InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en buikkrampen

Zwanger en buikkrampen

Zwanger en buikkrampen Zwangerschap en buikkrampen, wat heeft de kramp te betekenen? Moet ik mij zorgen maken of is het onschuldig? Buikpijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap. De verschillende soorten buikkrampen tijdens de zwangerschap op een rijtje gezet. Buikkrampen tijdens de zwangerschap: ze komen best vaak voor. Niet altijd iets om je zorgen over te maken. Afhankelijk van de duur van de zwangerschap en de symptomen, zijn buikkrampen in te delen van vrij onschuldig tot ernstig. Per trimester zullen we de buikkrampen bespreken.

Eerste trimester: week 1 t/m 13

Krampen zonder bloedverlies
In de eerste vier weken van de zwangerschap kan een menstruatie-achtig gevoel optreden:zeer lichte buikkrampen die erop lijken alsof je ongesteld gaat worden. Dit word veroorzaakt door de hormonen in het lichaam: je lichaam bereidt zich voor op negen maanden zwangerschap. De meeste vrouwen omschrijven het als een zeurend gevoel in de onderbuik. Zonder bloedverlies en van korte duur, is dit geheel onschuldig.

Bandenpijn
Vanaf ongeveer de zesde week kan er bandenpijn ontstaan, een stekend gevoel wanneer je plotseling opstaat, moet hoesten, niezen of er andere druk op je buik ontstaat. Het is alsof er een scherpe naald in je buik word geprikt, of je voelt een stekende pijn door de hele buik. Deze pijn is van korte duur en trekt snel weer weg. Er is geen bloedverlies.

Rommelende darmen
Het eerste trimester is je hele lichaam druk doende met het voorbereiden op negen maanden zwangerschap en geboorte. Je darmen moeten plaats maken voor het groeiende vruchtje en worden van hun plaats verschoven. Onder invloed van de hormonen worden de wanden en spieren allemaal wat slapper, waardoor het aardig kan rommelen binnenin. Een vervelend gevoel en vaak de neiging om naar het toilet te gaan, maar niks om je zorgen over te maken.

Buikkrampen met bloedverlies
Krampen die optreden en gepaard gaan met bloedverlies zijn toch wat zorgelijker. Indien de krampen aanhouden en sterker worden waarbij er bloedverlies optreedt, al dan niet roze, helderrood of bruin van kleur, is het toch raadzaam om even bij de verloskundige langs te gaan. Het kan duiden op een dreigende miskraam of doorzetten in een daadwerkelijke miskraam. Bij een dreigende miskraam is er niet veel aan te doen behalve afwachten: een daadwerkelijke miskraam kan nooit gestopt worden, de natuur gaat in dit geval zijn eigen gang en stoot het niet levensvatbare vruchtje af. In de helft van de gevallen na een dreigende miskraam verloopt de zwangerschap daarna probleemloos. Lees voor meer informatie het artikel de miskraam.

Aambeien
Niet direct buikkramp te noemen, maar wel vervelend tijdens de stoelgang. Zie onder het tweede trimester.

Tweede trimester: week 14 t/m 27

Krampen zonder bloedverlies
Het tweede trimester van de zwangerschap is vaak het rustigste: de vrouw heeft weinig last van rommelende darmen. De baby is inmiddels volledig aangelegd en hoeft alleen nog maar te groeien, de organen van de baby ontwikkelen zich verder. Door de groei van de baby verschuiven maag en darmen wat van hun plaats. De maag krijgt minder ruimte wat voor brandend maagzuur kan zorgen. De wand van de darmen is wat dunner en slapper geworden, waardoor je vaker naar het toilet moet. Zonder bloedverlies zijn deze krampen of het onprettige gevoel geheel onschuldig.

Bandenpijn
Bandenpijn treedt gedurende de hele zwangerschap op, de baarmoeder rekt op door het groter wordende kind en er wordt hierbij kracht uitgeoefend op de banden waaraan de baarmoeder bevestigd is. Net als in het eerste trimester, een plotseling opkomende steek op één plek of op meerdere plaatsen. De pijn trekt snel weer weg. In het tweede trimster komt bandenpijn wat minder voor dan in het eerste en derde trimester.

Aambeien
De groeiende baby oefent druk uit op de darmen. Bovendien verslapt de wand onder invloed van hormonen. Hierbij kunnen al snel aambeien ontstaan. Tijdens de stoelgang kan dit een pijnlijk gevoel opleveren, al dan niet gepaard gaand met wat bloedverlies uit de anus. Ook kan er jeuk ontstaan. Bij de huisarts kan aambeienzalf gevraagd worden, die een jeukverzachtendende en pijnstillende werking heeft.

Buikkrampen met bloedverlies
Buikkrampen met bloedverlies tijdens het tweede trimester geven reden tot zorg. Menstruatiepijnen die in hevigheid toenemen, waarbij bloedverlies optreedt, al dan niet roze, helderrood of bruin van kleur, moeten altijd gemeld worden bij de verloskundige of gynaecoloog. Tot 24 weken zwangerschap zal men een afwachtende houding aannemen omdat een kind dan niet tot nauwelijks levensvatbaar is. Eventueel worden er weeënremmers toegediend. Vanaf 24 weken spreekt men over een vroeggeboorte. De grens van 24 weken geldt in Nederland, in andere landen ligt deze grens vaak lager. Afhankelijk van provincie en ziekenhuis, kan de wijze van behandeling erg verschillen.

Hevige buikkrampen zonder bloedverlies
Buikkrampen die beginnen als menstruatiepijnen en in hevigheid toenemen, aanhoudend zijn en steeds regelmatiger terugkomen, zijn reden om een verloskundige of gynaecoloog te waarschuwen. Bij het breken van de vliezen, waarbij het lijkt alsof je in je broek plast en dit niet kan ophouden, is de kans zeer groot dat het kind snel ter wereld zal komen. Omdat de kans op infectie na het breken van de vliezen groter is, dient de vrouw zo snel mogelijk contact op te nemen met de behandelende arts, verloskundige of gynaecoloog of diens vervanger.

Derde trimester: week 28 t/m 40

Bandenpijn
De bandenpijn neemt in het laatste trimester weer meer toe, het gevoel kan nu zeurende zijn en langer aanhouden. De pijn treedt vooral op tijdens het bewegen: hoesten, niezen, bukken, omdraaien, maar ook in rust kan er wat pijn optreden. De pijn neemt altijd weer af en verdwijnt even snel als hij gekomen is. Zonder bloedverlies een onschuldige pijn.

Aambeien
Vooral de laatste weken ontstaat er steeds meer druk op de baarmoeder. De pijn en jeuk aan de anus kan toenemen, tijdens een bevalling kunnen aambeien ook plotseling optreden door de grote persdruk die er op de darmen word uitgeoefend. Aambeien kunnen met bloedverlies uit de anus gepaard gaan. Een aambeienzalf kan verlichting geven, zie ook het tweede trimester.

Buikkrampen zonder bloedverlies
Krampen die beginnen als een lichte menstruatie en steeds heviger worden, steeds langer aanhouden en met regelmatige tussenpozen optreden, dienen vaak het begin van de bevalling aan. Deze krampen worden weeën genoemd en dienen ervoor dat de ontsluiting vordert.

Oefenweeën lijken op echte weeën en kunnen al halverwege de zwangerschap optreden, maar zijn veel minder heftig en korter van duur, en verdwijnen even plotseling als ze zijn opgetreden. Buikkrampen waarbij de vrouw vruchtwater verliest, moet altijd gemeld worden aan de verloskundige of gynaecoloog. Afhankelijk van de zwangerschapsduur en de wensen van de vrouw, zal er gekeken worden in hoeverre er behandeling, begeleiding of zorg nodig is. Bij een zwangerschapsduur eerder dan 37 weken, spreekt men van vroeggeboorte en zal men altijd direct contact moeten opnemen met de arts!

Buikkrampen met bloedverlies
Net als de buikkrampen zonder bloedverlies, duiden de krampen met bloedverlies vaak op het begin van de bevalling. Het bloedverlies kan beginnen met wat roze slijmachtig bloed, maar ook helderrood kan voorkomen. Onthoudt of noteer altijd de hoeveelheid bloed die je verliest en neem de tijd tussen de buikkrampen op. Bij een zwangerschapsduur eerder dan 37 weken spreekt men van vroeggeboorte en zal men altijd direct contact moeten opnemen met de arts!

Overige buikkrampen tijdens de zwangerschap

Er zijn nog andere vormen van buikkrampen tijdens een zwangerschap, die de gehele zwangerschap voor kunnen komen.
  • Voedselvergiftiging: het eten van verkeerd of bedorven voedsel levert buikkrampen op, meestal gepaard gaande met diarree of overgeven. Behalve het zieke en verzwakte gevoel, meestal onschuldig.
  • Spastische darmen: patiënten met een spastische darm oftewel PDS, kan tijdens de zwangerschap vaak verergeren. Bespreek met de verloskundige of arts hoe je eventueel voor verlichting kan zorgen.
  • Ontstekingen aan de darm zoals de ziekte van Cröhn: tijdens een zwangerschap kunnen de klachten minder of ernstiger worden, maar vaak blijven ze gelijk. Bespreek met je behandelende arts de mogelijkheden tijdens de zwangerschap.
  • Blindedarmontsteking: Pijn in het gebied rond de rechterbuik, weinig tot geen eetlust, misselijk, soms koorts. Bij het vermoeden van een blindedarmontsteking direct contact opnemen met een (huis)arts.

Voor alle gevallen van buikkrampen of bloedverlies tijdens de zwangerschap geldt: bij onzekerheid of twijfel, neem gerust contact op met je (huis)arts, verloskundige of gynaecoloog.

Lees verder

© 2009 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zwanger en buikkramp.
Gerelateerde artikelen
Buikkrampen tijdens de zwangerschapBuikkrampen tijdens de zwangerschapZwanger: buikkramp, bandenpijn, oefenwee, bloedverlies, harde buik. Tijdens de zangerschap kunnen er buikkrampen of buik…
Bandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschap: die twee horen bij elkaar als thee met een koekje. Bandenpijn kan al zeer vroeg in de zwang…
Hevige buikkrampen tijdens de zwangerschapHevige buikkrampen tijdens de zwangerschapHevige of ernstige buikkrampen tijdens de zwangerschap zijn iets anders dan normale buikkrampen die bij het zwanger zijn…
Bandenpijn: zwangerschapBandenpijn: zwangerschapBandenpijn komt voor vanaf 20 weken zwangerschap, bij een volgende zwangerschap vaak al eerder. Ook vroeg in de zwangers…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…

Reageer op het artikel "Zwanger en buikkrampen"

Reactie

Lena, 14-01-2013 21:20 #1
Nu 7 weken zwanger afgelopen weken zo nu en dan menstruatie achtige krampen gehad, maar is nu al een paar dagen weg, maak me een beetje zorgen…

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!