InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk: symptomen, klachten en oorzaken hypertensie

Hoge bloeddruk: symptomen, klachten en oorzaken hypertensie

Hoge bloeddruk: symptomen, klachten en oorzaken hypertensie Hoge bloeddruk: symptomen, kenmerken en gevolgen - Hoge bloeddruk (hypertensie) is een veelvoorkomende ziekte: circa 10% van de Nederlanders heeft een verhoogde bloeddruk. Het geeft nauwelijks tot geen geen klachten of symptomen en dat is het verraderlijke ervan. Soms geeft het één of meerdere van deze klachten: hoofdpijn, oorsuizingen, hartkloppingen, dansende vlekjes voor de ogen, bloedneuzen, kortademigheid, spierzwakte en krampen. Maar vaak blijft hoge bloeddruk symptoomloos. Het is een ware sluipmoordenaar, want hoge bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Zeker in combinatie met andere risicofactoren, zoals roken, suikerziekte en overgewicht. Vrouwen krijgen veelal pas na de overgang te maken met een te hoge bloeddruk, terwijl mannen reeds op relatief jonge leeftijd een te hoge bloeddruk kunnen krijgen. Of je nu man of vrouw bent, u kunt uw bloeddruk de baas door een juiste behandeling, wat vaak een combinatie van medicatie en leefstijlaanpassingen betreft.

Hoge bloeddruk symptomen

De bloedsomloop

Het hart is het orgaan dat het bloed in het lichaam rondpompt. Het hart is 'de motor' van de bloedsomloop. We kunnen twee bloedsomlopen onderscheiden:
  • de grote bloedsomloop;
  • de kleine bloedsomloop.

De kleine bloedsomloop bestaat uit bloedvaten die van het hart naar de longen leiden en weer terugkeren naar het hart. De grote bloedsomloop daarentegen omvat bloedvaten die naar alle organen in het lichaam leiden en weer terug. Het hart is zo groot als een vuist en bestaat uit spierweefsel. Het hart bestaat uit twee delen, een linker- en een rechterhelft die door een tussenschot van elkaar gescheiden zijn. Het hart bestaat uit vier holtes, te weten: twee boezems en twee kamers. Iedere helft van het hart bestaat uit een holte en een kamer. Het bloed wordt het hart uitgepompt via de kamers en komt het hart weer binnen via de holtes. Tussen de boezems en de kamers zitten kleppen. Hierdoor kan het bloed niet terugstromen.

Het hart pompt gemiddeld 70 keer per minuut. Een van de belangrijkste taken van het hart is er voor te zorgen dat het zuurstof- en voedingsrijke bloed door alle cellen van het menselijk lichaam kan worden gepompt. Daarna worden afvalstoffen mee teruggenomen. In de longen wordt het bloed weer voorzien van vers zuurstof. Het hart heeft circa één minuut nodig om 5 liter bloed het lichaam rond te pompen. Op één dag wordt ongeveer 7500 liter bloed getransporteerd.

Wat is bloeddruk?

Bloeddruk is de kracht waarmee het hart het bloed in de vaten pompt. Bij het meten van de bloeddruk worden twee waarden gemeten:
  • bovendruk of systolische bloeddruk;
  • onderdruk of diastolische bloeddruk.

Wanneer het hart samentrekt wordt de druk op de vaatwanden hoger; dit heeft bovendruk. Tussen twee slagen ontspant de hartspier en neemt de druk weer af; dit wordt onderdruk genoemd. De bovendruk is dus de druk waarmee het hart het bloed de vaten in pompt en de onderdruk is de druk op het moment dat het hart zich ontspant en zich weer vult met bloed. Dit wordt ook wel de rustdruk genoemd. Een verhoging van beide tezamen of afzonderlijk kan leiden tot complicaties. Een verhoging van de bovendruk kan op termijn leiden tot complicaties in de grote bloedvaten en van de onderdruk tot problemen in de kleinere vaten.

Wat is hoge bloeddruk?

Wanneer de bloeddruk bij meerdere metingen op verschillende tijdstippen van de dag verhoogd is, wordt er gesproken van hoge bloeddruk, hypertensie. Tensie betekent bloeddruk en hyper betekent in te hoge mate. Daarbij kunnen zowel de boven- als de onderdruk verhoogd zijn, of één van beide drukken afzonderlijk. Voorafgaand aan de meting is het van belang dat u in een rusttoestand verkeert. Als u vlak voor de meting zware lichamelijk inspanning hebt verricht of als er sprake is van hevige emoties (zowel positieve als negatieve), dan kan dit de bloeddruk tijdelijk verhogen. Om vast te stellen of er sprake is van hoge bloeddruk, moet uw bloeddruk een tijdlang regelmatig gemeten worden en ten minste vijf keer achter elkaar hoger zijn dan de gebruikelijke waarde.

De bloeddruk wordt gemeten met een (vaak digitale) bloeddrukmeter en wordt weergegeven in waarden; deze worden achter elkaar geschreven met een schuine streep ertussen. De waarden worden uitgedrukt in millimeter kwik, afgekort: mm Hg. Indien een meting aangeeft dat uw bloeddruk 135/90 is - hetgeen wordt uitgesproken als '135 over 90' - dan betekent dit dat uw systologische waarde 135 mm Hg en uw diastolische waarde 90 mm Hg is.

Wat zijn ideale waarden? Een systologische waarde van rond de 120 en een diastolische waarde van rond de 80 is optimaal voor volwassen mannen en vrouwen. Voor zwangere vrouwen, diabeten en nierpatiënten gelden door de bank genomen lagere waarden. Bij volwassenen tot 60 jaar spreken we van hypertensie als de systologische waarde boven 140 ligt en de diastolische waarde boven 90. Bij volwassenen van 60+ geldt als richtlijn als de systologische waarde boven 160 ligt en de diastolische waarde boven 90.

Wanneer alleen de systolische bloeddruk is verhoogd, betreft het een geïsoleerde systolische hypertensie. Dit komt vaak voor bij 60-plussers en ontstaat door toename van de stijfheid van de vaten. Hierdoor kan de systolische bloeddruk relatief sterker stijgen en de diastolische bloeddruk dalen.

Bloeddrukwaarden lager dan 120/80 mmHg zijn zoals hierboven opgemerkt optimaal. Bloeddrukwaarden tussen 120/80 en 140/90 mmHg worden bestempeld als suboptimaal. De bedoeling van deze laatste categorie is om mensen meer alert te maken voor de risico's op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Studies geven aan dat het risico op sterfte door hart- en vaatziekten en beroerte begint toe te nemen vanaf bloeddrukwaarden van 115/75 mmHg en dat het verdubbelt voor elke 20/10 mmHg dat het stijgt. De schade begint dus vaak al lang voor ook maar aan behandeling wordt gedacht. Een hoge bloeddruk kan ten slotte gedurende jaren onopgemerkt blijven, omdat het geen duidelijke klachten geeft. Ondertussen kan er al wel schade aangericht zijn.

Hieronder een tabel betreffende de definitie en classificatie van bloeddrukwaarden (mmHg) voor volwassenen. Voor de categorie 'hoog-normale bloeddruk' geldt: Rekening houdend met het totale cardiovasculaire risicoprofiel van het individu: te hoog voor personen met een hoog risicoprofiel; normaal voor personen met een lager totaal risicoprofiel.[1] Alle mensen tussen 25 en 90 jaar met hoge bloeddruk, hartziekten, hoog cholesterol, zwangerschapsdiabetes, jicht, nierziekten, en gebruikers van lithium en 5-ASA, en rokers hebben meer kans vervroegd te sterven ten gevolge van hart- en vaatziekten. Afhankelijk van het gewicht, BMI, buikomvang, bloeddruk, leefstijl, rookgedrag en mate van bewegen, kan er een totaal cardiovasculaire risicoprofiel worden opgesteld.

ClassificatieSystolische bloeddrukDiastolische bloeddruk
Optimale bloeddruk< 120< 80
Normale bloeddruk120-12980-84
Hoog-normale bloeddruk130-13985-89
Milde hypertensie (graad 1)140-15990-99
Matige hypertensie (graad 2)160-179100-109
Ernstige hypertensie (graad 3)≥ 180≥ 110
Geïsoleerde systolische hypertensie≥ 140< 90

Hoge bloeddruk oorzaken

Er zijn twee soorten hypertensie te onderscheiden:
  • essentiële of primaire hypertensie;
  • secundaire hypertensie.

Oorzaken essentiële hypertensie
We spreken van essentiële hypertensie als blijkt dat er geen ziekte aan de hoge bloeddruk ten grondslag ligt. Dit geldt voor ongeveer 95% van de mensen die lijden aan hoge bloeddruk. Er is bij dit type dan wel geen directe aanwijsbare oorzaak voor het ontstaan van de hoge bloeddruk, maar er zijn wel degelijk risicofactoren aan te wijzen. Er worden bij dit type twee soorten risicofactoren onderscheiden:
  • onvermijdbare risicofactoren;
  • vermijdbare risicofactoren.

Bij onvermijdbare (niet-controleerbare) risicofactoren kunnen we denken aan familiale (erfelijke) factoren: een familiale voorbestemdheid voor hoge bloeddruk. En leeftijd: de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk neemt toe met het voortschrijden der jaren.

Bij vermijdbare risicofactoren kunnen we denken aan:
  • te veel zout;
  • zwaarlijvigheid/overgewicht;
  • een teveel aan alcohol;
  • roken;
  • stress;
  • weinig bewegen;
  • drop en zoethout.

Toelichting:
Drop en zoethout verhogen de bloeddruk door de ingrediënten zout en glycirrhizine (zoethoutextract) die een directe verhoging van de bloeddruk geeft. Zout bevat natrium (afgekort als Na) en dit is de stof in zout die de bloeddruk verhoogt. Te veel zout in het lichaam leidt tot het vasthouden van vocht en daardoor neemt de bloedvolume toe. Uit onderzoek blijkt dat bij ten minste 50% van de mensen met hoge bloeddruk vermindering van hun zoutconsumptie leidt tot een significante verlaging van hun bloeddruk. Overgewicht leidt tot verhoogde insulinespiegels en dit heeft een bloeddrukverhogende werking. Stress en aanhoudende spanning verhogen de bloeddruk doordat als gevolg van de stress adrenaline wordt aangemaakt en dat is een bloeddrukverhogende stof. Nicotine in sigarettenrook geeft een vernauwing van de bloedvaten, waardoor de bloeddruk stijgt. Voldoende bewegen houdt het hart en de bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk.

Oorzaken secundaire hypertensie
We spreken van secundaire hypertensie als blijkt dat er een aanwijsbare oorzaak is. Secundaire hypertensie kan worden veroorzaakt door:
  • nierziekten;
  • hormoonstoornissen;
  • aangeboren hartafwijkingen; en
  • vernauwing van bepaalde aders.

Gevolgen van hoge bloeddruk

De gevolgen van langdurige hoge bloeddruk kunnen desastreus zijn voor het lichaam. De aderen en belangrijkste organen in ons lichaam zijn niet opgewassen tegen een constante hoge druk. Door een verhoogde bloeddruk kunnen de wanden van de bloedvaten beschadigd raken. Dit proces wordt wel aangeduid als atherosclerose, oftewel aderverkalking. Hierdoor kan het bloed steeds moeilijker door het lichaam getransporteerd worden. Er ontstaat een vicieuze cirkel: de aderen vernauwen, het hart moet steeds harder pompen om het hele lichaam van voldoende bloed te voorzien en dit jaagt de bloeddruk weer aan, met als gevolg dat de aderen zwaarder worden beschadigd.

Doordat hypertensie de aderen beschadigd, kan het op termijn leiden tot coronaire hartziekten, dat zijn aandoeningen die worden veroorzaakt door afwijkingen in de kransslagaders, de zogeheten coronairarterieën. De twee bekendste aandoeningen zijn het acuut hartinfarct en angina pectoris. Een hartinfarct is een plotselinge totale afsluiting van een kransslagader en angina pectoris is een tijdelijk tekort in de bloedtoevoer. Angina pectoris betekent letterlijk 'pijn op de borst'.

Ook kan hoge bloeddruk leiden tot aandoeningen in de hersenen. Een voorbeeld is het ischemisch herseninfarct (een beroerte): een bloedvat dat een deel van de hersenen van bloed voorziet, raakt plotseling verstopt. Hypertensie kan voorts leiden tot nierfalen en het vormt een gevaar voor het gezichtsvermogen, doordat de minuscule bloedvaten die uw ogen van bloed voorzien schade kunnen oplopen.

Hoge bloeddruk symptomen en klachten

Hoge bloeddruk geeft vaak geen of weinig klachten. Het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd. In uitzonderlijke gevallen kan hoge bloeddruk toch ontdekt worden door bepaalde verschijnselen:

Behandeling: wat te doen bij hoge bloeddruk?

Doordat hypertensie fatale gevolgen kan hebben, is vroege signalering belangrijk. Laat dus regelmatig uw bloeddruk bij uw huisarts controleren. Ook is een adequate behandeling van belang. In een vervolgartikel gaan we in op de behandeling van hypertensie. Klik hier om naar het vervolgartikel te gaan.

Lagere bloeddruk door vegetarisch eten
Mensen die geen vlees eten hebben over het algemeen een lagere bloeddruk dan mensen die dat wel doen. Dat is de uitkomst van een Japans onderzoek. Het volgen van een vegetarisch dieet kan volgens de onderzoekers een goede manier zijn voor mensen die een hoge bloeddruk willen aanpakken zonder medicatie. Naast het verlagen van de bloeddruk zijn er meer voordelen van een vegetarisch dieet; het kan bijdragen aan gewichtsverlies en aan het verlagen van het cholesterolgehalte. (Bron: Gezondheidsnet, 26-02-2014.)

Havermout vermindert de kans op hoge bloeddruk
Het eten van volkoren ontbijtgranen —vooral havermout, zemelenvlokken of graanvlokken— kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verlagen. Dat wijst onderzoek van de Harvard-universiteit (VS) uit. De onderzoekers wijzen erop dat je de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk met ongeveer 20 procent kan verminderen als je iedere dag van de week begint met het eten van volkoren ontbijtgranen, zoals havermout. Lees hier verder.

Wetenschappelijk onderzoek: 'Obesitas heeft meer invloed op de bloeddruk van meisjes dan van jongens'
Uit onderzoek blijkt dat meisjes met obesitas tijdens hun tienerjaren meer lijden aan ernstige hypertensie dan zwaarlijvige jongens, aldus onderzoekers van de Universiteit van Californië te Merced (Verenigde Staten).[2] Hoge bloeddruk vergroot aanzienlijk de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, zoals een beroerte of een hartinfarct, op latere leeftijd.

Dr. Rudy Ortiz, hoogleraar Fysiologie en voeding, en zijn team bestudeerden 1.700 jongens en meisjes tussen de 13 en 17 jaar. Ze hadden hun bloeddruk gemeten tijdens een gezondheidsonderzoek op school. Ook werden hun gewicht en lengte geregistreerd. Aan de hand daarvan werd hun BMI (Body Mass Index) berekend. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht (in kg) te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (in meters).

De onderzoekers melden dat obese mannelijke tieners een 3,5 keer hoger risico hebben op het ontwikkelen van een hoge systolische bloeddruk dan hun leeftijdsgenoten met een normaal gewicht. Het risico voor zwaarlijvige tienermeisjes was echter 9 keer hoger in vergelijking met hun leeftijdsgenoten met een normaal gewicht.

Dr. Ortiz zei over deze bevindingen:

"Over het algemeen is er een hogere kans dat degenen die zich presenteren met zowel een hogere BMI als te hoge bloeddruk, als volwassenen zullen bezwijken aan cardiovasculaire complicaties. Maar de bevindingen suggereren dat zwaarlijvige vrouwen een hoger risico hebben op het ontwikkelen van deze problemen dan mannen."

De wetenschappers suggereren dat wellicht de verschillende niveaus van lichamelijke activiteit tussen obese jongens en meisjes hierbij een rol speelt. Obese meisjes zijn 50-60% minder lichamelijk actief dan zwaarlijvige jongens.

Het onderzoeksteam zei dat de resultaten van het onderzoek aanleiding zou moeten geven tot zorg met betrekking tot de zwaarlijvige tieners als ze ouder worden, vooral de zwaarlijvige meisjes.

Rozijnen verlagen bloeddruk
Uit onderzoek van het Louisville Metabolic and Atherosclerosis Research Center (L-MARC) blijkt dat mensen met een licht verhoogde bloeddruk, prehypertensie, baat hebben bij het regelmatig eten van rozijnen. Driemaal daags een handje rozijnen lijkt de bloeddruk bij deze groep mensen aanzienlijk te verlagen.[3]

Kokoswater verlaagt de bloeddruk
Onderzoek toont aan dat het gebruik van kokoswater een zeer effectieve en natuurlijke manier is om hoge bloeddruk te behandelen. Dit blijkt uit een studie die is gepubliceerd in de West Indian Medical Journal. Deze resultaten kunnen worden verklaard door de unieke voedingswaarde van kokoswater, dat rijk is aan magnesium, kalium en vitamine C. Deze voedingsstoffen zijn gekoppeld aan voordelen voor de gezondheid, waaronder het verlagen van een hoge bloeddruk. Kokoswater is een uitstekende manier om uw lichaam te hydrateren en te voorzien van vitale mineralen. Het beste kokoswater wordt gevonden in verse jonge kokosnoten, die groen van kleur zijn.[4]

Verband tussen hoge bloeddruk en kanker
Er is een verband tussen verhoogde bloeddruk en een hoger risico op het ontwikkelen van kanker of hieraan dood te gaan. Dit blijkt uit een groot onderzoek van dr. Van Hemelrijck van de Cancer Epidemiology Group van het King's College (Verenigd Koninkrijk),welke in 2011 is gepresenteerd op het European Multidisciplinary Cancer Congress in Stockholm. Eerder gehouden kleinschaliger onderzoek liet tegenstrijdige resultaten zien wat betreft het verband tussen kanker en bloeddruk. Het onderzoek van Van Hemelrijck analyseerde echter de gegevens van 289.454 mannen en 288.345 vrouwen en daaruit bleek een verhoogde bloeddruk statistisch significant geassocieerd wordt met een 10-20% hoger risico op het ontwikkelen van kanker bij mannen, en een hoger risico om te overlijden aan de ziekte, zowel bij mannen als bij vrouwen. Dit wil overigens niet zeggen dat er een causaal verband is tussen verhoogde bloeddruk en het krijgen van kanker.[5]

Noten
  1. http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ITEMSKEYWORDS2/items/documents/01hogebloeddruk1205.pdf
  2. Obesity Hits Girls' Blood Pressure Harder Than Boys', http://www.medicalnewstoday.com, 15 oktober 2011
  3. Snacking on raisins may offer a heart-healthy way to lower blood pressure, http://www.cardiosource.org/News-Media/Media-Center/News-Releases/2012/03/Raisins_BP.aspx, 25-03-2011
  4. Coconut water shown to significantly reduce high blood pressure, http://www.naturalnews.com/034122_coconut_water_high_blood_pressure.html, 11-11-2011
  5. ScienceDaily: High Blood Pressure Is Linked to Increased Risk of Developing or Dying from Cancer, http://www.sciencedaily.com/releases/2011/09/110926182618.htm, 27-09-2011

Lees verder

Gerelateerde links
Hoge bloeddruk symptomen, Hartklachten, Hoge bloeddruk verlagen, Hoge bloeddruk gevolgen en Hoge bloeddruk stress.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidHoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidWetenschappers UMCG Groningen hebben de genetische oorzaak voor het ontstaan van hoge bloeddruk gevonden en aangetoond.…
Een hoge bloeddrukEen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk is bij een op de drie volwassenen in Nederland een feit. Een verhoogde bloeddruk is helaas moeilijk t…
Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?Hoge bloeddruk is een aandoening die zich als het ware stiekem ontwikkelt. Hoge of verhoogde bloeddruk, ook wel hyperten…
Bronnen en referenties
  • http://www.gynaecologie.nl/content/zwanger/zwangerschapsziekten.asp
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/107/hoge-bloeddruk.html
  • http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1306n17964.html
  • http://www.wyeth.be/nl/health/hypertension.aspx
  • http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ITEMSKEYWORDS2/items/documents/01hogebloeddruk1205.pdf
  • http://www.medicalnewstoday.com
  • http://www.cardiosource.org/News-Media/Media-Center/News-Releases/2012/03/Raisins_BP.aspx
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2011/09/110926182618.htm
  • R.J. Timmerman: Hoge bloeddruk: wat kan ik er aan doen? Alles over de behandeling van hypertensie; Immerc bv, Wormer, 3e druk april 2005.
  • Reader's Digest: Uw bloeddruk de baas ~ Alles wat u moet weten over hoge bloeddruk; 2006.

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk: symptomen, klachten en oorzaken hypertensie"

Reacties

Evy Neyens, 08-08-2014 21:31 #13
Mijn zoon van 10 klaagt al sinds begin januari dat hij zich niet goed voelt: slapjes. Omdat het bloedonderzoek bij de huisarts geen verklaring gaf, verwees deze ons door naar de kinderarts. Ook zij vond in eerste instantie geen oorzaak, een maand later opnieuw naar de kinderarts. Toen werd onze zoon zijn bloeddruk genomen en hij had een bovedruk van 14. 2 dagen later hadden we een afspraak in het universitair ziekenhuis van Leuven. Het laatste half jaar volgen de doktersafspraken elkaar op: echohart, nierecho, oogonderzoek, MRI hoofd, bloed- en urineonderzoeken: allemaal negatief. De nierarts heeft dan maar atenelol opgestart na een 24 uur bloeddrukmeteronderzoek. We zijn nu 4 maanden bezig met mediatie en vandaag moet hij opnieuw 24 uur aan de bloeddrukmeter. Ik ben enorm ongerust omdat er nog steeds hoge waarden genoteerd worden. Tijdens een rustig fietstochtje: 174/66! We worden van het kastje naar de muur gestuurd en ondertussen staat de gezondheid van mijn zoon op het spel! Heeft iemand hier ervaring mee, raad?

D, Hiemstra, 29-05-2014 07:41 #12
Ik heb vanaf 2000 last van hoge bloeddruk, soms zo hoog dat ik direct moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Ik gebruik verschillende medicijnen hier voor. Morgens 1 seloceen 100 mg. plus 1 plastablet 25 mg Hydrochoorthizide. middags 1 promocard 30 mg voor pijn op mijn borst, en nog een bloedverdunner acetysal 80 mg. Avonds 1 cozaar 100 mg en 1 cretor 10 mg. En nog is mijn bloeddruk soms veel te hoog, en dan slik ik soms er nog 1 seloceen van 50 mg er bij. Nu ben ik in die 14 jaar zo'n 20 kg aangekomen, vandaar dat ik nu zo'n 30 kg te zwaar ben, ik eet weinig, drink niet, rook niet, en snoep ook niet, en wandel heel veel. Mijn dokter weet het niet, de internist weet het ook niet, en een dieetist kan mijn ook niet helpen. Maar naar m.i komt het wel degelijk door het medicijn gebruik. Kun u mijn raad geven… Reactie infoteur, 07-07-2014
Volgens de bijsluiter kan Selokeen ZOC sporadisch gewichtstoename als bijwerking hebben. Ik kan niet zeggen of dit bij u ook het geval is. Omschakeling op een andere geneesmiddel tegen de hoge bloeddruk kan mogelijk uitkomst bieden. Stop nooit op eigen houtje met medicijngebruik. Ik adviseer u om dit te overleggen met uw huisarts of behandelend arts. U kunt ook uw apotheker om advies vragen. De apotheker kan overleg voeren met uw huisarts over een specifiek recept om te bepalen welke geneesmiddel het meest geschikt is. De apotheker is in feite een begeleider voor iedere individuele patiënt.

Gij L. Been, 14-02-2014 17:26 #11
Ik heb in 2005 een nieuwe knie gekregen en sinds dien heb ik te maken van ernstige vermoeidheid klachten en last van hoge bloed druk.heeft dit mogelijk te maken met het vervangen van de knie?

Beatrijs, 25-08-2012 08:57 #10
De infoteur geeft foute informatie (25-07-12) Hoge bloeddruk geeft zeker WEL symptomen. Ik heb een bloeddruk van 200/110 gehad. Dat mag je ernstig noemen. Mijn klachten waren oa.: hoofdpijn (steken bij bukken), hartkloppingen, oorsuizen, kramp in benen, vlekjes voor ogen zien. Reactie infoteur, 01-09-2012
Bedankt voor uw reactie. In het artikel (en in mijn reactie) geef ik aan dat hoge bloeddruk vaak geen symptomen geeft, maar soms dus wel. Ik geef een rijtje klachten die op kunnen treden onder het kopje 'symptomen hoge bloeddruk'.

Mark, 15-08-2012 15:42 #9
Hallo, Ik (48jaar) heb al een jaar of 8 hoge bloeddruk en slik daarvoor medicijnen. Meer sporten en beter letten op wat ik eet heeft er toe geleid dat de dosering vorig jaar is verlaagd. Nu heb ik ergens opgevangen dat hoge bloeddruk ook invloed kan hebben op de potentie. Ben allang geen 18 meer maar ervaar hierin wel een vermindering sinds ik hoge bloeddruk heb. Is hierin dan ook een relatie of is dit puur leeftijd of iets tussen de oren. Reactie infoteur, 01-09-2012
Er kunnen allerlei lichamelijke factoren een rol spelen bij een erectiestoornis, waaronder bloedvatafwijkingen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis schrijft hierover:

"Gedurende het leven zetten cholesterol en andere vetten zich af op de binnenwanden van de bloedvaten. Hierdoor beschadigen de bloedvaten en kunnen zij minder goed functioneren. Het bloedvat kan minder goed samentrekken, ontspannen of raakt verstopt. Dit proces wordt ook wel atherosclerose genoemd.
Het is de belangrijkste oorzaak van hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct, herseninfarct of hoge bloeddruk. Artherosclerose kan ook de zwellichamen in de penis beschadigen. Hierdoor vult de penis zich minder goed met bloed waardoor de erectie afneemt. Ongeveer 40 procent van erectiestoornissen is hieraan te wijten. Door roken, hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol, overgewicht en te weinig bewegen neemt de kans op artherosclerose toe."

Vraag uw (huis)arts om advies.

Daniella Verspaandonk, 13-07-2012 13:46 #8
Goedemiddag
Mijn zenuwvertakking in mijn wang naar mijn oog is beschadigd (door een fout van de tandarts) daardoor heb ik nu steken door mijn oog, maar ook soms vlekjes voor mijn oog (vooral links waar de pijn ook is). Nu zegt de dokter dat dit misschien te maken heeft met een hoge bloeddruk, is dit waarschijnlijk? mvg Daniella Reactie infoteur, 25-07-2012
Hoge bloeddruk geeft vaak geen symptomen. Eén van de symptomen die in uitzonderlijke gevallen kunnen optreden is het zien van vlekjes voor de ogen.

Ineke, 19-06-2012 21:09 #7
Hallo, vandaag moest ik naar het ziekenhuis voor onderzoek ivm de operatie die ik moet ondergaan. Ze moesten m'n bloeddruk opmeten en die was behoorlijk hoog 1e meting 195/ 95 na 20 min nog een x meten toen 185/ 95. Ze heeft een arts gebeld en die zei dat ik na de operatie maar naar de huisarts moest gaan voor onderzoek. Normaal is m'n bloeddruk 120/70? Maar voel me er niet gerust onder, was niet zenuwachtig omdat ik wist dat er niets spannends ging gebeuren… wat adviseren jullie? Zal ik morgen de huisarts bellen of wachten?
Mvg Ineke Reactie infoteur, 19-06-2012
Onderstaande informatie is van informatieve aard en géén vervanging voor professioneel medisch advies.
Een eenmalige verhoogde bloeddrukwaarde betekent niet meteen dat u ‘hoge bloeddruk’ hebt. De bloeddruk varieert gedurende de dag. De bloeddruk kan oplopen in perioden van angst of stress (denk ook aan 'witte jassen hoge bloeddruk': het is bekend dat de bloeddruk bij een bezoek aan een arts of bij een onderzoek in een ziekenhuis wanneer deze gemeten wordt te hoog kan zijn als gevolg van spanning en dat deze daalt zodra men de medische omgeving verlaat), of als u inspanning verricht. U hebt een hoge bloeddruk (hypertensie) als meerdere metingen op verschillende momenten en ook tijdens ontspanning verhoogde waarden geven. Ik weet niet welke operatie u zult ondergaan, maar zaken als hoge bloeddruk, diabetes en chronische ziekten kunnen het herstel beïnvloeden. Vraag uw huisarts om advies.

Katja, 08-03-2012 10:44 #6
Ik ben 26 jaar en ga regelmatig naar de bloedbank voor bloeddonatie. Vanaf het moment dat ik daar kom (ongeveer 4 jaar terug), is mijn bloeddruk eigenlijk altijd al aan de hoge kant geweest (onderdruk hoog in de 90).
Gisteren moest ik wederom voor een bezoek en was mijn bloeddruk weer te hoog (153/100 en bij een tweede keer 139/98). Mijn huisarts zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken omdat het nog niet alarmerend is. Klopt dit of moet ik er bij mijn huisarts op aandringen dat onderzocht wordt waarom mijn bloeddruk steeds zo hoog is?
Ik sporte regelmatig (inmiddels niet meer), heb geen overgewicht en rook ook niet. Verder voel ik mij prima, alleen ben ik de laatste maanden wat moe. Reactie infoteur, 12-03-2012
Een normale bloeddruk ligt ergens tussen 120-129 en 80-84. U zou met de huisarts kunnen bespreken of het volgen van voedingsadviezen in uw geval raadzaam is. Er is daar ook een NHG-Patiëntenbrief over geschreven: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK1c.htm

Piet, 14-09-2011 17:05 #5
Ben 65 jaar geen overgewicht gezond veel beweging mijn bloeddruk wordt ca. 3 x per jr. gemeten bij het bloedgeven onderdruk is 80/85 bovendruk 150/160 mij wordt steeds verzekerd dat deze bovendruk geen probeem is (vroeger was de regel bovendruk 100 + de leeftijd) is deze bovendruk geen probleem? Reactie infoteur, 15-09-2011
Wanneer uw SBD ergens tussen de 140-159 is en er verder geen andere risicofactoren en aandoeningen in het spel zijn, dan is er sprake van een licht verhoogd cardiovasculair risico op een schaal van: gemiddeld risico / licht verhoogd risico / matig verhoogd risico / sterk verhoogd risico. Niet iedereen met een hoge bloeddruk hoeft medicijnen te nemen om de bloeddruk te verlagen. Soms is het voldoende de adviezen op te volgen om uw risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Het hangt af van uw bloeddruk, de risicofactoren en uw geschatte risico op hart- en vaatziekten of bloeddrukverlagende medicijnen zinvol zijn. Als u onderstaande adviezen opvolgt, wordt de kans dat u een hart- of vaatziekte krijgt kleiner. Soms daalt door deze maatregelen ook de bloeddruk:
- Stoppen met roken;
- Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning door ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief te bewegen, zoals stevig wandelen, fietsen, tuinieren, traplopen of zwemmen.
- Eet gezond en gevarieerd.
- Streef naar een gezond lichaamsgewicht.

Wanneer er geen risicofactoren en aandoeningen aanwezig zijn, kan worden volstaan met periodieke controle van de bloeddruk. Vraag uw huisarts om verduidelijking m.b.t. uw situatie.

(Lees verder: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK1a.htm)

A. Barzilay, 01-09-2011 10:15 #4
Ik ben van 1931-06-30 va 2004-08-10 Pacemaker. medicyn gebruik 1 x Acetylsalicylzuur 80 mg. 1 x Focinoprilnatrium Snados 20. va 2011-08-16 1 x Hydrochloorthiazide T 25 mg.
p/d 20 min oefeningen, 3 km wandelen, 20 min hometrainer. Wat is voor mij een goede Bloeddrukwaarde? Reactie infoteur, 01-09-2011
Dat kunt u het beste aan uw behandeld arts vragen.

Anne Gerrit, 25-12-2010 12:43 #3
Bestaan er voor hoge bloeddruk ook medicijnen die de sport prestaties niet beinvloeden? bijv alternatieve middelen. bij gebruik van simvastatine wordt gewaarschuwd voor slechtere sportieve prestaties. ( als bijwerking) ben 66 jaar en sport (duursport) nog veel en wil dat blijven doen zo lang mogelijk. Reactie infoteur, 31-12-2010
Er zijn heel veel medicijnen tegen hoge bloeddruk, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/33190-hoge-bloeddruk-symptomen-behandeling-hypertensie-medicijnen.html

Welk middel voorgeschreven wordt, is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de patiënt en de keuze van de arts. Bespreek met uw huisarts uw situatie en wensen. Hij/zij kan u vertellen wat de (on)mogelijkheden zijn.

Micheline Verhoeven, 21-05-2010 15:01 #2
Heb net op deze site gekeken ivm hoe ik me sinds gister voel. Ben naar de dansschool gegaan er daar was het erg warm. Rode wangen en had het bloedheet, ook een raar gevoel in m'n oren, rare druk, zou misschien het oorsuizen kunnen zijn, heb totaal geen energie en kracht in m'n armen is ook soms ver te zoeken. Voel me soms ook een beetje zweverig en heb nu weer van die blozende wangen (voelen ook warm aan), ziet er gezond uit maar weet wel zeker dat dat niet het geval is. Dacht eerst dat het aan de overgang zou liggen (ben 51), maar ben toch maar achter de pc gegaan om te kijken of het wat anders kon zijn. Dit lijkt me dus de meest voor de hand liggende, een hoge bloeddruk. Ga volgende week ook een afspraak maken bij de dokter hoor, lijkt me wel zo verstandig en hoop dat ik dan het juiste antwoord krijg.
Met vriendelijk groetjes, Micheline Reactie infoteur, 23-05-2010
Een bezoek aan uw huisarts is zeker aan te raden. Beterschap gewenst!

Jenny, 11-09-2009 12:38 #1
Regelmatig begin ik enorm te zweten, en heel mijn lichaam voelt ijskoud aan, ik meet direct mijn bloeddruk, die is dan heel hoog, de laatste keer 19,5/14,5. Na een aantal minuten is het over, en funcsioneer ik weer normaal. Heb die al aan een arts gevraagd, het antwoord is, kom direckt naar mij indien die nog eens gebeurd, als ik dan bij de arts aankom is het over en kan hij niets concreet zeggen. Wat zou het kunnen zijn, heeft iemand de zelfde symtonen, wat kan ik er tegen doen. Reactie infoteur, 12-09-2009
Hallo Jenny,

Ik hoop dat er mensen reageren die het ziektebeeld herkennen.

mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoge bloeddruk
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!