InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwarte spikkeltjes of streepjes in ontlasting: oorzaken

Zwarte spikkeltjes of streepjes in ontlasting: oorzaken

Zwarte spikkeltjes of streepjes in ontlasting: oorzaken Het zien van zwarte spikkeltjes in de ontlasting of zwarte streepjes in ontlasting, kan vragen oproepen. Je ontlasting is een combinatie van water, onverteerde voedselresten (meestal vezels), slijm en bacteriën. Normaal gesproken is ontlasting bruin van kleur vanwege de aanwezigheid van gal dat de darmbacteriën afbreken. Er zijn echter factoren waardoor je ontlasting van kleur kan veranderen. Omdat kleur en consistentie van ontlasting grotendeels het gevolg is van het voedsel dat je eet, zijn zwarte spikkeltjes of streepjes in de ontlasting gewoonlijk een gevolg van je dieet. Er zijn echter enkele uitzonderingen. Zwarte vlekjes of streepje kunnen duiden op oud bloed zijn dat afkomstig is uit het maag-darmkanaal. Bij bloed in de ontlasting, is het belangrijk om direct contact op te nemen met je huisarts.
Donkere stukjes in de ontlasting door bosbessen / Bron: Couleur, PixabayDonkere stukjes in de ontlasting door bosbessen / Bron: Couleur, Pixabay

Oorzaken van zwarte spikkeltjes in ontlasting

De aanwezigheid van zwarte stippen, spikkeltjes of slierten in de ontlasting of bij het afvegen van je billen na het poepen, is meestal het gevolg van een van de twee volgende oorzaken: iets dat je hebt gegeten of in een bloeding ergens in het maag-darmkanaal.

Voedsel of medicatie

Het lichaam kan bepaalde voedingsmiddelen niet volledig verteren, wat zwarte spikkeltjes of streepjes in je poep tot gevolg kan hebben. Voorbeelden van voedingsmiddelen die zwarte spikkeltjes of streepjes in de stoelgang kunnen veroorzaken zijn:
  • bosbessen
  • kersen
  • vijgen
  • chocoladepudding
  • drop
  • kruiden en specerijen, zoals zwarte peper of paprika
  • pruimen
  • rood vlees (vooral rare of bijna rauw)
  • onverteerde zaden en pitten, zoals aardbeipitten of sesamzaad

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer kunnen ook zwart getinte ontlasting veroorzaken. Dit kan soms ook aanwezig zijn als vlekken in je drol. Voorbeelden van deze voedingsmiddelen zijn oesters en bruine bonen. Het nemen van ijzersupplementen kan er ook voor zorgen dat de ontlasting zwart of groen wordt met zwarte stippen.

Bloeding in het maag-darmkanaal

Soms worden zwarte vlekken in de ontlasting omschreven als een koffiedik-aspect. Als algemene regel geldt dat hoe langer het bloed in het maag-darmkanaal reist, hoe donkerder het in de ontlasting zal zijn; vers bloed is helderrood en oud (deels verteerd) bloed is donkergekleurd. Fel rood bloed in de ontlasting wijst dus op een bloeding in het onderste gedeelte van het maag-darmkanaal, terwijl donkerder bloed meestal wordt veroorzaakt door een bloeding in het bovenste gedeelte van het maag-darmkanaal. Ontsteking, een anuskloofje of zelfs een tumor kan bloedingen in het bovenste gedeelte van het maag-darmkanaal veroorzaken.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman
Soms kan het nemen van bepaalde medicijnen die bekend staan ​​als niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's), zoals ibuprofen, irritatie en bloeding veroorzaken die leidt tot zwarte stippen in de ontlasting.

Parasitaire infectie

Parasieten zijn een soort organismen die een ander organisme als gastheer gebruiken. Ze kunnen worden verspreid via verontreinigd water, voedsel, aarde, afval en bloed. De zwarte stippels in je ontlasting kunnen worden veroorzaakt door de eitjes of afscheiding van de parasiet.

Zwarte streepjes in ontlasting bij kinderen

Baby's

Bij baby's is de eerste ontlasting na de geboorte bijna helemaal zwart en kleverig. Deze ontlasting staat ​​bekend als meconium en wordt ook wel kinderpek of darmpek genoemd. Dit komt doordat een ongeboren kind nog geen volwaardige darmmicrobiota heeft.

Oudere kinderen

Bij oudere kinderen zijn zwarte spikkels in de ontlasting echter te wijten aan de bovengenoemde oorzaken, vaak door het eten van bepaald voedsel zoals heel vel drop.

Behandeling

De behandelingen voor zwarte stippen of strepen in de ontlasting zijn vaak afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Als je zwarte stippeltjes in je poep opmerkt en je herinnert je dat je de afgelopen 48 uur iets hebt gegeten dat de oorzaak kan zijn, stop dan met het eten van dat voedsel om te zien of de zwarte vlekken verdwijnen.

Zwarte spikkels in ontlasting door medicatie / Bron: Stevepb, PixabayZwarte spikkels in ontlasting door medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay
Medicatie
Als je medicijnen gebruikt waarvan bekend is dat deze maag-darmklachten of een maagbloeding kan veroorzaken, neem dan contact op met je arts om te bepalen of je veilig kunt stoppen met het nemen van het medicijn om irritatie van de maag-darmkanaal te verminderen.

Bloeding
Bij zwarte puntjes in de ontlasting als gevolg van gastro-intestinale bloedingen, is een bezoek aan een arts noodzakelijk. De arts zal je medische geschiedenis in ogenschouw nemen en je klachten en symptomen beoordelen. Ook kan de arts bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek laten doen. Als er bloed wordt aangetroffen in de ontlasting, kan een colonoscopie (darmonderzoek) zinvol zijn, waarbij de binnenbekleding/het slijmvlies van de dikke darm onderzocht wordt.

Parasitaire infectie
Als de arts een parasitaire infectie vermoedt, kan een bloed- of ontlastingsonderzoek worden gedaan. Parasieten kunnen meestal worden behandeld met medicijnen zoals antibiotica.

Wanneer arts raadplegen?

Als je zwarte spikkeltjes in je ontlasting ziet, bedenk dan welke voedingsmiddelen je hebt gegeten in de afgelopen 24 tot 48 uur die dit mogelijk kan veroorzaken. Als je stopt met het eten van dat voedsel en je volgende ontlasting vrij is van de zwarte stippen, dan kan het hiermee mogelijk samenhangen.

Als je zwarte stippen, stukjes of slierten in je ontlasting aantreft en één of enkele van de volgende symptomen hebt, maak dan een afspraak met je huisarts:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepProblemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepLast van zwarte ontlasting, rode poep of groene ontlasting al dan niet met verstopping of andere klachten? Wat kan het z…
Zwarte stipjes, plekjes en vlekjes in ontlasting: OorzakenZwarte stipjes, plekjes en vlekjes in ontlasting: OorzakenNormaal gesproken is de stoelgang bruin van kleur, en lang en glad van vorm. In een aantal gevallen zijn zwarte plekjes,…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Lichte plakkerige ontlastingLichte plakkerige ontlastingEen lichte en plakkerige of kleverige ontlasting bestaat uit teveel vet in de ontlasting. Dit heeft te maken met een ver…
De ongeboren baby poept in het vruchtwaterDe ongeboren baby poept in het vruchtwaterVruchtwater hoort helder te zijn. Als de baby wordt geboren en het vruchtwater is groenig of bruinig van kleur, dan heef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/gpointstudio
  • https://healdove.com/disease-illness/black-specks-in-stool
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Meconium
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/321253.php
  • https://www.healthline.com/health/black-specks-in-stool
  • https://www.health24.com/Experts/Question/black-specks-in-stool-20060311
  • Afbeelding bron 1: Couleur, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Zwarte spikkeltjes of streepjes in ontlasting: oorzaken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kleur van ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!