InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine B12-tekort: symptomen, oorzaak, aanvullen & voeding

Vitamine B12-tekort: symptomen, oorzaak, aanvullen & voeding

Vitamine B12-tekort: symptomen, oorzaak, aanvullen & voeding Vitamine B12-tekort symptomen zijn bleekheid, algehele zwakte en vermoeidheid. Bij een vitamine B12-tekort kunnen mensen jarenlang last hebben van deze en andere onverklaarde lichamelijke en psychische klachten. Een vitamine B12-tekort kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak van vitamine B12-deficiëntie is onvoldoende absorptie (opname). Periodieke vitamine B12-injecties kunnen uitkomst bieden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 dat een persoon dagelijks via de voeding moet binnenkrijgen, is afhankelijk van leeftijd en of een vrouw zwanger is of borstvoeding geeft. Een vitamine B12-tekort kent veel mogelijke oorzaken. De meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12-tekort is onvoldoende absorptie (opname). De behandeling van een vitamine B12-tekort hangt af van de ernst en de oorzaak van de klachten.

Vitamine B12-tekort symptomen

Vitamine B12-tekort in vogelvlucht

  • Een andere naam voor vitamine B12 is cobalamine.
  • Vitamine B12 heeft je lichaam nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 is alleen aanwezig in dierlijke producten, zoals melk(producten), vlees, vleeswaren, vis en eieren. Vitamine B12 zit niet in plantaardige producten.
  • Mensen die in het geheel geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, hebben een vergrote kans op een vitamine B12-tekort.
  • Een vitamine B12-tekort leidt tot een vorm van bloedarmoede en kan neurologische gevolgen hebben.

Wat is vitamine B12?

Een andere naam voor vitamine B12 is cobalamine. Vitamine B12 heeft in het lichaam een aantal belangrijke functies. Zo speelt vitamine B12 onder meer een belangrijke rol in de aanmaak van rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Het speelt ook een rol in de cognitieve hersenfuncties zoals het geheugen en er is een relatie tussen de inname van vitamine B12 en de gezondheid van de botten. Een onopgemerkt en onbehandeld tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede en blijvende zenuw- en hersenbeschadiging. Wanneer het menselijk organisme in het geheel geen vitamine B12 toegevoerd krijgt als gevolg van een vitamine B12-opnameprobleem, dan leidt het tekort tot pernicieuze anemie, oftewel kwaadaardige bloedarmoede.

Intrinsieke factor
Vitamine B12 wordt opgenomen in het laagste gelegen gedeelte van de dunne darm, ileum genoemd. Het kan alleen opgenomen worden door het lichaam, als het gekoppeld is aan het eiwit 'intrinsieke factor', ook wel intrinsic factor genoemd. Dit eiwit is een bestanddeel van maagsap en wordt geproduceerd door het maagslijmvlies. Een vitamine B12-tekort wordt ook wel aangeduid als vitamine B12-deficiëntie. Het is een onderschat probleem.

Velerlei oorzaken
Een vitamine B12-tekort kent velerlei oorzaken. De meest voorkomende oorzaak van vitamine B12-deficiëntie is onvoldoende absorptie (opname). Periodieke vitamine B12-injecties kunnen uitkomst bieden. Reguliere artsen schrijven het voor bij vitaminegebrek door een verminderde opname van vitamine B12 en bij een bepaalde vorm van bloedarmoede (megaloblastaire anemie). Een tekort aan vitamine B12 en foliumzuur veroorzaakt megaloblastaire anemie, waarbij het beenmerg rode bloedcellen produceert die groot en abnormaal zijn.

Hoe vaak komt een tekort aan vitamine B12 voor?

Vitamine B12-tekort is vrij algemeen en wijdverspreid. In westerse landen heeft ongeveer 6 procent van de mensen een tekort, en dit stijgt tot ongeveer 20 procent bij mensen boven de zestig. In minder ontwikkelde landen liggen de aantallen hoger. Bijvoorbeeld in Latijns-Amerika met 40 procent, in sommige delen van Afrika met 70 procent en in sommige delen van India zelfs 70 en 80 procent.[1]

Vitamine B12 en voeding

Vitamine B12 is vooral aanwezig in dierlijke producten zoals:
  • (rood) vlees;
  • vis;
  • gevogelte;
  • melk, melkproducten;
  • kaas; en
  • eieren.

Tegenwoordig worden in sommige graanproducten en vleesvervangers vitamine B12 toegevoegd, hetgeen op de verpakking staat vermeld. Dit is vooral van belang voor vegetariërs en veganisten.

Oorzaken van een vitamine B12-tekort

Een vitamine B12-tekort kent velerlei oorzaken. De belangrijkste laten we de revue passeren. Vitamine B12-deficiëntie kan ontstaan wanneer mensen niet genoeg vitamine B12 tot zich nemen of wanneer het lichaam niet genoeg vitamine B12 absorbeert of opslaat.

Vitamine B12-tekort door onvoldoende inname vitamine B12
Vitamine B12-deficiëntie kan zich ontwikkelen bij mensen die geen dierlijke producten consumeren (veganisten/vegetariërs), en dit ook niet aanvullen met supplementen. In melk, eieren, kaas en de meeste vleessoorten komt relatief veel vitamine B12 voor. Je kunt ook vleesvervangers gebruiken, ofschoon ze niet allemaal de onmisbare voedingsstoffen uit vlees en vis bevatten. Varieer daarom met vleesvervangers en beperkt je niet tot één soort. Geschikte vleesvervangers bevatten naast ijzer en eiwit vitamine B12 en/of B1. Wel bevatten veel vleesvervangers vaak (te) veel zout.

Alcoholgebruik vergroot de behoefte van het lichaam aan vitamine B12 / Bron: Istock.com/karelnoppeAlcoholgebruik vergroot de behoefte van het lichaam aan vitamine B12 / Bron: Istock.com/karelnoppe
Voorts is bekend dat de consumptie van alcohol, evenals roken en het nemen van slaappillen, de behoefte aan vitamine B12 vergroot. Een ieder die regelmatig alcohol drinkt, slaapmiddelen neemt of rookt, heeft behoefte aan extra vitamine B12.

Vitamine B12-tekort door onvoldoende absorptie vitamine B12
De meest voorkomende oorzaak van vitamine B12-deficiëntie is onvoldoende absorptie (opname). De onderstaande omstandigheden kunnen leiden tot een ontoereikende opname.

Pernicieuze anemie
Pernicieuze anemie betekent letterlijk 'schadelijke bloedarmoede' en is een bepaalde vorm van bloedarmoede die ontstaat als gevolg van een auto-immuun gastritis, ook wel type-A-gastritis genoemd. Dit is een aandoening waarbij de slijmvlieslaag in de maag blijvend beschadigd kan raken doordat het afweersysteem de eigen cellen in de maag aanvalt. Hierdoor produceert de maag niet of nauwelijks het hierboven genoemde eiwit 'intrinsic factror', hetgeen noodzakelijk is voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm. Een tekort aan intrinsic factor heeft tot gevolg dat vitamine B12 niet opgenomen kan worden door het lichaam.

Maagoperatie
Door een maagoperatie, waarbij een substantieel deel van de maag verwijderd wordt, kan het maagslijmvlies niet voldoende intrinsic factor aanmaken, waardoor vitamine B12 niet goed wordt opgenomen door de dunne darm.

Operatie van het ileum
Een operatie waarbij het laatste deel van de dunne darm operatief verwijderd is, of niet goed functioneert kan resulteren in een vitamine B12-tekort, aangezien vitamine B12 via de wand van het ileum door het lichaam wordt opgenomen.

Overige oorzaken vitamine B12-tekort
Andere mogelijke andere oorzaken van vitamine B12-deficiëntie zijn:
  • een overmatige groei van bacteriën in de dunne darm;
  • infectie met diphyllobothrium latum (vislintworm), als gevolg van opname van vitamine B12 door de worm;
  • malabsorptie (= verminderde opname van voedingsstoffen door dunne darm);
  • inflammatoire darmziekten, zoals de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en proctitis (endeldarmontsteking), waarbij de ontstoken darm bepaalde voedingsstoffen onvoldoende opneemt en tekorten in het lichaam kunnen ontstaan;
  • sommige geneesmiddelen en medicijnen, zoals maagzuurremmers en dan vooral de protonpompremmers (PPI's)[2];
  • verminderde maagzuurproductie (vooral bij oudere mensen);
  • mogelijk spelen erfelijke factoren een rol: soms komt een B12-tekort bij meerdere personen in dezelfde familie voor.

Vitamine B12-tekort bij zwangeren door foliumzuur / Bron: Germancookie, PixabayVitamine B12-tekort bij zwangeren door foliumzuur / Bron: Germancookie, Pixabay
Foliumzuur kan vitamine B12-tekort bij zwangeren veroorzaken
Langdurige inname van foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, kan leiden tot een tekort aan vitamine B12 bij zwangere vrouwen, aldus verloskundige Mayke van Ansenwoude in het tijdschrift Fit met Voeding (maart 2015). Foliumzuur is één van de weinige vitamines die we niet altijd genoeg binnenkrijgen, en dan vooral zwangere vrouwen. Vrouwen die zwanger willen worden of reeds zwanger zijn, wordt aangeraden dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken. Dit bevordert de vorming van het zenuwstelsel van het ongeboren kind, dat al vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt gevormd. Foliumzuur verkleint de kans op bijvoorbeeld een open ruggetje of een hazenlip.

Nu blijkt echter dat langdurig gebruik van foliumzuur een tekort aan vitamine B12 in de hand kan werken, aangezien vitamine B12 nodig is om foliumzuur in het lichaam om te zetten. Een vit. B12-tekort kan bij het ongeboren kind leiden tot afwijkingen. De verloskundige bekeek vier jaar lang de bloedwaarden van zwangere vrouwen in haar praktijk en aan de hand van deze uitslagen kan ze zwangere vrouwen gericht laten zien dat het van kardinaal belang is dat ze extra vitamine B12 gaan gebruiken. In plaats van alleen een foliumzuursupplement adviseert Van Ansenwoude een speciale zwangerschapsmultivitamine, waarmee je ook genoeg vitamine B12 binnenkrijgt. De inname van voldoende B12 is vooral van belang gedurende de eerste periode van de zwangerschap. Dit is de belangrijkste periode van de zwangerschap: de fase waarin de organen worden aangelegd.

De verloskundige bepaalt niet alleen de vitamine B12-status, maar ook die van vitamine D omdat ze er van overtuigd is dat veel mensen daar een tekort aan hebben. En dat is ook gebleken uit onderzoek.

Vitamine B12-tekort symptomen

Een vitamine B12-tekort ontstaat geleidelijk, aangezien het lichaam in staat is grote reservehoeveelheden vitamine B12 op te slaan. Onder andere de volgende symptomen kunnen optreden:

Deze lijst van symptomen vitamine B12-tekort is niet uitputtend. Patiënten kunnen jarenlang last hebben van deze en andere onverklaarde klachten. Een vitamine B12-tekort heeft op den duur neurologische gevolgen, omdat het zenuwstelsel wordt aangetast. Patiënten kunnen klagen over tintelingen en een dof gevoel in handen en voeten en later over een zwaar gevoel en moeilijkheden met lopen. Ze kunnen last krijgen van coördinatieproblemen en er kunnen psychische stoornissen zoals een psychose of depressie optreden.[3]

Geelzucht door vitamine B12-tekort / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geelzucht door vitamine B12-tekort / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bleke huid of geelzucht

Mensen met een vitamine B12-tekort zien er vaak bleek uit (en kunnen een bleke tong hebben), of hebben een lichte gele tint op de huid en het wit van de ogen, een aandoening die geelzucht (icterus) wordt genoemd.[4] Dit gebeurt wanneer een tekort aan B12 problemen veroorzaakt met de productie van rode bloedcellen in je lichaam. Vitamine B12 speelt een essentiële rol bij de productie van het DNA dat nodig is om rode bloedcellen aan te maken. Zonder dit DNA zijn de instructies voor het bouwen van de cellen onvolledig en kunnen cellen zich niet delen. Dit veroorzaakt een soort bloedarmoede welke bekend staat als 'megaloblastaire anemie'. Gebrek leidt tot een vertraagde productie van rode bloedlichaampjes (erytrocyten) in het beenmerg. Het resultaat zijn vreemd uitziende, grote cellen die 'megaloblasten' worden genoemd. Deze rode bloedcellen zijn te groot om uit het beenmerg in je bloedbaan te komen. Daarom circuleren er niet zoveel rode bloedcellen rond in je lichaam en kan je huid er bleek van worden. Door de kwetsbaarheid van deze cellen worden er veel afgebroken, waardoor er een overmaat aan bilirubine ontstaat. Bilirubine is een afvalstof die voornamelijk vrijkomt bij afbraak van oude rode bloedcellen. Grote hoeveelheden bilirubine geven je huid en ogen een gele tint.

Zwakte en vermoeidheid

Zwakte en vermoeidheid zijn veel voorkomende symptomen van een vitamine B12-tekort. Dit komt doordat je lichaam niet genoeg vitamine B12 heeft om rode bloedcellen te maken. Rode bloedcellen of erytrocyten zijn cellen die verantwoordelijk zijn voor het zuurstof- en koolstofdioxidetransport tussen de longen en de andere weefsels in het lichaam. Bij ouderen wordt dit type bloedarmoede vaak veroorzaakt door een auto-immuunaandoening die bekend staat als pernicieuze anemie. Mensen met pernicieuze anemie produceren niet genoeg van een belangrijk eiwit dat intrinsic factor wordt genoemd. Dit eiwit is essentieel voor het voorkomen van een B12-tekort, omdat het zich bindt met vitamine B12 in je darm, zodat het geabsorbeerd kan worden.

Tintelingen, dove en prikkelende gevoelens

Een van de meer ernstige bijwerkingen van een langdurig vitamine B12-tekort is zenuwbeschadiging. Vitamine B12 is belangrijk voor de aanmaak van myeline. Myeline is een vettige stof die je zenuwen omringt als een vorm van bescherming en isolatie. Zonder B12 wordt myeline anders geproduceerd en kan je zenuwstelsel niet goed functioneren. Een veelvoorkomend teken hiervan is paresthesie, een stoornis in de gevoelssensatie. Dit wordt ervaren dit als een onprettig prikkelend, tintelend of brandend gevoel in handen, voeten en tenen.

Veranderingen in de manier waarop je beweegt

Onbehandeld kan er schade ontstaan aan je zenuwstelsel als gevolg van een B12-tekort. Dit kan leiden tot veranderingen in de manier waarop je loopt en beweegt. Het kan zelfs je balans en coördinatie beïnvloeden, waardoor je meer kans maakt om te vallen. Dit symptoom wordt vaak gezien bij een niet-gediagnosticeerde vitamine B12-tekort bij ouderen, omdat mensen boven de 60 jaar meer vatbaar zijn voor een B12-tekort. Het voorkomen of behandelen van tekortkomingen in deze groep kan echter de mobiliteit danig verbeteren. Ook kan dit symptoom aanwezig zijn bij jonge mensen met een ernstige, onbehandeld vitamine B12-tekort.

Tongontsteking door een vitamine B12-tekort / Bron: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Tongontsteking door een vitamine B12-tekort / Bron: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Tongontsteking en zweertjes in de mond

Een vroeg teken van een vitamine B12-tekort is een rode en gezwollen tong zijn. Deze aandoening staat bekend als tongontsteking of glossitis. Als je glossitis hebt, verandert je tong van kleur en vorm, waardoor deze pijnlijk, rood en opgezwollen wordt. De ontsteking kan er ook voor zorgen dat je tong een glad aspect krijgt. Naast het feit dat het pijnlijk is, kan glossitis de manier waarop je eet en spreekt veranderen. Bovendien kunnen sommige mensen met een vitamine B12-tekort andere orale symptomen ervaren, zoals zweren in de mond, een prikkend gevoel in de tong of een brandend en jeukend gevoel in de mond.

Kortademig en duizeligheid

Als je bloedarmoede krijgt als gevolg van een B12-tekort, kun je kortademig worden en je een beetje duizelig voelen, vooral bij inspanning. Dit komt omdat je lichaam de rode bloedcellen mist die het nodig heeft om genoeg zuurstof naar de cellen van je lichaam te transporteren. Deze symptomen kunnen echter vele oorzaken hebben, dus als je merkt dat je ongewoon snel buiten adem bent, is het belangrijk om je huisarts te raadplegen om de oorzaak te achterhalen.

Depressie en dementie

Mensen met een vitamine B12-tekort melden vaak veranderingen in de stemming. In feite worden lage niveaus van vitamine B12 geassocieerd stemmingsaandoeningen en hersenaandoeningen zoals depressie en dementie.[5/6] De homocysteïnehypothese van depressie is een mogelijke verklaring voor deze link. Deze theorie suggereert dat hoge niveaus van homocysteïne, veroorzaakt door lage niveaus van B12, schade aan het hersenweefsel kunnen veroorzaken en de signalen van en naar je hersenen kunnen verstoren, wat kan leiden tot stemmingswisselingen. Het is belangrijk op te merken dat veranderingen in de stemming en aandoeningen zoals dementie en depressie verschillende oorzaken kunnen hebben. De effecten van suppletie in deze omstandigheden blijven dus onduidelijk. Als je een tekort hebt, kan het nemen van een vitamine B12-supplement je stemming en humeur helpen verbeteren. Het is echter geen vervanging voor andere bewezen medische therapieën voor de behandeling van depressie of dementie.

Wazig zien / Bron: Martin SulmanWazig zien / Bron: Martin Sulman

Ogen: wazig zien

Vitamine B12-tekort kan leiden tot klachten aan je ogen. Symptomen van een vitamine B12-tekort is wazig zien, dubbel zien, gevoeligheid voor licht (fotofobie) en (gedeeltelijk) verlies van het gezichtsvermogen. Dit kan optreden wanneer een onbehandelde vitamine B12-tekort leidt tot schade aan de zenuwen die naar de ogen leiden. De schade kan het zenuwsignaal dat van je oog naar je hersenen gaat, verstoren en je zicht belemmeren. Deze aandoening staat bekend als 'optische neuropathie'. Hoewel het alarmerend is, is het vaak omkeerbaar door het tekort aan te vullen met vitamine B12.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 dat een persoon dagelijks via de voeding moet binnenkrijgen om op termijn geen tekort op te lopen en alle processen in het lichaam effectief te laten verlopen, is afhankelijk van leeftijd en geslacht. Deze overzichtelijke tabel toont de ADH voor vitamine B12 in microgrammen (mcg) per dag.

Leeftijd of omstandighedenAanbevolen hoeveelheid vitamine B12 per dag
Kinderen van 1-3 jaar0,7 mcg/dag.
Kinderen van 4-8 jaar1,3 mcg/dag
Kinderen van 9-13 jaar2,0 mcg/dag
Personen van 14 jaar of ouder2,8 mcg/dag
Vrouwen die zwanger zijn3,1 mcg/dag
Vrouwen die borstvoeding geven3,5 mcg/dag

Onderzoek en diagnose

De arts zal door middel van bloedonderzoek het vitamine B12-gehalte bepalen. De test meet de hoeveelheid totaal vitamine B12 in het bloed. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) spreekt van een tekort aan vitamine B12 indien de waarden lager zijn dan 150 pmol/l oftewel lager dan 200 ng/l. Bij gezonde mensen varieert het gehalte vitamine B12 in het bloed (afhankelijk van de eenheden die het laboratorium gebruikt) tussen de 150 en 500 pmol/l of tussen de 200 en 700 ng/l.

Aanvullend bloedonderzoek en/of een Schillingtest - een geneeskundig onderzoek waarbij wordt onderzocht of een patiënt vitamine B12 kan opnemen en/of een gastroscopie -een inwendig onderzoek van de maag- kunnen worden uitgevoerd teneinde de oorzaak van het tekort vast te stellen.

Nieuwe test om op eenvoudige wijze vitamine B12-tekort vast te stellen
Er is een nieuwe methode ontwikkeld om vitamine B12-deficiëntie op te sporen, ook bij pasgeboren. Het maakt gebruik van één enkele druppel bloed verkregen door een vingerprik, die vervolgens op een kaart wordt aangebracht die bestaat uit een soort filterpapier en daarna een nacht te drogen gelegd. De gedroogde bloedvlek papieranalyse is gevoelig genoeg om de hoeveelheid methylmalonzuur te bepalen, een organisch zuur dat meestal verhoogd is bij een B12-tekort. Deze minimaal invasieve benadering om een vitamine B12-tekort vast te stellen op een eenvoudige en handiger manier. De methode kan goed worden toegepast door onderzoekers in landelijke of afgelegen gebieden, waar geavanceerde lab-apparatuur niet beschikbaar is. Het wordt momenteel gebruikt in een onderzoeksproject op het platteland van Indonesië. De methode kent ook een significante klinische toepassing. Je kunt door middel van deze test op snelle wijze een B12-tekort vaststellen bij pasgeboren baby's. Een vit B12-tekort kan, indien deze niet vroegtijdig wordt vastgesteld en behandeld, zorgen voor een vertraagde ontwikkeling van de hersenen, achterstand van de geestelijke (leer-)ontwikkeling en spijsvertering problemen bij baby's. (Bron: University of British Columbia, 27 oktober 2014)

Behandeling vit. B12-tekort: aanvullen vitamine B12

De behandeling van een vitamine B12-tekort is afhankelijk van de ernst en de oorzaak van de klachten. Bij een tekort aan intrinsic factor, zal vitamine B12 via een injectie direct in de bloedbaan gebracht worden. De injectie kan door een arts of verpleegkundige in een spier of onder de huid worden toegediend. Orale toediening van vitamine B12 heeft bij een tekort aan intrinsic factor geen zin, aangezien het lichaam dit niet opneemt. Vaak zal de patiënt in dat geval levenslang injecties moeten krijgen. Indien het maagslijmvlies wél voldoende intrinsic factor aanmaakt, dan kan extra inname van vitamine B12 volstaan, via injecties óf voedingssupplementen. Er zijn geen ongunstige effecten van het gebruik van vitamine B12 bij zwangerschap bekend. Ook zal men proberen de oorzaak van het tekort te achterhalen en weg te nemen.

Prognose

Een ernstig vitamine B12-tekort kan een verwoestende neurologische aandoening en ernstige hematologische stoornissen veroorzaken. Vroegtijdige diagnose en snelle behandeling kan de progressie van neurologische ziekte stoppen en zelfs terugdraaien. Helaas zijn veel gevallen onomkeerbaar en kunnen de gevolgen van een vitamine B12-tekort biet altijd meer ongedaan worden gemaakt. Vroegtijdige diagnose in het bijna-asymptomatische stadium kan van cruciaal belang zijn om permanente neurologische schade te voorkomen.

Preventie

De meeste mensen kunnen een vitamine B12-tekort voorkomen door voldoende vlees, gevogelte, zeevruchten, zuivelproducten en eieren te eten. Als je geen dierlijke producten eet, of als je een medische aandoening hebt waardoor je lichaam voedingsstoffen niet goed kan absorberen, dan kun je vitamine B12 innemen in een multivitamine of een ander supplement en voedingsmiddelen eten die verrijkt zijn met vitamine B12, zoals bepaalde vegetarische producten.

Nieuwe ontwikkelingen

Vegetariërs, veganisten en ouderen hebben een hoger risico op vitamine B12-tekort
Vegetariërs, veganisten en ouderen lopen een hoog risico op het ontwikkelen van vitamine B12-tekort, aldus een review van wetenschappelijke studies welke is gepubliceerd in het Journal of Agricultural and Food Chemistry. Onderzoekers van The United Graduate School of Agricultural Sciences of Tottori University en the Department of Nutrition of the Junior College of Tokyo in Japan beoordeelden bijna 100 wetenschappelijke studies betreffende (de werking van) vitamine B12. (Bron: www.medicalnewstoday.com, 9 juli 2013)

Brein krimpt bij vitamine B12-gebrek
Ouderen met een vitamine B12-gebrek hebben waarschijnlijk kleinere hersenen dan gezonde leeftijdsgenoten en ze hebben voorts te kampen met cognitieve achteruitgang. Onderzoekers van Rush University Medical Center in Chigaco (Verenigde Staten) volgden 121 mensen van 65 jaar en ouder.[7] Lees hier verder.

Noten:
  1. Hunt Alesia, Harrington Dominic, Robinson Susan. Vitamin B12 deficiency BMJ 2014; 349 :g5226
  2. Een studie uit 2013 toont een ongeveer 1,5 tot 2 maal verhoogd risico op vitamine B12-deficiëntie bij het gebruik van PPI’s gedurende 2 jaar of langer. (Lam JR, Schneider JL, Zhao W, Corley DA. Proton pump inhibitor and histamine 2 receptor antagonist use and vitamin B12 deficiency. JAMA. 2013;310:2435-42.)
  3. Daniel K. Hall-Flavin, M.D. What's the relationship between vitamin B-12 and depression? http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/expert-answers/vitamin-b12-and-depression/faq-20058077 (voor de laatste keer geraadpleegd op 3 juli 2015)
  4. Sowjanya Dasari, Kushal Naha, and Mukhyaprana Prabhu. An unusual cause for recurrent jaundice in an otherwise healthy male. Australas Med J. 2012; 5(10): 541–543.
  5. Almeida OP, Ford AH, Flicker L. Systematic review and meta-analysis of randomized placebo-controlled trials of folate and vitamin B12 for depression. Int Psychogeriatr. 2015 May;27(5):727-37. doi: 10.1017/S1041610215000046. Epub 2015 Feb 3.
  6. Malouf R, Areosa Sastre A. Vitamin B12 for cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD004326.
  7. C.C. Tangney, PhD, N.T. Aggarwal, MD, H. Li, MS, R.S. Wilson, PhD, C. DeCarli, MD, D.A. Evans, MD and M.C. Morris, ScD. Vitamin B12, cognition, and brain MRI measures - A cross-sectional examination. Neurology. September 27, 2011 vol. 77 no. 13 1276-1282. doi: 10.1212/WNL.0b013e3182315a33

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen Vitamine B12 tekortSymptomen Vitamine B12 tekortWat zijn de symptomen bij een vitamine B12 tekort? Vitamines spelen een belangrijke rol in onze leven. Welke vitamine pr…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/NatchaS
  • Almeida OP, Ford AH, Flicker L. Systematic review and meta-analysis of randomized placebo-controlled trials of folate and vitamin B12 for depression. Int Psychogeriatr. 2015 May;27(5):727-37. doi: 10.1017/S1041610215000046. Epub 2015 Feb 3.
  • C.C. Tangney, PhD, N.T. Aggarwal, MD, H. Li, MS, R.S. Wilson, PhD, C. DeCarli, MD, D.A. Evans, MD and M.C. Morris, ScD. Vitamin B12, cognition, and brain MRI measures - A cross-sectional examination. Neurology. September 27, 2011 vol. 77 no. 13 1276-1282. doi: 10.1212/WNL.0b013e3182315a33
  • Daniel K. Hall-Flavin, M.D. What's the relationship between vitamin B-12 and depression? http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/expert-answers/vitamin-b12-and-depression/faq-20058077 (voor de laatste keer geraadpleegd op 3 juli 2015)
  • Epocrates. Vitamin B12 deficiency. https://online.epocrates.com/diseases/82251/Vitamin-B12-deficiency/Prognosis (ingezien op 17-7-2018)
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Gezondheidsplein. Foliumzuur veroorzaakt vitamine B12-tekort bij zwangeren. 1 april 2015, www.gezondheidsplein.nl/nieuws/foliumzuur-veroorzaakt-vitamine-b12-tekort-bij-zwangeren/item115410 (voor de laatste keer geraadpleegd op 29-06-2015)
  • Healthline. 9 Signs and Symptoms of Vitamin B12 Deficiency. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-deficiency-symptoms (ingezien op 19-11-2017)
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Hunt Alesia, Harrington Dominic, Robinson Susan. Vitamin B12 deficiency BMJ 2014; 349 :g5226
  • Lam JR, Schneider JL, Zhao W, Corley DA. Proton pump inhibitor and histamine 2 receptor antagonist use and vitamin B12 deficiency. JAMA. 2013;310:2435-42.
  • Malouf R, Areosa Sastre A. Vitamin B12 for cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD004326.
  • Mirjam A. Lips en Sander Anten. Vitamine B12-deficiëntie kan ook door protonpompremmers. Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:A7435
  • WebMD. Vitamin B12: What to Know. https://www.webmd.com/diet/vitamin-b12-deficiency-symptoms-causes#1 (ingezien op 17-7-2018)
  • www.mlds.nl
  • www.medicinenet.com
  • www.ubc.ca
  • Wikipedia.org
  • Sowjanya Dasari, Kushal Naha, and Mukhyaprana Prabhu. An unusual cause for recurrent jaundice in an otherwise healthy male. Australas Med J. 2012; 5(10): 541–543.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 2: Germancookie, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 4: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 5: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 6: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 7: Istock.com/anna1311

Reageer op het artikel "Vitamine B12-tekort: symptomen, oorzaak, aanvullen & voeding"

Reacties

Martine, 05-12-2017 12:58 #25
Ik ben er sinds een paar weken achter dat ik een enorm laag vitamine B-12 heb van 80. Onderzoek nog gaande naar oorzaak. Heb inmiddels al 5 injecties gehad (2x in de week). Knap nog niets op, maar heb ook gehoord dat dit erg lang kan gaan duren.
Is er iemand bekend met hartklachten en kaakpijn door B12 gebrek? Vorige week met ambulance afgevoerd met kramp in mijn hart en kortademigheid… mijn hart bleek in orde, maar vind het toch verontrustend.

Hilde, 12-07-2017 22:17 #24
Ik blijk na bloedonderzoek (dat ik minstens 1x per jaar doe) ook een b12-tekort te hebben (-200). Verder bleek alles heel goed in orde te zijn en ik heb niet meteen lichamelijke of psychische klachten. Ik ben vegetariër maar gebruik wel zuivel en eieren. Soms beperk ik mijn zuivelgebruik omdat ik het idee heb dat ik daar een dikke buik van krijg. Mijn vermoeden is dus dat ik de laatste tijd te weinig melk heb gebruikt. Mijn huisarts zei dat ik een supplement bij de apotheek moet halen maar ik ben niet zo'n fan van supplementen. Ik zou liefst gewoon door mijn eetpatroon aan te passen terug aan een gezond gehalte komen. Als ik dagelijks 2,8 microgram b12 via mijn voeding binnenkrijg, kan ik mijn tekort daarmee oplossen (ervan uitgaande dat ik het goed opneem)? En zo ja, na hoeveel tijd ongeveer zou ik een nieuwe bloedtest kunnen doen?

De vorige jaren was mijn b12 altijd in orde. Een jaar of 8 geleden heb ik ook nog wel eens een tekort gehad en toen heb ik spuiten gekregen waarna het in orde was. Reactie infoteur, 04-12-2017
Overleg dit met uw arts, en spreek dan af wanneer u het weer laat testen.

Marjolijn, 21-01-2016 15:18 #23
Al jaren aan het tobben met vage spierklachten en chronische vermoeidheid. Sinds gisteren de eerste B12-injectie gekregen. Nu vraag ik me af of het kan dat door het B12-tekort mijn suikerbehoefte toeneemt? Weet iemand dat? Reactie infoteur, 27-01-2016
Door moeheid (a.g.v. vitamine B12-tekort) kun je behoefte krijgen aan suikerhoudende tussendoortjes. Deze zorgen voor pieken en daarna voor flinke dalen in de bloedglucosespiegel; ze geven tijdelijk een opkikker, maar kosten uiteindelijk veel energie.

De Jong, 25-02-2015 15:54 #22
Ik werd op eigen aandringen getest op vitaminen in mn bloed. Ik had een tekort.
Ik kreeg b12 pillen voorgeschreven om iedere dag in te nemen.
Het was alsof ik beneveld was toen ikd e eerste pil ingenomen had. Ben eerst gaan liggen op de bank.
Ik was ontzettend duizelig etc etc etc. Nu een paar weken later ben ik een ander mens.
Alle vage klachten die ik jaaaaaaren heb gehad, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen…
Laat je testen mensen! En als een huisarts het geen tekort vindt… je kunt zelf ook pillen van 1000 kopen bij de drogist etc.

Dirk Mulder, 07-08-2014 15:04 #21
Ik zit al een behoorlijke lange tijd in een begeleid wonen. Opeens kreeg ik last van stemmen wat me tot vermoeidheid dreef.Ook begon ik steeds meer zoet te eten(troost) dat ik in 4 jaar 45 kilo ben aangekomen.Ik heb altijd al last gehad van korte vreemde gedachtes de laatste tijd ga ik er psychisch wel wat op vooruit geloof ik.Maar nu is het de beurt van m, n lichaam. m, n spieren doen door het overgewicht pijnlijk vermoeid aan en ook door te weinig beweging doet het al met al ook geen goeds. Ik ben nou op dieet en beweeg meer. Kunt u me ook mineralen of vitaminen adviseren zodat alles een beetje ondersteunt wordt in de storm in mijn leven? Reactie infoteur, 18-08-2014
Mensen die op dieet gaan ontzeggen zichzelf vaak de noodzakelijke vitamines en mineralen door een calorie- en vetarm dieet dat ze volgen. Het is verstandig om een diëtist te raadplegen. Een diëtist let goed op de inname van vitamines en mineralen en ook op de eventuele interactie met medicijnen. Bespreek uw klachten met uw diëtist en de mogelijkheden om toch voldoende vitamines te gebruiken, eventueel als supplement.

De Vries, 13-07-2014 23:21 #20
In reactie op de vraag van Sjoerd. Zowel Ik als een familielid van mij hebben een compleet ander leven gekregen na B12 injecties. Gemiddeld twee keer per week geïnjecteerd. Van bedlegerig tot energiek en levendig. Gedurende een half jaar heb ik nu geen injecties meer gezet maar ben de laatste maanden weer erg moe. Ik ga gauw mijn B12 weer na laten kijken. Overigens gaat een B12 tekort vaak samen met andere deficiencies. Bij ons ging het om een tekort aan folium, ijzer, vit. D. Het tekort is overigens ontstaan gedurende vele jaren vegetariër en veganist zijn. Daarbij wel enkele jaren suppletie gehad maar dit heeft geen baat gehad.
Iedereen die een tekort heeft of denkt te hebben.Heel veel sterkte. Het is echt vreselijk voor je lijf en hoofd, iets dat de omgeving niet makkelijk kan bevatten. Je voelt je 100 jaar oud en je voelt je waarschijnlijk behoorlijk gedeprimeerd. Weten is de eerste stap en hoop is dan weer heel nabij, succes!

Kelly Inze, 10-07-2014 19:46 #19
Ik ben een jonge vrouw van 22 ben vegitarier en heb nu reeds 2 jaar last in mijn nek (scheurtje) waar bijkomt dat ik verschrikkelijk moe ben, ik ben nu al 3 maanden niet meer aan het werk, het enige dat ik kan doen is in de zetel liggen met veel pijn… ik heb ontelbaar veel onderzoeken laten doen maar hoe meer onderzoeken hoe minder er uit komt… nu is lees over het b12 tekort doet het mij redelijk veel denken aan mijn symptomen:

moe, soms wekenlange hoofdpijn (dan weer even niet) wazig voor mijn ogen, zéér duizelig, elke stap is te veel gezet!, zenuwpijn in mijn nek.

Mientje, 30-12-2013 22:59 #18
Ik ben nu 2 en half jaar bezig met 2 injecties per week. Ik ben enorm daardoor vooruit gegaan. Voor die tijd kon ik nog geen 5 minuten lopen meer en lag de hele dagen op bed of op de bank. Huishouding doen kon ik niet meer. Ik kon werkelijk NIKS meer! Mijn spierpijnen zijn zo goed als verdwenen, mijn reumatische klachten zijn weg, hoofdpijn is behoorlijk opgeknapt, mijn geheugen is weer goed, niet meer misselijk elke dag, kan me weer goed concentreren nu, ben minder benauwd, mijn eetlust is prima nu en etc… Met minder dan 2 keer per week b12 injecties red ik het niet. Ik heb in totaal 3 keer geprobeerd af te bouwen, maar het eerste wat na de 4de dag al terugkomt van de klachten is het zware gevoel en benauwdheid en vreselijk moe en bijna niks meer kunnen doen als ik één keer per week een b12 injectie krijg. Nu heb ik voor de rest van mijn leven 2 keer per week een b12 injectie en ik leef nu eindeijk! ps: Voordat die b12 injecties goed werkten bij mij en dat ik aardig opgeknapt was, was ik al zo'n beetje één jaar verder. Het heeft veel tijd bij mij nodig gehad voordat het goed begon te werken. De eerste maanden merkte ik nog weing ervan en waren de klachten af en toe nog heftiger. oh ja. b12 suplementen had ik ook geprobeerd in het verleden, maar dat gaf geen enkele resultaat na maanden gebruik al.

Sjoerd Kops, 24-11-2013 11:55 #17
Ik lees veel opmerkingen van mensen die een tekort hebben aan B12 en daarvoor het nodige aan prikken e.d. krijgen. Daarbij lees ik dat er vaak nog klachten blijven bestaan. Ik hoor dus maar weinig van mensen die echt baat hebben bij de prikken of andere vorm van aanvulling van B12. Zou fijn zijn om ook positieve berichten hierover te lezen als ze er zijn. Voor diegene die tegen een muur aanlopen bij de huisarts of specialist: wees mondig en eis dat er verder gezocht wordt of vraag om een 2nd opinion. Je gezondheid is het grootste goed dat je hebt, verkwansel het niet (of beter gezegd; laat het niet verkwanselen).

Marijke Poppelaars, 16-05-2013 14:23 #16
Ik gebruik de nodige b-supplementen. Hoe lang moet ik wachten om een bloedtest te doen op een tekort aan vit. B12 en foliumzuur? Reactie infoteur, 26-05-2013
U kunt deze vraag het beste voorleggen aan een geregistreerd laboratoriumspecialist:
http://alturl.com/cd4v5

Jeannette Steiner, 17-02-2013 23:08 #15
Graag wil ik er op wijzen dat na het krijgen van een aantal Vit B12 injecties deze vaak weer worden gestopt door de artsen. Er wordt dan gezegd dat het wel genoeg B12 is. Dat is onjuist, men moet levenslang Vit B12 injecties blijven gebruiken. De dosering kan wel worden aangepast. Levenslang omdat het meestal om een opname stoornis gaat. Graag verwijs ik iedereen naar de website www.Stichting Vit B12 Tekort.nl Reactie infoteur, 04-03-2013
Dat is juist. De meeste oorzaken zijn niet weg te nemen, waardoor levenslange behandeling nodig is.

Jessica, 18-01-2013 12:05 #14
Ook bij mij is er een groot tekort aan vitamine b12. Ik ben ook verschrikkelijk moe. Ik ben ook heel gevoelig aan depressies. Ik voel me over het algemeen heel zwak op alle vlakken.
Ook mijn geheugen laat het sterk na! Ik vergeet heel veel, ik kan mijn woorden niet vinden, ik kan moeilijk zinnen maken enz… Ik krijg nu 1 x per maand een spuit. Wordt mijn geheugen ooit weer beter? Reactie infoteur, 02-02-2013
Extra vitamine B12 kan het geheugen verbeteren, zo blijkt uit onderzoek.

Joan, 12-07-2012 05:18 #13
Ik vraag mij af of het slikken van "goede" bacteriën ook invloed kan hebben. Ik las dat de dunne darm ook meespeelt in b12 opname. Ik heb twee keer een tijdje (paar weken) zonder melk en dierlijke voedingsstoffen geleefd wat bij mij meteen resulteert in grandioos oorsuizen en aangezichtspijn. De laatste keer was op aanraden therapeut, die zei dat ik met alle dierlijke moest stoppen en op zijn aanraden ook gestopt met multivitamine, wat resulteerde in nog meer klachten, o.a. een grandioze spatader. Ik ben nu even gestopt met goede bacteriën die de huisarts adviseerde. Dit omdat ik een tijd geleden een slechte bacterie had en deze er nu niet uitkwam omdat de ontlasting dik was is het niet getest. Ik wilde dus proberen of het zonder goede bacteriën weer dun werd. Maar nu merk ik nu ik ermee stop dat bepaalde klachten juist verminderen (aangezicht m.n.). Kan het dus zijn dat teveel "goede" bacteriën in de dunne darm b12 vermindering kan geven?

B., 23-06-2012 20:38 #12
Hier ook iemand met vitamine b te kort. Ik ben vegetarisch maar eet wel vis, eieren en toch wel veel joghurt. Heb ook een schildklier afwijking maar vroeg me af of je al een tijdje vitamine te kort kan hebben zonder dat je het merkt? Want ben al een tijdje erg depri, pijn in spieren, hete voeten en handen. Sinds kort ook oorsuizingen en hoofdpijn, misselijk, kan trouwens ook niet tegen veel geluiden en ben echt zeer prikkelbaar. Kan je schildkier klachten krijgen omdat je vitamine b te kort heb? Ben ook vaak naar de huisarts geweest omdat ik dus hartklachten kreeg en dachten aan hyperventilatie.

Ellen, 11-05-2012 23:59 #11
Hallo,

Ik weet nu al een aantal jaar dat ik een vitamine B12 tekort heb en krijg elke 3 maand injecties om het aan te vullen. Echter merk ik dat ik de afgelopen jaren ook behoorlijk emotioneel ben geworden. Kan bij een zielige reclame zelfs een traantje moeten wegpinken. Ik vroeg mij af of dit ook een symptoom kan zijn of dat ik wellicht gewoon soft word haha. Ik hoor graag van iemand die het weet! Want ik word er eigenlijk zo soms wel gek van…

Gr Ellen

Bultman, 09-05-2012 00:52 #10
Ik heb sinds lange tijd vitamine b tekort en krijg elke maand een injectie. Mijn klachten zijn vooral moe en prikkende steken door mijn hele lichaam. Wie heeft soort gelijke ervaring met zulke naaldachtige prikkels?

Marijke, 14-03-2012 13:50 #9
Beste Rachel. Hebben ze bij jou uitgezocht hoe dit te kort is ontstaan. Het kan door de stofwisseling komen een aantal klachten. Kijk ook eens op de site van Hindrik de Jong en de site StichtingB12tekort.nl. Hier vindt je heel veel informatie.

Kootje, 16-02-2012 13:37 #8
Heb al lang vage klachten zoals ontzettende moeheid, pijnlijke polsen/vingers, duizeligheid, misselijkheid, tintelende voeten als ik opsta. Ben nu getest op tekort aan vitamine B12 (uitslag nog niet binnen). Kan het dat B12-deficiëntie komt omdat ik in het verleden heel veel Rennies (maagzuurremmers) heb gegeten (dagelijks, maanden lang)? Reactie infoteur, 19-02-2012
St. B12 tekort schrijft in haar nieuwsbrief van mei 2010:

"Maagzuurremmers worden veelvuldig voorgeschreven en vaak (zeer) langdurig. Deze medicijnen kunnen de absorptie van vitamine B12 verminderen als gevolg van hypo- of achloorhydrie (te weinig of zelfs een gebrek aan maagzuur). Dit geldt zowel voor de protonpompremmers zoals o.a. Omeprazol, Pantazol, Nexium en Losec, als ook voor de Histamine-2-receptor-blokkers, zoals o.a. cimetidine en ranitidine. Veel bijsluiters vermelden tegenwoordig gelukkig dat maagzuurremmers de opname van vitamine B12 verminderen. Niet alle producenten vermelden overigens in de bijsluiter dat langdurig gebruik tot een vitamine B12 tekort kan leiden."

De bijsluiter van Rennie vermeldt het volgende m.b.t. eventuele bijwerkingen:

"Zoals alle geneesmiddelen kan Rennie Suikervrij bijwerkingen veroorzaken, hoewel niet iedereen deze bijwerkingen krijgt. Langdurig gebruik van Rennie Suikervrij kan leiden tot een overmatig magnesiumgehalte van het bloed, met name bij patiënten met gestoorde nierfunctie. Dit kan zich uiten in verlaagde bloeddruk, misselijkheid, braken, verminderde ademhaling, vertraagde hartslag of coma. Daarnaast kan langdurig gebruik van Rennie Suikervrij leiden tot een overmatig calciumgehalte van het bloed. In combinatie met natriumwaterstofcarbonaat of veel melk en vitamine D kan dit leiden tot het zogenaamde melk-alkalisyndroom. Calciumcarbonaat kan obstiperend (= verstoppend) werken. Dit wordt echter tegengegaan door de laxerende werking van magnesiumcarbonaat. Een te hoge inname Rennie Suikervrij kan leiden tot niersteenvorming. In geval er bij u een bijwerking optreedt die niet in deze bijsluiter is vermeld of die u als ernstig ervaart, informeer dan uw arts of apotheker."

Rachel, 15-01-2012 22:36 #7
Sinds vorig jaar Juni is er bij mij 'n B12 tekort geconstateerd ik kreeg toen 5 weken lang 1x per week een prik daarna 3 maanden lang elke maand 1 prik, en daarna zou ik het om de 3 maanden krijgen. In het begin had ik het idee dat ik me beter voelde, maar toen de prikken 1x per maand begonnen had ik na de 2e maand ineens weer heel veel klachten en dat werd maar erger en erger. Nu verder gezocht te hebben op het internet kwam ik erachter dat mijn behandeling verkeerd was gegaan… nu heb ik pas geleden 2 prikken in de week gehad 10 prikken achter elkaar en nu 4 weken bezig met elke week 1 prik, en daarna wilt de huisarts overgaan na 1x per maand. Ik heb alleen nog steeds heel erg veel klachten. Ben ongelofelijk moe, heb een branderige hoofdhuid, eng gevoel in mijn hoofd, branderige voeten, regelmatig erge spierpijn, benauwd en hartkloppingen… en ga zo maar door. De huisarts gelooft er volgens mij niet echt in, en ik ben nu gewoon radeloos. Ik vraag me af komt dit ooit nog goed? Is het normaal dat ik al die klachten nog heb? Wat kan ik eraan doen. er is wat mij betreft zo weinig info over B12 tekort! Reactie infoteur, 19-01-2012
Een second opinion — oftewel een tweede mening van een andere arts — kan nuttig zijn als u twijfelt over een diagnose of behandeling van de huisarts.

Inge, 17-12-2011 21:06 #6
Sinds een jaar krijg ik eens in de 2 maanden een B12 injectie,
echter ik blijf moe/bleek zien, soms dood gevoel in de vingers en kramp tevens een
enorme gehoorverlies waar ik dus nu een gehoorapp. voor hebt al met
al voel mij steeds meer geïsoleerd raken omdat ik niet meer volledig mee kan doen
met leeftijdsgenoten. Na een werkweek van 5 dagen ben ik totaal versleten, ik probeer zeker te blijven sporten om daar nog ontspanning uit te halen. Wie herken dit en heeft nog tips? Zelf wil ik komende week terug naar de huisarts, maar ik krijg het idee dat ook hij niet goed weet wat de gevolgen van B12 is. Met dit probleem loop ik ook bij de KNO arts ivm gehoor ze kennen niet het probleem gehoorverlies (oorsuizingen) en B12 tekort. Mijn idee is dat alles met elkaar te maken heeft maar wie kan daar een juiste behandeling in geven. Ik loop zo van het kastje naar de muur. Alvast bedankt.

Marjan, 02-11-2011 16:10 #5
Beste mensen,

Bij mij is uit een bloedtest gebleken dat mijn B12 waarde 106 was. Ik lees overal dat dat een behoorlijk tekort is. Nu sprak ik net mijn huisarts, maar die vond het niet zo heel afwijkend. Ondertussen ben ik heel moe, gaap ik veel, vinden de mensen om mij heen dat ik er moe en slecht uitzie, ik onthou erg weinig en ben slecht geconcentreerd, licht in mijn hoofd, heb tintelingen, vaak koude handen en voeten, ben ik prikkelbaar en functioneer ik dus in het geheel niet goed. Als ik wil kan ik wel injecties krijgen, maar de implicaties zijn me niet uitgelegd en het effect is me ook nog niet duidelijk. Zou gewoon een wijziging in mijn eetpatroon (meer vlees) volstaan bij deze waarde?
Klopt het dat 106 "wel meevalt"?
Alvast dank voor de reactie.

Groet, Marjan Reactie infoteur, 04-11-2011
Een normale waarde voor vitamine B12 voor een volwassen persoon ligt tussen 200 - 900 pg/ml, met een gemiddelde van 450 pg/ml. Op deze website staat het duidelijk schematisch weergegeven:
http://www.veganhealth.org/b12/values. Uw waarde is duidelijk te laag en de door u genoemde klachten kunnen (deels) hiermee samenhangen.

Bij lage waarden zijn injecties de beste en snelste oplossing om het tekort aan te vullen. Deze injecties hoeven dan echter niet levenslang te worden gebruikt. Na aanvulling van de lichaamsvoorraad d.m.v. de oplaaddosis en eventueel nog een paar extra injecties, kan worden overgegaan op het slikken van vitamine B12 supplementen.

Vlees is een uitstekende bron voor onze B12. Toch is het niet zo dat een vleesrijk dieet garandeert dat iemand geen tekort heeft. Om B12 in het lichaam te kunnen opnemen wordt in de maag een stof (een proteïne) uitgescheiden welke essentieel is voor dit opnameproces. Dit wordt de intrinsieke factor genoemd. Oudere mensen bijvoorbeeld produceren minder van deze intrinsieke factor en zijn hierdoor gevoeliger voor B12 tekorten.

Wat betreft de bijwerkingen van vitamine B12 injecties: het is een natuurlijke voedingsstof en heeft geen bijwerkingen. In zeer zeldzame gevallen kunnen huidreacties of overgevoeligheidsreacties opgetreden. Lees verder: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Vitamine_B12_hydroxocobalamine.aspx?mId=10704&rId=1261.

Jose Schouten, 05-09-2011 12:24 #4
Ik heb veel klachten die vlgs. mij wijzen op een Vit. B tekort maar volgens de huisarts is de bloedtest goed. Mijn klachten zijn: tintelingen in voeten, onrust, nerveus, oorsuizen, onverklaarbare blauwe plekken, moe!, trillen, vaag misselijk, spierpijn met n.m. in bovenrug, hals en kaken. Heb ook last van mijn maag.
Vlgs. de huisarts ik overspannen en heb ik overgangsklachten.
Ook vind ik dat urine en ontlasting een vreemde "geur"hebben.
Ik ben ten einde raad,
Graag Uw reactie. Reactie infoteur, 11-09-2011
Ik raad u aan terug te gaan naar de huisarts voor verder onderzoek, aangezien er gezocht moet worden naar een oorzaak van uw klachten. Onverklaarbare blauwe plekken, huidbloedingen of een plotse toename van het aantal blauwe plekken kan een gevolg zijn van ondervoeding (tekorten van de vitamines B12, C, K of foliumzuur), maar er kunnen ook andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Zie bijvoorbeeld: http://www.goedgezond.be/2008/04/21/over-blauwe-plekken-en-huidbloedingen.

Kitty, 18-08-2011 21:23 #3
Ik heb een aantal te kort van vitaminen waar onder vit b12.kan je hier door ook een opgezwollen buik van krijgen, hoofdzakelijk aan het eind van de dag lijk het of ik 6mnd zwanger ben.onlasting is normaal, ik heb ook niet teveel aan gassen.graag info hier over Reactie infoteur, 21-08-2011
Dat is niet mij niet bekend. Het wijst eerder op darmklachten. Vraag uw huisarts om advies.

Nadiya, 23-03-2011 03:07 #2
@ingrid, zeker. Vocht, oedeem in de oogleden komt zeker voor. Jij moet en zal nu vooraltijd injecties moetten krijgen. Beterschap :D Ik maak het zelfde mee en ben pas 15.

Ingrid, 16-02-2011 21:08 #1
Ik heb vorig jaar te horen gekregen dat mijn bloedwaardes geprikt op b12 niet goed waren en dat er een b12 tekort was. Na 6 injecties hebben ze weer bloedgeprikt. Het bloed had een waarde van 483 of zoiets. Na die tijd kreeg ik last van evenwichtstoornissen.Onlangs is er weer geprikt na aandringen van mij. De waarde bleek nu nog maar iets in de 200 te zijn. Ik krijg nu 1 x in de 2 maanden een prik. Ik blijf nu nog zo vreselijk moe met heel veel hoofdpijn en een zeer gevoelige hoofdhuid en pijn boven mijn oog en verdikt ooglid. Zijn dit voor jullie herkenbare klachten?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vitamine B12
Reacties: 25
Medische informatie…
Schrijf mee!