InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: Z

Geneeskrachtige planten index: Z

Planten en mensen hebben een fijne verstandhouding met elkaar. Mensen laten planten groeien als bloeien als sierplanten, voeding en geneesplanten. Planten staan telkens weer voor mensen klaar om hun van ziekten te ontdoen. Tegenwoordig worden werkzame plantenstoffen omgezet in synthetische stoffen en ze in pilvorm verkocht. Deze medicijnen hebben naast enkele goede werkingen veel bijwerkingen. Planten hebben die bijwerking niet of nauwelijks. Omdat de medische wetenschap er maar niet in slaagt geneesmiddelen zonder bijwerkingen te produceren stappen steeds meer mensen over op natuurmedicijnen oftewel geneesplanten.

Inhoud:

Wat zijn geneesplanten?

Geneesplanten zijn niet alleen kruiden maar ook delen van bomen zoals boomschors, wortels, bloemknoppen en zelfs bepaalde groente- en fruitsoorten. Dat laatste wekt bij sommigen verbazing, maar eigenlijk is het zo vreemd niet dat gezonde voeding tot een gezond lichaam leidt. Omgekeerd werkt het ook: ongezonde voeding zoals suiker, vlees, witmeelproducten, maar ook genotsmiddelen als tabak, alcohol, drugs en chemische toevoegingen zoals pesticiden en synthetische E-nummers laten het lichaam en de organen erg hard werken om deze stoffen veilig uit het lichaam te manoeuvreren. Het lichaam beschikt over flexibiliteit en veerkracht daarom word je niet snel ziek van dergelijke ongezonde consumptiegewoonten. Je organen draaien echter wel overuren door de te verwerken gifstoffen. Op den duur kunnen organen overwerkt raken en ziek worden waardoor de ziekte zich na jaren ongezond gedrag manifesteert. Hierdoor leggen veel mensen de link niet tussen ongezond eten en ziek zijn. Het is immers jarenlang goed gegaan. Om deze processen om te keren kun je je wenden tot gezonde voeding maar houd er wel rekening dat het maanden tot een jaar kan duren voordat het lichaam zich beter voelt. Voor de acute ziekten zijn medicijnen nog altijd het snelst werkend. Medicijnen bestrijden alleen symptomen; wie de oorzaken van ziekten wilt aanpakken kan zich bedienen van geneesplanten. Het meest adequaat gebeurt dit in overleg met een fytotherapeut.

Werking geneesplanten bevestigd door wetenschap

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die geverifieerd zijn door de wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gebaseerd zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Wetenschappelijke sites staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met het raadplegen van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´Z´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel.

Zeewier

Zeewier kan de ontwikkeling van diabetes mellitus, obesitas en aderverkalking stoppen. Daarnaast is het een natuurmedicijn wat vaker kan worden gegeten als men last heeft van: teveel maagzuur, slokdarmontsteking door maagzuur, constipatie, hoofdpijn, huidproblemen, vermoeidheid, ouderdomszwakte, voorjaarsmoeheid, herstel na een ziekte en menopauzale klachten.

Zegepalm

Zegepalm is een geneesplant die helpt bij vergrote prostaat; de prostaat wordt weer tot gezonde afmetingen verkleind. Prostaatvergroting op zich hoeft niet gevaarlijk te zijn maar het brengt allerlei plaspeikelen met zich mee. In de fytotherapie wordt zegepalm gebruikt bij: nachtelijk plassen, moeilijk bedwingbare aandrang, gevoel van resterende urine, vertraagd begin van urinelozing, plassen in twee keer, zwakke en verspreide urinestraal en langdurig nadruppelen.

Zevenblad

Zevenblad is een rustgevend kruid. Het is vooral een niertonicum; het stimuleert de werking van de nieren. Als de nieren door teveel gifstoffen niet goed werken kunnen er vochtopeenhopingen ontstaan wat zelfs tot obesitas kan leiden. Een oedeem of vochtopeenhoping bij de gewrichten kan leiden tot jicht. Als de nieren beter werken dan plas je de eerste dagen meer dan normaal. Zevenblad kan op deze manier een hulpmiddel zijn bij jicht, nierproblemen en obesitas.

Zilverkaars

Zilverkaars werkt goed bij overgangsklachten. Fytotherapeuten schrijven het eveneens voor bij: stemmingswisselingen, nervositeit, hoofdpijn, warmte-opwellingen, overdreven transpiratie, vaginale droogte, doorbraakbloedingen, libidogebrek, oorsuizingen, osteoporose, hartkloppingen en slaapstoornissen. Verder wordt de plant ingezet bij menstruatieperikelen zoals: prikkelbaarheid, neerslachtigheid, stemmingswisselingen, concentratiesoornissen, apathie. minderwaardigheidgevoelens, pijnlijke menstruatie en overdreven menstruatie.

Zilverschoon

Zilverschoon is goed voor de stoelgang. In de fytotherapie wordt het aangewend bij: diarree, niet-specifieke acute diarree, diarree met pijnlijke krampen en losse stoelgang. Omdat het krampwerend is wordt het bij menstruatieproblemen ingezet zoals: pijnlijke maandstonden, pijnlijke menstruatie, baarmoederkrampen en menorragie. Daarnaast kan het worden gebruikt bij krampproblemen elders in het lichaam, bijvoorbeeld: maagkrampen, galkolieken, kolieken, buikkrampen en hartkrampen of angina pectoris.

Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst is een voedingsmiddel wat veel vezels bevat. Daardoor is het goed voor een gezonde spijsvertering. Omdat het veel mangaan bevat is zilvervliesrijst eten aan te raden bijeen verzwakt lichaam door ziekte; mangaan is namelijk een sterke antioxidant. Verder is zilvervliesrijst goed om kanker te voorkomen en werkt het preventief bij hart- en vaatziekten. Voor dat laatste is het nog beter de zilvervliesrijst te combineren met noten.

Zoethout

Zoethout werkt erg snel bij maagzuuroprispingen. Dit houtje waar vaak als snoep aan wordt gesabbeld brengt rust in de maag. Het wordt ingezet na een voedselvergiftiging, bij prikkelbaredarmsyndroom en bij de ziekte van Crohn. Kaposiís sarcoma, een menselijk herpesvirusziekte die veel AIDS-patiënten krijgen, kan er ook mee genezen worden. Verdere ziekten waarbij zoethout helpt: mondzweer, maagzweer, ziekte van Addison, ziekte van Crohn, hoest, keelpijn, astma, verkoudheid, en leverziekten.

Zomereik

Zomereik is een zeer oud traditioneel medicijn. Het wordt vooral aangewend bij uitwendige ziekten zoals: aderspatzweren, zweren, doorligwonden. lichte verwondingen, bloedende en natte wonden, winterhanden en -voeten, winterkloven, vaginitis, leucorhee of witte vloed, overmatige menstruele bloedingen, oogbindvliesontsteking en ooglidrandontsteking.

Zonnebloempitten / Bron: GerFes / Wikimedia CommonsZonnebloempitten / Bron: GerFes / Wikimedia Commons

Zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn goed voor het zenuwgestel. Als je hypernerveus bent word je rustiger van zonnebloempitten. Het werkt ook als bloeddrukverlager en het kan vaker worden gegeten om astmaverschijnselen mee te doen laten verdwijnen. Seleen in zonneploempitten kan kanker genezen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Zuurzak

Zuurzak is in Nederland een zeer dure vrucht, als hij al verkrijgbaar is; hij kost soms wel 25 euro. In de tropische landen zoals Indonesië en Suriname is het een supergoedkope vrucht en koop je hem omgerekend voor rond één euro. Zuurzak kan uitstekend welvaartsziekten voorkomen. Het werkt tegen diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Zuurzakbladeren worden eveneens als geneesmiddel gebruikt tegen kanker.

Zwarte bes

Zwarte bes werkt vaatverwijdend, tromboseremmend en bloeddrukverlagend. het is een gezonde vrucht voor het hele lichaam. Omega 3 in zwarte bessen zijn goed voor het normaal functioneren van de hersenen en helpen onder andere preventief bij de ziekte van Alzheimer. Gorgelen met zwarte bessensap kan helpen bij amandelontsteking. Olie van zwarte beszaden helpen bij constitutioneel eczeem.

Zwarte netel

Zwarte netel is een soort universeel panacee; het kan bij meerdere klachten worden ingezet zoals: grote bloedsuikerspiegelschommelingen, kankerpreventie, auto-immuunziekten, depressiviteit, hart- en vaatziekten, beroerte, aderverkalking, rhinoconjunctivitis, huisstofmijtallergie, hooikoorts, constitutioneel eczeem, contacteczeem, voedingsallergie en netelroos.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zuurzak en zuurzakbladerenZuurzak is een grote vrucht die 6 kilo zwaar kan worden en oorspronkelijk alleen in Midden-Amerika en op de Caraïbische…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Alle foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: GerFes / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: Z"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!