InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen

Nierstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen

Nierstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen Nierstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en nierstenen verwijderen. De nieren verwijderen afvalstoffen uit het lichaam. Als de urine verzadigd is van afvalstoffen, dan kunnen deze kristalliseren waardoor nierstenen ontstaan. Het kan jaren duren voordat nierstenen tot klachten leiden, want aanvankelijk zijn deze stenen zeer klein. Doch ze kunnen geleidelijk uitgroeien tot kastanje-grootte. Kleine nierstenen zul je vaak ongemerkt met de urine uitplassen. Grotere stenen kunnen voor problemen zorgen. Behandeling van nierstenen is niet altijd nodig, zeker niet als de steen geen pijn of infecties veroorzaakt en de nierfunctie er niet onder lijdt. Als een niersteen verwijderd moet worden, gaat de uroloog bepalen welke techniek daarvoor het meest geschikt is. Het risico op nierstenen kun je onder meer verkleinen door een dieet te kiezen met weinig zout en dierlijke eiwitten.

Nierstenen symptomen

Functie van de nieren

De nieren werken als een filter voor het bloed, ze produceren urine en ze verwijderen afvalstoffen uit het lichaam. Ook regelen de nieren de vocht- en zoutbalans in het lichaam. Voorts maken de nieren bepaalde hormonen aan, zoals renine een hormoon dat een rol speelt bij het regelen van de bloeddruk en erytropoëtine, hetgeen de aanmaak van rode bloedlichaampjes (erytrocyten) stimuleert.

Niersteen
Niersteen

Nierstenen

De nieren verwijderen afvalstoffen uit het lichaam worden. Als de urine verzadigd is van afvalstoffen, dan kunnen deze kristalliseren waardoor nierstenen ontstaan. Het kan jaren duren voordat nierstenen tot klachten leiden, want aanvankelijk zijn deze stenen zeer klein, kleiner dan een korrel zand. Doch ze kunnen geleidelijk uitgroeien tot kastanje-grootte. De grootte van de steen is niet zozeer van belang, wel de plek waar zij is gevestigd.

Wanneer de steen in de nier is gelokaliseerd, veroorzaakt het zelden problemen. Maar een niersteen die losraakt en die in de urineleider (de buis tussen de nieren en de blaas) terechtkomt, fungeert als een dam. Als de nieren blijven functioneren en urine produceren, dan ontstaat achter de steen drukopbouw en dit zorgt ervoor dat de nieren opzwellen. Deze druk veroorzaakt heftige pijn, maar het helpt ook om de stenen door de urineleider te drukken. Wanneer de steen de blaas bereikt, dan wordt de obstructie in de urineleider opgeheven en zijn de symptomen van een niersteen opgelost.

Kleine stenen kunnen de nier verlaten en via de urinewegen op natuurlijke wijze worden uitgescheiden bij het urineren. Wat grotere stenen blijven of in de nier zitten, of komen in de urineleider terecht. Dit kan zoals gezegd hevige pijn veroorzaken. Een steen in de nier doet normaal gesproken geen pijn, maar het draagt wel het risico met zich mee op ontsteking.

Wie loopt een risico op nierstenen en hoe vaak komt het voor?

Naar schatting heeft 5 tot 10% van de bevolking ooit één of meer manifestaties van urinestenen gehad. Mannen hebben twee tot drie keer meer kans op nierstenen dan vrouwen. Nierstenen zijn niet aan een bepaalde leeftijd gebonden, doch er is een piek op middelbare leeftijd. Kinderen en adolescenten hebben zelden een urinesteen

Een persoon die een eerstegraads familielid met een urinesteen heeft, loopt een tweemaal zo grote kans om een urinesteen te krijgen als anderen. Ongeveer 50% van de patiënten krijgt binnen tien jaar na de eerste aanval een tweede aanval en ongeveer 75% van de patiënten krijgt binnen vijfentwintig jaar een tweede aanval. Er is niets bekend over welke factoren bijdragen aan een recidief.

De mogelijke oorzaken van nierstenen

Risicofactoren op het ontwikkelen nierstenen zijn:
  • Oververzadiging van kristallen: a) te veel calciumuitscheiding in de urine; b) te veel oxalaatuitscheiding in de urine; c) te veel uitscheiding van urinezuur met de urine.
  • Te weinig citraatuitscheiding: citraat is een belangrijke remmer van kristalvorming.
  • Lage zuurgraad van de urine.
  • Te weinig drinken hetgeen leidt tot een verhoging van de concentraties van kristallen in de urine, met een verhoogd risico op kristalvorming.
  • Te hard werkende bijschildklier.
  • Urineweginfecties kunnen steenafzetting bevorderen.
  • Een grote hoeveelheid urinezuur in de urine kan ook tot de vorming van nierstenen leiden. Een teveel aan urinezuur kan veroorzaakt worden door de consumptie van bepaalde soorten vlees, zeevruchten, orgaanvlees, linzen, gevogelte. Er zijn echter ook mensen die van nature te veel urinezuur aanmaken.

Ongeveer 85% van alle nierstenen zijn calciumhoudende nierstenen. Oxaalzuur is het belangrijkste bestanddeel van calciumhoudende nierstenen en ontstaat in de aminozurenstofwisseling en wordt met de voeding opgenomen. De volgende voedingsmiddelen bevatten veel oxaalzuren:
  • thee;
  • chocolade;
  • spinazie;
  • rabarber;
  • citrusfruit, zoals sinaasappels, citroenen en mandarijnen; en
  • noten.

Urinestenen en voeding
De vorming van nierstenen wordt vaak in de hand gewerkt door slechte eetgewoonten. Het blijkt dat een vet- en eiwitarm dieet slechts zelden leidt tot de vorming van nierstenen. Vooral dierlijke voedingsmiddelen zijn vaak eiwitrijk, bijvoorbeeld vlees, vis, kip, ei, melk, kaas en yoghurt. Er zit minder eiwit in brood, aardappelen en groenten. Voorbeelden van voedingsmiddelen waar in het geheel geen eiwit inzit, zijn: thee, koffie, limonadesiroop, honing, boter, olie, suiker, jam en fruit.

Verschijnselen en symptomen van nierstenen

Zoals gezegd kunnen kleine nierstenen ongemerkt met de urine worden uitgeplast. Grotere stenen die vast komen te zitten in de urineleider kunnen pijnkrampen veroorzaken hetgeen koliekpijn wordt genoemd. De symptomen van een urinesteenaanval zijn:
  • Koliekpijn: krampende pijn van wisselende intensiteit; deze hevige aanvalsgewijze pijn manifesteert zich in de rug en kan uitstralen naar onderbuik, zijkant van de buik en lies;
  • De pijn gaat gepaard met bewegingsdrang.
  • Misselijkheid en braken.
  • Hevig transpireren, koorts of zelfs flauwvallen.
  • Bloed in de urine.
  • Frequent en pijnlijk urineren, of gevoel van aandrang.

Urinestenen kunnen symptoomloos blijven. Asymptomatische urinestenen zijn dikwijls onschuldig en behoeven alleen behandeling als ze groeien.

De kans dat een steen tijdens of binnen 2 maanden na de aanval spontaan wordt geloosd is zo'n 85-95%. Normaliter verlaat de steen het lichaam niet tijdens de aanval maar in de pijnvrije fase, dat wil zeggen binnen enkele dagen tot weken.

Vrouwen lopen meer kans op urineweginfecties
Ofschoon mannen veel meer kans lopen op nierstenen dan vrouwen, hebben vrouwen meer dan twee keer zoveel kans op urineweginfecties als gevolg van nierstenen. Dit blijkt uit onderzoek dat werd geleid door het Henry Ford Hospital in Detroit, Michigan. (Bron: www.medindia.net, 27 september 2012.)

Behandeling van nierstenen

Behandeling van nierstenen is niet altijd noodzakelijk, zeker niet als de steen geen pijn of infecties veroorzaakt en de nierfunctie er niet onder lijdt. Bij een niersteenaanval krijg je van de arts sterke pijnstillers voorgeschreven met een spierverslappende werking, zoals diclofenac. Bij zeer hevige pijn geeft de je tevens morfineachtige pijnstillers en zo nodig wordt je in het ziekenhuis opgenomen voor pijnstilling via een infuus.

Nierstenen uitplassen
Een kleine steen kun je vaak gewoon uitplassen, wat gemakkelijker gaat als je veel beweegt. Tijdens niersteenaanvallen moet je gewone hoeveelheden drinken, dat is ongeveer anderhalve liter per dag. Bij te veel drinken wordt de pijn namelijk erger en wordt het uitplassen bemoeilijkt. Soms komt de niersteen niet vanzelf naar buiten. In dat geval kun je medicijnen krijgen waardoor je de steen gemakkelijker uitplast.

Nierstenen verwijderen
Meestal is in de volgende gevallen een operatieve behandeling nodig:
  • Wanneer stenen ervoor zorgen dat de urine niet goed kan worden afgevoerd;
  • wanneer de stenen pijnklachten veroorzaken;
  • wanneer de stenen een urineweginfectie veroorzaken; of
  • wanneer de stenen snel in grootte toenemen (grote of scherpe stenen kunnen de urinewegen beschadigen of zelfs geheel afsluiten).

Als een niersteen verwijderd moet worden, gaat de uroloog bepalen welke techniek hij daarvoor inzet:
  • De niersteenvergruizer (ESWL): dit is een apparaat dat door middel van schokgolven energie opwekt. Door de energie te concentreren ter plaatse van de steen, wordt deze vergruisd tot kleine fragmenten. Deze fragmenten kunnen worden uitgeplast langs de natuurlijke weg. De schokgolven vormen geen gevaar voor het omringende weefsel.
  • Operatieve behandelingen waarbij de steen wordt weggesneden. Het betreft een 'open chirurgische methode', waarbij een grote operatiewond wordt gemaakt om de nier vrij te leggen en de steen te verwijderen.
  • Ureterorenoscopie (URS): de uroloog een dun kijkbuisje (ureterorenoscoop) via de plasbuis en blaas in de urineleider waar de niersteen zich bevindt. Met een laserstraal wordt de steen dan in stukjes geschoten.Deze stukjes kunnen worden uitgeplast langs de natuurlijke weg.
  • Percutane NefroLitholapaxie (PNL): De steen wordt verwijderd met behulp van een bepaalde operatietechniek. Percutaan betekent door de huid: de nier wordt door de huid heen aangeprikt met behulp van een naald, waarna een hol buisje met een diameter van ongeveer één centimeter in de nier wordt gebracht. Via dit buisje kan de steen met behulp van speciale instrumenten verwijderd worden.

Nierstenen voorkomen door voeding en medicijnen

De eventuele vorming van (nieuwe) nierstenen, kun je voorkomen door de volgende voedingsadviezen in acht te nemen. Soms zijn medicijnen de beste oplossing.

Gebruik geen megadosis vitamine C
Gebruik geen megadosis vitamine C
Algemene voedingsadviezen om de vorming van nierstenen te voorkomen
Algemene voedingsadviezen om de vorming van nierstenen te voorkomen, bestaan uit:
  • dagelijks 2,5 tot 3 liter drinken (waardoor de urine verdund wordt en de kans op steenvorming wordt teruggebracht);
  • maximaal 2 tot 3 glazen alcohol per dag;
  • een volwaardige voeding gebruiken (gezond en gevarieerd); en
  • een megadosis vitamine C voorkomen (aangezien hoge doses vitamine C de kans op steenvorming vergroot).

Adviezen bij calcium(oxalaat)stenen
De meeste nierstenen bestaan uit calciumzouten, vaak in combinatie met oxalaat of fosfaat, maar ook citraat speelt een rol in de vorming doordat het de kristallisatie remt en daarmee een beschermende functie heeft. Herhaaldelijke steenvorming kan bij dit type niersteen vaak voorkomen worden door aanpassingen in het dieet, teneinde de kans op kristalvorming zo veel mogelijk terug te dringen.

Calciumoxalaatzouten zijn zeer slecht oplosbaar en speelt daarmee een grote rol in het ontstaan van calciumhoudende nierstenen. Verhoogde oxalaatgehaltes in het bloed ontstaan door oxalaatrijke voeding (zie boven). Een grotere opname in de darmen bij de ziekte van Crohn of na een darmoperatie kan ook een oorzaak zijn. Er komt dan meer galzuur in de dikke darm terecht, waardoor de darm meer oxalaat opneemt. Er kan ook sprake zijn van een zeldzame stofwisselingsziekte die een verhoogde oxalaatproductie tot gevolg heeft.

Vroeger werd bij calciumstenen geadviseerd om zo weinig mogelijk calcium te gebruiken, maar uit onderzoek blijkt juiste dat te weinig calcium de kans op de vorming van urinewegstenen vergroot. Daarom wordt thans geadviseerd om een normale hoeveelheid calcium te gebruiken. Dit is ongeveer 3 tot 4 porties calciumrijke producten (melkproducten, yoghurt en kaas) per dag. Slik geen calciumsupplement.

Voorts is het verstandig rekening te houden met de hoeveelheid vlees, kip, vis, melkproducten en kaas die je eet, aangezien deze voedingsmiddelen veel eiwit bevatten waardoor de kans op steenvorming groter is. Aangezien natrium de calciumuitscheiding in de urine verhoogd, is het advies om natriumrijkeproducten te beperken. Natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van (keuken)zout. De basisregels om de hoeveelheid natrium in je voeding terug te dringen, zijn:
  • gebruik geen zout bij het koken;
  • voeg aan tafel geen zout toe aan uw eten;
  • gebruik zo min mogelijk of helemaal geen producten die veel zout bevatten.

Medicijnen worden in de regel pas voorgeschreven wanneer dieetadviezen niet het gewenste effect sorteren. Hierbij kan gedacht worden aan plastabletten (een thiazidediureticum), welke ervoor zorgen dat er minder calcium wordt uitgescheiden.

Adviezen bij struvietstenen
Struvietstenen of ammoniummagnesiumfosfaatstenen ontstaan veelal als gevolg van een urineweginfectie, veroorzaakt door bepaalde soorten bacteriën als Klebsiella pneumoniae. De bacteriën splitsen ureum (een product dat in de lever wordt gevormd bij de afbraak van eiwitten) op in onder meer carbonaat en ammonium. Onder invloed van deze stoffen stijgt de pH van de urine, waardoor een geschikt omgeving ontstaat om struvietstenen te vormen. Wanneer je last hebt van deze stenen zijn er geen andere dieetadviezen te geven dan de algemene voedingsadviezen bij nierstenen (zie boven).

In geval van een urineweginfectie, zal de arts een antibioticum voorschrijven.

Adviezen bij urinezuurstenen
Wanneer je last hebt van urinezuurstenen hebt, moet je het gebruik van voedingsmiddelen beperken die rijk zijn aan purine (aangezien purine in het lichaam wordt afgebroken tot urinezuur). Purine wordt vooral aangetroffen in:
  • wijn;
  • bier;
  • vis, vooral in:
    Wees zeer zuinig met alcohol of gebruik het helemaal niet: in (alcoholvrij) bier en rode wijn zit purine
    • ansjovis;
    • sardines;
    • krab;
    • haring;
    • makreel;
    • hom;
    • garnalen;
    • sprot; en
    • wijting.
  • orgaanvlees:
    • lever;
    • niertjes;
    • zwezerik; en
    • hersenen.
  • vlees, kip, wild en gevogelte;
  • gistrijke producten; en
  • peulvruchten(zoals kapucijners en linzen).

Medicatie die het urinezuurgehalte verlaagt, bijvoorbeeld allopurinol, kan door de (huis)arts worden voorgeschreven.

Adviezen bij cystinestenen
Drink bij dit type niersteen dagelijks ten minste 3 liter vocht en drink vooral ook extra voor het slapen gaan, aangezien ’s nachts je lichaam je urine gaat concentreren waardoor er een grotere kans op vorming van nierstenen ontstaat. Beperk het gebruik van natriumrijke producten, zoals (keuken)zout, bouillon(tabletten), ketjap, kant en klare sauzen (uit pakjes en postjes), pizza, chips en andere zoute snacks, kant-en-klaarproducten, zoute haring, drop, enz.

De (huis)arts kan ook medicatie voorschrijven die een oplosbare verbinding vormt met cystine, zoals penicillamine.

Plantengeneeskunde bij nierstenen of het voorkomen van nierstenen

Bij nierstenen of ter voorkoming van nierstenen is het zinvol om bladeren van Javaanse nierthee, ook wel Orthosiphon of Kumis kutjing genoemd, te gebruiken in combinatie met andere geneeskrachtige planten. Er bestaan ook Javaanse nierthee capsules. Het spreekt voor zich dat bij heviger pijnklachten (zeker bij koliekachtige pijn in de lendenen) en zodra de nieren aangetast zijn, een arts geraadpleegd moet worden.

Berkenblad bij nierstenen
Berkenblad bij nierstenen
De ESCOP (European Scientific Cooperative on Phytotherapy) adviseert toepassing van berkenblad bij nierstenen. Berkenblad werkt urineafdrijvend. Het is belangrijk om daarbij voldoende te drinken. Je kunt onder meer thee van berkenblad maken. Hak 2 tot 3 theelepels gedroogd blad fijn en schenk hierover 150 ml kokend water en laat het vervolgens 10 minuten afgedekt trekken. Drink dagelijks 3 tot 4 koppen berkenbladthee. Er bestaan ook berkenblad capsules.

Groot hoefblad (Petasites officinalis Monch) wordt ook geadviseerd bij nierstenen. (Overigens is de werkzaamheid ook bewezen bij blaasstenen, chronische luchtwegaandoeningen, migraine en hooikoorts.) Je kunt kant-en-klare preparaten (capsules) kopen; het bereiden van thee wordt vanwege het vergiftigingsgevaar ten zeerste afgeraden. Capsules die geen pyrrolizidine alkaloïden (PA's) bevatten, mun je gedurende langere tijd gebruiken. Bereidingen daarentegen die wel PA's bevatten, mag je niet langer van 4 tot 6 weken per jaar gebruiken. Deze PA’s bevatten namelijk een onverzadigde ringstructuur die onomkeerbare schade aan het leverweefsel kan aanrichten.

Lees verder

Gerelateerde links
Nierstenen symptomen.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: nierstenen, nefrolithiasisEr zijn veel mensen die wel eens last hebben van nierstenen. Het hebben van nierstenen wil niet altijd zeggen dat men oo…
Hematurie: bloed in de urineHematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
De geneeskracht van boomhortensiaDe geneeskracht van boomhortensiaEen hortensia is een veel geziene plant in tuinen. Hij krijgt mooie, grote, bolvormige bloemen. Het is een grote struik…
Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Een "nierkoliek" kan zeker zeer pijnlijk zijn door de aanwezige stenen die de nieren bevatten. Omdat de nieren het zuive…
Vitamine B6 helpt soms tegen nierstenen door hyperoxalurieNierstenen komen bij 1% tot 10% van mensen in de wereld voor. Een zeer zeldzame variant van nierstenen ontstaat door een…
Bronnen en referenties
  • Dr. Jörg Grünwald en Christof Jänicke. Praktisch handboek plantengeneeskunde van A tot Z. Zuidnederlandse uitgeverij NV, zj.
  • http://www.nvn.nl/Nierziekten-en-behandeling/De-nieren/De-functie-van-de-nieren
  • http://www.slingeland.nl/diverse_detail.php?category_id=112&nieuws_id=699
  • http://www.emedicinehealth.com
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M63_std.htm
  • http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/80327021444441#n5
  • http://www.zaansmedischcentrum.nl/site/internet/patientenvoorlichting/urologie/1059.asp
  • http://www.sintlucasandreasziekenhuis.nl/smartsite.dws?ch=&id=20971
  • http://www.urolog.nl/urolog/php/patients.php?doc=fol_percutane-niersteenverw&&lng=nl
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/onderzoeken-en-behandelingen/eiwitarm-dieet
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/nierstenen
  • http://www.herbasanitas.nl/pyrrolizidine-alkaloiden-het-hete-hangijzer-voor-kruidengeneeskundigen/
  • http://www.nierstichting.nl/asset/folders/8nierstenen.pdf
  • http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/Dieetadvies_nierstenen.pdf
  • Prof. dr. J. van der Meer, prof. dr. C.D.A. Stehouwer. Interne Geneeskunde. Bohn Stafleu van Loghum, dertiende, geactualiseerde herziene druk, derde oplage, 2008.

Reageer op het artikel "Nierstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen"

Reacties

Edwin, 07-09-2014 09:20 #3
Hieronder een beschrijving hoe ik het meemaakte, alle verantwoording voor eventuele opvolging van acties ligt geheel bij de lezer… Eerste verschijnselen:
Pijn in rechterflank/ onderbuik ter hoogte van de navel. Zweetaanval (koud zeet) en beginnende braakneigingen. Diclofenac 100 mg hielp goed tegen de pijn (na een half uur) maar pas op voor darmklachten. (Misschien beter zetpil) Geen koud drinken nemen, warm drinken (niet teveel vanwege uitlokken van kramaanvallen). Als aan het begin de steen nog hoog zit, voel je dat bij traplopen. Als na een week (of soms langer) de steen wat zakt, kan dit bloedingen veroorzaken (soms zelfs geheel rood, niet schrikken). Wel contact houden met arts voor overleg. 20 jaar geleden en nu ben ik erg geholpen geweest door na enkele weken (als de steen richting blaas gaat) 20 km te fietsen op een renfiets of mountainbike.
Dat is dus EEN rit van 20 km. Het lijkt misschien ver als je nooit fietst, maar hierdoor voel je de volgende dagen een licht branderig gevoel, en met een beetje geluk komt de steen er daarna vanzelf uit (bij mij 5 mm). Ben niet te bang voor het uitplassen zelf. Het is natuurlijk niet leuk, maar het valt reuze mee. Als je de kramppijnen hebt gehad toen de steen nog hoger zat, dan is dit "a piece of cake". Soms kunnen er ook zwarte deeltjes meekomen, waar bij beetpakken niets meer van overblijft, dat is (naar mijn mening) gestold bloed van de eerdere (nogal heftige) bloeding. Genoeg drinken helpt stenen te voorkomen. Vraag eventueel aan de specialist of hij een indruk heeft waar de steen door is opgebouwd. Ook in de zomer oppassen met heftige inspanningen en te weinig drinken. Dit kan ook een oorzaak zijn van steenvorming. Tamsulosine 0,4 mg wordt soms voorgeschreven om de leidingen wat ruimer te houden. Ik nam er één per dag in de morgen. Diclofenac 100 mg nam ik als het echt nodig was. Soms de spoed van het ziekenhuis snachts aan de telefoon gehad, omdat ik dacht dat het niet ging helpen, maar uiteindelijk begint het langzaam te werken. Geef het een uurtje de tijd als je ze normaal via de mond hebt ingenomen. Probeer (ook al is dat heel lastig) te ontspannen, dat helpt soms ook om de krampen lichter te maken.
Sterkte en succes.
Bij mij duurde alles ongeveer een maand, vanaf de eerste klacht totdat de steen er op natuurlijke wijze uit kwam. De eerste weken zijn het zwaarst (als de steen nog hoog zit). Daarna valt het mee, alleen de eetlust en drinklust wil weleens minder worden. Blijf wel bewegen, wandelen, fietsen, autorijden. Bij autorijden krijg je weleens flankpijn. De steen is er op dit moment 2 dagen uit, en de klachten zijn eigenlijk meteen allemaal weg.
Er is dus hoop. Succes en sterkte.

Hans, 29-10-2013 13:45 #2
Tinteling of zenuwsteken door het hele lichaam, kan dat op een nieraandoening duiden?

Van Rooy Jan, 28-02-2012 09:07 #1
Ze hebben bij mij via urs een steen verwijderd en een stend gestoken. De stand moest normaal een week blijven zitten maar na 3 dagen is hem verwijderd omdat ik telkens ik ging plassen een niercrisis kreeg pijn was niet uit te houden.
Na een week mocht ik naar huis maar snachts kreeg ik een koorts aanval van 39.5graden
met als gevolg terug int ziekenhuis waar ik nu nog verblijf en steeds maar de pijn in de nier blijf behouden. Wat kan daar een oorzaak van zijn.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nierstenen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!