InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kleine rode stipjes op huid: oorzaak van puntbloedinkjes

Kleine rode stipjes op huid: oorzaak van puntbloedinkjes

Kleine rode stipjes op huid: oorzaak van puntbloedinkjes Kleine, rode of paarse puntjes of stipjes op de huid van 0,5 tot 1 mm, kunnen duiden op een huidbloeding die wordt veroorzaakt door een zeer kleine oppervlakkige bloeduitstorting: een zogeheten 'petechia', meervoud 'petechiën'. Deze huidbloeding zal leiden tot rode, paarse of bruine vlekjes, soms in clusters, en het lijkt vaak op een huiduitslag maar wat het niet is. Bij druk op de huid verbleken deze puntbloedinkjes niet. Meestal zijn deze kleine rode stipjes of vlekken op de huid niet jeukend en plat. Het verschil met een blauwe plek, is dat de bloeding bij petechiën oppervlakkiger in de huid zit. Je kunt de kleine rode stipjes of vlekken aantreffen op de armen, benen, borst, gezicht of andere delen van het lichaam. Behandeling van puntbloedinkjes of bloedvlekjes is afhankelijk van de onderliggende oorzaak van petechiën.
Petechiën op het onderbeen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Petechiën op het onderbeen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat zijn puntbloedinkjes of petechiën?

Petechiën zijn kleine paarse, rode of bruine vlekken of stipjes op de huid. Ze worden vooral gezien op je armen, benen, buik en billen. Je kunt ze ook aantreffen in je mond of op je oogleden. Deze puntbloedinkjes kunnen veroorzaakt worden door veel verschillende factoren en omstandigheden. Ze kunnen ook voorkomen als een reactie op bepaalde medicijnen. Hoewel petechiën eruitzien als een huiduitslag, worden ze veroorzaakt door een zeer kleine oppervlakkige bloeduitstorting. Petechiën verbleken niet wanneer je erop drukt.

Oorzaak van kleine rode stipjes op de huid

Petechiën worden gevormd wanneer kleine bloedvaten, genaamd capillairen, beschadigd raken en openbreken. Wanneer deze bloedvaten openbreken, lekt er bloed in je huid. Infecties en reacties op medicijnen zijn twee veel voorkomende oorzaken van puntbloedinkjes.

Cytomegalovirus (CMV)

CMV is een ziekte veroorzaakt door een (herpes)virus. Een infectie met CMV geeft vaak geen klachten en gaat daarom bijna altijd onopgemerkt aan je voorbij. Eventuele symptomen zijn vermoeidheid, koorts, keelpijn en spierpijn. Pasgeborenen kunnen besmet raken tijdens de zwangerschap. Mogelijke symptomen bij de geboorte zijn onder meer laag geboortegewicht, geelzucht en petechiën.

Endocarditis

Endocarditis is een ontsteking van de binnenwand van je hart en hartklep(pen). Mogelijke symptomen zijn koorts, koude rillingen, vermoeidheid, pijnlijke gewrichten en spieren, kortademigheid, hoesten en bleke huid, evenals vlekjes op de huid, in het oogwit of onder de vingernagels..

Hantavirus pulmonaal syndroom

Deze virale infectie veroorzaakt griepachtige symptomen en ademhalingsproblemen. Andere symptomen zijn vermoeidheid, koorts en spierpijn.

Zonnebrand kan soms kleine rode stipjes op de huid veroorzaken / Bron: Istock.com/moflesZonnebrand kan soms kleine rode stipjes op de huid veroorzaken / Bron: Istock.com/mofles

Trauma

Beschadiging aan de huid, zoals door stomp trauma (bijvoorbeeld een auto-ongeluk), bijten of slaan kan ertoe leiden dat petechiën gevormd worden. Zonnebrand kan ook kleine rode stipjes op de huid veroorzaken.

Leukemie

Leukemie is een kanker van het beenmerg oftewel beenmergkanker. Petechiën op het palatum (verhemelte) kan hierbij voorkomen. Andere symptomen zijn koorts, koude rillingen, vermoeidheid, onbedoeld gewichtsverlies, opgezwollen klieren, bloedingen, kneuzingen, bloedneuzen en nachtzweten.

Meningokokken

Meningokokken kan verschillende ziekten veroorzaken. Het betreft een bacteriële infectie van de ademhalingswegen. Andere symptomen zijn koorts, hoofdpijn, spierpijn en misselijkheid.

Ziekte van Pfeiffer

Pfeiffer is een virale infectieziekte die door middel van speeksel en andere lichaamsvloeistoffen wordt overgedragen. Andere symptomen zijn extreme vermoeidheid, keelpijn, koorts, gezwollen lymfeklieren, gezwollen keelamandelen en hoofdpijn.

Rocky Mountain Spotted Fever (RMSF)

RMSF of tekenkoorts is een bacteriële infectie die door teken wordt overgedragen. Andere symptomen zijn hoge koorts, koude rillingen, knallende hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid en braken. RMSF komt in Nederland niet voor.

Huiduitslag bij roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Huiduitslag bij roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Roodvonk

Roodvonk is een bacteriële infectie die zich kan ontwikkelen bij mensen nadat ze streptokokkeninfectie van de keel (keelontsteking) hebben gehad. Veel mensen die last hebben van een streptokokkeninfectie hebben rode puntjes op het zachte of harde gehemelte. Andere symptomen zijn onder meer kleine, felrode vlekjes en de huid, rode tong, koorts en keelpijn.

Scheurbuik door vitamine C-tekort

Scheurbuik wordt veroorzaakt door een vitamine C-tekort. Andere symptomen zijn vermoeidheid, gezwollen tandvlees, gewrichtspijn, kortademigheid en blauwe plekken.

Sepsis

Een bloedvergiftiging of sepsis ontstaat door de verspreiding van bacteriën in het bloed en is levensbedreigend. Andere symptomen zijn een hoge koorts, snelle hartslag en ademhalingsstoornissen.

Verhoogde druk

Langdurige verhoogde druk tijdens bepaalde activiteiten kunnen kleine rode stipjes op de gezichtshuid, de hals en op de borst veroorzaken. Het kan hierbij gaan om huilen, hoesten, braken, gewichtheffen of een bevalling.

Keelontsteking door streptokokken

Een keelontsteking door streptokokken is een bacteriële infectie die flinke keelpijn veroorzaakt. Andere symptomen zijn gezwollen tonsillen, gezwollen klieren, koorts, hoofdpijn, misselijkheid, braken en lichaamspijn.

Trombocytopenie

Trombocytopenie houdt in dat er te weinig bloedplaatjes (trombocyten) in het bloed aanwezig zijn. Symptomen zijn onder meer kneuzingen, bloeden van je tandvlees, bloedneus, bloed in je urine of ontlasting, vermoeidheid en gele huid en ogen (geelzucht).

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Vasculitis

Vasculitis is een ontsteking van de bloedvaten en wordt gekenmerkt door rode of blauw-paarse niet wegdrukbare puntjes op het lichaam, vooral aan de voeten en de onderbenen. Bij systemische vasculitis zijn er vaak ook algemene ziekteverschijnselen zoals koorts, algehele malaise, vermoeidheid, gewichtsverlies, gewrichtspijn, spierpijn, buikpijn, misselijkheid en braken.

Virale hemorragische koorts

Infecties zoals dengue, ebola en gele koorts vallen allemaal onder virale hemorragische koorts. Deze infecties maken het moeilijker voor je bloed om te stollen. Andere symptomen zijn hoge koorts, vermoeidheid, duizeligheid, pijn, bloeden onder de huid en zwakte.

Kleine rode stipjes op de huid door medicatie / Bron: Stevepb, PixabayKleine rode stipjes op de huid door medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay

Bijwerking van bepaalde geneesmiddelen

Petechiën kunnen een bijwerking zijn van bepaalde geneesmiddelen. Enkele voorbeelden van medicijnen die petechiën als bijwerking kunnen veroorzaken, zijn onder meer: ​​
  • Antibiotica: nitrofurantoïne en penicilline;
  • Antidepressiva: desipramine;
  • Epilepsie:carbamazepine;
  • Bloedverdunners: warfarine en heparine;
  • NSAID's: indomethacine, naproxen.

Wanneer huisarts inschakelen?

Als jij of je kind petechiën heeft, neem dan contact op met een arts. Enkele van de onderliggende oorzaken van petechiën zijn ernstig en moeten direct behandeld worden. Bij een kind kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een hersenvliesontsteking (met hoofdpijn, koorts en een stijve nek). Het is moeilijk om zelf te bepalen of iets onschuldig of ernstig is. Dat is aan de arts om te bepalen; een diagnose geeft duidelijkheid.

Neem in de volgende gevallen direct contact op met een arts:
  • Hoge koorts;
  • Problemen met ademen;
  • Verwardheid;
  • Veranderingen in het bewustzijn.

Complicaties van speldenkopgrote bloedvlekjes

Petechiën zelf veroorzaken geen complicaties en verdwijnen zonder achterlating van littekens. Sommige van de aandoeningen die dit symptoom veroorzaken, kunnen echter wel complicaties veroorzaken, zoals:
  • Schade aan de nieren, lever, milt, hart, longen of andere organen;
  • Hartproblemen;
  • Infecties in andere delen van je lichaam.

Overleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comOverleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Behandeling van kleine rode stipjes op de huid

Als een bacteriële of virale infectie de kleine rode stipjes op de huid veroorzaken, dan zullen deze vanzelf verdwijnen zodra de infectie wijkt. Als een medicijn de puntbloedinkjes veroorzaakt, dient dit symptoom weg te gaan zodra je met het betreffende geneesmiddel stopt. Doe dit alleen in overleg met de arts.

Controleer regelmatig de plekken om te zien of ze veranderen. Als het aantal plekken toeneemt, kan er sprake zijn van een bloedingsstoornis.

Medische behandeling
Voordat de arts een behandeling aanbeveelt, zal hij eerst vaststellen waardoor de petechiën en andere symptomen worden veroorzaakt. De arts kan een van deze geneesmiddelen voorschrijven om de oorzaak van de rode stipjes op de huid te behandelen:
  • Antibiotica om een ​​bacteriële infectie te behandelen;
  • Corticosteroïden om ontsteking te bestrijden;
  • Medicijnen die je immuunsysteem onderdrukken, zoals azathioprine, methotrexaat of cyclofosfamide;
  • Specifieke behandeling in geval van kanker.

Zelfzorg
Je kan zelf ook een aantal maatregelen nemen om de klachten te verlichten:

Regelmatig handen wassen met water en zeep / Bron: Pezibear, PixabayRegelmatig handen wassen met water en zeep / Bron: Pezibear, Pixabay

Preventie van puntbloedinkjes

Om petechiën te voorkomen, moet je de omstandigheden vermijden die deze stipjes op de huid kunnen veroorzaken. Maar je kan niet alle mogelijke onderliggende oorzaken van petechiën voorkomen. Als je deze reactie op een geneesmiddel in het verleden hebt gehad, laat het aan je arts weten als hij medicijnen voorschrijft. Om infecties te voorkomen die puntbloedinkjes kunnen veroorzaken, kun je de volgende maatregelen nemen:
  • Was je handen regelmatig met zeep en water, of gebruik een op alcohol gebaseerde handreiniger.
  • Droog je handen goed af met papieren doekjes. Katoenen handdoeken en handendrogers verhogen het aantal bacteriën juist.
  • Probeer mensen die ziek zijn te vermijden.
  • Deel geen glazen, keukengerei en andere persoonlijke items, zoals tandenborstels.
  • Reinig de persoonlijke werkomgeving en leefomgeving met desinfectiedoekjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine, witte bultjes op de (boven)lipKleine, witte bultjes op de (boven)lipAls je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn…
Zwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenZwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenHeb jij last van zwarte vlekjes of donkere vlekjes op je huid? Wat zijn deze zwarte vlekjes? Zwarte donkere vlekjes op d…
Pop art make-upPop art make-up kan ideaal zijn voor bijvoorbeeld Halloween of carnaval. Je gezicht lijkt net alsof het getekend is en p…
Glitter nagels, stippeltjes nagels en meer!Glitter nagels, stippeltjes nagels en meer!Tegenwoordig zie je steeds meer originele dingen verschijnen op de markt kwa nagellak en tools. Creëer zo een geheel eig…
Capillaritis: roodbruine vlekken op benen, romp en armenCapillaritis: roodbruine vlekken op benen, romp en armenCapillaritis is een onschuldige huidaandoening. Het wordt gekenmerkt door lekkage van de kleine haarvaatjes in de huid,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Doctors Health Press. What Are These Tiny Red Spots on My Skin (Petechiae)? https://www.doctorshealthpress.com/skin-care-articles/tiny-red-spots-on-skin/ (ingezien op 28-9-2017)
  • Healthline. What Causes Petechiae? https://www.healthline.com/health/petechiae#overview1 (ingezien op 28-9-2017)
  • Huidhuis. Petechiën. https://www.huidhuis.nl/huidaandoening/petechien (ingezien op 28-9-2017)
  • RIVM. CMV-infectie. https://lci.rivm.nl/richtlijnen/cmv-infectie (ingezien op 28-9-2017)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/mofles
  • Afbeelding bron 3: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Syda Productions/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 7: Pezibear, Pixabay

Reageer op het artikel "Kleine rode stipjes op huid: oorzaak van puntbloedinkjes"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!