InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: K

Geneeskrachtige planten index: K

Geneeskrachtige planten index: K Vroeger was de kruidenleer gebaseerd op onderzoeken van artsen. Zij observeerden de patiënt in het ziekteverloop en zagen op die manier welke plantdelen genezend waren tegen een ziekte. Dat is bewijs door zintuiglijke waarneming en ervaring; het wordt ook empirisch bewijs genoemd. Lang is deze vorm van bewijsvoering in de geneeskunde gehandhaafd, totdat we in de vorige eeuw vonden dat geneesmiddelen dubbelblind klinisch moesten worden getest.
Kolen / Bron: Pfctdayelise / Wikimedia CommonsKolen / Bron: Pfctdayelise / Wikimedia Commons

Inhoud:

Waarom kan de wetenschap niks met geneesplanten?

De wetenschap kan alleen onbeholpen de invloed van een plant op een mens bepalen. Dat komt door meerdere oorzaken. Ten eerste zitten er tientallen werkzame stoffen in een geneesplant. Daardoor is het vooralsnog ondoenlijk om exact uit te vinden welke stof uit een geneesplant voor genezing zorgt. Ten tweede is iedereen anders; dat betekent dat we allemaal anders reageren op geneesplanten. Daardoor is het moeilijk een standaard te maken hoe geneesplanten aangewend moeten worden. Dat betekent niet dat geneesplanten mensen niet genezen; integendeel; dat doen ze juist erg goed. Het betekent slechts dat de wetenschap nog niet goed in staat is de werking van geneesplanten dubbelblind klinisch te onderzoeken.

Reguliere geneeskunde en fytotherapie vullen elkaar aan

Vanuit de praktijk blijkt dat geneesplanten niet alleen ziektesymptomen bestrijden maar ook de oorzaken van ziekten aanpakken. De reguliere geneeskunde kan efficiënter dan de plantengeneeskunde symptomen bestrijden. Deze twee vormen zouden elkaar goed aan kunnen vullen; des te meer omdat planten de bijwerkingen van synthetische medicijnen kunnen opheffen.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen geneeskrachtige werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´K´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel over deze plant.

Kalmoes

Kalmoes is goed voor de spijsvertering en wordt onder andere bij indigestie, maagdarmkramoen, subaciditeit, meteorisme en flatulentie ingezet. Door middel van uitwendig gebruik kunnen spierpijnen en reumatische aandoeningen verlicht worden. Als plantaardige antibitoticum wordt kalmoes gegeven aan mensen met bronchitis, hoest, griep en sinusitis.

Kamille

Kamille heeft wetenschappelijk bewezen werkzaamheden bij welvaartsziekten zoals kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Het is goed voor maag en darmen en wordt vooral bij gastritis, pyrosis, gastro-enteritis, preventie van maagzweren, maagkolieken, galkoliepen, maagkrampen, kolieken bij baby´s, prikkebaredarmsyndroom, en overgeefachtigheid ingezet. Voorts is het een kalmerend kruid voor het zenuwgestel wat aangewend kan worden bij: lusteloosheid, stress, prikkelbaarheid, irritatie, boosheid, angst, kinderen en volwassenen met ADHD, nachtmerries, slapeloosheid, rusteloosheid bij doorkomende tanden van jonge kinderen en spanningshoofdpijn.

Kaneel

Mangaan, magnesium en ijzer in Kaneel zorgen voor een beter denkvermogen. Kaneeleters scoren beter op toetsen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Andere bewezen werkingen zijn: de voorkomende werking bij kanker, de genezende werking bij artritis en artrose en het onder controle houden van de bloedsuikerspiegel bij diabetespatiënten.

Kardemom

Kardemom bevat zeer veel ijzer en mangaan. Het is een kruid dat kan worden aangewend als je last hebt van bloedarmoede. Verder zijn er in de Aziatische volksgeneeskunde veel toepassingen van kardemom. Het wordt vooral gezien als kruid dat goed is tegen maagbezwaren.

Kastanjes

Kastanjes kunnen thrombophlebitis en aambeien genezen. Verder werkt deze lekkere nootvrucht bij reumatische aandoeningen. Na een zware ziekte of medicijnkuur kunnen mensen last krijgen van asthenie; deze uitputtingsziekte wordt door kastanjes eten weer genezen. Complexe koolhydraten in de kastanje voorkomen dat je aankomt in gewicht; vandaar dat het een middel is bij obesitas. Kastanjes consumeren zou een goede tip voor gewichtsverlies zijn.

Katsklauw

Omdat Katsklauw de hormoonhuishouding reguleert wordt het aangewend bij onregelmatigheden van de menstruatiecyclus, abnormaal voorkomen van baarmoederslijmvlies en overgangsklachten. Het aantal antioxidanten maakt katsklauw een prima detoxgroente waardoor het wordt gebruikt bij: bloedzuiveringskuren, verminderde nierfunctie, verstoorde darmflora na antibioticakuur, vervuilde darmen, voorkomen van ziekten tijdens zwakke periode en asthenie. Polyfenolen in katsklauw kunnen vroegtijdige ouderdomsverschijnselen tegengaan, zoals: voortijdige grijze haren, neveneffecten van radiotherapie en chemokuur zoals haarverlies, eetlustverlies, gewichtsverlies, braakneigingen, secundaire infecties en huidproblemen en preventie van ziekte van Alzheimer.

Kattendoorn

Kattendoorn is een geneesplant die wordt voorgeschreven door fytotherapeuten bij: oedemen of waterzucht door nieraandoeningen, spataderen, hartzwakte en hoge bloeddruk, niergruis, nierstenen, blaasstenen, eczeem, bloedzuivering, voorjaarskuren, asthenie of vermoeidheid, obesitas, artritis, artrose en galstenen.

Kattensnor

Kattensnor wordt ook wel Javaanse nierthee genoemd. Zoals de naam al zegt is deze plant heilzaam voor de nieren. Wanneer iemand slecht werkende nieren heeft, kan deze plant soelaas bieden. Hij wordt onder andere ingezet bij nierstenen.

Kava

Kava wordt aangewend bij allerlei psychische aandoeningen waaronder: psycho-sociale angsten, faalangst, plankenkoorts, fobieën, vliegangst, angsten en onrust bij depressiviteit, lichamelijke klachten door angst:, hartkloppingen, te hoge of te lage bloeddruk, hyperventilatie, beklemmingsgevoelens, nerveuze astma, maagproblemen, braken, diarree, overdreven aandrang om te urineren, bedplassen, prikkelbare blaas, verminderd geheugen, verminderde aandacht, minder mentale alertheid, verminderde energie, innerlijke onrust, zenuwachtigheid, spanning, opwinding, stress, overdreven stressgevoeligheid, overwerktheid, overdreven emotiviteit, ADHD, ADD, afbouwen van verslavende synthetische tranquillisers, gedachten- en concentratiestoornissen, matige reactionele depressiviteit, neerslachtigheid, insomnia en menopauzale klachten.

Kersen

Kersen zijn lekker en gezond. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt vooral dat kersen verorberen hart- en vaatziekten voorkomt, reuma en jicht geneest en slapeloosheid tegengaat. Daarnaast zorgen fytonutriënten in kersen ervoor dat je minder grote kans hebt op het krijgen van een beroerte. Topsporters en liefhebbers van veel bewegen hebben belang bij kersen omdat het overbelaste spieren herstelt.

Kerstomaatje

Een Kerstomaatje bevat lycopeen. Vandaar dat een kerstomaatje goed is tegen kanker. Vezels zorgen ervoor dat overgewicht voorkomen wordt. Daarnaast gaat er een preventieve werking uit van deze snackvrucht tegen diabetes en hart- en vaatziekten. Aderverkalking wordt voorkomen door de kerstomaat.

Kikkererwten

Omdat in Kikkererwten bio-identieke hormonen zitten kunnen overgangsklachten worden geminimaliseerd als je deze peulvrucht eet. Kikkererwten vullen goed zonder dat je er van aankomt. Daarom is deze groente zeer geschikt als je op gewicht wilt blijven of als je last hebt van de neiging tot overeten. Antioxidanten in kikkererwten zorgen ervoor dat hart- en vaatziekten voorkomen worden.

Kiwi´s

Kiwi´s zijn onder andere goed om astmaproblemen te voorkomen en tegen te gaan. Daarnaast werken deze lekkere vruchten preventief bij darmkanker en diabetes. Andere ziekten waarbij de kiwi helpt zijn: artose, reuma, astma, oorontsteking en aderverkalking.

Klaproos

Klaproos stilt krampen en wordt vooral aangewend als kalmeringsmiddel, bijvoorbeeld bij: zenuwachtigheid, rusteloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid, angst, overdreven emotiviteit, palpitaties en hartarythmieën. Van klaproos wordt een gorgeldrank gemaakt bij keelpijn; het is een milde pijnstiller. Daarnaast bevordert inwendige inname van klaproos de menstruatie.

Klaver / Bron: Christian Fischer / Wikimedia CommonsKlaver / Bron: Christian Fischer / Wikimedia Commons

Klaver

Klaver bevat fyto-oestrogenen waardoor overgangsklachten zoals osteoporose, oprispingen en depressies worden tegen gegaan. Klaver werkt zuiverend voor het bloed en het ontspant de zenuwen. Vooral longen, lever, nieren, bloed en de lymfen kun je ermee reinigen. Acné en eczeem kunnen worden behandeld met klaver. Deze wilde groente klaver werkt bovendien preventief bij kanker waardoor het past in een dieet tijdens de chemokuur.

Kleinbladige linde

Kleinbladige linde kan een groot aantal ziekten het hoofd bieden. een greep uit de geneestoepassingen: rusteloosheid, zenuwachtigheid, slapeloosheid vooral bij kinderen, ADHD, angst, prikkelbaarheid, hypochondrie, palpitaties, sttressgerelateerde ziekten: hoge bloeddruk, hoofdpijn en maagpijn door stress, nierontsteking, nierstenen, blaasstenen, artritis, artrose, jicht, ischias, verkoudheden, griep, grippale toestanden, koortsige infectieziekten en luchtwegenaandoeningen met droge prikkelhoest.

Knolselderij

Knolselderij helpt mee om hart- en vaatziekten te voorkomen. Daarnaast is deze ondergrondse groente goed voor een normaal verloop van de menstruatie. Doordat het vitamine K bevat heeft het een positieve invloed op de hersenen en heeft het een bijdrage aan het voorkomen van Alzheimer. Volgens een universitair onderzoek uit Newcastle kan de knolselderij kanker voorkomen.

Knoflook

knoflook is een sterke bloedzuiveraar. Het helpt mee om de volgende ziekten te bestrijden en voorkomen: verkoudheid, griep, bloedarmoede, aderverkalking, hoge bloeddruk, hartaanval, obesitas, en kanker.

Knotwilg

Knotwilg is van oudsher een geneeskrachtige boom die welig tierde in de kuststreken van Nederland, voordat het een overbevolkt woongebied werd. Met deze boom kunnen de volgende aandoeningen genenezen: artrose, artritis, chronische lage rugpijn, milde hoofdpijn, jicht, spierpijn, angst en slapeloosheid, baarmoederkrampen, overdreven seksuele drang, diarree, buikgriep, chronische diarree, dysenterie, blaasontsteking, zweren, wonden, roodheid van de huid, wratten.

kokosnoot

De kokosnoot is een boom die het hele lichaam sterker maakt. De kokosnoot helpt de functie van de ingewanden naar behoren uit te voeren, werkt tegen hart- en vaatziekten, geneest huidziekten, herstelt de energiebalans en is goed voor de lever, nieren en het brein. Daarnaast heeft de kokosnoot een kankervoorkomende werking.

Kolaboom

Kolaboom kan worden gebruikt als afrodisiac maar het wordt vaker gebruikt om de psychische functies een oppepper te geven. Door fytotherapeuten kan het voorgeschreven worden bij: mentale en fysieke vermoeidheid, lusteloosheid, zwakke zenuwen, negatieve gedachten, lichte depressie, herstel na een ziekte, verminderd geestelijk prestatievermogen, hoofdpijn, migraine, zenuwpijn en nerveuze diarree. Met ´nerveuze diarree´ wordt bedoeld: diarree met als oorzaak spanningen angst, stress en onrust.

Komkommer

Van Komkommer werd vroeger gedacht dat het weinig voedingswaarde bevat. De laatste 10 jaar zijn er duizenden fytonutriënten ontdekt. In komkommer blijken zeer gezonde enterolignanen te zitten. Deze helpen hart- en vaatziekten te voorkomen. Ook voorkomt deze stof het ontstaan van oestrogeenafhankelijke kankers zoals borstkanker, eierstokkanker, prostaatkanker en baarmoederhalskanker.

Komijn

Enzymen in Komijn stimuleren de werking van de schildklier en lever. Het is een kruid dat past in een detox-dieet. Daarnaast zitten er stoffen in die kanker noorkomen. Lever- en maagtumors blijken na onderzoek minder snel te ontstaan als men komijn eet.

Kool

De bladeren van Kool worden gebruikt om wonden mee te behandelen. Tepelpijn wordt er reeds honderden jaren mee genezen. Daarnaast is het een middel bij obesitas, hoofdpijn en prostaatvergroting. Het kan ook aangewemd worden bij reuma en ter voorkoming van kanker.

Koriander

Koriander is een diuretisch medicijn waardoor het wordt ingezet bij vochtiopeenhopingen en reumatische aandoeningen zoals artritis en jicht. Daarnaast zitten in koriander polyfenolen die de salmonella-bacterie vernietigen. Koriander is een natuurlijk antibioticum.

Kruisbessen

Kruisbessen werken koortsverlagend; in Engelstalige landen wordt het daarom feaberry genoemd. De kruisbes is heel gezond en bevat vitaminen, mineralen, vezels en proteïnen. Deze makkelijk onderhoudbare struik zou in geen enkele moestuin mogen ontbreken.

Kudzu

Kudzu is een bijzondere plant die de werking van alcohol in het lichaam verandert. Het wordt ingezet om alcoholverslaving in het algemeen te bestrijden en meer in het bijzonder ingezet bij: ontwenningsverschijnselen bij stoppen met alcohol, schadelijke gevolgen van alcohol, alcoholische hepatitis, preventie en bestrijden van levercirrhose, leverziekten, hepatitis door alcoholgebruik, alcoholisme, overmatige drang naar alcohol. Daarnaast wordt het aangewend bij hartproblemen; herstel na een hartinfarct, hartkloppingen zonder organische achtergrond en angina pectoris. Ook wordt het ingezet bij spijsverteringsperikelen zoals migraine, diarree, dysenterie, dyspepsie en gastritis. Daarnaast heeft het een medicinale werking bij overgangsklachten.

Kurkuma

Kurkuma werkt goed bij de ziekte van Alzheimer. Daarnaast is het een immuunbooster zodat vele ziekten voorkomen worden. Verdre worden er chronische ontstekingsziekten mee behandeld zoals nierziekte, astma, hoge bloeddruk, slijmbeursontsteking, arthritis, dikke darmontsteking en ontstekingen van het hartspierweefsel.

Kwassiehout

Kwassiehout is een typisch Surinaams geneesmiddel. Het is een multi-inzetbaar geneeshout. In Suriname drinken sommige mensen dagelijks een kopje kwassiehoutthee om de algemene gezondheid op peil te houden. Het meest bekend is zijn libidoverhogende werking; het verhoogt mannelijke potentie maar remt de vruchtbaarheid. Het is een bloedzuiverend middel en stimuleert een gezonde leverwerking. Ook is het koortsverlagend. Het wordt verder voorgeschreven bij: pijn, anoraxia, constipatie, malaria, dengue, nierproblemen, urineweginfecties, hoge bloeddruk, hooikoorts, griep, verkoudheid, duizeligheid buikpijn, maagzweren, diarree, dysenterie, diabetes, bloedarmoede, rosacea of rode, vlekkerige huid, couperose en leukemie.

Kweekgras

Kweekgras is een plantaardig antibioticum. Het wordt onder andere ingezet bij: blaasontsteking, urinebuisontsteking, prostaatontsteking, verminderde nierfunctie, oedemen, niergruis, blaasgruis, bloedzuiverende kuren, verhoogd urinezuurgehalte, artritis, artrose en jicht,. De bacteriebestrijdende werking wordt middels gorgeldranken gebruikt tegen keelpijn en omslagen worden aangewend bij huidproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Geneeskrachtige planten index: WGeneeskrachtige planten zijn niet alleen pure geneeskruiden. Noten, zaden, groente en fruit behoren daar ook toe. Dat mo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: K"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2013
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!