InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierpijn: oorzaken van pijnlijke spieren in benen en armen

Spierpijn: oorzaken van pijnlijke spieren in benen en armen

Spierpijn: oorzaken van pijnlijke spieren in benen en armen Spierpijn of pijn aan de spieren (myalgie) kent vele oorzaken. Spierpijn in benen en armen is vaak een gevolg van overbelasting van je spieren door een ongewone inspanning, bijvoorbeeld spierpijn of pijnlijke spieren na het sporten of andere lichamelijk inspannende activiteit, of het nu fitness, fietsen (lange fietstocht), een stevige wandeling of hardlopen is. Meestal is spierpijn binnen enkele dagen vanzelf weer verdwenen. Je voelt spierpijn vooral bij het maken van bewegingen; je ervaart dan pijn, kramp of een stijf gevoel in je spieren. Spierpijn kan bijna overal in je lichaam optreden; zo kun je pijnlijke spieren hebben in je armen, schouder, kuiten, bovenbeen, billen of onderrug. Spierpijn kan ook optreden tijdens de overgang. Veel vrouwen ervaren spierpijn als overgangsklacht. Soms is er bij spierpijn sprake van een onderliggende aandoening. Bij een onderliggende aandoening blijft het vaak niet beperkt tot spierpijn, maar treden er ook andere klachten op.

Spierpijn

Oorzaken van spierpijn

De meest voorkomende oorzaken van spierpijn zijn spanning, stress, overbelasting en lichte verwondingen. Dit soort pijn is meestal voelbaar op een bepaalde plek en treft slechts enkele spieren of een klein deel van je lichaam. Systemische spierpijn – pijn in het hele lichaam – is vaker het gevolg van een infectie, een ziekte of een bijwerking van een medicijn.

Spieren en spierstelsel

De mens heeft 639 spieren. Zonder spieren zou je skelet geen houding kunnen aannemen en bewegingen maken. Het skelet en het spierstelsel zorgen samen voor je lichaamshouding en voor de bewegingen en voortbewegingen. Daarnaast zorgen spieren voor bescherming van de organen en spieren spelen een rol in de temperatuurregeling van het lichaam. Op grond van bouw en functie kunnen drie typen spierweefsel worden onderscheiden:
  • Dwarsgestreept spierweefsel. Deze bestaan uit spiervezels met talrijke kernen; ze reageren en werken snel en zijn daardoor ook snel vermoeid. Hun werking is afhankelijk van je wil, het zijn willekeurige spieren.
  • Glad spierweefsel. Deze bestaan uit spoelvormige cellen met één kern. Dit spierweefsel tref je aan in de wand van holle organen, zoals het darmkanaal en de bloedvaten. Deze spieren reageren trager en hun werking is niet afhankelijk van onze wil: onwillekeurige spieren.
  • Hartspierweefsel. De bouw ervan lijkt op het dwarsgestreepte spierweefsel, doch de werking is als van het gladde spierweefsel (onwillekeurig). Hartspierweefsel kan snel reageren, en toch is ze onvermoeibaar.

Beweging
Vaak worden er meerdere spieren bij een beweging betrokken, te verdelen in twee groepen spieren die een tegengestelde werking hebben:
  • de buigspieren; en
  • de strekspieren.

Deze spieren veroorzaken eenzelfde beweging, ze werken synergistisch en versterken elkaar in hun werking. Dit komt doordat spieren zich alleen maar kunnen verkorten. Spieren hebben dus spieren met een tegengestelde werking nodig, zogeheten antagonisten, om weer te worden verlengd.

Bij een spier die in werking is, is de spanning en de omvang groter dan in rust. Maar ook een spier in rust heeft een bepaalde spanning, hetgeen de spiertonus wordt genoemd. Dit is de natuurlijke spierspanning van de spier in rusttoestand.

Spierpijn in benen en armen

Er worden drie vormen van spierpijn onderscheiden, te weten:
  • pijn tijdens een inspanning (blessure);
  • acute pijn door spierkrampen; en
  • verlate spierpijn.

De laatste vorm van spierpijn openbaart zich geleidelijk de dag na het sporten (het begint vaak met spierpijn bij het opstaan 's-ochtends) of andere activiteit (zoals intensief klussen in huis). Verlate spierpijn kan enkele dagen aanhouden. Direct na de (sport)activiteit is de doorbloeding in de spier zo hoog, dat je niet direct doorhebt dat er 'mechanische schade' in de spier is ontstaan. Verlate spierpijn wordt niet veroorzaakt door een ophoping van melkzuur in de spieren, zoals lange tijd werd gedacht. Verlate spierpijn wordt veroorzaakt door beschadigingen in de spiervezels door lichamelijke belasting, vooral bij zware inspanning die je spieren niet gewend zijn. Er zijn dan kleine scheurtjes in je spieren ontstaan die voor de pijn zorgen. Deze scheurtjes worden in de dagen na de inspanning door je lichaam hersteld. Beschadigde spiervezels trekken actieve afweercellen aan. Deze zorgen op hun beurt voor de productie van ontstekingsstimulerende signaalstoffen. Deze stoffen prikkelen de zenuwen die vervolgens een pijnsignaal doorgeven. Er wordt in de herstelfase nieuw spierweefsel aangemaakt, opdat je de training de volgende keer beter aankunt. Door dit proces wordt je spier sterker en heeft het spierweefsel zich aan de nieuwe belasting kunnen aanpassen. De volgende keer zul je ervaren dat dezelfde belasting minder inspannend zal zijn.

Oorzaken van spierpijn

Niet alleen bij langdurig of overmatig belasten van spieren kun je pijn, kramp of een stijf gevoel in de spieren krijgen, maar ook bij sommige aandoeningen (bijvoorbeeld griep) of bij het gebruik van bepaalde medicijnen kun je spierpijn krijgen. Je kunt ook spierpijn krijgen bij een verkeerde lichaamshouding, door blootstelling aan plotselinge temperatuursveranderingen en door stress en spanningen (spierpijn in de schouderregio en de nekstreek). Bij spierpijn heb je pijn, kramp of een stijf gevoel in je spieren, vooral bij het maken van bewegingen. Spierpijn kan bijna overal in je lichaam optreden, onder meer in je kuiten, je bovenbenen, schouders, armen of onderrug.

De meest voorkomende oorzaken van spierpijn zijn:
  • Verwonding of trauma, inclusief verstuikingen en bloeduitstorting of hematoom;
  • Overmatig gebruik: te vaak een spier gebruiken;
  • Chronische spanning.

Rabdomyolyse

Rabdomyolyse wordt gekenmerkt door beschadiging van dwarsgestreepte spiercellen, waarbij deze snel worden afgebroken. Symptomen kunnen bestaan uit spierpijn, zwakte, braken en verwardheid. Er kan sprake zijn van donkergekleurde urine en er kan een onregelmatige hartslag optreden. Sommige spierafbraakproducten, zoals het eiwit myoglobine, zijn schadelijk voor de nieren en kunnen leiden tot nierfalen.

Vitaminetekort of mineralentekort

De volgende tekorten kunnen leiden tot spierpijn:
  • Seleentekort. Matige seleniumdeficiëntie kan leiden tot een skeletspiermyopathie (spierpijn en spierzwakte).
  • Kaliumtekort. Een kaliumtekort kan leiden tot een verminderde eetlust, spierzwakte of spierkrampen (bijvoorbeeld voetkramp of beenkramp), misselijkheid, lusteloosheid, vermoeidheid en prikkelbaarheid.
  • Vitamine B12-tekort. Mensen kunnen bij een vitamine B-12 tekort jarenlang last hebben van allerlei onverklaarbare lichamelijke (o.a. spierpijn, spierkrampen en krachtverlies in de spieren) en psychische klachten.

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een vorm van wekedelenreuma, met symptomen als chronische spierpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, en pijnlijke tenderpoints of triggerpoints. Onduidelijk is waardoor deze klachten veroorzaakt worden en daardoor is het ook het moeilijk een diagnose te stellen.

Ehlers-Danlos-syndroom

Het syndroom van Ehlers-Danlos (EDS), ook bekend als fibrodysplasia elastica generalisata congenita, is een erfelijke aandoening waarbij de bindweefsels ongewoon rekbaar en meegevend zijn.

Auto-immuunziekten

Bepaalde auto-immuunziekten kunnen spierpijn veroorzaken, waaronder:
  • MCTD (Mixed Connective Tissue Disease), wat vaak begint met het fenomeen van Raynaud.
  • Systemische lupus erythematosus (SLE). SLE valt onder de reumatische aandoeningen en is een auto-immuunziekte. SLE geeft vaak klachten als gewrichtspijn en gewrichtsontstekingen, wat aanleiding kan geven tot stijfheid. Je kunt daarnaast last krijgen van spierpijn, vermoeidheid, koorts, algehele malaise en ontstekingen van de huid, herkenbaar aan rode plekken en rode uitslag op de huid.
  • Polymyalgia rheumatica (PMR) geeft spierpijn en stijfheid in nek, schouders of heupen. Deze aandoening komt het meest voor bij vrouwen boven de 50 jaar en wordt ook wel spierreuma genoemd.
  • Polymyositis, een zeldzame auto-immuunziekte waarbij spieren chronisch ontstoken zijn en als gevolg daarvan kapotgaan.
  • Dermatomyositis, een zeldzame auto-immuun aandoening die gekenmerkt wordt door ontsteking van de huid en spieren.
  • Multiple sclerose (MS), een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel.

Infecties

Infecties kunnen ook spierpijn veroorzaken, waaronder:
  • Influenza (griep). Bekend is dat je bij griep last kunt krijgen van spierpijn.
  • Prostaatontsteking. Een urineweginfectie kan een prostaatontsteking veroorzaken. Een prostaatontsteking kan gepaard gaan met hoge koorts, koude rillingen, pijn in de onderrug of algemene spierpijn en vele andere klachten.
  • Ziekte van Lyme, welke wordt veroorzaakt door de Borrelia bacterie die wordt overgedragen door de teek en gepaard gaat met moeheid, rillingen, koorts, hoofdpijn, gezwollen lymfeklieren, spierpijn en pijnlijke gewrichten.
  • Babesiosis, ook babesiose, tekenkoorts of piroplasmose genoemd, is een infectie die wordt veroorzaakt door de parasiet Babesia.
  • Malaria.
  • Toxoplasmose, een ziekte veroorzaakt door een microscopisch kleine, eencellige parasiet, Toxoplasma gondii. Dit kan symptomen geven als koorts, pijn, spierpijn, moeheid, hoofdpijn en opgezette, ontstoken en pijnlijke lymfeklieren.
  • Knokkelkoorts.
  • Hemorragische koorts: koorts als gevolg van uitgebreide ernstige inwendige bloedingen en functiestoornissen van meerdere organen.
  • Spierabces.
  • Polio.
  • Rocky Mountains spotted fever is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door Rickettsia rickettsii.
  • Trichinose: trichinose duidt op een besmetting met de rondworm Trichinella spiralis.
  • Ebola.

Gewichtstoename / Bron: Istock.com/VladimirFLoydGewichtstoename / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Spierpijn door metabole stoornissen

Je kunt bij de volgende metabole stoornissen last krijgen van spierpijn:
  • Te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie). De schildklier werkt te langzaam met als gevolg dat alle organen in het lichaam langzamer functioneren. Je kunt last krijgen van spierpijn en spierzwakte, maar ook van vermoeidheid, kouwelijkheid, gewichtstoename, obstipatie, traagheid, concentratiestoornissen, stemverandering, droge huid, langzame hartslag, slechte haar- en nagelgroei, veranderingen in de menstruatie, enz.
  • Een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Een te hoge hoeveelheid schildklierhormoon zorgt voor veranderingen in de spiervezels, waardoor op een gegeven ogenblik spierpijn, spierzwakte en spierkrampen kunnen ontstaan.
  • Syndroom van Conn, waarbijde bijnieren te veel van het hormoon aldosteron aanmaken.
  • Bijnierinsufficiëntie of bijnieruitputting.
  • Diabetes, een ziekte waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht kan houden.
  • Hypogonadisme, een te lage spiegel van geslachtshormonen, door verminderd functioneren van de geslachtsklieren.
  • Post-ejaculatie ziekte syndroom (Post-orgasmic Illness Syndrome of POIS).

Pijn na een orgasme

Niezen, huilen, pijn in je voeten en zelfs griepachtige symptomen als malaise en spierpijn, zijn allemaal peri-orgastische reacties op seks. De verschillende, schijnbaar ongewone lichamelijke en psychologische symptomen na een orgasme staan bekend als het 'peri-orgasme'.

Pijnlijke spieren tijdens de overgang

Last van pijnlijke spieren tijdens de overgang? De overgang is een natuurlijke fase in het leven van vrouwen. Het is een periode waarin de menstruaties onregelmatig worden en op een gegeven ogenblik wegblijven. In de overgang wordt het eiwit collageen, een soort fundament in elk weefsel, zwakker. Dit heeft gevolgen voor de spieren en gewrichten, welke aan kracht en soepelheid zullen inboeten. Hierdoor kunnen spierpijn en pijnlijke gewrichten gemakkelijker ontstaan.

Spierpijn tijdens zwangerschap

Vrouwen die zwanger zijn hebben niet zelden last van spierpijn. Mogelijk dat een verandering van de bloedcirculatie of het gewicht van de baby hiervan de oorzaak zijn. Hierdoor zijn vooral de bovenbenen sneller overbelast en dit zal spierpijn veroorzaken. Tijdens de zwangerschap komt ook zogeheten bandenpijn voor. De baarmoeder waarin het kindje groeit, wordt op haar plaats gehouden en ondersteund door banden. Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder, waardoor deze banden worden uitgerekt. Dit doet pijn. De pijn kan erg heftig zijn.

Spierpijn bij alcoholverslaving

Pijn aan de spieren komt voor bij alcoholontwenning. Bij een alcoholverslaving ontstaan bij stoppen met alcoholgebruik onaangename ontwenningsverschijnselen, waaronder lichamelijke. Belangrijke ontwenningsverschijnselen zijn:
  • trillen;
  • transpireren;
  • misselijkheid;
  • spierpijn;
  • angst;
  • prikkelbaarheid; en
  • rusteloosheid.

Spierpijn als bijwerking van medicijnen / Bron: Stevepb, PixabaySpierpijn als bijwerking van medicijnen / Bron: Stevepb, Pixabay

Spierpijn en spierkrampen door medicijnen

Er zijn allerlei soorten medicijnen die als bijwerking spierpijn of spierkrampen veroorzaken. Er zijn ook medicijnen die klachten geven als je met het gebruik ervan stopt. De volgende geneesmiddelen geven mogelijk spierpijn als bijwerking.

Barbituraten

Barbituraten zijn een groep geneesmiddelen met in het algemeen een kalmerende en slaapverwekkende werking. Ze worden voorgeschreven voor slaapstoornissen en epilepsie.

Benzodiazepinen

Benzodiazepinen zijn medicijnen met een rustgevende en ontspannende werking. Deze medicijnen worden voorgeschreven bij angst, spanning (stress) of slaapproblemen. Na langdurig gebruik (zes weken of meer) kunnen er na het staken van de medicatie ontwenningsverschijnselen optreden, waaronder spierpijn.

Corticosteroïden

Corticosteroïden zijn medicijnen die lijken op de hormonen die de bijnierschors maakt. De belangrijkste bijwerkingen in het begin zijn maag-darmklachten, hoofdpijn en spierpijn.

Opioïden

Opioïden zijn pijnstillers die behoren tot de groep morfineachtige sterke pijnstillers. Onttrekking van deze middelen kan klachten geven, waaronder spierpijn.

Statines

Statines zijn cholesterolverlagende geneesmiddelen. Een veelvoorkomend middel is 'simvastatine'. Deze verlaagt het cholesterol en andere vetten in het bloed, vermindert aderverkalking en verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Een mogelijke bijwerking is spierpijn. Dit is meestal onschuldig. Ga naar je arts als je ernstige spierpijn krijgt.

Paracetamol helpt bij spierpijn / Bron: Martin SulmanParacetamol helpt bij spierpijn / Bron: Martin Sulman

Welke geneesmiddelen worden gebruikt bij spierpijn?

Bij spierpijn is paracetamol het medicijn van eerste keuze bij spierpijn, eventueel gecombineerd met coffeïne of propyfenazon. Ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID's) kunnen ook gebruikt worden bij spierpijn. Ter plaatse kun je een smeermiddel met ontstekingsremmende pijnstillers gebruiken, zoals een gel met diclofenac of ibuprofen. Bij spierpijn kun je ook een warmtesmeermiddel gebruiken, maar dit heeft slechts een kortdurend effect.

Bij spierpijn als gevolg van fibromyalgie kan antidepressiva als amitriptyline en duloxetine uitkomst bieden. Deze kunnen de klachten als spierpijn, ochtendstijfheid en slaapproblemen verminderen. Het middel werkt echter niet bij iedereen met deze aandoening even goed.

Pijnlijke spieren in benen en armen voorkomen

Een goede voorbereiding door een warming-up is allereerst van belang om spierpijn te beperken. Verricht lichte en langzame oefeningen waarbij je de spieren opwarmt die je gaat gebruiken. Na het sporten is een cooling-down belangrijk. Je sluit af met rustige oefeningen, zodat je lichaam zich langzaam kan voorbereiden op de rust. Als je abrupt stopt met bewegen, wordt de bloedcirculatie plotsklaps minder en worden afvalstoffen minder goed afgevoerd. Men neemt thans aan dat een cooling-down het herstel van spierweefsel weliswaar niet versnelt, maar wel de spiervermoeidheid tegengaat doordat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Enkele uren na de training zul je minder snel last krijgt van spiervermoeidheid en pijn in de spieren door spierstijfheid. Een cooling-down heeft dus effect op de kort termijn, maar lijkt niet van invloed op het verminderen van de verlate spierpijn. Voorts kun je door wrijven, een warme douche of massage de doorbloeding van de spieren stimuleren, waardoor je minder last hebt van spierpijn. Vaak is het effect kortstondig.

Probeer ook regelmatig te bewegen en loop niet te hard van stapel. Luister goed naar je lichaam. Bouw duur en zwaarte van de oefeningen of activiteiten goed op. Geef je lichaam de tijd om te herstellen en wacht een paar dagen tot de spierpijn over is voordat je weer intensief gaat sporten of bewegen. Dit verkleint tevens de kans op blessures. Richt je op het regelmatig herhalen van de belasting, waarbij de weerstand geleidelijk aan wordt opgevoerd. Voorkom onregelmatige training, want dan wennen de spieren niet aan belasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Wat doen tegen spierpijn? Oorzaken, symptomen, behandelingWat doen tegen spierpijn? Oorzaken, symptomen, behandelingPijn aan de spieren kan erg vervelend zijn, vooral omdat het je bewegingen erg kan bemoeilijken. Vaak ligt een verkeerde…
Het signaal van spierpijnHet signaal van spierpijnWe kennen het allemaal wel, vaak soms naar aanleiding van sporten, maar het kan ook door andere oorzaken ontstaan. Waar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages
  • Apotheek.nl. Simvastatine. http://www.apotheek.nl/medicijnen/simvastatine?product=simvastatine (ingezien op 28-1-2018)
  • J.A.M. Baar, C.A. Bastiaansen, A.A.F. Jochems: Anatomie & fysiologie. Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk, 2007.
  • http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/sport/hoe-komt-het-dat-je-spierpijn-krijgt
  • https://www.thuisarts.nl/overgang/ik-ben-in-overgang
  • https://www.gezondvgz.nl/%7B76ba58ae-fc25-4909-9168-2915e58aa751%7D?tp=%7B11a1a07b-7505-48ab-be23-8fba220edea2%7D
  • http://www.stepsrehab.nl/Verslavingen/Alcoholverslaving.aspx
  • http://www.goedgezond.be/tag/spierpijn/
  • http://www.optimaal_sporten.nl/sporten/wat-is-spierpijn-en-hoe-verhelpen.nl
  • http://rubriek.nl/fitness/spierpijn.php
  • http://ntracademie.nl/clips/clip/show/1054-wat-is-spierpijn.html
  • http://www.tantum.nl/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/spieren-gewrichten/je-spierpijn-verzachten
  • https://www.alphega-apotheek.nl/spierpijn
  • https://www.thuisarts.nl/spierpijn/ik-heb-spierpijn
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Spierpijn.aspx?mId=10701&rId=32
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/64994-vitamine-b12-tekort-symptomen-klachten-oorzaak-voeding.html
  • Leef. Te snel werkende schildklier: hyperthyreoïdie. https://www.leef.nl/kennisbank/snel-werkende-schildklier (ingezien op 13-2-2018)
  • Mayo Clinic. Muscle pain: Causes. https://www.mayoclinic.org/symptoms/muscle-pain/basics/causes/sym-20050866 (ingezien op 25-1-2018)
  • Vice. De vreemdste lichamelijke reacties die mensen hebben na de seks. https://www.vice.com/nl/article/ae58gb/de-vreemdste-lichamelijke-reacties-die-mensen-hebben-na-de-seks (ingezien op 28-1-2018)
  • Wikipedia. Myalgia. https://en.wikipedia.org/wiki/Myalgia (ingezien op 28-1-2018)
  • Wikipedia. Rhabdomyolysis. https://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis (ingezien op 28-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Spierpijn: oorzaken van pijnlijke spieren in benen en armen"

Reacties

Baeck Christel, 15-10-2016 22:48 #2
Sinds maanden heb ik pijn in de knieën artrose zei de dokter maar kort nadien begon ik enorme pijn te krijgen in men kuiten branden en stijf na een zware werkdag of kuisdag. Kort erna ook pijn in de linkerbovenarm. Overdag val de pijn mee behalve de trappen voor en na het werk. Ik kan dan savonds bijna niet gaan van de pijn. Ben ongerust wat het is. Weet iemand raad. Christel Reactie infoteur, 14-11-2016
Het is verstandig om met uw klachten terug te gaan naar de huisarts, zodat hij/zij dit kan beoordelen. Mogelijk volgt verwijzing naar een specialist.

Cor, 09-09-2015 15:10 #1
Ik ben sinds 8 weken weer begonnen met boksen en tril na het boksen en de dag erna ook. Nu ben ik best een hypochondro/cyberchondro (anders was ik niet op deze site) dus maak ik me gelijk zorgen over allerlei enge situaties op het moment. Het probleem is dus eigenlijk dat ik de dag erna ook nog tril, en het alleen aan de linkerhand is, als ik de vingers ervan strek. Nu is het wel zo dat ik veel moet jabben (linker directe stoten) omdat ik zo lang ben moet ik daar gebruik van maken, alleen heb ik dit nog niet eerder meegemaakt. Zit er nu nog mee met de tweede training. Ik hoop echt op een antwoord dat ik me rustig voel. Reactie infoteur, 10-09-2015
Deze informatie is van algemeen-informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Een groot percentage sporters heeft tekort aan magnesium.­ Bij transpiratie verlies je namelijk veel magnesium. Het is belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen voor een goed herstel na het sporten. Het mineraal magnesium is een natuurlijke 'spierontspanner'. Magnesium is de antagonist van calcium, die juist zorgt voor het samentrekken van de spieren. Beide mineralen zijn erg belangrijk voor het goed functioneren van spieren. Gebrek kan leiden tot overgevoelige spieren (spierkrampen), trillende handen, etc.­ Bij sporters is overigens niet alleen de behoefte aan magnesium groter maar ook aan ijzer en zink, omdat door het transpireren veel verloren kan gaan.

Mocht je ondanks voldoende inname van mineralen (en vitamines) via voeding en eventueel supplementen last blijven houden van je klachten, dan is een bezoek aan de huisarts of een sportarts aan te bevelen. Bij een sportarts kun je terecht voor blessureconsulten, sportgerelateerde klachten, verplichte sportkeuringen en preventieve sportmedische onderzoeken, maar ook voor vragen op het gebied van sport, gezondheid, en bewegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!