InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huiduitslag: oorzaak van bultjes, blaasjes, vlekken en jeuk

Huiduitslag: oorzaak van bultjes, blaasjes, vlekken en jeuk

Huiduitslag: oorzaak van bultjes, blaasjes, vlekken en jeuk Huiduitslag is geen specifieke diagnose. Huiduitslag is een algemene term voor een niet-aangeboren verandering van de huid, waarbij roodheid, schilfering, vlekken en bultjes kunnen ontstaan. Dit kan gepaard gaan met jeuk of andere klachten. Veel voorkomende oorzaken van huiduitslag is netelroos, warmtebultjes, contacteczeem en atopisch eczeem. Infecties die uitslag veroorzaken, kunnen bestaan uit schimmelinfecties, bacteriële infecties, parasitaire infectie of virale infecties. Huiduitslag kan spontaan wegtrekken, maar als het langer dan een paar dagen aanwezig is en je weet niet wat de oorzaak is, dan kun je het beste een huisarts raadplegen. Huiduitslag bij kinderen kan onder meer wijzen op hand-, voet- en mondziekte, de vijfde ziekte en de zesde ziekte. Aan de uitslag op de huid van je kind kun je vaak afleiden waar het last van heeft. Betreft het een kinderziekte met vlekjes, zijn het warmtebultjes of is het een allergische reactie?

Oorzaken van huiduitslag bij kinderen

Kinderen zijn vooral vatbaar voor huiduitslag die ontstaat ​​als gevolg van (kinder)ziekten, zoals:
  • Waterpokken, een zeer besmettelijke kinderziekte die wordt gekenmerkt door rode, jeukende blaasjes die zich over het hele lichaam vormen.
  • Mazelen, een heel besmettelijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door het mazelenvirus en wordt gekenmerkt door kleine rode vlekjes over het hele lichaam.
    Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Roodvonk, een kinderziekte met koorts, keelpijn en een rode, ruwe huiduitslag, veroorzaakt door een streptokok bacterie van groep A.
  • Hand-, voet- en mondziekte, een virale infectie die rode letsels op de mond kan veroorzaken en een uitslag op handen en voeten.
  • Vijfde ziekte, een virale infectieziekte is die een rode, platte uitslag op de wangen, bovenarmen en benen veroorzaakt.
  • Zesde ziekte, komt het meest voor bij kinderen tussen de 6 maanden en 2,5 jaar en veroorzaakt huiduitslag en koorts.
  • Impetigo of krentenbaard, een veel voorkomende, besmettelijke infectie van de huid die vooral in het gezicht optreedt.

Huiduitslag door atopisch eczeem

Atopisch eczeem (constitutioneel eczeem, dauwworm) is een veel voorkomende huidaandoening in de kindertijd. Hierbij treden roodheid en schilfering van de huid op en er komen ook kleine bultjes voor. Ook kunnen blaasjes ontstaan en kan vochtafscheiding optreden. Atopisch eczeem komt vooral voor op de binnenkant van de ellebogen en in de knieën, wangen, nek, polsen en enkels. Het komt vaak voor bij mensen die ook astma en/of hooikoorts hebben. Deze aanleg is erfelijk en staat bekend als 'atopie'.

Seborrhoïsch eczeem

Seborrhoïsch eczeem is de meest voorkomende uitslag bij volwassenen, gekenmerkt door roodheid en schilfering. Ongeveer 5% van de mensen heeft er last van en het komt vooral in het gezicht (voorhoofd, wenkbrauwen, de plooien langs de neus, wangen en oorschelpen) en op het behaarde hoofd voor. In het ontstaan van seborroïsch eczeem staat de veel voorkomende gist Pityrosporon ovale centraal. Er ontstaan klachten bij een verminderde weerstand tegen de gist.

Contacteczeem / Bron: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)Contacteczeem / Bron: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)

Jeuk en bultjes door contacteczeem

Contacteczeem is te herkennen aan een jeukende rode huid met kleine bultjes, blaasjes en schilfers en kan zowel allergisch als irritatief ('ortho-ergisch') van aard kan zijn. Ortho-ergisch eczeem of irritatie eczeem is de niet-allergische vorm. Deze vorm wordt veroorzaakt door huidcontact met irriterende stoffen zoals schoonmaakmiddelen, zeep, oplosmiddelen (terpentine bijvoorbeeld) en doe-het-zelf-producten. Allergisch contacteczeem kan ontstaan als een allergeen door de huid naar binnendringt. Jeuk, rode bultjes, schilfering en vochtafscheiding (natten) staan centraal.

Luieruitslag

Luieruitslag is een vorm van contacteczeem die bij de meeste baby's voorkomt en sommige volwassenen die luiers dragen. Luiereczeem wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals langdurig contact met urine en ontlasting, opeenhoping van vocht, verweking van de huid, warmte en wrijving.

Strophulus

Strophulus is een acute uitbarsting van rode, sterk jeukende bultjes op de huid. Het betreft een overgevoeligheidsreactie op insectenbeten, zoals muggen, vlooien en bedwantsen. De bultjes zijn rood en hebben vaak een rand die nog roder oogt. De bultjes kunnen (sterk) jeuken en tref je vooral aan in het gezicht, billen, bovenbenen, de romp en de hals. De laesies zijn ongeveer drie tot tien mm groot en er zijn vaak meerdere aanwezig. Krabben kan leiden tot krabeffecten met infecties of zweertjes.

Dikke, schilferige plekken bij psoriasis / Bron: Doc James, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Dikke, schilferige plekken bij psoriasis / Bron: Doc James, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Rode vlekken en schilfering door psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte. Psoriasis komt vooral voor op de hoofdhuid, ellebogen en knieën. Deze huidaandoening wordt gekenmerkt door rode vlekken bedekt met witte schilfers, en de laesies voelen vaak verdikt aan. Zonnig en droog weer in de zomer heeft een zeer gunstige invloed op de aandoening.

Bultjes en blaasjes door nummulair eczeem

Nummulair eczeem komt vooral in de winter voor en wordt gekenmerkt door muntvormige eczeemplekjes en wordt geassocieerd met een zeer droge huid. De plekjes zijn rood, met blaasjes, bultjes en schilfers, soms met korstjes en kloofjes, en kunnen conflueren tot grotere plekken. Nummulair eczeem kan lange tijd wegblijven en dan plotseling weer de kop opsteken.

Huiduitslag door geneesmiddelen

Bepaalde geneesmiddelen (zoals antibiotica) kunnen als bijwerking huiduitslag veroorzaken. Deze huiduitslag is vergelijkbaar met uitslag die wordt veroorzaakt door bepaalde virale infecties. Huiduitslag door geneesmiddelen wordt 'geneesmiddelexantheem' genoemd. Overgevoeligheid voor een geneesmiddel kan al ontstaan na één keer gebruik.

Warmtebultjes (miliaria)

Miliaria, zweetuitslag of warmte-uitslag, komt vooral voor tijdens warm, broeierig en vochtig weer en wordt veroorzaakt door afsluiting van de zweetkliertjes. Het kan op elke leeftijd optreden, maar het komt het meest voor bij zuigelingen die het te warm hebben. De huiduitslag kenmerkt zich vooral door kleine pukkeltjes op de huid. Voorkeursplekken zijn de nek en het bovenste gedeelte van de romp, in de lies en onder de borsten.

Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Netelroos

Netelroos (galbulten, urticaria). Deze rode jeukende bultjes komen plotseling opzetten en verdwijnen vaak weer binnen ongeveer acht uur. Ze hebben vaak de neiging om vaak terug te keren. Als de galbulten worden veroorzaakt door een geneesmiddel, moet dat geneesmiddel in de toekomst worden vermeden.

Zelfzorg bij huiduitslag

De meeste vormen van huiduitslag kun je goed zelf behandelen, maar dit hangt natuurlijk wel af van de oorzaak. De volgende zelfzorgmaatregelen kunnen het herstel bespoedigen:
  • Gebruik lichte, zachte reinigingsproducten in plaats van geurige zeepjes.
  • Gebruik warm water in plaats van heet water om je huid en haar te wassen.
  • Dep je huid en de uitslag droog na douchen of baden in plaats van deze droog te wrijven.
  • Laat de huiduitslag ademen. Draag luchtige kleding van katoen of linnen. Vermijd dat de huid tegen kleding aanwrijft.
  • Stop met het gebruik van nieuwe cosmetica of lotions, omdat ze de uitslag kunnen veroorzaken.
  • Brengt hypoallergene vochtinbrengende en verzorgende lotion aan op de huiddelen die door eczeem zijn aangetast.
  • Vermijd krabben en pulken aan de huiduitslag, want dit kan leiden tot krabeffecten en zelf een secundaire bacteriële infectie.
  • Calamine Lotion FNA kan toegepast worden bij jeuk, bij grote jeukende huidoppervlakken.
  • Neem een ​​havermoutbad. Dit kan de jeuk als gevolg van eczeem of psoriasis verzachten.
  • Was je haar en hoofdhuid regelmatig met anti-roosshampoo als je last hebt van roos
  • Vermijd factoren die de huiduitslag uitlokken.
  • Verminder of voorkom transpiratie en zweten door warme en vochtige omstandigheden te vermijden.
  • Houd de huid koel en droog.

Huisarts raadplegen

Direct contact opnemen

Neem onmiddellijk contact op met de huisarts of huisartsenpost als de huiduitslag gepaard gaat met een van de volgende symptomen:
  • Toegenomen pijn of verkleuring in het gebied waar de huiduitslag is gelokaliseerd;
  • Moeilijk slikken of niet meer kunnen slikken;
  • Ademhalingsproblemen;
  • Zwelling van het gezicht of extremiteiten (armen of benen);
  • Hoge koorts;
  • Verwardheid;
  • Duizeligheid;
  • Ernstige pijn in het hoofd of nek;
  • Herhaaldelijk braken of diarree.

Afspraak maken met de huisarts

Maak een afspraak met de huisarts als je l;ast hebt van huiduitslag, wat gepaard gaat met systemische symptomen zoals:
  • Gewrichtspijn;
  • Een zere keel;
  • Verhoging of koorts;
  • Rode strepen of gevoelige plekken in de buurt van de uitslag;
  • Een recente insectenbeet.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek

Je huisarts zal allerlei vragen stellen over je klachten en daarna lichamelijk onderzoek uitvoeren en de huiduitslag bekijken. De huisarts zal vragen stellen over wanneer de huiduitslag begon en wat eraan voorafgegaan is. Hij zal daarbij je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen.

Vervolgonderzoek
De arts kan ook je temperatuur opnemen, een allergietest doen of bloedonderzoek verrichten. Voorts kan de arts een huidbiopsie uitvoeren, waarbij hij een klein monster huidweefsel wegneemt voor analyse onder de microscoop. Zo nodig zal je worden verwezen naar een specialist, zoals een dermatoloog, voor verder onderzoek. De arts kan ook medicijnen voorschrijven om de huiduitslag te behandelen. De meeste mensen kunnen hun uitslag effectief behandelen met een medische behandeling en zelfzorg.

Huiduitslag behandeling

Topische medicijnen (lokale behandeling met zalven, crèmes of gel) vormen de basisbehandeling van huidaandoeningen. Systemische geneesmiddelen worden door de mond ingenomen of middels een injectie gegeven. Wanneer een hoge concentratie van een geneesmiddel in het aangedane gebied nodig is, injecteert een arts het geneesmiddel net onder de huid (intradermale injectie).

Prognose

De prognose van de huiduitslag hangt af van de oorzaak. Een nauwkeurige diagnose is daarom van groot belang bij het voorspellen van de prognose. Daarnaast spelen individuele factoren een rol, zoals je algehele gezondheid en leefstijlfactoren. Zo kan bijvoorbeeld een opflakkering van psoriasis veroorzaakt worden in perioden van stress van spanning.

Preventie

Als de oorzaak van de huiduitslag bekend is, kan het vermeden worden. Vaccinatie tegen mazelen is bijvoorbeeld een manier om deze ziekte te voorkomen. Of je kunt proberen uitlokkende factoren te vermijden. Zo kun je voorkomen dat je je te warm kleedt als je gevoelig bent voor warmtebultjes. Of je zorgt dat je niet in contact komt met stoffen waar je allergisch voor bent.

Lees verder

© 2017 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisRode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisJe bent wezen zwemmen in een subtropisch zwemparadijs en 6 tot 48 uur later ontstaan er rode, jeukende bultjes. Grote ka…
Wordt je huiduitslag veroorzaakt door hooikoorts?Wordt je huiduitslag veroorzaakt door hooikoorts?Hooikoorts komt voor bij 12% tot 28% van alle Nederlanders en Belgen, en bij zo'n 10% van de Westerse bevolking. Hooikoo…
Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea is een veel voorkomende goedaardige huiduitslag van onbekende oorsprong die vooral adolescenten en jong…
Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslagHuiduitslag kan pijn doen of irriteren. Over het algemeen gaat huiduitslag vanzelf voorbij, maar dit kan lang duren. Om…
Polymorfe zwangerschapseruptie: Huiduitslag met jeuk op buikPolymorfe zwangerschapseruptie: Huiduitslag met jeuk op buikTijdens de zwangerschap maakt het lichaam erg veel veranderingen door, maar ook aan de huid is onderhevig aan enkele kle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Healthline. What's Causing My Rash? http://www.healthline.com/health/rashes#1 (ingezien op 20-8-2017)
  • Mayo Clinic. Atopic dermatitis (eczema): Overview. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/atopic-dermatitis-eczema/home/ovc-20341956 (ingezien op 20-8-2017)
  • MedicineNet.com. Rash. http://www.medicinenet.com/rash/article.htm (ingezien op 20-8-2017)
  • MSD Manual. Treatment of Skin Disorders. http://www.msdmanuals.com/home/skin-disorders/treatment-of-skin-disorders/treatment-of-skin-disorders (ingezien op 20-8-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb nummulair eczeem. https://www.thuisarts.nl/eczeem/ik-heb-nummulair-eczeem (ingezien op 20-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 3: Doc James, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 4: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/anna1311

Reageer op het artikel "Huiduitslag: oorzaak van bultjes, blaasjes, vlekken en jeuk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-11-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!