Voorweeën - Braxton hicks contracties

Voorweeën - Braxton hicks contracties Braxton Hicks contracties worden ook wel valse weeën, oefenweeën of voorweeën genoemd. Ze komen voor tijdens elke zwangerschap. Sommige vrouwen voelen ze, andere hebben er geen weet van. Braxton Hicks contracties ontstaan al in de zesde zwangerschapsweek. Ze zijn dan echter nog niet te voelen, als ze gevoeld worden (wat niet altijd het geval is), is dit meestal tijdens de laatste zwangerschapsmaanden. De baarmoeder, uterus, wordt op deze manier sterker en bereidt zich voor op de latere bevalling.

Kenmerken van Braxton Hicks-weeën:

  • er zit geen regelmaat in de weeën
  • ze verlopen pijnloos (men voelt enkel het harder worden van de buik)

Men kan dus deze contracties wel opmerken. Het is enkel nodig medisch advies in te winnen als de contracties regelmatig beginnen plaats te vinden, wanneeer er minder dan 15minuten tussen 2 opeenvolgende weeën zit, en wanneer dit zich enkele keren na elkaar herhaald, ook al is het dan nog geen tijd voor te bevallen. Indien na onderzoek gemerkt wordt dat de bevalling toch begonnen is, zal er ingegrepen worden naargelang de situatie. Dit kan zijn tot de vrouw ook effectief te laten bevallen of de bevalling uit te stellen en te rekken door middel van medicatie zoals weeënremmers.

Ook als er naast deze Braxton Hicks contracties symptomen zijn die er kunnen opwijzen dat de bevalling gestart is, is het best medisch advies in te winnen.
© 2007 - 2020 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorweeën - Braxton hicks contracties"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 25-05-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!