InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fotofobie: Lichtgevoeligheid aan de ogen (lichtschuwheid)

Fotofobie: Lichtgevoeligheid aan de ogen (lichtschuwheid)

Fotofobie: Lichtgevoeligheid aan de ogen (lichtschuwheid) Fotofobie is geen oogziekte maar een algemeen symptoom van vele aandoeningen die variabel in ernst zijn, en waarbij de patiënt oogpijn heeft bij (fel) licht. Wanneer fotofobie in milde vorm voorkomt, knijpt de patiënt in een helder verlichte kamer of buiten zijn ogen een beetje dicht. In meer ernstige gevallen veroorzaakt deze aandoening aanzienlijk veel pijn wanneer de patiënt de ogen aan vrijwel elk type licht blootstelt (zonlicht, TL-licht, gloeilampen, ).

Synoniemen fotofobie

Fotofobie is eveneens gekend onder deze synoniemen
  • lichtgevoeligheid
  • lichtovergevoeligheid
  • lichtschuwheid

Epidemiologie en oorzaken lichtgevoeligheid aan de ogen

Er zijn geen gegevens bekend inzake de prevalentie van fotofobie. Het is wel een veelvoorkomend probleem. De exacte oorsprong van fotofobie is niet gekend. Mensen met een lichtere oogkleur hebben meer last van lichtgevoeligheid want donkerder gekleurde ogen bevatten meer pigment om te beschermen tegen (agressieve) verlichting. Fotofobie komt voor bij migraine, hersenaandoeningen, andere aandoeningen en tal van oogaandoeningen.

Migraine

Fotofobie is een veel voorkomend symptoom van migraine. Hormonale veranderingen, voedingsgewoonten en omgevingsfactoren leiden mogelijk migraine, waarbij de patiënt ernstige hoofdpijn ervaart. Andere symptomen van migraine zijn kloppende hoofdpijn in één hoofdhelft, misselijkheid en braken. Migraine komt voor bij ongeveer tien procent van de wereldbevolking waarbij vrouwen drie keer vaker betrokken zijn dan mannen.

Hersenaandoeningen: Encefalitis

Fotofobie gaat vaak gepaard met een paar ernstige hersenaandoeningen waaronder encefalitis (hersenontsteking), meningitis en een subarachnoïdale bloeding. Encefalitis treedt op wanneer de hersenen ontstoken zijn door een virale infectie of andere oorzaken. Ernstige gevallen zijn levensbedreigend. Meningitis is een bacteriële infectie waardoor de membranen rond de hersenen en het ruggenmerg ontstoken zijn. De bacteriële vorm leidt tot ernstige complicaties, zoals schade aan de hersenen, gehoorverlies, en epileptische aanvallen. Bij een subarachnoïdale bloeding is er een bloeding tussen de hersenen en de omringende weefsellagen. Dit is mogelijk fataal of resulteert in hersenbeschadiging of een beroerte. Andere neurologische aandoeningen zoals een hersentumor leiden mogelijk ook tot fotofobie.

Andere aandoeningen

Fotofobie is ook gerapporteerd bij patiënten met botulisme (ernstige infectieziekte door toxine van bacterie), hondsdolheid (de medische term hiervoor is "rabiës"), kwikvergiftiging,

Oogaandoeningen: Conjunctivitis, scleritis, ...

Fotofobie komt voor bij het gebruik van bepaalde medicijnen, bij het genezingsproces van oogchirurgie, bij een oogonderzoek waarbij de ogen verwijd zijn met pupil verwijdende oogdruppels, ook gekend als "mydriatica", bij het overmatig dragen van contactlenzen, of het dragen van slecht onderhouden contactlenzen. Daarnaast presenteert fotofobie zich bij ziekte, verwonding aan het oog of een infectie aan het oog (zoals albinisme, blefarospasme, brandwonden, chalazion, glaucoom, iritis, keratitis, netvliesloslating, uveïtis).

Fotofobie is daarnaast gebruikelijk bij verschillende oogaandoeningen zoals onder andere conjunctivitis, cornea-abrasie (hoornvliesletsels), droge ogen of scleritis. Conjunctivitis treedt op wanneer de weefsellaag dat het witte gedeelte van het oog bedekt besmet of ontstoken is. De oorzaak is meestal een virus, maar ook bacteriën en allergieën (allergische reactie door contact met uitlokkende stof) veroorzaken conjunctivitis. Andere symptomen zijn jeuk, roodheid en pijn aan de ogen. Bij corneale abrasie is er sprake van hoornvliesletsel. Dit type blessure komt vaak voor als de patiënt stof zoals zand, vuil of metaaldeeltjes in de ogen krijgt. Dit leidt tot een hoornvlieszweer wanneer de cornea geïnfecteerd is. Droge ogen presenteert zich wanneer de traanbuisjes onvoldoende tranen maken of tranen produceren van slechte kwaliteit. Dit komt vaak voor bij vrouwen en mensen boven de leeftijd van 65 jaar. Leeftijd, omgevingsfactoren, bepaalde medische aandoeningen, en sommige medicijnen hebben een invloed op het ontwikkelen van droge ogen. Bij scleritis is het witte gedeelte van het oog ontstoken. Het treft vooral mensen tussen de dertig en zestig jaar oud. Meestal is de oorzaak een ziekte die het immuunsysteem aantast zoals systemische lupus erythematosus. Andere symptomen zijn pijn aan de ogen, tranende ogen, en wazig zien.

Diagnose fotofobie (lichtgevoeligheid) door de oogarts

De oogarts voert mogelijk een spleetlamponderzoek uit waarbij hij de pupillen van de patiënt verwijdt met oogdruppels. Verder is een ruggenmergpunctie mogelijk bij hersenaandoeningen.

Behandeling van patiënten

De arts behandelt de onderliggende oorzaak van fotofobie. In veel gevallen verdwijnt fotofobie als een behandeling voorhanden is voor het onderliggende probleem. De patiënt moet misschien bepaalde medicijnen stopzetten, of hij vervangt deze door een ander geneesmiddel.

Tips voor de patiënt

Een patiënt met fotofobie draagt best een breedgerande hoed, een donkere bril of een (gepolariseerde) zonnebril met UV-bescherming. Getinte brillen, met name met een FL-41-filter verbeteren aanzienlijk de lichtgevoeligheid. De FL-41 filter blokkeert de kleuren blauw en groen die een probleem zijn voor patiënten met lichtgevoeligheid. FL-41-glazen zijn niet-invasief, ze hebben geen bijwerkingen en ze zijn niet duur. Ook een zonnebril met rode of roos getinte glazen brengt mogelijk soelaas. Dit alles moet de patiënt samen met de oogarts bekijken die deze glazen voorschrijft en meestal test hij eerst enkele brillen uit alvorens tot een weloverwogen keuze te komen. De patiënt maakt het verder zo donker mogelijk in de kamer, vermijdt zonlicht en sluit indien mogelijk de ogen als hij toch in contact komt met (fel) licht.

Contact met de arts

Wanneer de lichtgevoeligheid ernstig of pijnlijk is omdat de patiënt bijvoorbeeld thuis een zonnebril draagt, of omdat fotofobie optreedt in combinatie met hoofdpijn, rode ogen of wazig zien dat niet weggaat na een dag of twee, neemt de patiënt contact op met een oogarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvliesConjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvliesBij conjunctivitis, een veel voorkomend oogprobleem, is het bindvlies van het oog ontstoken. De patiënt heeft hierdoor e…
Oogproblemen bij de ziekte van Lyme, een bacteriële infectieOogproblemen bij de ziekte van Lyme, een bacteriële infectieDe ziekte van Lyme is een goed gekende aandoening die is overgebracht door teken. De tekenaandoening tast diverse lichaa…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Scleritis: Ernstige oogontsteking van de scleraScleritis: Ernstige oogontsteking van de scleraScleritis is een ernstige oogontsteking die optreedt aan de gehele dikte van de sclera (harde oogrok). De sclerale, epis…
Aandoening: EncefalitisAandoening: EncefalitisEncefalitis is ook wel een ander woord voor hersenontsteking. In Nederland komt het niet vaak voor, maar wel in Azië. Le…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Comfreak / Pixabay
  • http://www.aao.org/eyenet/article/photophobia-looking-causes-solutions?novemberdecember-2005
  • http://www.achenet.org/resources/photophobia__what_is_it_can_it_be_treated/
  • http://www.allaboutvision.com/conditions/lightsensitive.htm
  • http://www.healthline.com/symptom/photophobia
  • http://www.medicinenet.com/photophobia/symptoms.htm
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003041.htm

Reageer op het artikel "Fotofobie: Lichtgevoeligheid aan de ogen (lichtschuwheid)"

Infoteur: Miske
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!