bloed te lekken. Predisponerende factoren zijn uitdroging, congestief hartfalen, infecties en recente operaties. Vaak is ziekenhuisopname nodig waarbij voeding en voldoende vocht worden toegediend via het infuus, soms in combinatie met antibiotica om infecties te voorkomen.

Maag-darmbloedingen

Een maag-darmbloeding of gastro-intestinale bloeding, is een bloeding in het spijsverteringskanaal en dit is een ernstig symptoom. Je spijsverteringskanaal bestaat uit de volgende organen:
  • Slokdarm
  • Maag
  • Dunne darm, inclusief de twaalfvingerige darm
  • Dikke darm
  • Rectum of endeldarm
  • Anus

Een maag-darmbloeding kan optreden in elk van deze organen. Als het bloeden optreedt in je slokdarm, maag of eerste deel van de dunne darm (twaalfvingerige darm), wordt dit beschouwd als bloeding van het bovenste deel van het maag-darmkanaal. Bloeding in de dunne darm, dikke darm, rectum of anus is een bloeding in het lagere deel van het maag-darmkanaal. De hoeveelheid bloed kan variëren van een zeer kleine hoeveelheid bloed tot een levensbedreigende bloeding.

Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken van bloedingen in verschillende gebieden van het spijsverteringskanaal.

Oorzaken van bloeding in het bovenste deel
Maagzweren zijn een veelvoorkomende oorzaak van gastro-intestinale bloedingen. Deze zweren zijn open zweren die zich ontwikkelen in de bekleding van je maag of twaalfvingerige darm. Een infectie van H. pylori-bacteriën veroorzaakt meestal maagzweren. Ook kunnen vergrote aderen in je slokdarm scheuren en bloeden als gevolg van een aandoening die slokdarmspataderen worden genoemd. Tranen in de wanden van je slokdarm kunnen ook leiden tot GI-bloedingen. Deze aandoening staat bekend als het Mallory-Weiss-syndroom.

Oorzaken van een bloeding in het lagere deel
Een van de meest voorkomende oorzaken van een lagere gastro-intestinale bloeding is colitis, die optreedt wanneer je dikke darm ontstoken raakt. Colitis of dikkedarmontsteking heeft meerdere oorzaken, waaronder:
  • Infectie
  • Voedselvergiftiging
  • Parasieten
  • Ziekte van Crohn of colitis ulcerosa
  • Verminderde doorbloeding van de dikke darm

Aambeien of een anale fissuur kan ook een bloeding veroorzaken, maar dit gaat niet gepaard met diarree.

Sommige medicijnen kunnen bloederige diarree veroorzaken / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen kunnen bloederige diarree veroorzaken / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen

5-FU (chemotherapie)

Bij gebruik van de injectievloeistof 5-FU (5-fluorouracil remt kanker), kunnen bijwerkingen ontstaan als maag-darmklachten als gevolg van ontsteking van de slijmvliezen van slokdarm, maag en darmen, waaronder:

NSAID's

NSAID's (Niet Steroïde Anti-Inflammatoire Drug, oftewel een ontstekingsremmende pijnstiller) kunnen allerlei bijwerkingen geven, waaronder diarree en bloedingen uit een maagzweer. Bekende NSAID's zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen.

bloed en slijm bij diarree door diverticulitis

Diverticulitis zijn ontstoken divertikels en dit zijn kleine uitstulpingen van de darmwand in de buikholte. Divertikels kunnen soms bloed bij de ontlasting geven, terwijl diverticulitis onder meer een veranderd ontlastingspatroon kan veroorzaken: hevige diarree of ernstige obstipatie.

Bloederige diarree door poliepen of kanker

Bloederige poep of diarree kan wijzen op de aanwezigheid van darmpoliepen of darmkanker. Poliepen duidt op afwijkende weefselgroei vanuit de darmwand of de wand van de endeldarm, wat op den duur kan ontaarden in kanker. Dikkedarmkanker wordt meestal aangetroffen bij mensen ouder dan 40 jaar, en velen hebben ten minste een ander familielid met darmkanker. Een dieet met weinig vezels en veel dierlijke eiwitten verhoogt het risico op darmkanker. Een recente verandering in je stoelgangpatroon moet je aan je huisarts melden, vooral als er bloed in de ontlasting aanwezig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Infectieziekten bij kinderen ParatyfusEen kindje heeft diarree, waar soms bloed- of slijmmenging bij zit. Het klaagt ook over buikpijn, heeft koorts en eigenl…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Infectieziekten bij kinderen DysenterieAls een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Derneuemann, Pixabay
  • Apotheek. 5-FU. https://www.apotheek.nl/medicijnen/fluorouracil?product=5-fu (ingezien op 13-2-2018)
  • Healthgrades. What is bloody diarrhea? https://www.healthgrades.com/symptoms/bloody-diarrhea (ingezien op 13-2-2018)
  • Healthline. What Causes Gastrointestinal Bleeding? https://www.healthline.com/symptom/gastrointestinal-bleeding (ingezien op 13-2-2018)
  • Livestrong. Common Causes of Blood in Diarrhea. https://www.livestrong.com/article/115207-common-causes-blood-diarrhea/ (ingezien op 13-2-2018)
  • Livestrong. What Are the Causes of Bleeding Diarrhea? https://www.livestrong.com/article/208621-what-are-the-causes-of-bleeding-diarrhea/ (ingezien op 13-2-2018)
  • MLD. Divertikels en diverticulitis. https://www.mlds.nl/ziekten/divertikels-en-diverticulitis/ (ingezien op 13-2-2018)
  • Stanford. Bloody Diarrhea. http://errolozdalga.com/medicine/pages/EE/BloodyDiarrhea.5.3.10.html (ingezien op 13-2-2018)
  • Thuisarts. Diarree. https://www.thuisarts.nl/diarree (ingezien op 12-2-2018)
  • WebMD, Blood in Stool. https://www.webmd.com/digestive-disorders/blood-in-stool#1 (ingezien op 13-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Bloederige diarree: oorzaken van slijm en bloed bij diarree"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 14-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloed bij ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!