InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nagelafwijkingen

Nagelafwijkingen

Nagelafwijkingen Mooie, lange en goedverzorgde nagels: welke vrouw droomt hier niet van? Toch zijn er veel voorkomende nagelafwijkingen die met deze droom afrekenen. In onderstaand artikel lees je wat de meest voorkomende nagelafwijkingen zijn, hoe ze ontstaan of te voorkomen zijn en natuurlijk ook hoe ze behandeld dan wel gecamoufleerd kunnen worden.

De Nagel, feiten en adviezen

  • De toestand van de nagels is in hoofdzaak een kwestie van constitutie. De dikte en de hardheid van de nagelplaat is erfelijk bepaald. Daarnaast kunnen uitwendige factoren de conditie van de nagels beïnvloeden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wasmiddelen.
  • Nagels bestaan uit dood epitheelweefsel en kunnen dus niet worden gevoed. Houdt probleemnagels kort en vijl de nagels bij de zijkanten niet te diep in; dit verhoogt het risico op splijten, inscheuren of breken.
  • Het lakken van nagels is over het algemeen niet slecht voor de conditie van de nagels. Gelakte nagels zijn dikker en daardoor in zekere zin zelfs steviger. Wel altijd een kleurloze onderlaag gebruiken ter bescherming.
  • Lak korte nagels niet te donker, want dan lijken ze nog korter. Brede nagels lijken langer en slanker, als je de vorm van een smallere nagel op de nagelplaat lakt.

Nagelafwijkingen

Brokkelige of broze nagels

Hierbij is de nagelplaat meestal dun en zeer breekbaar. Het gebruik van een nagelverharder hoeft niet altijd zinvol te zijn. Als een dunne nagel harder is, kan hij ook eerder breken.

Snel inscheurende nagels

De nagels kunnen vanaf de zijkanten soms tot in het levende weefsel inscheuren. Scherpe randjes aan het nageluiteinde moeten daarom vermeden worden. Hier kan een nagelverharder nuttig zijn. Er zijn heel wat nagelverharders op de markt. Éen van de bekendste merken is wel Herôme. Er zijn nagelverharders met en zonder formaline-oplossing verkrijgbaar

Splijtende nagels

Bij splijtende nagels schilfert het nageluiteinde in laagjes af. Hier kan een nagelverharder zinvol zijn.

Overlangse nagelgroeven

Over de nagelplaat lopen in lengte-richting fijne lijnen. Bij het ouderworden kunnen deze lijnen verdiepen en groeven veroorzaken als gevolg van een voedingsstoornis bij de nagelwortel. Wanneer de groeven nog niet te diep zijn kan de nagel gepolijst en gladgeschuurd worden. Dit kun je zelf doen bijvoorbeeld met de zogenaamde Miracleshine van Douglas of de nailbuffer van De Bodyshop. Bij dit verschijnsel kan het beste een doorschijnende lak gebruikt worden.

Dwarse nagelgroeven

Oorzaak meestal niet bekend. Het kan door letsel ontstaan. Dekkende nagellakken accentueren groeven, dus ook hier beter een doorschijnende nagellak.

Witte plekjes in de nagelplaat

Ontstaan door een verandering van de verhoorning van de cellen van de nagelplaat. Men beweert dat er dan lucht tussen de cellen van de nagelplaat zit. Deze aandoening kan door lakken volledig worden gecamoufleerd.

Door nicotine verkleurde nagels

Vingertoppen en nagels van stevige rokers zijn door nicotine-aanslag bruin verkleurd,wat een onsmakelijke aanblik biedt. Je kunt huid en nagelplaat een beetje afschuren en de nagel kan met lakken worden gecamoufleerd. Maar de beste oplossing is natuurlijk stoppen met roken.

Kalknagel

Komt niet alleen voor bij de teennagels, maar ook bij de handnagels. Behalve dat de oorzaak een schimmelinfectie kan zijn, kan de oorzaak ook traumatisch zijn: klemmen, stoten etc. Ook dit verschijnsel valt natuurlijk te camoufleren met nagellak, maar tijdens de behandeling van de kalknagel met een tinctuur, zoals bijvoorbeeld Nailner, moet de nagellak tijdelijk achterwege blijven, zodat het spul voldoende op de nagelplaat kan inwerken. Voor het genezen van kalknagels met een tinctuur zijn geduld en discipline de sleutelwoorden.
© 2010 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Vervelend is het wanneer je broze nagels hebt die bij het minste of geringste afbreken. Wat kun je eraan doen om je nage…
Tips voor mooie en harde nagelsTips voor mooie en harde nagelsHet is erg vervelend als je je nagels wilt laten groeien en ze telkens afbreken. Zo worden ze natuurlijk nooit mooi en l…
Alles over nagellakAlles over nagellakEen leven zonder nagellak, bestaat dat nog? Tegenwoordig heeft bijna iedereen nagellak op, je kunt het zo gek niet beden…
Beauty: Broze en afbrokkelende nagelsBeauty: Broze en afbrokkelende nagelsRelatief veel mensen hebben last van problemen met de nagels. Broze of afbrokkelende nagels komen het vaakst voor, maar…

Reageer op het artikel "Nagelafwijkingen"

Reactie

Petra, 01-08-2012 07:48 #1
Mijn grote teennagel heeft een vouw in de lengte aan de zijkant rechts is het wat blauw en pijnlijk als je er op drukt. Reactie infoteur, 01-08-2012
Het gaat hier waarschijnlijk om een bloeduitstorting onder de nagel. Dat kan door een klap of kneuzing komen, maar ook door sporten of te krappe schoenen. In principe doet een blauwe nagel geen pijn, behalve als er bloed onder zit, wat niet weg kan. Een blauwe nagel hoeft niet behandeld te worden. Het gaat vanzelf weer over. Als het echter veel pijn doet, kan de dokter er een gaatje in prikken, zodat het bloed wegkan.

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 22-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!