InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: A

Geneeskrachtige planten index: A

Kruiden zijn de basis voor medicijnen. Dat betekent dat je in plaats van medicijnen ook kruiden kunt gebruiken. In vele gevallen werken kruiden zelfs beter dan medicijnen. De reden dat medicijnen in plaats van kruiden gebruikt worden is financieel; op een medicijn kan een patent worden aangelegd en op kruiden niet. Het grote publiek is wijs gemaakt dat kruiden niet werkzaam zijn en medicijnen wel; dit foutieve beeld wordt door farmaceutische bedrijven gepromoot, onder meer doordat universiteiten deze foutieve denkgang als officiële waarheid verkondigen. Dat betekent niet dat de medische wetenschap onnuttig is; het is belangrijk in te zien dat de geneeskunde een ontwikkelingsgang is, een proces.

Inhoud:

Dure synthetica vs goedkope geneesplanten

Het proces dat wetenschap heeft, is vanaf de 19e eeuw in de ban geraakt van synthetische stoffen of natuurlijke bestanddelen uit een plant die gepatenteerd kunnen worden. Van aspirine is bekend dat de moerasspirea de naamgever is. Er zit een stof in moerasspirea die als voorbeeld dient voor de kunstmatige aspirine. In feite zou iemand met koorts en ontstekingen net zo goed moerasspirea kunnen gebruiken als een synthetisch vervaardigd aspirientje.

Geneesplanten en reguliere medicijnen

Dat geneesplanten een zeer waardevolle aanvulling zijn op de reguliere medicijnen en dat natuurmedicijnen ziekten kunnen voorkomen dat staat voor wetenschappers als een paal boven water. Daarom is het goed om een overzicht op alfabetische volgorde te hebben van alle geneesplanten en hun werkingen. Lees hier beknopt wat een medicijn kan doen en klik op de link voor meer informatie; een uitgebreid artikel over die geneesplant.

Aardappel

Aardappel is goed bij reuma en gewichtsverlies. Aardappels bevatten weinig calorieën en aardappelsap helpt tegen reuma. Daarnaast is de gekookte aardappel zeer gezond en helpt het alle lichaamsprocessen in goede conditie te houden. Omdat er veel mineralen in aardappelen zitten zou je het dagelijks moeten eten in geval van bloedarmoede. Aardappelen behoren tot het basisvoedsel van Nederlanders. Probeer aardappelen alleen biologisch te kopen en verlaag jezelf niet tot het eten van aardappelpuree uit een zakje; maak het gewoon zelf door aardappels te stampen en met melk of water te mengen.

Aardbei

De Aardbei helpt om de bloedvaten schoon te houden; het gaat aderverkalking tegen. Het stimuleert het enzym superoxide dismutase wat vrije radicalen elimineert. at komt omdat dit enzym door het mineraal mangaan gestimuleerd wordt om zich te vermenigvuldigen. Aardbeien staan in de top 3 van vruchten als het gaat om het mangaangehalte.

Aardbeipoeder

Aardbeipoeder biedt een concentratie aan voedingstoffen. Het is goed voor de lever. Het verbetert het lipidenporfiel in het bloed. Daarmee is het eveneens een middel tegen hartproblemen. Aardbeipoeder levert zulke geconcentreerde voedingstoffen dat het een werkelijk medicinaal effect heeft. Voor 50 gram aardbeipoeder moet je een halve kilo aardbeien eten om dezelfde voedingstoffen binnen te krijgen. Nadeel is dat aardbeipoeder vrij duur kan zijn.

Aardpeer

De Aardpeer heeft diverse geneestoepassingen. Het zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet teveel fluctueert waardoor het bij diabetespatiënten of mensen met insulineresistentie kan worden gebruikt. Gekookte aardperen smaken zoet zodat het als supergezonde suikervervanger in taarten en cakes kan worden gebruikt; dat is goed nieuws voor diabetici én mensen met obesitas. Verder is het een spijsverteringsbevorderaar en werkt de aardpeer als natuurlijke vochtafdrijver. Omdat de darmflora wordt verbeterd is het een middel dat geschikt is na inname van een medicijnkuur. Daarnaast daalt de PH-waarde in de darmen door aardpeer en kent het veel mineralen; hierdoor is het beter dan melk tegen botontkalking.

ABC-kruid

ABC-kruid is goed bij schimmels, malaria, ziekte van Lyme, infecties van de urinewegen en preventie en bestrijding van keel-, neus- en oorinfecties. Schimmelinfecties zoals candida worden ermee bestreden maar ook een verlaagde immuniteit kan het de baas worden. Het is werkzaam bij stofwisselingsproblemen zoals flatulentie, parasieten, indigestie en misselijkheid. Deze plant kan als mondspoelmiddel worden gebruikt bij slechte adem, mondblaasjes en tandvleesontsteking.

Abrikozenpitolie

Abrikozenpitolie is een goede olie voor huid, lippen en haar. Maar deze olie hoef je niet alleen uitwendig te gebruiken. Je kunt het inwendig gebruiken tegen kanker, zo blijkt uit onderzoek. Maar je moet er niet te veel van innemen.

Abrikozenpitten

Abrikozenpitten zitten een beetje in het verdachtenbankje omdat er te veel cyanide in zou zitten. Het is nog steeds niet helemaal zeker of dat terecht is. De voorstanders zeggen dat je aan het eten van drie abrikozenpitten per dag genoeg hebt om kanker tegen te gaan. In drie pitten zit nooit te veel cyanide. Dat kan je altijd veilig proberen mocht je te horen hebben gekregen dat de diagnose kanker bij jou is vast gesteld.

Absint alsem

Absint alsem is een bitter kruid dat alleen door bikkels kan worden gedronken. Het ontdoet de ingewanden van ziekmakende bacteriën en parasieten. Lintworm gaat ervan dood. Overigens is het geen ongevaarlijk kruid en mag je het slechts een week achtereen gebruiken. Absint alsem werkt verder goed bij flatulentie. Het wekt de eetlust op zodat het bij anorexia kan worden ingezet. Het bevordert de spijsvertering zoals veel bittere kruiden doen. Daarnaast wekt absint menstruatie op.

Acerola

Acerola is een zure maar zeer gezonde kers. 100 Gram bevat ruim 1800% van de ADH aan vitamine C. Daarom kan het worden ingezet bij een verzwakt immuunsysteem, bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname of medicijnkuur. Het wordt gebruikt bij: kanker, suikerziekte of diabetes mellitus, keelontsteking en puistjes. Dat laatste gebeurt door een puistje met acerolapuree te behandelen.

Alfalfa

Alfalfa is typisch zo´n middel waarvan de meeste mensen niet weten dat het een groot scala aan geneeseigenschappen bezit. Van bloedend tandvlees tot geheugenzwakte; vele soorten ziekten kunnen ermee worden behandeld. het is zowel goed voor het brein als de fysieke gesteldheid. Reuma, menopauzale klachten en hart- en vaatziekten kunnen er eveneens mee behandeld worden, gewoon door het dagelijks te eten.

Aloë vera

Aloë vera is een prima eetbare plant met geneeskrachtige eigenschappen voor de ingewanden. Het werkt tegen diabetes mellitus omdat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Verder stimuleert het de eetlust wat het een middel bij anorexia maakt. Van deze plant is er in één alinea te weinig ruimte om alle geneestoepasingen op te noemen.

Amandelen

Met Amandelen kun je alle kanten op. Of je wilt afvallen, kanker, hart-en vaatziekten en diabetes wilt voorkomen; de amandel doet het voor je. De amandel behoort tot de zeer gezonde noten en smaakt bovendien erg lekker. Je staat er niet vaak bij stil dat in zoiets lekkers veel antioxidanten zitten zodat je hele immuunsysteem sterker wordt.

Amerikaans glidkruid

Amerikaans glidkruid is goed voor de lever, het zenuwgestel, de hersenbloedvaten en tegen kanker. Het wordt voornamelijk bij psychische klachten zoals depressiviteit ingezet. Het is ook een goed middel tegen allerlei krampen zoals menstruatiekrampen of darmkrampen. Omdat het goed is voor de hersenbloedvaten is het een veel gebruikt middel na een CVA of beroerte.

Amerikaanse sneeuwbal

Amerikaanse sneeuwbal is hét middel voor menstruatieperikelen en zwangerschapsproblemen. het werkt eveneens bij zwangerschapsbraken. Het kan zelfs een miskraam of ongewenste abortus voorkomen. Het reguleert de menstruatie en lost krampen op. Overigens werkt de plant ook goed bij darm- en spierkrampen en wordt het ingezet bij hartkloppingen..

Amerikaanse toverhazelaar

Amerikaanse toverhazelaar is goed voor het bloed. Allerlei bloedaandoeningen zoals aambeien, lage bloeddruk, overmatig menstruatiebloedverlies, bloed in de urine, couperose en spataderen kunnen er mee worden behandeld. Verder is het een ontstekingswerend middel. Tandvleesontsteking, mondslijmvliesontsteking en amandelontsteking kunnen erdoor genezen, Deze plant heeft meer uitwendige dan inwendige geneestoepassingen.

Ananas

Ananas helpt onder ander bij schildkliervergroting, dyspepsie, bronchitis, slijmvliesontsteking, hoge bloeddruk, lintworm, jicht, difterie, grauwe staar en constipatie. Dat is een uiteenlopende reeks aandoeningen.Er zitten veel vezels, vitaminen en mineralen in een ananas. Het is een heerlijke tropische, sappige vrucht.

Andijvie

Andijvieis een geneeskrachtige groenten die je extra zou kunnen eten als je last hebt van één van de volgende ziekten: candida, astma, artritis, constipatie, diabetes, jicht, hoge bloeddruk, hypoglykemie, leververgroting, obesitas, reuma, acné, eczeem en geelzucht. Er zitten behoorlijk veel vitaminen in deze groente. Bovendien gaat het eten van andijvie vrijwel altijd gepaard met aardappel, wat ook heel gezond is.

Anijs

Anijs is een kruid dat voornamelijk bij vrouwenkwalen wordt aangewend, Voorbeelden daarvan zijn: te lage moedermelkproductie, menstruatiekrampen, uitblijvende menstruatie, overgangsklachten, nachtzweten tijdens de menopauze, vaginale droogte en verminderd libido. Essentiële anijsolie helpt uitwendig bij schurft, huismijt en luis.

Appel

De Appel is vooral een vrucht die ziekten voorkomt. Het beschermt de botten en voorkomt Parkinson, Alzheimer en misschien zelfs kanker, Appelschillenthee zou tegen stotteren werken. Appels eten werken versterkend voor het geheugen. Daarnaast is deze vrucht goed voor diabetici. De zuren in appels bevorderen de vetverbranding; daarom is de appel goed om op gewicht te blijven.

Artisjokken

Artisjokken verlagen de bloedsuikerspiegel; daarom wordt deze groente aanbevolen voor mensen met diabetes mellitius of insulineresistensie. Daarnaast is de artisjok een afrodisiac. Dat zou voor veel mensen een reden kunnen zijn om hem niet te laten liggen bij de groenteboer. Zwangere vrouwen, of vrouwen die zwanger willen worden, hebben veel aan de artisjok omdat er foliumzuur in zit.

Ashwaganda

Ashwaganda is een zeer multifunctionele geneeskrachtige plant. Hij wordt onder andere ingezet bij vermoeidheid, stress, depressiviteit, vroegtijdige ouderdomsverschijnselen en preventief tegen Alzheimer en Parkinson. Ashwaganda kan ook libidoproblemen en erectiestoornissen oplossen. Daarnaast is het een plant die het immuunsysteem ondersteunt. Zijn geneeskracht is te groots om in één alinea te beschrijven.

Asperges

Asperges zijn een prima groente om diabetes te voorkomen of niet verder te laten verergeren. Sommige onderzoekers geven aan dat het zelfs kanker meehelpt te voorkomen. Artisjokken herbergen veel fytonutriënten met hoge antioxidantwaarde; dat is goed voor het hele lichaam. De asperge verhoogt de weerstand en de vitaliteit door de uitgebreide mineralen- en vitaminewaarde van deze groene.

Aubergine

De Aubergine heeft niet echt een specifieke ziekte waartegen het werkt. Er zitten veel polyfenolen in met algemene gezondheidsbevorderende eigenschappen. de polyfenolen in aubergine bestrijden virussen en bacteriën en zijn bovendien een antimutageen; een kankervoorkomende stof. Wanneer je een overschot aan ijzer hebt dan is het eten van aubergine erg goed; het lost dit overschot op.
Gerelateerde artikelen
Aloë vera, superfood of onzin?Aloë vera, superfood of onzin?Hoe zit het met de aloë vera? Dit product wordt al langer gezien als enorm gezond, een soort superfood dus. Er worden al…
Aloë Vera van grote betekenis in de IslamAloë Vera van grote betekenis in de IslamHet woord Aloë is afkomstig van het Arabische alloeh en dat betekent letterlijk schitterende, bittere substantie. Vera b…
Aloë vera, de geneeskrachtige plantAloë vera, de geneeskrachtige plantDe Aloë vera staat bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen. Tegenwoordig is de Aloë vera is allerlei vormen te verk…
De geneeskracht van Aloë VeraDe geneeskracht van Aloë VeraAloë vera is een plant die in het westen als kamerplant wordt gehouden. Deze plant heeft medicinale eigenschappen. Wanne…
Aloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera wordt al van oudsher gebruikt omwille van zijn genezende functie. Toch kennen vele mensen deze plant nog niet.…
Bronnen en referenties
  • Groot handboek geneeskrachtoge planten, Geert Verhelst
  • Wikipedia
  • Whfoods,com
  • Nutrition-and-you.com
  • Foto´s aardbei, aardappel, acerola, ananas, amandel: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: A"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-06-2015
Gepubliceerd: 13-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!