InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: T-U

Geneeskrachtige planten index: T-U

Geneeskrachtige planten index: T-U De relatie tussen gezond eten en gezond zijn kent iedereen. Omgekeerd is er eveneens een relatie tussen ongezonde voeding en ziek worden. Van bedorven voeding word je na een paar uur ziek; dat wordt hier niet bedoeld. Er zijn voedingssoorten waarvan het jaren duurt voordat je ziek wordt. Gifstoffen in vlees, pesticiden, medicijnresiduen in melk, suiker, witmeelproducten en gesynthetiseerd voedsel zoals E-nummers hopen allemaal op in het lichaam. Het lichaam is sterk en veerkrachtig; de eerste jaren zul je geen last hebben door dit slechte voedingspatroon. Op den duur kan het leiden tot oververmoeidheid van de organen waardoor er ziekten ontstaan.

Inhoud:

Slecht voedsel leidt tot ziekten

In feite begrijpt iedereen dat slecht voedsel het lichaam ziek maakt. De wetenschap kan deze relatie echter niet leggen; of wil ze niet leggen. Het merendeel van de wetenschap wordt door bedrijven gedaan; die zullen de verkoop van hun winstgevende handel niet onmogelijk maken door negatieve onderzoeken te promoten; ze pogen eerder het omgekeerde en laten slechte voeding gezond lijken. De wetenschap zelf schiet ook te kort. Als het jaren duurt voordat we ergens van ziek worden, is de werkelijke oorzaak niet of zeer moeilijk te achterhalen. De wetenschap dubbelklinisch onderzoek kunnen doen. Omdat ieder mens ander is en anders reageert op een slecht voedingspatroon ontstaat er bij ieder individu weer een andere ziekte. De wetenschap is er nog niet aan toe de mens als een individu te zien en maakt gebruik van het idee van de grootste gemene deler, alsof ieder menselijk lichaam een machine is wat ongeveer op dezelfde manier werkt. Het is maar de vraag of dat idee gebaseerd is op realiteit. Een wetenschapper die het idee van de mens als machine, wat wordt gehanteerd in de huidige wetenschap, als betwijfelbaar acht is Rupert Sheldrake. Lees hierover meer in het artikel 10 wetenschappelijke dogma´s of aannames.

Werking geneesplanten bevestigd door wetenschap

De geneesplanten in deze alfabetische index beschikken over medicinale werkingen die geverifieerd zijn door de wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gebaseerd zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Wetenschappelijke sites staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

Tamarinde / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsTamarinde / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´T´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel.

Tamarinde

Tamarinde is een lekkere, tropische vrucht die zuurzoet smaakt. Hij wordt versuikerd gegeten als snoepje; dat is ook in Indonesische toko´s in Nederland te koop. Tamarinde heeft geneeskracht bij verschillende aandoeningen zoals: constipatie, diarree, dauwwormen, bloedzuivering en keelpijn.

Tarwegras

Tarwegras is een gezond en lekker product. Tarwegras kan niet doorgaan voor groente maar het is gezonder dan welke groente dan ook. Het heeft onder andere geneeskracht bij: vermoeidheid, zware fysieke belasting, zware geestelijke inspanning, stress, vroegtijdige ouderdomsverschijnselen, bloedarmoede, preventie van Alzheimer, Parkinson, leeftijdsgerelateerde staar, rectaal bloedverlies, maagzuuroprispingen, maagwandontsteking, om maar een kleine greep uit het assortiment indicaties op te noemen waartegen tarwegras werkzaam is.

Tempeh

Tempeh uit Indonesië bevat vitamine B12 en westerse tempeh niet. Het is niet onderzocht hoe dat komt maar het is goed om te weten dat tempeh in Indonesië op authentieke, handmatige wijze wordt gemaakt en fabriekstempeh met behulp van synthetische stoffen wordt gefabriceerd. Tempeh bevat veel eiwitten; het is extra goed voor mensen die minder vlees willen eten of vegetariërs. Verder is het een goed middel om suikerziekte of diabetes mellitus en darmkanker te voorkomen.

Tomaat

Tomaat is erg gezond, met name omdat er lycopeen in zit. Dit krachtige fytonutriënt helpt onder andere de botopbouw. Verder blijkt uit onderzoek dat het kankerbestrijdend werkt. Daar bovenop voorkomt het de oxidatie van cholesterol aan de bloedvatwanden, oftewel het voorkomt atherosclerose en allerlei andere hart- en vaatziekten. Overigens is lycopeen een e-nummer en rode kleurstof maar dat is gesynthetiseerde lycopeen wat geen geneeskracht heeft.

Toorts / Bron: Stan Shebs / Wikimedia CommonsToorts / Bron: Stan Shebs / Wikimedia Commons

Toorts

Toorts is een mooie plant met geneeskracht bij: hoest, droge hoest, prikkelhoest, pijnlijke hoest, harde hoest en kroepachtige hoest, kinkhoest, vastzittende slijmen, strottenhoofdontsteking, heesheid, keelpijn, amandelontsteking, hooikoorts, verkoudheden en grippale aandoeningen met aantasting luchtwegen en chronische bronchitis. Toorts heeft nog veel meer geneeskracht. Zo wordt het in olijfolie gedaan zodat er allerlei stoffen in de olie worden opgenomen. Dit heeft geneeskracht bij: oorpijn, reumatische pijn, aangezichtspijn en kneuzingen.

Tormentil

Tormentil is een krachtig natuurgeneesmiddel bij: diarree, dysenterie, entereocolitis en maagdarmontsteking. Verder stimuleert het de eetlust en wordt het aangewend bij: vermoeidheid en zwakte. Tormentil kent vooral een uitgebreide lijst aan uitwendige geneestoepassingen: tandvleesontsteking, tongontsteking, aften, mondblaasjes, keelpijn, amandelontsteking, witte vloed, vaginitis, bloedneus, snijwonden, brandwonden en zonnebrand.

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris heeft een uitgesproken afrodisiacwerking. Het wordt ingezet bij: libidogebrek bij de man en vrouw, mannelijke onvruchtbaarheid en impotentie. Speciaal voor de vrouw helpt het bij: overgangsklachten, te lage oestrogeenspiegel en onvruchtbaarheid.

Tijm

Tijm is een algemeen versterkend tonicum. Tijm wordt medicinaal gebruikt in hoestdrank. Vroeger werd al tijm ingenaaid in kussentjes waar je op kunt slapen. Dat helpt bij: slapeloosheid, hoofdpijn en astma. In het oude Griekenland werd tijm gebruikt tegen longziekten, reumatiek, verlamming, maagkramp, gezwellen, hoofdpijn, koliek en zenuwzwakten.

Uien

Uien kunnen gebruikt worden om de genezing van de volgende kankers te ondersteunen of te voorkomen: strottenhoofdkanker, darmkanker en eierstokkanker en mondkanker. Ui is een prima aanvulling in een dieet tijdens de chemokuur. Verder is ui goed voor de botten en het bindweefsel. Het gaat reumatische aandoeningen tegen. De bekendste werking van uien is tegen verstopte neus en verkoudheid. Als een ui op het nachtkastje ligt dan vliegen de genezende polyfenolen door de slaapkamer recht je neus in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Plantennamen Latijns - Nederlands V - W - X - ZPlantennamen Latijns - Nederlands V - W - X - ZPlantennamen Latijns - Nederlands. Planten met een V, W, X en Z zoals Viola, het Viooltje in 24 en Veronica of Ereprijs…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: T-U"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!