InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende lippen: oorzaken en behandeling van jeuk aan lippen

Jeukende lippen: oorzaken en behandeling van jeuk aan lippen

Jeukende lippen: oorzaken en behandeling van jeuk aan lippen Hoewel jeukende lippen een veel voorkomend euvel is, is niet altijd bekend wat het veroorzaakt. Jeukende lippen kunnen een signaal zijn van een onderliggende aandoening, maar het kan ook komen door uitdroging als gevolg van blootstelling aan de zon. Allergie is een van de meest voorkomende redenen voor jeukende lippen. Allergieën voor voedsel zoals pinda's kunnen ervoor zorgen dat je lippen opzwellen en gaan jeuken. Een andere mogelijke boosdoener zou je eigen lippenstift of lipgloss kunnen zijn. Een tekort aan vitamine B kan ook leiden tot jeukende en droge lippen. Een andere oorzaak is een infectie die leidt tot jeukende lippen, zoals een koortslip. De koortsblaasjes veroorzaken jeuk, een branderig gevoel en pijn. Een insectenbeet kan echter ook jeukende lippen veroorzaken.

Jeukende lippen symptomen

Jeukende lippen veroorzaken veel ongemak en kunnen gepaard gaan met andere symptomen, zoals:.

Oorzaken van jeukende lippen

Er kunnen een aantal verschillende oorzaken zijn van jeukende lippen. Enkele van de meest voorkomende oorzaken zijn:
  • Koortslip;
  • Allergische reactie;
  • Vitamine B12-tekort;
  • Temperatuurschommelingen;
  • Irriterende stoffen; en
  • Insectenbeten.

Koortslip: blaasjes op de lip en jeuk / Bron: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.comKoortslip: blaasjes op de lip en jeuk / Bron: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.com

Blaasjes en jeuk door koortslip

Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Het begint met een tintelend, jeukerig of branderig gevoel ter hoogte van de lippen. Na enkele dagen verschijnt er een rode vlek die daarna bedekt wordt met kleine vochtblaasjes. Dit geeft jeuk, een branderig gevoel en pijn. De blaasjes barsten open, er ontstaan zweertjes en deze drogen geleidelijk uit, waarna er een korstje gevormd wordt. Deze verdwijnt zonder achterlating van littekens. Het virus blijft altijd in het lichaam zitten en door bepaalde triggers kan het virus geactiveerd worden. Triggers zijn zonlicht, koorts, menstruatie of stress.

Behandeling

Een koortslip geneest vanzelf binnen een tot twee weken. Ga naar de huisarts als de blaasjes na twee weken nog niet weg zijn. Je kunt een nieuwe koortslip voorkomen met een zonnebrandmiddel, door stress te voorkomen en een goede weerstand.

Oraal allergie syndroom

Het oraal allergie syndroom, afgekort als OAS, is een vorm van voedselallergie waarbij de symptomen vooral optreden in het gebied van de mond-keelholte. OAS wordt veroorzaakt doordat er een kruisreactie plaatsvindt tussen eiwitten in verse groenten, fruit en pollen, en treedt op na het nuttigen van bepaalde allergene voedingsmiddelen, vaak rauwe groenten, fruitsoorten en noten. Vaak gaat het om appel, peer, perzik, kiwi, meloen, banaan, noten, wortel, selderij, courgette en komkommer. Symptomen kunnen bestaan uit:

Behandeling

Er wordt geadviseerd om die voedingsmiddelen te vermijden waar je veel last van krijgt. Je kunt ook proberen om ze eerst te koken of te bakken.

Vitamine B12-tekort

Vitamine B12-deficiëntie kan worden veroorzaakt door een aantal gezondheidsproblemen, zoals problemen met het spijsverteringskanaal, zwaar alcoholgebruik, medicijngebruik, bacteriële overgroei in de dunne darm, of een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies. Het kan ook dieetgerelateerd zijn; een verminderde inname van vitamine B12 kan voorkomen bij veganisten en vegetariërs. Bij een vitamine B12-tekort kunnen er veel klachten ontstaan, waaronder bleke gelaatskleur, een slap en moe gevoel, een licht in het hoofd, gebrek eetlust en gewichtsverlies, een pijnlijke, branderige tong en jeukende lippen. Niet alleen een B12-tekort kan klachten geven. Door een tekort aan vitamine B2 kun je een schilferige huid en kloofjes in de lippen krijgen.

Behandeling

De behandeling van een vitamine B12-tekort is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Een vitamine B12-tekort moet worden behandeld met suppletie. Bij een ernstig tekort of als je problemen hebt met het absorberen van B12 door problemen met het spijsverteringskanaal, dan heb je mogelijk B12-injecties nodig. Sommige mensen reageren goed met B12-tabletten of -druppels onder de tong.

Temperatuurschommelingen en wind

Als je van een warme omgeving naar een koude omgeving gaat, kunnen de bloedvaten in jouw lippen samentrekken en jeuk veroorzaken. Vertoeven in een winderige omgeving en veelvuldig aan je lippen likken, kan ook klachten veroorzaken.

Wat te doen?

Gebruik een sjaal om je nek en mond te bedekken wanneer je in de kou of gure wind komt. Gebruik lipbalsem te gebruiken om je lippen te beschermen.

Geneesmiddelen en medische aandoeningen

Sommige medicijnen kunnen gelokaliseerde huidreacties veroorzaken die ook de lippen kunnen beïnvloeden. Bepaalde aandoeningen zoals diabetes of bepaalde huidaandoeningen kunnen ook jeukende lippen veroorzaken.

Behandeling

Als een medicijn je lippen lijkt te irriteren, praat er dan met je arts over. Je hebt mogelijk last van een allergische reactie op de medicatie. In dat geval is het zinvol over te stappen op een ander medicijn. Als een medische aandoening de lipklachten veroorzaakt, kan dit een teken zijn dat je deze aandoening onder controle moet krijgen middels behandeling.

Irriterende stoffen

Blootstelling aan verschillende vervuilende stoffen in de lucht (waaronder sigarettenrook) of chemische middelen, kunnen ertoe leiden dat je lippen gaan jeuken.

Behandeling

Probeer de blootstelling aan irritante stoffen te beperken. Het toepassen van lippenbalsem kan helpen om irritatie tegen te gaan.

Insectenbeet

Als je getroffen wordt door een plotselinge aanval van jeukende lippen, dan kan het zijn dat dit komt door een insectenbeet. Meestal blijft het bij een pijnlijke zwelling en wat jeuk, maar op of nabij de lippen kan dat erg vervelend zijn. Wat vooral vaak voorkomt zijn muggenbeten.

Behandeling

Sterk jeukende insectenbeten kunnen met een corticosteroïd zalf worden behandeld. Ook plaatselijke antihistaminica en ontstekingsremmers zijn werkzaam bij insectenbeten. Orale antihistaminica, zoals rupatadine, kunnen ook jeuk bestrijden.

Andere oorzaken van jeukende lippen

Andere mogelijke oorzaken van jeukende lippen zijn:

Draag een hoed ter bescherming tegen de zon / Bron: Istock.com/RemainsDraag een hoed ter bescherming tegen de zon / Bron: Istock.com/Remains

Tips voor het omgaan met jeukende lippen

Hier zijn een aantal tips om jeuk aan de lippen te verlichten:
  • Verander van make-up. Als je vermoedt dat je allergisch bent voor eventuele make-upproducten die je in de buurt van je mondgebied gebruikt, probeer dan over te schakelen op een ander merk om te zien of dat helpt.
  • Stop met roken en beperk cafeïnegebruik. Zowel cafeïne als sigaretten kunnen je lippen uitdrogen en jeuk veroorzaken.
  • Probeer aloë vera lippenbalsem. Aloë vera helpt de lippen te genezen en irritatie te verminderen. Je kunt ook een mengsel van honing en amandelolie proberen om de lippen te bevochtigen. Honing is ook een krachtig anti-inflammatoir product.
  • Eet gezond en gevarieerd. Eet meer verse groenten en fruit om de inname van vitaminen te vergroten die je lichaam binnenkrijgt. Vitaminetekorten zijn een algemene oorzaak van klachten aan de mond en lippen.
  • Bescherm je lippen tegen de zon. Draag een hoed met een brede rand en gebruik een lippenbalsem met een UV-filter met een factor hoger dan 15.
  • Gebruik vaseline om je lippen te verzorgen en te beschermen. Smeer een dunne laag op je lippen om ze gehydrateerd te houden.
Gerelateerde artikelen
Koortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenKoortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenVeel mensen zijn wel bekend met deze vervelende aandoening. Koorstuitslag kenmerkt zich door irritatie en jeuk. Het komt…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hamed Saber From Tehran, Iran / Wikimedia Commons
  • Consumer Health Digest. Itchy Lips: Symptoms, Causes & Home Remedies. https://www.consumerhealthdigest.com/lip-care-center/itchy-lips.html (ingezien op 5-9-2017)
  • Doctor Health Press. Itchy Lips: The Common Causes and Treatment Tips. http://www.doctorshealthpress.com/general-health-articles/itchy-lips-common-causes-treatment-tips/ (ingezien op 5-9-2017)
  • Huidarts.com. Insectenbeten. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/insectenbeten/ (ingezien op 5-9-2017)
  • Huidarts.com. Pseudoallergie. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/pseudoallergie/ (ingezien op 5-9-2017)
  • MD Health. Itching Lips: Causes and Treatments. http://www.md-health.com/Itchy-Lips.html (ingezien op 5-9-2017)
  • MLDS. Vitamine B12 tekort. https://www.mlds.nl/ziekten/vitamine-b12-tekort/ (ingezien op 5-9-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb last van een koortslip. https://www.thuisarts.nl/koortslip/ik-heb-koortslip (ingezien op 5-9-2017)
  • Wikipedia. Oral allergy syndrome. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oral_allergy_syndrome (ingezien op 5-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Remains

Reageer op het artikel "Jeukende lippen: oorzaken en behandeling van jeuk aan lippen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 06-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!