InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagkrampen: oorzaak, symptomen en wat te doen?

Maagkrampen: oorzaak, symptomen en wat te doen?

Maagkrampen: oorzaak, symptomen en wat te doen? Wat zijn maagkrampen? De term 'maagkrampen' is niet-specifiek en wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar een aantal verschillende symptomen of gewaarwordingen die mensen hebben in de maagstreek. Mensen gebruiken vaak de term 'buikpijn' of 'buikkrampen' om te verwijzen naar pijn dat wordt waargenomen in de buikstreek. Als zodanig zijn er veel mogelijke oorzaken. Organen in de buikholte kunnen deze pijn veroorzaken. Soms kan pijn worden gevoeld in de buik, ook al wordt deze veroorzaakt door organen die zich buiten de buikholte bevinden, zoals het onderste deel van de longen, de nieren, de baarmoeder of eierstokken.

Mogelijke oorzaken maagkrampen

Overmatig alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba DeliOvermatig alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba Deli

Maagkramp

Maagkramp is een niet-specifieke term waar vaak een scherpe, krampende pijn in de maagstreek, in de regio net boven de navel, mee wordt bedoeld. Doordat de maag zich sterk samentrekt en later weer ontspant (spasme), ontstaan er maagkrampen. De maagwand bestaat uit spierweefsel en bij bepaalde prikkels kan deze plotseling ineenkrimpen en pijnsteken veroorzaken. Klachten als misselijkheid, zuurbranden, een opgeblazen gevoel, opboeren en verlies van de eetlust kunnen daarbij ook optreden. Ook kun je soms een uitstralende pijn achter het borstbeen voelen. Maagkrampen zijn meestal tijdelijk van aard. Veelvoorkomende oorzaken zijn te veel of verkeerd eten, spanning en nervositeit, overmatig alcoholgebruik, het gebruik van sommige geneesmiddelen en bepaalde voedingsmiddelen, zoals koffie en sterk gekruide spijzen. Er kan soms ook sprake zijn van een onderliggende aandoening.

Voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging is een plotseling optredende ziekte die vaak wordt veroorzaakt door het nuttigen van voedsel of drank, dat besmet is met ziekteverwekkende micro-organismen (zoals bacteriën of schimmels) of besmet is met een giftige stof, welke vaak worden geproduceerd door bacteriën of schimmels of door een chemische stof. Een voedselvergiftiging gaat vaak gepaard met symptomen als misselijkheid, braken, buikpijn of maagkrampen, plotselinge diarree of koorts. Meestal blijven de klachten beperkt tot het spijsverteringskanaal. Volgens schattingen lopen jaarlijks tot 10% van de Nederlanders een (milde) voedselvergiftiging op tijdens een barbecue. Dit komt doordat veel Nederlanders niet kiezen voor het veiliger voorgegaard vlees en slecht letten op de hygiëne.

Brandend maagzuur door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanBrandend maagzuur door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur, zuurbranden of 'reflux' is een maag-darmziekte, waarbij de zure maaginhoud terugvloeit in de slokdarm. Het veroorzaakt klachten als oprispingen, krampen, een vol gevoel na de maaltijd en een brandend gevoel achter het borstbeen. Brandend maagzuur kan door allerlei factoren uitgelokt worden, onder meer lichamelijke oorzaken zoals het niet goed functioneren van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. Maar ook het eten van bepaald voedsel, zoals gefrituurd of vet eten of zeer kruidige spijzen kan zuurbranden veroorzaken, evenals het drinken van prikkelende stoffen, zoals koolzuurhoudende frisdranken en energiedranken, alcohol of koffie.

Maagkrampen door overmatig eten

Door te veel eten kun je ook last krijgen van maagkrampen. Spijsverteringsklachten als gevolg van overlading van de maag door te snel, te veel, te vet of te kruidig te eten, wordt ook wel 'indigestie' genoemd. Rustiger eten, goed kauwen en stoppen met eten wanneer je lichaam aangeeft dat je vol zit, zijn belangrijk om indigestie te voorkomen. Zorg er ook voor dat je niet te vettig of te kruidig eet.

Maagkrampen door maagslijmvliesontsteking

Maagslijmvliesontsteking of gastritis is een ontsteking van het maagslijmvlies, het slijmvlies van de maag dat de binnenkant van de maag bekleedt. Acute maagslijmvliesontsteking wordt veroorzaakt door irritatie en beschadiging van het maagslijmvlies als gevolg van een infectie met een virus, bacterie of schimmel, overmatig alcoholgebruik, roken, chronisch braken, aanhoudende stress en spanning, het terugstromen van gal uit de dunne darm in de maag ('galreflux' genoemd), of het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen zoals non-steroïde ontstekingsremmers (NSAIDís). Maagslijmvliesontsteking gaat niet altijd gepaard met klachten. De meest voorkomende symptomen zijn misselijkheid en terugkerende maagklachten.

Maagkramp door maagzweer

Een maagzweer is een zweer van de maagwand of twaalfvingerige darm. Een maagzweer kan worden veroorzaakt door beschadiging van het maagslijmvlies. Door het beschadigde slijmvlies kan het zure maagsap op zenuwuiteinden van de maag komen en dit kan flink pijn doen. Een maagzweer kan in de hand worden gewerkt door (overmatig) alcoholgebruik, infectie met de helicobacter pylori bacterie en het gebruik van bepaalde medicijnen. Erfelijke factoren spelen ook een rol.

Galstenen / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Galstenen / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Hevige maagkrampen door galstenen

Galstenen zijn stenen die in de galblaas worden gevormd en ze bestaan vooral uit cholesterol en daarnaast uit bilirubine en kalkzouten. Galstenen veroorzaken vaak geen klachten, tenzij een steentje klem is geraakt in de uitgang van de galblaas of ergens in de galgangen. Dan ontstaat een galaanval of galkoliek. Je lichaam probeert door krachtig samenknijpen van galblaas en galgang met alle kracht de vastzittende galsteen verder te krijgen. Dit zorgt voor koliekpijn: heftige krampende buikpijn in de bovenbuik, rechts onder de ribben. Deze krampen komen en gaan. De pijn kan uitstralen naar de rug en gaat gepaard met misselijkheid en braken. Ook is er bewegingsdrang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksSteken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/herjua
  • www.vsm.nl/advies-bij/maagkramp
  • www.henw.org/archief/volledig/id1549-buikpijn-en-galstenen.html
  • www.consumed.nl/dossiers/maagpijn-maagzuur/artikel/1027/hoe-verhelp-ik-maagkrampen
  • www.voedselvergiftiging-buikgriep-symptomen.nl
  • www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselvergiftiging.aspx
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Csaba Deli
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 3: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "Maagkrampen: oorzaak, symptomen en wat te doen?"

Reactie

Geebelen, 16-09-2016 18:53 #1
Heb dit gekregen van daflon pillen. Ben gestopt met ze te nemen. Reactie infoteur, 30-10-2016
Buikpijn is een mogelijke bijwerking van Daflon. Krijgt u last van bijwerkingen, neem dan contact op met uw arts, apotheker of verpleegkundige. Dit geldt ook voor mogelijke bijwerkingen die niet in deze bijsluiter staan.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!