InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: G

Geneeskrachtige planten index: G

Kruiden, delen van planten en bomen zijn de basis voor reguliere medicijnen. Wie erover nadenkt zal tot de conclusie komen dat je net zo goed de geneesplanten kan gebruiken als de medicijnen. De farmaceutische industrie is op winst gericht; zij kunnen uit planten stoffen abstraheren waarop patent kan worden aangevraagd. Door dit patent wordt een medicijn heel duur. Op gewone planten mag geen patent worden aangevraagd, daarom is het niet in het belang van medicijnenfabrikanten om geneesplanten aan te bevelen.

Inhoud:

Werking en bijwerking synthetische medicijnen

Voor de patiënt zijn geneesplanten niet alleen goedkoper maar ook beter werkzaam. Kijk maar naar het aantal bijwerkingen van een medicijn. Door stoffen te onttrekken uit planten en in pilvorm op de markt te zetten ontstaat er een medicijn met grote geneeskracht tegen een bepaalde ziekte maar ook met grote destructiekracht voor andere organen. In plaats van dat de medicijnfabrikant medicijnen ontwikkeld met steeds minder bijwerkingen gebeurt het tegenovergestelde. De patiënt wordt verlost van symptomen van de ene ziekte om er een andere voor terug te krijgen. Door middel van planten genezen betekent dat de oorzaak van ziekten wordt aangepakt. Het lichaam wordt in staat gesteld zichzelf te genezen; dat is voor de patiënt een heilzamer uitgangspunt. Reguliere medicijnen en geneesplanten kunnen elkaar prima aanvullen. Synthetische stoffen nemen de ergste symptomen weg en geneesplanten herstellen het lichaam van het gebruik van een synthetische medicijn en pakken de oorzaak van de ziekte in kwestie aan.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De planten in deze index kennen geneeskrachtige werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen tot honderden bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. Bij de desbetreffende artikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´G´. Wanneer je op de link klikt dan kom je bij een achtergrondartikel over deze plant.

Garcinia

Garcinia is hét middel om af te vallen. Daarnaast kan het worden ingezet om het ziekteverloop van suikerziekte of diabetes mellitus te doen stagneren of omkeren. De guttengomboom, zoals hij officieel in het Nederlands heet, bevordert afname van cellulitis, en doet een te hoog cholesterolgehalte afnemen.

Gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zijn het ideale zoetmiddel om voedsel te bereiden zonder gebruikmaking van geraffineerde suiker. Daardoor is het een adequaat middel om diabetes en obesitas te voorkomen. Gedroogde vruchten kun je in een cake gebuiken door ze te laten weken en vervolgens pureren.

Vruchten Gelderse roos / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsVruchten Gelderse roos / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Gelderse roos

Een Gelderse roos kun je zomaar bij een plantenwinkel aantreffen waar ze niet op de hoogte zijn van zijn uitgebreide geneeskracht bij: nerveuze maagkrampen, nerveuze constipatie, prikkelbaredarmsyndroom, nerveuze darmkrampen, darmkolieken, slikstoornissen door slokdarmkrampen, galwegenkrampen, skeletspierkrampen, krampen door spanningen of artritis, pijnlijke menstruatie, baarmoederkrampen, pijn in de eierstokken, uitblijvende menstruatie, dreigende abortus, blaaskrampen, urinewegenkrampen, zwaartegevoel en pijnen in bekken tijdens als overgangsklacht, zwangerschapsbraken, hypertensie of hoge bloeddruk door stressfactoren, hartkloppingen, nervositeit, stress, migraine door vaatspasmen, vaatspasmen, ziekte van Raynaud, adjuvans bij zwangerschapsvergiftiging en slechte doorbloeding door spierspanningen.

Gele gentiaan

Gele gentiaan is een geneesplant die inzetbaar is bij de volgende indicaties: anorexia, tekort schietende maagsapsecretie, zwakke maagfunctie, gebrek aan spijsverteringssappen, maagatonie of verminderde maagbeweeglijkheid, misselijkheid, dyspepsie, indigestie, gistingdyspepsie, flatulentie, meteorisme of opgeblazen gevoel, ondergewicht, chronische diarree of constipatie, voedingsallergieën, voedingsintoleranties, hepatitis, icterus, colescystopathieën of lever- en galstoornissen, geelzucht, gebrekkige galproductie, leverinsufficiëntie, luchtwegeninfecties, koorts en griepachtige ziekten, herstelperiode na een ziekte of operatie, vermoeidheid, uitputting, bloedarmoede, spierzwakte, flauw vallen, aarsmaden en ingewandparasieten.

Gember

De geneeskracht van gember komt pas goed tot zijn recht als we dit kruid zien op de volgende manier: gember, een medicijn in de fytotherapie. Gemberwortel werkt bij misselijkheid, het doodt bacteriën, het is spijsverteringsbevorderend en bloedvatverwijdend. Het werkt bij artritis en artrose, is goed voor de longen, stimuleert het libido, verdunt het bloed en verhoogt de vitaliteit. Zelfs uit de geschiedenis van gember blijkt hoe kleurrijk deze wortel is; het was een betaalmiddel; eind middeleeuwen was in Engeland een halve kilo gember evenveel waard als een schaap.

Gerst

Van gerst is wetenschappelijk bewezen dat het hartfalen tegengaat. Uit andere publicaties van onderzoekers blijkt dat gerst eten de kans op het krijgen van diabetes verkleint. Daarnaast is zonneklaar aangetoond dat gerst helpt om borstkanker te voorkomen. Andere vormen van kanker worden eveneens door gerst bestreden. Verder helpt de gerstekorrel bij galstenen. Japanse gerstthee werkt als natuurlijke bloedverdunner en sap van pas ontkiemd gerstegras is rijk aan antioxidanten die het hele immuunsysteem verbeteren.

Gevlekt longkruid

Gevlekt longkruid is zoals de naam al zegt goed voor de longen. Je gaat er minder van hoesten en er komt minder slijm vrij. Mensen met COPD hebben er baat bij. Het wordt bij bronchitis aangewend. Verder is het een zweetdrijvend middel. Ook bij diarree is deze wilde, eetbare en medicinale groente een uitkomst.

Gewone agrimonie

Gewone agrimonie is goed voor de spijsvertering, helpt bij aandoeningen aan de urinewegen, geneest keelproblemen en wordt middels uitwendige toepassingen ingezet; bijvoorbeeld: oogbad tegen oogbindvliesontsteking, spoelingen tegen witte vloed, aftreksel tegen aambeien, compres tegen verstuikingen en een compres tegen kneuzingen.

Gerst / Bron: Rasbak / Wikimedia CommonsGerst / Bron: Rasbak / Wikimedia Commons

Gewone es

Gewone es heeft diverse geneestoepassingen; verhoogd urinezuurgehalte, milde vormen van artrose en artritis, kraakbeenslijtage, zenuwpijn, jicht, oedeem, nierinsufficiëntie, preventie van nier- en blaasstenen, adjuvans bij overgewicht, vermoeidheid, lentekuren, constipatie en koorts.

Gewone klimop

Gewone klimop is niet alleen een decoratieve muurbeklimmer maar het heeft geneeskrachtige capaciteiten. Het blad kan niet gegeten worden maar er worden verwerkingsvormen van gemaakt die door fytotherapeuten ingezet worden bij: artritis, artrose, spierpijnen, ischias, zenuwpijnen, kiespijn, hoofdpijn, migraine, cellulitis, opgezwollen weefsels, gevolgen van flebitis of aderontsteking, beenzweren, moeilijk genezende zweren, etterende wonden, lichte brandwonden, zonnebrand, impetigo, huiduitslag, insectenbeten, schurft, luizen, schimmelinfecties, kloven, barstjes, bevroren ledematen, eksterogen, likdoorns, wratten, bronchitis, spastische bronchitis, kinkhoest, luchtpijpontsteking en strottenhoofdontsteking.

Gewone vlier

Gewone vlier is een boomstruik met eetbare besjes en bloesem. In de fytotherapie is het een geneesplant bij: kinderziekten, verkoudheid, bronchitis, hoest, droge hoest, hooikoorts, allergische rhinnitis, bijholteontsteking, heesheid, bloedzuivering, voorjaarsmoeheid, mondslijmvliesontsteking, keelpijn, amandelontsteking, strottenhoofdontsteking, kneuzingen, zwellingen, ontstekingen, ruwe huid, kloven, oogbindvliesontsteking en jeukende huiduitslag.

Gewoon duizendblad

Gewoon duizendblad is het natuurmiddel tegen bloedneuzen en andere bloedende wonden. De blaadjes kun je tot een propje maken welke je in een bloedneus stopt. Wanneer je ergens in het veld bent en je hebt een bloedwond dan is het goed om duizendblad te kunnen herkennen. Daarnaast helpt het tegen vettige huid, meeëters en couperose. Er worden gezichtsmaskers van gemaakt.

Gierst

Gierst voorkomt galstenen en zorgt ervoor dat diabetes voorkomen wordt. Daarnaast kan het ziektebeeld van diabetes minder snel verergeren als de patiënt regelmatig voedsel zoals gierst eet. Er zit een stof in gierst die een beroerte voorkomt. Verder bevat het bijzonder veel antioxidanten zodat gierst eten helpt om kanker te voorkomen.

Ginkgo bilobablad / Bron: THOR / Wikimedia CommonsGinkgo bilobablad / Bron: THOR / Wikimedia Commons

Ginkgo biloba

Ginkgo biloba is een heilige boom in Japan. Ginkgobladeren verwijden de haarvaten in de hersenen zodat je een grotere denkcapaciteit krijgt. Het wordt ingezet als natuurmedicijn bij: hersenbloeding, herstel na CVA, hersentrombose, duizeligheid, oorsuizingen, evenwichtsstoornissen, hoofdpijn, ziekte van Meniere, diabetische retiopathie en diabetische aantasting van bloedvaten, verminderde hersendoorbloeding door rookgedrag en zittend leven, etalagebeen, ziekte van Buëger, couperose, koude handen en voeten, wintervoeten en -handen, ziekte van Raynaud, het blauw kleuren van lichaamsdelen door verminderde doorbloeding, bloedvatontsteking met huidverkleuring of spataderen, ´slapende´ ledematen, geheugenzwakte, Verminderd concentratie-, begrips-, en denkvermogen, verminderde kenniswerving en aanleerfunctie, afgenomen helderheid van geest, matige gedachtenordening, verminderde alertheid, incoherentie of verwardheid, seniliteit, desoriëntatie, beginnende dementie, beginnende Alzheimer, beginnende Parkinson, depressiviteit, acute depressie, zwartgalligheid, irritatie, slecht humeur en stemmingslabiliteit, angsten, verminderd gehoor- en gezichtsvermogen, geestelijke aftakeling door Multiple Sclerose, gevolgen van hersenletsel, hersenschudding, hersenkneuzing, herstel na een hersenoperatie en de gevolgen herseninfarct of hersenbloeding.

Ginseng

Ginseng is een wortel die de vitaliteit van de mens vergroot. Het aanpassingsvermogen van de mens aan veranderende omstandigheden wordt verhoogd. De mens is beter opgewassen tegen radioactieve straling. Verder helpt het bij stress, vermoeidheid, verminderd libido en diabetes. Het eten van ginseng wordt door fytotherapeuten aangeraden in een dieet tijdens de chemokuur.

Goji-bes

De Goji-bes is een zeer gezonde bes. Er zijn tot nu toe geen stoffen in goji-bessen aangetroffen die niet in andere fruitsoorten voorkomt. De goji-bes wordt niet specifiek bij een ziekte ingezet, of het moet als aanvulling zijn in een dieet tijdens de chemokuur. De goji-bes weet als gedroogde bes muesli´s op natuurlijke wijze te zoeten waardoor het een middel is wat samen met andere voeding diabetes en obesitas voorkomt. Verder is de goji-bes goed voor het hele immuunsysteem.

Grapefruit

Grapefruit is een licht bittere citrusvrucht. Verkoudheid, astma, reumatoïde artritis, artrose, prostaatkanker, darmkanker, hartinfarct, aderverkalking, nierstenen zijn de voornaamste indicaties waarbij het zin heeft om grapefruit in te nemen. Uiteraard is het een goede dorstlesser op een tropische dag en helpt het uitstekend tegen uitdroging. Grapefruit eten is een goede tip voor tijdens een hittegolf in Nederland of België.

Griekse alant

Griekse alant wordt ingezet bij: chronische bronchitis, onproductieve hoest, prikkelhoest, kinkhoest, astmatiforme bronchitis, anorexia of gebrekkige eetlust, zwakke maag en spijsvertering, indigestie, gastro-enteritis of maagdarmstoornissen, lever- en galaandoeningen, flatulentie, kolieken, darmparasieten, artritis, artrose, jicht, bloedzuiveringskuren, herpes, acné, eczeem, kleine huidwonden, tandvleesontsteking, witte vloed en aambeien.

Groene thee

Regelmatig groene thee drinken helpt kaalheid te voorkomen. Verder werkt het preventief bij astma, de gevolgen van overdadig eten en drinken. Het werkt verder positief voor de ingewanden, is het goed voor de hersenen en gaat het hart- en vaatziekten tegen. Voorts kan het zorgen dat het lichaam radioactieve stralingen beter aan kan. Ouderdomsverschijnselen zoals ouderdomsdiabetes, Parkinson en Alzheimer worden eveneens door groene thee afgewend. Het is preventief werkzaam bij: griep, verkoudheid, herpes simplex, vergrote prostaat, prostaatontsteking, prostaatkanker, obesitas, artritis en osteoporose.

Groot hoefblad

Groot hoefblad kan allerlei krampen tegen gaan. Het is een vaak gebruikt middel bij hooikoorts en migraine. Ook wordt het als menstruatiebevorderend middel gebruikt. Uitwendig is het ingezet bij: brandwonden, wonden, huiderupties, kneuzingen en verzwikkingen.

Groot kaasjeskruid

Groot kaasjeskruid wordt door fytotherapeuten voorgeschreven bij: maagdarmslijmvliesontstekingen, gastritis, refluxoesophagitis, slokdarmontsteking door maagzuur, maagzuuroprispingen door maagbreuk, diarree door slijmvliesirritatie, enteritis, dysenterie, enterocolitis, ontsteking van endeldarm, constipatie, prikkelbaredarmsyndroom met constipatie, monsdslijmvliesontstekingen, tandvleesontsteking, aften, zweertjes, tandabcessen, keelpijn, amandelontsteking en strottenhoofdontsteking met heesheid.

Grote klit

Grote klit is een natuurmedicijn bji: zweren, abcessen op de huid, steenpuisten, staphylococceninfecties, huidschimmelinfecties, wondroos, strontjes, natte, etterige huidaandoeningen, acné oftewel meeëters en puistjes, vette gelaatshuid, vette huid, droge en natte eczemen, psoriasis, dermatitis, droge en schrale huid, seborrhee van de hoofdhuid (vet haar), roos, haaruitval door vette hoofdhuid, vroegtijdige haaruitval, artritis, artrose, psoriasis artritis, jicht, Ischias, preventief tegen cystitis of infectueuze blaasontsteking, preventief tegen nefrolithiasis of niersteentjes, voorjaarskuren, ontgiftingskuren, zwaar metaalvergiftiging, constipatie, anorexia, ouderdomsdiabetes en verstoorde darmflora.

Grove den

Natuurmedicijnen op basis van Grove den worden door fytotherapeuten voorgeschreven bij: chronische bronchitis, verkoudheid, hoest, droge hoest, sinusitis, strottenhoofdontsteking, keelpijn, amandelontsteking, nachtelijke beenkrampen, koude voeten, spataderen, aambeien, blauwe plekken, branderige en rusteloze voeten, spieratrofie na gipsdragingen, reumatische aandoeningen zoals artritis, artrose en artritis urica oftewel jicht, spierpijn, stijve spieren, pijnlijke vermoeide spieren, zenuwpijnen, slapeloosheid, neurovegetatieve dysonie, oververmoeidheid, prikkelbaarheid en zenuwuitputting.

Botanische tekening guarana / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia CommonsBotanische tekening guarana / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia Commons

Guarana

Guarana is een natuurlijke oppepper voor lichaam en geest zonder negatieve gevolgen. Het wordt ingezet bij: slecht prestatievermogen, slechte conditie, sporten, duursporten, krachtsporten, belangrijke sportprestaties, vermoeidheid, uitputting, energiegebrek, lusteloosheid, herstel na ziekte, ouderdomszwakte, bijnierinsufficiëntie of zwakke bijnierfunctiie, lage bloeddruk, hartinsufficiëntie of hartzwakte, libidoverlies of gebrek aan geslachtsdrift, weerstand tegen en vermoeidheid door hitte, koude, ioniserende stralingen, extreme omstandigheden, reizen, jetlag, nachtwerk, examenperiode, lange autoritten, geestelijke vermoeidheid na studie en denkwerk, aversie voor denkwerk, lusteloosheid, concentratiestoornissen, verminderde alertheid en geheugen, stress, verminderde stressbestendigheid, nerveuze uitputting, nerveuze hoofdpijn, migraine door stress, neuralgie, menstruatiepijnen, hoofdpijn i.v.m. menstruatie, slecht humeur bij menstruatie en depressie.

Guave

Guave is een tropische vrucht die vooral in tropische landen wordt ingezet bij: tandvleesproblemen, inwendige infecties, prostaatkanker, overgewicht, hoge bloeddruk, huidverzorging, diarree, constipatie, verkoudheid, griep, hoest en verzwakte weerstand.

Gugul

Gugul of Indiaanse mirre is in India een natuurmedicijn bij: artrose, artritis, spierpijnen, artritis urica, acné, meeëters en overdreven talgproductie. traag werkende schildklier, hyperlipemie of verhoogde bloedvetten, verhoogd cholesterolgehalte, verhoogd triglyceridengehalte, aderverkalking, ischemische hartziekten, spataderen en aambeien.

Gymnema sylvestre

Gymnema sylvestre is hét natuurlijke middel wat beginnende diabetes kan genezen. Het wordt ingezet bij de volgende indicaties: metaboolsyndroom, insulineresistentie, prediabetes, verstoorde glucosetolerantie, diabetes type 2, zowel voorkomend als genezend, ouderdomsdiabetes. diabetes type 1, obesitas, verlangen naar zoet, ondersteuning voor diabetesdieet, preventie van cariës, leveraandoeningen, constipatie, virale aandoeningen, hoest en malaria.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Geneeskrachtige planten index: E-FPlanten zijn net zo geneeskrachtig als synthetische medicijnen, of ze bevatten nog meer geneeskracht. In tegenstelling t…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Wat zijn geneesplanten?Wat zijn geneesplanten?Geneesplanten zijn planten waarmee je van ziekten kan genezen. Onder geneesplanten worden delen van bomen, planten en ve…
Kruiden voor sportgebruik?Kruiden hebben zichzelf keer op keer bewezen met hun medicinale mogelijkheden. Maar als er zoveel mogelijk is met kruide…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: G"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!