InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Langdurige keelpijn: oorzaken van aanhoudende keelpijn

Langdurige keelpijn: oorzaken van aanhoudende keelpijn

Langdurige keelpijn: oorzaken van aanhoudende keelpijn Langdurige keelpijn is keelpijn die langer dan 14 dagen aanhoudt. Dit wordt ook wel 'langer durende keelpijn' genoemd. Keelpijn komt vaak door een virale of bacteriële infectie. Keelpijn kan veel vormen aannemen; het kan branderig of jeukend aanvoelen, en pijn bij het slikken veroorzaken. Keelpijn kan gepaard gaan met een lastige hoest, die de keel nog meer kan irriteren. Veel virussen kunnen een pijnlijke keel veroorzaken die meestal binnen een paar dagen verdwijnt. Bij langdurige keelpijn liggen niet-infectieuze oorzaken vaak ten grondslag aan de keelpijn. Enkele mogelijke oorzaken van een chronische zere keel zijn ademen door de mond in plaats van de neus, roken, ziekte van Pfeiffer, trauma van het slijmvlies, het veelvuldig inademen van droge of verontreinigde lucht, keelschrapen, gebits- of tandvleesproblemen, een keelontsteking die veroorzaakt wordt door groep-A-streptokokken, of een virus. Sommige van deze aandoeningen hebben geen behandeling nodig, andere weer wel.

Intensief stemgebruik, keelschrapen en kuchen

Langdurige keelpijn kan komen doordat je je stem dagelijks of frequent intensief moet gebruiken bij spreken (bijvoorbeeld een docent voor de klas) en/of zingen. Naast keelpijn kan dit stemklachten, zoals heesheid, tot gevolg hebben. Keel- en stemklachten bij intensief stemgebruik kunnen wijzen op een verkeerd gebruik van de stem. Intensief of verkeerd stemgebruik vermoeit niet alleen je keel, maar ook het fijne weefsel van de stembanden. Je wordt er na een dag ook lichamelijk moe van. Je kan het gevoel hebben dat er een irritant slijmpropje in de keel aanwezig is, dat je niet kan wegslikken. Of kriebel in de keel die niet weggeslikt of weggeschraapt kan worden. De keel kan branderig of pijnlijk aanvoelen, alsof het is dichtgesnoerd. Deze klachten kunnen ook voorkomen bij veelvuldig keelschrapen en kuchen.

Gewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.comGewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.com

Langdurige keelpijn door amandelontsteking

Keelamandelontsteking (tonsillitis) wordt vaak veroorzaakt door een virus en overkomt vooral schoolkinderen en tieners. Het kan een zere keel veroorzaken en chronische gevallen kunnen ervoor zorgen dat je keel aanhoudend pijn doet. Andere symptomen zijn:

Laryngitis

Laryngitis, ook wel strottenhoofdontsteking genoemd, is een ontsteking van het strottenhoofd en de stembanden. De acute vorm wordt vaak veroorzaakt door een virusinfectie en chronische laryngitis komt vaak door roken en langdurige overbelasting van de stem. Naast keelpijn, kun je last krijgen van een zwakke stem (en in ernstige gevallen stemverlies), heesheid en schorheid, kriebel in de keel, droge hoest en een droge keel.

Hoofdpijn / Bron: Andresr/Shutterstock.comHoofdpijn / Bron: Andresr/Shutterstock.com

Aanhoudende keelpijn door Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr-virus en de symptomen bestaan uit onder meer keelpijn, koorts en dikke, gevoelige halsklieren. De ziekte van Pfeiffer gaat vanzelf over, meestal binnen een paar weken. Pijn in de keel is vaak op zijn hoogtepunt binnen 3-5 dagen nadat de symptomen zijn aangevangen. De keelpijn duurt vaak langer dan een week. Soms treedt er helemaal geen keelpijn op. Andere symptomen zijn:

Irriterende stoffen en allergieën

Irriterende stoffen zoals rook en stofdeeltjes kunnen keelpijn veroorzaken. Alcohol, roken, blowen en drugs zoals speed drogen je mond en keel uit. Ook allergieën kunnen langdurige keelpijn veroorzaken. Na blootstelling aan een allergeen reageert het menselijk lichaam door een ontstekingsreactie te veroorzaken die wordt gekenmerkt door zwelling en weefseloedeem. Allergieën kunnen je mond en keel uitdrogen terwijl je overmatig slijm produceert, wat postnasale drip veroorzaakt; een teveel aan slijmen dat vanuit de neusholte achteraan naar de keel lopen, wat resulteert in hoest en irritatie.

Blijvende keelpijn door zure reflux

Een zere keel kan ook te wijten zijn aan gastro-oesofageale reflux ziekte, een chronische aandoening die optreedt wanneer de onderste kringspier tussen slokdarm en maag niet goed sluit en de maaginhoud terugstroomt in de slokdarm. Dit kan klachten geven als zuurbranden, pijn op de borst, heesheid of problemen met slikken. Je kan het gevoel hebben alsof eten in de keel blijft steken.

Keelontsteking door streptokokken / Bron: En:RescueFF, Wikimedia Commons (Publiek domein)Keelontsteking door streptokokken / Bron: En:RescueFF, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Keelontsteking door streptokok

Een keelontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de keelholte en kan worden veroorzaakt door een bacterie of een virus. Ernstige symptomen worden vooral veroorzaakt door bacteriële infecties, met name de streptokok is berucht. Een keelontsteking die wordt veroorzaakt door deze lastpak kan leiden tot aanhoudende keelpijn, gecombineerd met koorts.

Geneesmiddelen en medische aandoeningen

Je immuunsysteem kan worden verzwakt door medische aandoeningen zoals hiv/aids, waardoor je vatbaar bent voor bepaalde infecties. Sommige medicijnen kunnen ook keelpijn veroorzaken, zoals antidepressiva en antihistamine, enz. Ze maken de keel pijnlijk en drogen de keel uit.

Keelpijn door droge lucht

Ingeademde droge lucht kan ook aanhoudende of langdurige keelpijn veroorzaken, vooral als je in een droog klimaat leeft of tijdens de winter als de luchtvochtigheid binnenshuis zeer laag wordt door het vele stoken. Door je neus ademen en het verhogen van de luchtvochtigheid zijn twee maatregelen die helpen om de klachten te doen verminderen.

Een hardnekkige virusinfectie

Griep en verkoudheid zijn de meest voorkomende oorzaken van keelpijn. De symptomen van verkoudheid en griep lijken erg op elkaar, maar het belangrijkste verschil is dat een verkoudheid milder verloopt dan griep.

Andere oorzaken van langdurige keelpijn

Enkele andere oorzaken van aanhoudende keelpijn zijn:

Thee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhiteThee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhite

Wat te doen tegen langdurige keelpijn?

Aanhoudende keelpijn kan worden behandeld door een aantal eenvoudige huisremedies zoals het gebruik van een luchtbevochtiger, het drinken van thee met gember, citroen en honing, gorgelen met zout, en gehydrateerd blijven (dus voldoende drinken). Zorg er verder voor dat je je stem niet overbelast en schakel desnoods een logopedist in om goed met je stem te leren omgaan. Zorg ook voor voldoende slaap en eet iedere gezond en gevarieerd. Een gezonde leefstijl is belangrijk, want een uitgerust en gezond lichaam is beter in staat om ziekten te overwinnen. Drink veel water en vloeistoffen om je keel gehydrateerd te houden. Stop met roken als je dat nog niet hebt gedaan, en drink met mate alcohol. Gebruik geen schoonmaakartikelen die irritatie in de keel kunnen veroorzaken. Sambucol (vlierbesextract) geeft je immuunsysteem een boost en helpt bij griep en verkoudheid.

Medicatie bij aanhoudende keelpijn / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie bij aanhoudende keelpijn / Bron: Stevepb, Pixabay

Medische behandeling

Alarmsymptomen

Schakel bij aanhoudende keelpijn je huisarts in. Ga sowieso naar je huisarts bij een van de volgende alarmsymptomen:
  • toenemende pijn bij slikken of moeite met slikken;
  • moeite om je mond wijd te openen;
  • toenemende zwelling voorste lymfklieren in de hals;
  • vaste of harde lymfklierzwelling in de hals;
  • langer dan twee weken ernstig ziek zijn;
  • langer dan twee weken zweertjes of abnormaal weefsel in mond-keelholte.¹

Behandeling

Om te weten welke behandeling nodig is voor je zere keel, is het van essentieel belang dat de arts een goede diagnose stelt. Keelpijn die wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie, kan worden behandeld met antibiotica. Als je een streptokokkenkeelontsteking niet serieus behandelt, kan dit ernstige complicaties veroorzaken, zoals een abces of acuut reuma. Antivirale geneesmiddelen kunnen zo nodig worden gebruikt om langdurige keelpijn te behandelen die wordt veroorzaakt door een virale infectie. Als je zere keel te wijten is aan allergieën, dan kan de arts anti-allergiemedicijnen, ofwel antihistaminica, voorschrijven. Deze blokkeren de werking van histamine, een stof die bij een allergische reactie in het lichaam vrijkomt.

Noot:
  1. S. Zwart, C Dagnelie. Keelpijn. Huisarts & Wetenschap, april 2009.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Keelpijn en stemproblemenKeelpijn en stemproblemenIedereen heeft weleens keelpijn gehad. Dit kan in verschillende maten voorkomen. Van een simpel hoestje tot aan ernstige…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/ajijchan
  • Erasmus MC. Gastro-oesofageale refluxziekte. https://www.erasmusmc.nl/chirurgie/AbdominaleChirurgie/ziektebeeldenabdominalechirurgie/4661946/ (ingezien op 1-10-2017)
  • Everyday Health. When Is a Sore Throat Considered Chronic? https://www.everydayhealth.com/ear-nose-throat/chronic-sore-throat/ (ingezien op 1-10-2017)
  • Logopediesavelsbergh.nl. Keelklachten bij intensief stemgebruik. http://www.logopediesavelsbergh.nl/keelklachten_bij_intensief_stemgebruik.htm (ingezien op 1-10-2017)
  • New Health Advisor. Persistent Sore Throat. http://www.newhealthadvisor.com/Persistent-Sore-Throat.html (ingezien op 1-10-2017)
  • S. Zwart, C Dagnelie. Keelpijn. Huisarts & Wetenschap, april 2009.
  • Thuisarts.nl. Ik heb de ziekte van Pfeiffer. https://www.thuisarts.nl/ziekte-van-pfeiffer/ik-heb-ziekte-van-pfeiffer (ingezien op 1-10-2017)
  • Afbeelding bron 1: Solar22/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Andresr/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: En:RescueFF, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/ChamilleWhite
  • Afbeelding bron 5: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Langdurige keelpijn: oorzaken van aanhoudende keelpijn"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelpijn bij slikken
Medische informatie…
Schrijf mee!