InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagpijn en maagklachten symptomen: boeren, pijn in maag

Maagpijn en maagklachten symptomen: boeren, pijn in maag

Maagpijn en maagklachten symptomen: boeren, pijn in maag Maagklachten symptomen en maagpijn - De maag is een orgaan van de spijsvertering en is gelegen tussen de slokdarm en de darmen. De menselijke maag is een gespierde, elastisch, peervormige zak, die dwars in de buikholte onder het middenrif ligt. Er zijn vele maagaandoeningen die een normaal functioneren van de maag belemmeren. In dit artikel bespreken we de symptomen van een aantal veelvoorkomende, alsook een aantal zeldzamere maagaandoeningen en maagklachten. De oorzaak van maagklachten is in veel gevallen onbekend, maar er zijn wel veel verschillende factoren die het ontstaan van maagklachten (waaronder maagpijn) kunnen beïnvloeden, zoals verkeerde eetgewoonten (niet goed kauwen, overmatig eten, te snel eten); roken, (overmatig) alcoholgebruik, koffie, thee, te gekruid of te vet eten; aanhoudende stress en spanningen; onregelmatig leven; bacteriële besmetting; het gebruik van bepaalde medicijnen; vertraagde maagwerking; zwangerschap (minder ruimte voor de maag).

Maagklachten en maagpijn

Brandend maagzuur

Bijna iedereen heeft wel eens last van brandend maagzuur. Hierbij is er sprake van een pijnlijk brandend gevoel in de borst of keel. Dit gebeurt wanneer maagzuur terugvloeit in de slokdarm. Als u vaker dan twee keer per week last hebt van maagzuur, dan hebt u mogelijk gastro-oesofageale reflux. Hierbij is er een afwijking in de verbinding tussen maag en slokdarm, waardoor deze niet goed afsluit en er maagzuur in de slokdarm terecht kan komen. De klachten kunnen vooral optreden bij het naar voren buigen of bij inspanning tijdens het werk.

Zwangerschap, overmatig eten en drinken, vet eten, bepaalde voedingsmiddelen (scherpe kruiden, citrusvruchten, koffie), alcohol, roken, aanhoudende stress en bepaalde medicijnen kunnen brandend maagzuur veroorzaken. Behandeling van brandend maagzuur is belangrijk omdat door de tijd de slokdarm beschadigd kan raken.

Maagzuurremmers verhogen volgens onderzoek de kans op longontsteking
Maagzuurremmers verhogen kans op longontsteking
Uit een analyse van gegevens van meer dan 360.000 patiënten uit 150 huisartsenpraktijken, blijkt dat medicijnen die de productie van maagzuur tegengaan de kans op een longontsteking verhogen met een factor tussen 1,6 en 1,9. Dit is afhankelijk van het type maagzuurremmer die gebruikt word. De maagzuurremmers die alleen op voorschrift verkrijgbaar zijn, zijn zwaarder dan de vrij verkrijgbare middelen. Zwaardere middelen vergroten de kans op longontsteking.

Maagzuurremmers helpen tegen maagklachten zoals maagpijn, brandend maagzuur, oprispingen, een opgeblazen gevoel en misselijkheid. Ongeveer 25 van de 1.000 gebruikers van een maagzuurremmer ontwikkelen een longontsteking, wat de conclusie rechtvaardigt dat het gebruik van maagzuurremmers bepaald niet zonder risico’s is. Maagzuur voorkomt bacteriegroei, maar bij het gebruik van maagzuurremmers neemt de bacteriegroei in de maag sterk toe. Wellicht dat deze bacteriën uit de maag omhoog komen en via de slokdarm en de mond in de longen terechtkomen, waar ze een longontsteking veroorzaken.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum St Radboud en het Erasmus MC gepubliceerd en de resultaten werden gepubiceerd in het Journal of the American Medical Association van 26 oktober 2004.¹

Maagbloedingen

Een maagbloeding is geen ziekte, maar een symptoom van een ziekte. Maagbloedingen beginnen over het algemeen vrij plotseling. Mogelijke symptomen zijn:
  • misselijkheid
  • bloed in braaksel
  • bloed opbraken
  • zwarte, teerachtige ontlasting (vanwege bloed in de ontlasting),
  • bloedarmoede
  • ernstig bloedverlies hetgeen kan leiden tot een shock

Als u last heeft van deze symptomen, dan moet u onmiddellijk uw huisarts raadplegen.

De Helicobacter pylori
De Helicobacter pylori
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor een maagbloeding aan te wijzen:
  • maagwand-ontsteking (gastritis)
  • maagzweer (ulcus ventriculus)
  • poliepen
  • maagkanker
  • als mogelijke bijwerking van sommige pijnstillers

Maagkanker (maag-carcinoom)

In Nederland zijn er jaarlijks ongeveer 2.000 nieuwe patiënten met maagkanker. Maagkanker treft voornamelijk oudere mensen. Ongeveer tweederde van de mensen die het hebben, zijn 65 jaar of ouder. Risicofactoren zijn:
  • het hebben van een Helicobacter pylori-infectie (zie afbeelding)
  • een maagontsteking in de ziektegeschiedenis
  • mannen hebben meer kans dan vrouwen
  • veel gezouten of gepekelde voedingsmiddelen eten
  • roken
  • het voorkomen van maagkanker in de familie

Het is moeilijk om de diagnose maagkanker in een vroeg stadium te stellen. De eerste verschijnselen zijn vrij vaag en de meeste mensen slaan er geen acht op of bestrijden ze met huis, tuin en keuken middeltjes. De volgende verschijnselen kunnen vroeg of laat optreden:
  • maagpijn: een naar, vervelend of opgeblazen gevoel in de bovenbuik;
  • een vol gevoel in de maag, ofwel een gevoel van verzadiging;
  • na het eten pijn in de maag;
  • zuurbranden, brandend maagzuur;
  • verlies van eetlust of een gebrek aan eetlust (anorexie);
  • misselijkheid en overgeven (braken);
  • gewichtsverlies, soms sterke vermagering;
  • passagestoornissen of voedselpassageklachten;
  • bloeding en terugkerende kleine bloedingen kunnen leiden tot bloedarmoede;
  • algehele malaise, vermoeidheid, moeheid, lusteloos.

Het moeilijke is dat dergelijke klachten ook kunnen wijzen op goedaardige aandoeningen van de maag, zoals een maagzweer. Bij persisterende bovenbuikklachten moet men te alle tijde aan maagkanker denken en de huisarts raadplegen. In een latere fase van het ziektebeloop kunnen verstoppingen of bloedingen ontstaan. Het is zelfs mogelijk dat een doorbraak van de aangetaste maagwand kan optreden. De lichamelijke klachten verergeren in geval van uitzaaiingen.

Ofschoon het aantal patiënten met maagkanker de laatste jaren duidelijk afneemt, blijft de sterfte van patiënten met maagkanker nog steeds erg hoog. Dit komt doordat het merendeel van deze patiënten pas in een laat stadium van de ziekte met klachten naar een arts gaat, waardoor een op genezing gerichte behandeling dan vaak niet meer mogelijk is. De overleving van patiënten met maagkanker vijf jaar na de diagnose is slechts 20%.

Indigestie / dyspepsie

Dyspepsie of indigestie is een medische aandoening die wordt gekenmerkt door chronische of terugkerende pijn in de bovenbuik, een vol gevoel in de bovenbuik, het eten blijft liggen op de maag, het voelt zwaar aan. Het kan worden vergezeld van een opgeblazen gevoel, boeren, misselijkheid of zuurbranden. Dyspepsie is een veel voorkomend probleem, en is vaak te wijten aan gastro-oesofageale reflux of gastritis, maar bij een kleine minderheid kan het een eerste symptoom van een maagzweer betreffen. Een maagzweer is een zweer van de maag of de twaalfvingerige darm. Soms kunnen deze klachten ook duiden op kanker. In feite is indigestie slechts een symptoom van een onderliggende aandoening.

Mensen met indigestie hebben meestal de volgende klachten:
  • pijn boven in de buik in het gebied van de maag en achter het borstbeen
  • een opgezet of opgeblazen gevoel
  • last van misselijkheid en/of braken en oprispingen

Doorgaans treden deze symptomen op na het nuttigen van een maaltijd. Indigestie is meestal niet een teken van een ernstig gezondheidsprobleem, tenzij er ook andere symptomen optreden, zoals gewichtsverlies of problemen met slikken. Indigestie is een veelvoorkomend probleem, dat kan worden veroorzaakt door:
  • het drinken van te veel alcohol
  • het eten van kruidig of vet voedsel
  • te veel eten
  • te snel eten
  • emotionele stress of nervositeit
  • roken
  • te veel cafeïne

Andere oorzaken van indigestie zijn:

Maagpoliepen

Een maagpoliep is een goedaardige woekering van het slijmvlies waarmee de binnenkant van de maag is bekleed. Poliepen zijn in principe goedaardig, ofschoon sommige poliepen kunnen uitgroeien tot een kwaadaardige tumor. In dat geval spreken we van maagkanker (zie boven). Poliepen die bestaan uit klierweefsel, adenomen genoemd, hebben kans uit te groeien tot kanker

Goedaardige tumoren van de maag komen niet vaak voor. De meerderheid van goedaardige tumoren in de maag zijn asymptomatisch. Slechts zelden veroorzaken ze de volgende klachten:
  • bloedingen
  • maag-krampen
  • verstoppingen
  • diarree

Maagslijmvlies-ontsteking (gastritis)

Gastritis is geen ziekte, maar een aandoening die kan worden veroorzaakt door verschillende externe factoren:
  • door het drinken van teveel alcohol
  • door het langdurig gebruik van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) zoals aspirine of ibuprofen
  • door een infectie met bacteriën zoals Helicobacter pylori (H. pylori)
  • als gevolg van een zware operatie of traumatische verwondingen, brandwonden of ernstige infecties
  • als gevolg van bepaalde ziekten, zoals pernicieuze anemie (kwaadaardige bloedarmoede), auto-immuunziekten (verminderde weerstand) en chronische galreflux (het terugstromen van gal uit de dunne darm in de maag)

Wat zijn de symptomen van gastritis? De meest voorkomende symptomen zijn:
  • buikpijn
  • boeren
  • opgeblazen gevoel
  • misselijkheid en braken
  • een gevoel van volheid of van branden in de bovenbuik
  • verminderde eetlust
  • brandende pijn of een vervelend gevoel in de maagstreek
  • vol en opgeblazen gevoel nog voor het beëindigen van de maaltijd
  • gespannen buik
  • misselijkheid en overgeven/braken.
  • bloed in uw braaksel of zwarte ontlasting kan een teken zijn van bloedingen in de maag

Maagzweren (ulcus ventriculi)

Een maagzweer is een zweer van de maagwand of twaalfvingerige darm (zie afbeelding). De meest voorkomende symptoom van een maagzweer is pijn in de onderbuik.

Het was niet al te lang geleden dat levensstijl factoren, zoals het veelvuldig gebruik van kruidige voedingsmiddelen of een stressvolle baan,als oorzaak werden aangewezen van maagzweren. Nu weten artsen dat een bacteriële infectie of bepaalde medicijnen en niet stress of bepaalde eetgewoonten de meeste maagzweren veroorzaken.

Sommige mensen met een maagzweer hebben geen symptomen. De meeste mensen ervaren pijn in de bovenbuik, meestal net onder het borstbeen. Sommige mensen voelen pijn in de rug. De pijn treedt meestal ongeveer twee uur na de maaltijd op.

Andere symptomen die kunnen optreden zijn:
  • boeren
  • maagzuur
  • algemeen ongemak in de buik
  • volheid of opgeblazen gevoel na het eten
  • misselijkheid
  • braken
  • soms bloedingen

Voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging is een ernstige, ziekmakende verstoring van de spijsvertering als gevolg van een maag/darm-infectie met micro-organismen, bacteriën die via voedsel of drinkwater het lichaam binnenkomen, (denk aan: Escherichia coli, Salmonella, Campylobacter, Clostridium en stafylokokken), virussen, parasieten, giftige biologische stoffen in bedorven voedsel, giftige chemicaliën, bijwerking van medicijnen en laxeermiddelen.

De symptomen van voedselvergiftiging zijn krampen, diarree, misselijkheid, braken, koorts, verlies van eetlust, verstoorde voedselopname, uitdroging (dehydratie), vermoeidheid, algehele malaise en ziek gevoel en soms shock. De symptomen kunnen variëren van mild tot zeer ernstig en treden binnen 30 minuten tot 2 weken op na het eten van voedsel met schadelijke bacteriën.

Mensen die het meest kwetsbaar zijn voor voedselgerelateerde ziekten zijn zuigelingen (baby's) en jonge kinderen, ouderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Zollinger-Ellison-syndroom

Het Zollinger-Ellison syndroom is een aandoening waarbij verhoogde niveaus van het hormoon gastrine worden geproduceerd, dat de afgifte van maagzuur stimuleert. Vaak zijn kleine tumoren (gastrinomen) die ontstaan in de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier de oorzaak. Soms gaat het om een of meerdere tumoren in de twaalfvingerige darm of de maag. In alle gevallen vindt een verhoogde productie van gastrine plaats waardoor de maag meer maagzuur gaat produceren dan nodig is. Het is een zeldzame, ernstige aandoening.

De meeste klachten worden veroorzaakt door de verhoogde productie van maagzuur. De volgende symptomen kunnen optreden: zweertjes in de maag en/of de twaalfvingerige darm, hetgeen klachten veroorzaakt die normaliter ook voorkomen bij een maagzweer, zoals een drukkende, zeurende pijn in de linkerbovenbuik. Tevens komen klachten als misselijkheid, braken, opboeren en diarree voor.

Vaak hebben patiënten ook last van brandend maagzuur, hetgeen verschillende klachten kan veroorzaken, zoals pijn in de buurt van het borstbeen en oprispingen (boeren). In sommige gevallen komen maagbloedingen voor, te herkennen aan het braken van bloed, of aan een teerachtige, pikzwarte ontlasting.

Je eigen ervaring/mening? Geef hieronder je reactie!

Noot
  1. Maagzuurremmers verhogen kans op longontsteking : http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3275 (voor de laatste keer geraadpleegd op 21 augustus 2009)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer naar de huisarts met maagpijnWanneer naar de huisarts met maagpijnMaagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, r…
Maagproblemen: welk voedsel eten bij maagklachten? TipsMaagproblemen: welk voedsel eten bij maagklachten? TipsMaagklachten hebben heel vaak te maken met stress. Stress zorgt ervoor dat spanning op de buik slaat waardoor ook de maa…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Heeft u last van maagklachten?Heeft u last van maagklachten?Veel mensen hebben weleens last van maagklachten. Veel voorkomende klachten zijn: zuurbranden en oprispingen,maagpijn,op…
Bronnen en referenties
  • Erasmus MC Persbericht: Extra controle moet maagkanker voorkomen, 17 april 2008
  • Maagzuurremmers verhogen kans op longontsteking : http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3275 (voor de laatste keer geraadpleegd op 21 augustus 2009)
  • http://www.consumed.nl/ziekten/3423/Maag-aandoeningen
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus
  • http://www.medicinfo.nl/%7Bb51640c2-de4e-4a71-82ed-4fec45c6610b%7D
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dyspepsia
  • http://www.medicinenet.com/dyspepsia/page2.htm
  • http://www.medicinenet.com/gastritis/article.htm
  • http://www.mlds.nl/ziekten/55/zollinger-ellison-syndroom-van/klachten/

Reageer op het artikel "Maagpijn en maagklachten symptomen: boeren, pijn in maag"

Reacties

Anoniem, 23-05-2013 22:15 #33
Dag, ik heb nu al 6 maanden last van constante misselijkheid die verbeterd na het boeren. s' nachts kan ik doorslapen en heb ik hier geen last van, overdag moet ik heel de tijd boertjes laten en het is iets erger net na het eten. Ik eet niet uitgesproken gezond maar ook niet uitgesproken ongezond, maar er is zeker niet met mijn eetwoonten veranderd sinds vroeger. Soms drink ik eens frisdrank en eet ik eens vettig maar dit is dan niet uitgesproken erger dan anders. Er zijn wel dagen dat ik er meer en minder last van heb. Het is wel zo dat ik heel wat stress heb en een nauw familielid heeft het ook dat ze constant moet boeren. Weet iemand ongeveer wat dit zou zijn?

Arnout, 02-04-2013 01:13 #32
Ik ben een jongen van 21 met overgewicht, nu heb ik driekwart jaar geleden een paniekaanval gehad, sindsdien stress ik vaak en zit ik bij de psycholoog. Een paar onderzoeken gehad, alles was goed alleen had ik een iets verhoogde leverfunctie.

Nu heb ik in de carnavalsvakantie een paar dagen last gehad van hevige stress. Ik heb nu een aantal klachten waarvan een aantal ook van de buik. Ik kreeg in het begin veel last van brandend maagzuur en moest toen ook vaak boeren, en ik had soms een licht misselijk gevoel. Mij is Omeprazol 40mg voorgeschreven en dat heeft geholpen. Maar ik bleef gestrest. Er kwamen klachten bij, ik heb vaak last van mijn bovenbuik, van mijn rechter zij, en onderrug. Ik ben daarmee naar de huisarts gegaan en gaf mij een verwijsbrief voor een echo, ook moest ik bloedprikken voor de Heliboctar Pylori. Er was niets te zien, maag, lever en nieren waren goed, alleen door mijn overgewicht konden ze mijn alvleesklier niet zo goed bekijken. bloedonderzoek was ook goed. Wel werd er in mijn mond een schimmelinfectie gevonden (dat verklaarde mijn keelpijn).

Anderhalve week later heb ik nog steeds af en toe last van die klachten, ik gebruik nog steeds omeprazol. Mijn vragen zijn::
heeft het met de stress te maken?
kan er een verband zijn tussen de buikklachten en de schimmel infectie?
of hebben jullie nog een suggestie.
ik hoor het graag.

Anneke, 31-03-2013 18:23 #31
Zodra ik iets gegeten of gedronken heb heb ik een zwaar gevoel boven in mijn maag. steeds moet je dan boeren. Ik neem dan een maag zuigtabletje in en dan gaat het wel weer. Ik durf bijna niets te nemen want dan boert het me weer op. Wat zou dat kunnen zijn. Ik gebruik aan medicijnen een tabletje tamxifen per dag. Reactie infoteur, 01-04-2013
Voor het stellen van een diagnose moet u bij uw huisarts zijn. Uw klachten lijken op dyspepsie. De meest voorkomende klacht bij dyspepsie is meestal pijn of een vervelend gevoel in de bovenbuik. Klachten die daar meestal bij gepaard gaan zijn brandend maagzuur (een brandend gevoel, net onder de borstkas), een opgeblazen gevoel, oprispingen, snel een ‘vol gevoel’ hebben na het eten, je ziek voelen, of braken. Ik adviseer u om naar uw huisarts te gaan en hem/haar uw klachten voor te leggen.

Sieny Rossieau, 17-03-2013 21:44 #30
Gachte Hr Mvr had pijn terwijl de dokter met zijn vingers druk uitoefende op de bovenkant van mijn borst hij gaf mij het advies om veel te sporten en schreef mij 40 mg omeprazol voor. Ben 76 jaar en hij sprak over ititus of iets dergelijks nu kan ik op internet niets vinden over vergelijkbare klachten en weet dus eigenlijk niet wat mij scheelt. Zou u mij hier een antwoord op kunnen en willen geven?
Ps ben maagpatiënt. Met vriendelijke groet sieny Rossieau Reactie infoteur, 01-04-2013
Mogelijk bedoelde uw huisarts 'gastritis' (ontsteking van het maagslijmvlies), maar ik adviseer u om dit na te vragen bij uw huisarts. Omeprazol is een maagzuurremmer. Het behoort tot de protonpompremmers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag. Doordat er minder zuur in de maag komt, kan het maagslijmvlies genezen. Nogmaals, ik adviseer u om dit bij uw huisarts na te vragen.

Elzo Wanders, 03-02-2013 18:02 #29
Ik heb sinds enkele weken een behoorlijk opgeblazen (verzadigend) gevoel, eet hierdoor veel minder en loop de hele dag te boeren. Wie herkend dit lastige probleem?
Sta al wel op de lijst voor een maagonderzoek.

Raissa Verdickt, 17-01-2013 15:10 #28
Een vraagje : kan een menselijke maag bloed verdragen?

Cobie, 03-01-2013 10:31 #27
Hallo, ik heb altijd een vieze geur uit mijn mond. Nou ga ik naar een voetreflex en die vertelde mij dat mijn maagklempje niet goed sluit en daarom die vieze geur. Ik heb voor een jaar of tien geleden een maagonderzoek gehad en denk dat mijn maagklepje is beschadigd. Kan dat, want loop er misschien ook al wel 10 jaar mee.

Karin, 25-10-2012 21:29 #26
@Sandra ik heb een slokdarmontsteking en dat straalt ook uit naar de rug. Maar ook andere organen kunnen uitstralen naar de rug zoals long(ontsteking), alvleesklier…

Zelf heb ik middenrifbreuk en slokdarmontsteking. Na 9 maanden werd vastgesteld dat ik waarschijnlijk lacose intoleratie heb. ze vonden het alleen vreemd dat ik pas 2 uur na het eten reageer. Dan krijg ik last van heel veel lucht in mijn maag. Boer zelf niet op, maak met ademsappel een beweging waardoor ik de lucht kan kwijt raken. Of komt eruit door iets te drinken of te eten. Iemand hier ervaring mee?

Sandra Lots, 20-09-2012 12:54 #25
Sjors ik heb dezelfde symptomen op mijn rug onder mijn schouderblad mijn galblaas is wel weggenomen maar de pijn blijft in de linkerkant van mijn borstkas ik loop hier al sinds januari mee rond na een tijd brand die plek zelf een beetje en doe de schouder mee pijn. ben zelf kinnie gaan doen maar ook dat helpt niet. mijn maag doet pijn telkens ik gegeten hebt ook al met één boterham ben misselijk maar geef niet over.
Heb alle testen in kliniek gedaan dat ik kon maar vinden niets. moest je iets vinden laat mij ook iets weten als ik iets vind laat ik het ook direct weten.
Met vriendelijke groeten Sandra

Jos, 07-08-2012 22:13 #24
@Hedwig, hoe bevalt dat boek? Helpt het of is het onzin. Ik twijfel of ik het moet aanschaffen. Ik hoor graag je bevindingen.

Gr.

Jos

Hedwig, 04-07-2012 08:51 #23
Sinds ik in maart 2012 gestopt ben met veel medicijnen, waaronder omeprazol, heb ik last van mijn maag. Het begon met een constant hongergevoel ook als ik net gegeten had. Nu heeft zich dat uitgebreid met maagzuur en een pijnlijk borstbeen. Ik heb 2 echo's gehad en een bloedonderzoek. De echo wees uit dat er wat gruis in de galblaas zit, maar dat kan volgens de huisarts niet de oorzaak zijn. Bloedonderzoek liet geen ontstekingen zien. De voorgeschreven middelen van de huisarts heeft het allemaal verergert. Esomeprazol en omeprazol werken bij mij averechts, dus daar ben ik mee gestopt. Af en toe helpt de antagel. Nu heb ik een boek gedownlaod Stop brandend maagzuur stappenplan. Ik ga nu maar zelf aan de slag. Je moet eerst je zuurgraad bepalen via een lakmoespapiertest en daar wacht ik nu op en ga ik beginnen en hoop dat het mij de verlossing brengt.

Hilda, 30-05-2012 11:23 #22
Vijf dagen geleden had ik rommelende darmen, waterdunne diarree en was flink beroerd. Toen heb ik overgegeven, voornamelijk gal en onverteerbare voedingsresten. Daarna was ik wel weer boven Jan. Wijt het zelf aan een voedselvergiftiging of darmgriepje ofzo. Toch heb ik daarna een trage stoelgang, (normaal defeaceer ik iedere dag) en bij vlagen toch een wat weeeig gevoel in de maag. Vooral na eten. Maar een nasleep van een voedselvergiftiging moet toch niet zolang duren? Voel mij verder wel fit. Reactie infoteur, 04-06-2012
Meestal zijn de klachten van een voedselvergiftiging acuut en hevig en herstelt men binnen enkele dagen weer. Eet licht verteerbaar voedsel en vermijd sterke specerijen, roken en koffie. Drink veel water drinken om uitdroging te voorkomen. Schakel bij aanhoudende klachten een arts.

Yvonne, 25-05-2012 12:13 #21
Hallo,
Ik gebruik nu ongeveer 10 jaar maagtabletten, eerst zantac nu 40mg pantoprazol per dag. Dat ging tot 6 weken geleden prima, nu heb ik veel last van maagpijn en ben vanaf 27 april 5 keer naar de wc geweest met behulp van zetpillen. Ik hoef niet te braken ook niet te boeren en heb ook geen last van maagzuur, maar ben wel 9 kilo aangekomen. Ben wel naar de huisarts geweest die heeft 27 april de mdl arts bericht gegeven en ik zit nu nog op een afspraak te wachten. De huisarts heeft dinsdag gebeld, maar ze hebben het zo druk het kan wel juli worden voor ik een afspraak krijg. Ik maak me nu wel een beetje zorgen, wie weet wat dit kan zijn?

Danique, 20-04-2012 10:29 #20
Vanmorgen stond ik in de winkel en kreeg het ineens spaansbenauwd. Kreeg overal jeuk en ik kreeg in mijn nek en op mijn buik allemaal rode vlekken. Ook mijn keel en maag kregen een beklemmend gevoel en brandde. Ik zou niet weten wat dit was maar het was echt even verschrikkelijk. Ben ook meteen naar de auto gegaan om daar even tot rust te komen. De keel en maag klachten zijn nu na 1 uur nog niet voorbij, wat zou dit kunnen zijn geweest?

Karin, 18-01-2012 18:07 #19
Reactie op verhaal van Sjors en Monique,
Bij mij hetzelfde verhaal na een aantal jaren soms met hevige pijn te hebben rondgelopen. Tot het op een gegeven moment zover was dat ik een galblaas aanval kreeg, ik was zo geel als een kanarie en had waanzinnig veel pijn. Opgenomen in het ziekenhuis, na onderzoek en onderzoek met slang door keel, weer naar huis gestuurd (wachten tot er plek was op chirurgie) werd mijn galblaas eruit gehaald. Sjors loop er niet te lang mee rond. Bij mij waren het 10 kleine kiezelsteentjes die de boosdoenders waren.

Monique Mes, 10-01-2012 23:42 #18
Reactie op verhaal sjors. Ik had ook jaren last van klachten in mijn bovenbuik. Bloed onderzoek en echo van gal, lever en nieren wees niks uit. Maagonderzoek gehad en lactose ontollerantie test gehad. Was ook goed. Maagklachten bleven aanhouden toch maar besloten om mij te laten opereren aan mijn gal blaas. Wat bleek: 12 galsteentjes zo groot als kiezelsteentjes. Ik ben nu een gelukkig mens. De doktoren konden het eerst ook niet vinden, maar het bleken wel. Galstenen te zijn. Ik ben nu een galblaas armer en een paar stenen lichter en een gelukkig mens.

Sjors, 07-01-2012 13:05 #17
Sind 2 weken enorme maagpijnen, de maag pijn ebt nu een klein beetje weg maar daar tegenover krijg ik zeer ernstige last in mijn rug net onder mijn schouderbladen.
De eerste 5 nachten niet kunnen slapen van de pijn, nu geen houding aankunnen nemen van de pijn in mijn rug. Bij de doktor geweest minimaal 6x heb nu 9 verschillende soorten pillen, tegen maagzuur, pijn, spierverslappend pillen, enz enz, maar niks helpt, echo gehad van de gal maar niks op aan te merken, bloed onderzoek goed.
Zelfs een keer op de EHBO geweest daar kreeg ik een spuit tegen pijn en kon daarna weer naar huis. Wie kan mij verder helpen met deze klachten?

Marco, 01-01-2012 06:11 #16
Sinds enkele maanden heb ik steeds meer last van een branderig gevoel in de bovenmaag voornamelijk na een maaltijd… Vooral na het eten van vettige producten. Op het moment dat ik dit schrijf, kan ik niet slapen, ben wakker geworden van misselijkheid en overgeven is voor mij geen optie aangezien ik dit het meest verschrikkelijke vind wat er is… Ik begin me hier nu zo langzamerhand wel zorgen om te maken en ben bang voor enge aandoeningen… Is dit voor iemand herkenbaar? Reactie infoteur, 01-01-2012
Uw klachten lijken op brandend maagzuur. Brandend maagzuur is het gevolg van het terugstromen van maagzuur in de slokdarm (= gastro-oesofageale reflux). De belangrijkste klachten heeft men meestal direct na een uitgebreide maaltijd en zijn:
- brandende pijn of naar gevoel achter het borstbeen (zuurbranden);
- een zure smaak in de mond door het terugstromen van het maagzuur in keel of mond;
- aanhoudend hoesten;
- boeren / oprispingen.

Reflux van maagzuur naar de slokdarm kan verergerd worden door zwangerschap, overgewicht en roken, evenals de consumptie van vet, chocola, alcohol en koffie. Daarnaast kunnen bepaalde geneesmiddelen gastro-oesofagale reflux veroorzaken. Weinig vet en het eten van vezelrijke voeding voorkomen gastro-oesofageale reflux.

Bovenstaande beknopte informatie is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Ik adviseer u om naar de huisarts te gaan, zodat hij/zij een diagnose kan stellen. Dit betekent dat hij/zij uitzoekt wat er precies aan de hand is. Uw arts stelt u vragen over uw klachten en doet zo nodig lichamelijk onderzoek.

Jeanette, 19-12-2011 10:19 #15
Drie weken geleden ben ik naar de huisarts geweest met maagklachten en een licht gevoel van misselijkheid. Ze zei dat ik of een maagwandontsteking had of een maagzweertje. Ik heb medicijnen gekregen (Omeprazol) en dan moest het binnen drie weken over zijn. Dat is het dus niet. Ik ga wel naar de huisarts terug, maar ik vind het best eng…

Maartje, 28-11-2011 09:32 #14
Al een paar dagen heb ik last van maagpijn en lichte buikpijn, ben inmiddels een paar kilo afgevallen. ik spuug nooit maar heb vaak wel een licht misselijk gevoel. eet alleen nog maar wit brood en rijstewafels en drink veel water. koffie al een paar dagen niet meer en alleen kruidenthee. wat kan ik nog meer doen om de pijn te verzachten? ik dacht aan warme vanille vla. slapen gaat wel goed. Reactie infoteur, 28-11-2011
Bij aanhoudende buikpijn is het verstandig contact op te nemen met de huisarts.

Petra, 24-11-2011 18:49 #13
Hoi misschien kan iemand mij helpen of heb jij ook dezelfde klachten, ik ben al zeker 10 maanden misselijk en moet veel boeren.ik slik nu primperan voor de misselijkheid.maagonderzoek wees niets uit.moet nog wel terug naar de specialist voor verder onderzoek.wie heeft ook zoiets en kan mij misschien verder helpen.

Sam, 23-11-2011 14:58 #12
Ik heb nu al een jaar pijn aan mijn maag. Ik ben ook vrijwel altijd misselijk, het voeld alsof ik honger heb zelfs als ik net gegeten heb. Ook mijn darmen voelen geirriteerd. Ik voel me ook vaak heel raar, alsof ik ineens neer kan vallen. Heel mijn buik is opgezet, en nu begin ik ook pijn te krijgen achter mijn borstbeen. De dokter zecht dat hij niks voeld dus het zal wel niks zijn. maar ik ben echt heel bang. Ben al meerdere keren teruggeweest maar steeds zegt hij hetzelfde, Moet ik nu weer teruggaan? Reactie infoteur, 23-11-2011
U kunt een second opinion vragen bij een andere huisarts. Een verwijzing naar een Maag-Darm-Lever specialist is ook een optie. De specialist luistert goed naar uw klachten en kan besluiten verder uitgebreid onderzoek te doen naar uw klachten. Als de arts afwijkingen vermoedt aan uw spijsverteringsorganen kan hij kiezen voor het doen van een endoscopie.

Julie, 27-09-2011 20:50 #11
Hallo,

ik heb een traagwerkende maag en een oesophogale reflux, ook heb ik een maagbreuk. Dit verklaart veel van mijn symptomen, maar ik heb nog een klacht waar niemand een antwoord op lijkt te weten. Ik lucht vanuit mijn maag (soms ook slokdarm) naar mijn keel komen. Dit geeft een erg raar geluid, een soort van een paddengeknor. Wat zou dit kunnen zijn? Voor de duidelijkheid: het zijn geen boeren want dat voelt compleet anders aan. Reactie infoteur, 28-09-2011
Mogelijk wordt dit veroorzaakt door lucht dat door de cardia of maagmond, gelegen tussen slokdarm en maag, ontsnapt.

Deborah, 26-09-2011 15:01 #10
Ik heb sinds twee weken vaak (lees een paar keer per week) een brandend gevoel boven mijn borstbeen t.h.v. net onder m'n keel. Verder geen maagzuuropkomsten oid. Nu vroeg ik me af of dit ook behoort tot maagzuurklachten of dat maagzuurklachten meestal niet zo hoog zitten? Reactie infoteur, 28-09-2011
Brandend maagzuur wordt veroorzaakt door het omhoogkomen van de maaginhoud. Dat kan aanleiding geven tot pijn achter het borstbeen en misselijkheid. Ik adviseer u om een afspraak te maken met uw huisarts.

S., 12-06-2011 13:42 #9
Ik heb al jaren last van maagklachten, ik heb een gaatje in mijn middenrif waardoor mijn maag in de vorm van een 8 zit, daardoor moet ik altijd oppassen met wat ik eet.
Vorig jaar een maagzweer gehad tussen maag en slokdarm. Deze is met medicijnen opgelost.
Sinds 2 weken heb ik zo'n enorme pijn in mijn maag dat het niet uit te houden is.
Ik heb een brandend gevoel van binnen, moeilijke stoelgang, donkere ontlasting. Drukkende zeurende pijn alsof iemand in mijn maag geslagen heeft, ik moet veel boeren, heb enorme honger, het water loopt me letterlijk in de mond maar kan amper wat eten.
90% van mijn eten moet ik overgeven, ik ben suffig en een beetje verward, ook de ogen staan erg flauw.
Donderdag naar de huisarts geweest, ik had toen een invaller, die gaf me antagel, naast mij andere medicijnen, ik had al zakjes om een laagje om mijn maag te leggen en maagtabletten.
Vrijdag kon ik niet overeind komen, mijn vrouw heeft toen de huisarts gebeld die wilde niet komen, zei dat ik zelf moest komen, met behulp van vrouw en vrienden ben ik erheen gegaan, ik kan niet eens recht lopen!
Bij de dokter mocht ik gelijk doorlopen, mijn eigen huisarts heeft naar me gekeken, maar volgens hem stel ik me aan, mijn vrouw en een vriendin waren erbij en die kregen op hun kop omdat ze teveel panikeren volgens hem…
Ik moest gewoon rustig blijven, Vrijdagavond ging het echt niet, toen naar de HAP geweest, goed gesprek met een arts gehad, die me adviseerde om spierverslappers te gebruiken om de maagkramp tegen te gaan.
Nu sinds Vrijdagavond ook nog spierverslappers erbij gekregen, hierdoor wel erg slaperig, maar het neemt de pijn niet weg.
Wat kan ik nog doen?

dit bericht is getypt door mijn vriendin, omdat ik er zelf te suf voor ben. Reactie infoteur, 14-06-2011
U kunt om een 'second opinion' verzoeken. Hieronder wordt de onafhankelijke beoordeling van een lichamelijke klacht door een andere arts dan de eigen arts verstaan. Een second opinion kan nuttig zijn bij twijfels over de diagnose of onzekerheid over de geboden behandeling. Het moet vooral worden gezien als een hulpmiddel bij het nemen van een weloverwogen besluit over de behandeling. Zie verder: http://www.werkendlichaam.nl/10225/1/second-opinion.html

Lily, 08-05-2011 04:29 #8
Natascha<ikzelf heb al 3 jaar lastaan de linkerkant onderaan de ribben<ik ben over 2 maand mijn gal afgenomen, en toen most ik wat zien wat ik at, het is zo 4a6 wekenweggeweest maar nu heb ik het weer terug, dokter zegd stres en zien wat ik eet, ik meen nu 1 pil per dag voor die stres en kijk beeke uit wat ik eet en nu is het toch soms 3a4 dagen goed tot er weer nen stres dag komt en dan heb ik het paar minuten nadien al zitten, dus ik denk da wij stres kippen zijn want dat die last daarvan komt hoor ik heb ook al bij soööige dokters geweest en die zeggen hetzelfde, kalmer zijnen zien wat je eet
ik hoop dat ik je een beetje kan gerust stellen groetjes lily Reactie infoteur, 09-05-2011
U kunt het beste uw huisarts om advies vragen.

Roosen, 11-04-2011 22:14 #7
Soms werpt mijn maag 's nachs op, tijdens mijn slaap. Eten komt dan tot in miijn mond, en daardoor schrik ik dan wakker, al hoestend en slikkend. Erg schrikwekkend; Wat betekent dit, en wat kan ik daar aan doen? Reactie infoteur, 15-04-2011
Vaak ontstaan maagklachten na een maaltijd en 's nachts. Bij de behandeling van maagklachten die duiden op terugstromend maagzuur, kunnen verschillende (medicamenteuze) behandelingen worden ingezet. Vraag uw huisarts om advies.

Simon, 30-03-2011 21:55 #6
Ik heb veel last van de maag met veel pijn onder het borstbeen en slokdarm met een branderig gevoel in de keel. maar heb ook veel last van darmkrampen opgeblazen gevoel en onregelmatige stoelgang. ik ben met deze klachten al een aantal maanden onder kontrole en slik al een hele tijd omeprazol 40 mg. ik heb dagen dat ik me goed voel maar ook dagen dat dat ik veel pijn heb. deze zelfde klachten heb ik een jaar of zes geleden ook gehad en toen dus ook een maag onderzoek gehad toen ook gestopt met roken en sins die tijd gebruik ik iedere dag yakult en andere probiotische melkdranken?.

Martinique, 28-03-2011 14:38 #5
Ik heb ook regelmatig last van een heel vol gevoel na het eten. Vaak heb ik er zoveel last van dat ik moet gaan liggen zodat de lucht kan zakken. Ook heb ik steeds vaker last van iets heel genants ik krijg bij mijn maagklachten last van boeren en deze ruiken naar rotte eieren. Ik kan dan echt niet naar mijn werk en dat is echt een probleem. Is er een manierom dat te voorkomen en waar komt het vandaan? Reactie infoteur, 29-03-2011
Vaak is een bacterie de oorzaak van rotte eieren lucht bij boeren. Mogelijk is er sprake van een maagslijmvliesontsteking, veroorzaakt door een Helicobacter pylori-infectie. Ik raad u aan contact op te nemen met uw huisarts.

Natascha, 24-03-2011 03:34 #4
Ik ben ten einde raad. Ik heb al sinds ik 6 ben last van maagpijn, (ik ben nu 23) heb 2x een camera is mijn maag gehad en dat deed ontzettend veel pijn. Ik kan niets eten/drinken en de pijn word erger. Het is een stekende/zeurende pijn in mijn maag en achter mijn borstbeen, het is absoluut geen maagzuur (ik heb niet last van opboeringen). Ik word 's nachts wakker van de pijn en het straalt sindskort ook uit naar mijn rug. Met een lege maag doet het veel pijn maar als ik eet of drink ook. Ik ben zo vaak naar mijn huisarts geweest dat deze mij eigenlijk heeft gezegt dat ik maar door de pijn heen moet bijten. Kan iemand mij helpen? Reactie infoteur, 24-03-2011
U loop al zeer lange tijd met deze klachten. Ik maak uit uw reactie op dat u al meerdere keren bij een specialist bent geweest. Toch kan ik alleen maar adviseren u te laten onderzoeken door een Maag-Darm-Lever-specialist. De Maag-Darm-Lever-specialist is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van ziekten van de spijsverteringsorganen.

Annie, 12-02-2011 21:53 #3
Ik heb al een jaar of vier al last van me maag, maag onderzoek gehad, ongeveer drie jaar geledem, maar nog de klachten en onderzoek niks gevonden.als ik gegeten heb is de pijn weg.maar altijd een opgeblazen grvoej in de boven buik.en achter pijn in tussen mijn schouders en bij somige voeding zure of zware maaltijden.op geblazen gevoel en opgezette boven buik. wat kan dat wezen? ook al verschillende medicijnen gehad maar niks hept. Reactie infoteur, 14-02-2011
Deze vraag kunt het beste voorleggen aan uw huisarts. Wellicht hebt u ook iets aan dit artikel:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57301-buikpijn-pijn-in-buik-en-onderbuik-linksrechts-vrouw-man.html

Andre, 19-09-2010 20:57 #2
Ik heb altijd last van mijn maag als ik alcohol heb gedronken, dat begint `s nachts al dan slaap ik slecht (bijna niet)en heb ik last van me maag, de volgende dag voel ik me vaak slap en vermoeit (slaap veel) ook krijg ik vaak last van me rug en diaree. De dag erop is alles weer normaal en heb ik nergens meer last van. Reactie infoteur, 20-09-2010
Alcohol is een irriterende stof die voor meer maagzuur kan zorgen en bovendien het maagslijmvlies kan irriteren. Personen met maagslijmvliesontsteking of maagzweren doen er verstandig aan geen alcoholische dranken te nuttigen, omdat de zuren hiervan erge pijnen kunnen veroorzaken. Vraag uw huisarts om advies.

Emma, 11-06-2010 23:58 #1
Hallo
Ik heb al een grote twee weken last van mij hele spijsverteringstelsel. Ik zal beginnen bij het begin. Ik voel constant luchtbellen naar boven komen uit mijn maag in mijn slokdarm tot in mijn mond, dit stopt even als ik diep inadem. Maar dit is nog maar het begin. Ik heb al maanden last van mij maag, maar sinds 15 dagen heb ik een erge knagende pijn aan mijn maag, die overgaat in een luid gegrom of een scherpe klank. Ik heb het gevoel dat mijn maag vol lucht zit. Het gevoel aan mijn maag kan ik moeilijk plaatsen. Het is iets tussen honger (geluiden, zelfs één uur na middagmaal), gewone maagpijn (die ik al eerder had) en een nieuw gevoel, precies een hele luchtbel. Dit meestal?s avonds en na een grote hoeveelheid eten. Ook heb ik veel last van mij darmen. Als er druk is op mijn darmen (of als ik gewoon zit, lig? eigenlijk altijd, maar erger als ik druk geef), dan voel ik als het ware de luchtbellen rondgaan. In mijn zij, onder mijn ribben, aan mijn rug, in mijn onderbuik, bij mijn maag, en op bijna alle andere plaatsen heb ik daarbij een soort van steken die dan overgaan in een raar gevoel in mijn hele buikholte. Het is precies alsof mijn buikholte leegloopt, als een ballon die alle lucht eruit laat. Zo voel ik me ook: opgeblazen. Het ziet er ook zo uit. En als ik mijn buik opspan of er druk op uitoefen, of als ik stress heb (hopelijk hoort niemand de geluiden tijdens de les, en nu heb ik examens dus heb ik nog meer stress daarover), dan worden de klachten erger. Ik ben 5 dagen geleden naar de apotheek geweest en in het kort de?gassituatie? uitgelegd. Ze gaf me ImonoGas tegen een opgeblazen buik en winderigheid. Dit is dus (ook) mijn probleem. Ik neem ze elke dag na mijn maaltijd met een groot glas water. Ik drink geen koolzuurhoudende dranken meer, eet niet veel vet meer? Maar die pillen helpen niet. Ik weet zelfs niet waarom ik ze nog neem. Ik moest ze 10 dagen nemen, en als er niets veranderde, dan moest ik naar de huisarts. Ik had er in het begin goede hoop in, maar na een paar dagen veranderde er toch niets. Het werd soms zelfs erger. Ik neem al enkele weken af en toe (soms 5 per week) een nurofen of dafalgan (500mg) tegen pijn aan mijn kaken. Dit kan misschien mijn maagpijn verklaren, maar als die andere klachten niet.
Ik heb constant zin om weg te lopen uit de les omdat ik deze veranderende pijnen en gevoelens in mijn buik niet meer kon uithouden. Ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft van wat er scheelt met mij (misschien PDS ofzo?) want ik kan het bijna niet meer uithouden, ik ben blij als de dag gedaan is, vroeger was dit niet zo en ben bang dat ik als de stresskip die ik nu ben die vol angst leef, in een soort van depressie zal geraken? Reactie infoteur, 14-06-2010
Hallo Emma,

U doet er verstandig aan om deze klachten te bespreken met uw huisarts. Hij of zij kan deze klachten het beste beoordelen. Ik raad u aan hier niet mee door te blijven lopen.

Sterkte! Martin

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Reacties: 33
Medische informatie…
Schrijf mee!