InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in zij: oorzaak van pijn in rechterzij of linkerzij

Pijn in zij: oorzaak van pijn in rechterzij of linkerzij

Pijn in zij: oorzaak van pijn in rechterzij of linkerzij Pijn in de zij, of het nu in de linkerzij of de rechterzij is, verwijst naar een gevoel van ongemak of pijn die aan één kant van de romp, boven de heup, optreedt. Pijn in de zij manifesteert zich in het gebied onder de ribben en boven het bekken. Meestal is de pijn aan één kant van het lichaam aanwezig. De meeste mensen ervaren ten minste één keer in hun leven pijn in de zij, en het euvel is meestal tijdelijk van aard. Constante of hevige pijn in de zij kan echter wijzen op een ernstige medische aandoening, zoals uitdroging of een urineweginfectie. Nierstenen of een ander probleem met de nieren kan ook aanhoudende flankpijn veroorzaken. Pijn in de zij kan ook het gevolg zijn van andere medische aandoeningen als het gepaard gaat met andere symptomen. Het is belangrijk om een arts te raadplegen als je chronische of ernstige pijn in de zij ervaart, vooral als je daarnaast ook andere klachten hebt.

Oorzaak van pijn in de zij

Veel voorkomende oorzaken

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van pijn in de zij zijn:
  • Een nierbekkenontsteking;
  • Een nierabces;
  • Nierstenen;
  • Uitdroging;
  • Blaasontsteking;
  • Gordelroos;
  • Syndroom van Tietze;
  • Degeneratieve discopathie (of slijtage van de tussenwervelschijf);
  • Artritis, vooral in de ruggengraat;
  • Een ruggengraatbreuk;
  • Een zenuwbeknelling in de rug;
  • Een spierkramp.

Minder vaak voorkomende oorzaken

Minder voorkomende oorzaken van pijn in de zij zijn onder meer:
  • Een nieraandoening;
  • Een longontsteking;
  • Alvleesklierontsteking of pancreatitis;
  • Blindedarmontsteking of appendicitis;
  • Een verstopping in de urinewegen;
  • Een chronische inflammatoire darmziekte, zoals de ziekte van Crohn;
  • Een nierinfarct, dat optreedt wanneer een bloedstolsel de bloedtoevoer naar de nier blokkeert;
  • Een abdominale aorta-aneurysma, een uitpuiling of zwelling in het deel van de aorta dat door de buik loopt.

Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Nierbekkenontsteking

Een nierbekkenontsteking is een ontsteking van de wand van het nierbekken. Het is een urineweginfectie. Een nierbekkenontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën, voornamelijk de Escherichia coli, die eerst je onderste urinewegen, meestal je blaas, infecteert. Vervolgens stijgt de infectie op naar één of beide nieren, die deel uitmaken van de bovenste urinewegen.

Symptomen

Symptomen van een nierbekkenontsteking variëren naar gelang de leeftijd. Symptomen kunnen bestaan uit:

Een kind jonger dan 2 jaar met een nierontsteking kan alleen last van hoge koorts hebben. Een volwassene ouder dan 65 jaar met een nierinfectie hoeft geen enkele van de typische symptomen te hebben. Een ouder persoon kan alleen problemen hebben met zijn cognitieve vermogens, zoals verwardheid, hallucinaties en incoherente spraak.

Nierabces

Een nierabces is een abces in één van je nieren. Een abces is een hoeveelheid pus (etter) in een niet eerder bestaande holte; in dit geval in de nier. Een nierabces wordt vaak veroorzaakt door bacteriën van een infectie elders in het lichaam die de nieren hebben bereikt.

Symptomen

Sommige symptomen van een nierabces zijn koorts, rillingen, pijn in de buik, gewichtsverlies, vaag gevoel van lichamelijk ongemak en je kunt ook pijn hebben tijdens het plassen en er kan bloed in je urine aanwezig zijn.

Nierstenen

Nierstenen zijn kleine, harde afzettingen op zijn gebouwd uit minerale zuren en zouten. Nierstenen worden in de nieren of urinewegen gevormd. Grofweg één op de twintig mensen ontwikkelen nierstenen op enig moment in hun leven. Nierstenen vormen zich wanneer je urine meer kristalvormende stoffen bevat doordat je bijvoorbeeld te weinig drinkt en je urine daardoor meer geconcentreerd is. Uitdroging is dan ook een belangrijke risicofactor voor de vorming van een niersteen.

Symptomen

Symptomen van een niersteen zijn flankpijn, koliekpijn (een kortdurende hevige krampende pijn in de zij of in de buik die aanvalsgewijs optreedt) en bloed in de urine.

Uitdroging

Uitdroging of dehydratie vindt plaats wanneer je lichaam niet zo veel water krijgt als het nodig heeft. Zonder voldoende water kan je lichaam niet goed functioneren. Er kan sprake zijn van een lichte, matige, of ernstige uitdroging, afhankelijk van hoeveel vloeistof er in je lichaam ontbreekt. Elke dag water raakt je lichaam vocht kwijt door te zweten, ademen, plassen en poepen. Gewoonlijk vervang je de verloren gegane hoeveelheid vloeistof door te drinken en te eten. Als je te veel water verliest of niet genoeg drinkt, kun je uitdrogen. Vooral door koorts, diarree, braken en overmatig zweten, kun je meer vocht kwijtraken dan dat er aangevuld wordt. Uitdroging geeft een waaier aan symptomen, maar pijn in de zij is één van de symptomen die kan optreden bij een ernstige uitdroging.

Blaasontsteking

Bij een blaasontsteking is slijmvlies van de blaas ontstoken. Een blaasontsteking komt vooral veel voor bij vrouwen tussen de 15 en 24 jaar en ouder dan 60 jaar. Een blaasontsteking is een urineweginfectie. Dit verwijst naar een infectie ergens in de urinewegen, zoals de blaas, nieren, ureters of de urethra. De meeste gevallen van blaasontsteking zijn acuut, waardoor ze plotseling optreden. Andere gevallen kunnen chronisch zijn, wat betekent dat je er gedurende langere tijd last van hebt.

Symptomen

Een blaasontsteking geeft vaak de volgende klachten:
  • Pijn bij het plassen of een branderig gevoel bij het plassen;
  • Vaker aandrang om te plassen, maar per keer plas je steeds kleine beetjes;
  • Aandrang om te plassen kan al pijn doen;
  • Pijn in onderbuik, zij of rug;
  • De urine kan troebel zijn of er kan bloed in zitten;
  • Sterk ruikende of vies ruikende plas.

Alvleesklierontsteking komt vaak door overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comAlvleesklierontsteking komt vaak door overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com

Pijn in linkerzij door alvleesklierontsteking

Een alvleesklierontsteking is een ernstige aandoening waarbij de alvleesklier is ontstoken. De meest voorkomende oorzaken zijn verstopping van de afvoergang van de alvleesklier door galstenen en overmatig alcoholgebruik.

Symptomen

Veel voorkomende symptomen zijn plotselinge en hevige buikpijn en uitstralende pijn naar de rug, linkerzij en linkerschouder. Er zijn ook bijkomende klachten als misselijkheid, braken, koorts en een versnelde ademhaling.

Pijn in de rechterzij door blindedarmontsteking

Een blindedarmontsteking of appendicitis treedt op wanneer de appendix of blindedarm geblokkeerd raakt, vaak door ontlasting, een vreemd lichaam of kanker. Een blokkade kan ook optreden bij infectie, aangezien de appendix kan zwellen als gevolg van een infectie in het lichaam.

Symptomen

De klassieke symptomen van appendicitis bestaan uit doffe pijn in de buurt van de navel of de bovenbuik die scherper wordt als het zich naar de rechter onderbuik verplaatst. Dit is meestal het eerste teken van een blindedarmontsteking. Andere symptomen zijn verlies van eetlust, misselijkheid en/of braken kort nadat je last kreeg van buikpijn, buikzwelling, koorts en geen winden kunnen laten. In bijna de helft van de gevallen krijg je ook last van andere symptomen, waaronder matige of scherpe pijn in de bovenbuik of onderbuik, rug, zij of rectum (endeldarm), pijn bij het plassen on moeite met het doorlaten van urine.

Symptomen van een nierprobleem

Pijn als gevolg van een nierziekte wordt meestal in de zij of de onderrug (lendenen) gevoeld. Pijn in de zij wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een nierprobleem als je ook last hebt van één of meerdere van de volgende symptomen:
  • Huiduitslag (vooral bij sommige oorzaken van acute nierinsufficiëntie of nierfalen);
  • Koorts;
  • Duizeligheid;
  • Misselijkheid;
  • Braken
  • Obstipatie;
  • Diarree;
  • Bloed in de urine;
  • Pijn tijdens het urineren.

Neem meteen contact op met je huisarts als je last hebt van één van deze symptomen, in combinatie met langdurige pijn in de zij.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek

Je huisarts zal proberen de onderliggende oorzaak van je pijn in de zij en eventuele andere klachten, te achterhalen. Dit doet hij door lichamelijk onderzoek en door vragen te stellen over je klachten. De arts zal vragen stellen over de locatie van de pijn (linkerzij, rechterzij, etc.), wanneer de pijn begon, wat voor pijn je ervaart (dof of stekend en mild of hevig), hoe vaak je de pijn voelt (is de pijn steeds aanwezig of juist intermitterend), en of je ook andere symptomen ervaart.

Cystoscopie / Bron: Alexilusmedical/ShutterstockCystoscopie / Bron: Alexilusmedical/Shutterstock
Vervolgonderzoek
Je arts zal ook bloedonderzoek en beeldvormend onderzoek gebruiken om de oorzaak van de pijn in de zij te bepalen. Beeldvormend onderzoek, zoals röntgenfoto, MRI (magnetische velden) en echografie (geluidsgolven), maken het mogelijk om gedetailleerd in het lichaam te kijken. Dit onderzoek kan problemen in de organen, weefsels en spieren onthullen.

Andere diagnostische tests die de arts kan aanraden zijn:
  • Een abdominale CT-scan, een soort gespecialiseerde röntgenfoto die gedetailleerde dwarsdoorsnede-beelden van de buik maakt;
  • Een cystoscopie, waarbij de arts via het plaskanaal in de blaas kijkt door middel van een cystoscoop;
  • Urineonderzoek, bijvoorbeeld bij vermoeden van een infectie.

Behandeling

Rust is de primaire behandeling voor elke vorm van pijn in de zij, maar in het bijzonder van overbelasting van de spieren. Een combinatie van rust en fysiotherapie kan in dat geval wonderen doen.

Ontsteking

Afhankelijk van het soort bacterie dat de ontsteking veroorzaakt, krijg je een antibioticakuur voorgeschreven.

Artritis

Behandeling van artritis gebeurt voornamelijk medicinaal en middels fysio- en ergotherapie.

Uitdroging

Bij lichte uitdroging volstaat vaak het drinken van voldoende water en het aanvullen van elektrolyten, vooral natrium en kalium, bijvoorbeeld met ORS (een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water) of een sportdrankje. Bij ernstige uitdroging is een ziekenhuisopname nodig.

Nierstenen

Een kleine steen plas je vaak uit. Pijnstillers helpen om de pijn te verminderen. Soms is een operatieve behandeling nodig.

Blindedarmontsteking

Bij (vermoeden van) een blindedarmontsteking word je verwezen naar een ziekenhuis en dan is verwijdering van de appendix door middel van een operatie (appendectomie) meestal de aangewezen behandeling.

Dagelijks voldoende drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comDagelijks voldoende drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com
Alvleesklierontsteking
Bij een alvleesklierontsteking krijg je pijnstillers voor pijnverlichting. De behandeling is van een alvleesklierontsteking is vooral gericht op het voorkomen van complicaties en het wegnemen van de oorzaak.

Voorkomen van pijn in de zij

Je kunt pijn in de zij mogelijk voorkomen door onder meer de volgende maatregelen:
  • Dagelijks voldoende drinken;
  • Geen alcohol drinken of matig drinken;
  • Gezond en gevarieerd eten;
  • Dagelijks bewegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Fantoompijn; de pijn die er niet 'hoort' te zijnFantoompijn is een vorm van pijn die bij een geamputeerd lichaamsdeel vandaan lijkt te komen. Fantoompijn komt vrij veel…
AangezichtspijnAangezichtspijnAangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/daizuoxin
  • Healthline. What Causes Flank Pain? http://www.healthline.com/symptom/flank-pain (ingezien op 28-8-2017)
  • Healthline. What Is a Bladder Infection? http://www.healthline.com/health/bladder-infection?tre=false (ingezien op 28-8-2017)
  • NIH. Definition & Facts of Kidney Infection (Pyelonephritis). https://www.niddk.nih.gov/health-information/urologic-diseases/kidney-infection-pyelonephritis/definition-facts (ingezien op 28-8-2017)
  • NIH. Symptoms & Causes of Kidney Infection (Pyelonephritis). https://www.niddk.nih.gov/health-information/urologic-diseases/kidney-infection-pyelonephritis/symptoms-causes (ingezien op 28-8-2017)
  • Urology Care Foundation. What is Kidney (Renal) Abscess? https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/kidney-(renal)-abscess (ingezien op 28-8-2017)
  • UZA. Acute pancreatitis of alvleesklierontsteking. https://www.uza.be/behandeling/acute-pancreatitis-alvleesklierontsteking (ingezien op 28-8-2017)
  • WebMD. Appendicitis. http://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-appendicitis#1 (ingezien op 28-8-2017)
  • WebMD. What is Dehydration? What Causes It? http://www.webmd.com/a-to-z-guides/dehydration-adults#1 (ingezien op 28-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: La Gorda/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Alexilusmedical/Shutterstock
  • Afbeelding bron 4: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn in zij: oorzaak van pijn in rechterzij of linkerzij"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 29-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in zij
Medische informatie…
Schrijf mee!